Volvotune en de 2.4 140 pk
Geplaatst: 06.07.2014 - 13:34
Gisteren om 11 uur met Obbe afgesproken. Ontvangen in een nette ruimte door de vrouw van Obbe. Je wordt rijkelijk voorzien van dranken en spijzen en de sfeer is erg gemoedelijk. Obbe is een zeer enthousiaste en gepassioneerde tuner. Dat werkt altijd aanstekelijk. Redelijk spannend aangezien het de eerste keer was dat hij een 2.4 benzine zou gaan tunen. De lastigheid is dat je echt op de computer moet solderen om hem uit te lezen en weer andere soldeerverbindingen moet maken om hem te schrijven. Ook moet je de behuizing flink verhitten om bij de denso te komen. Ik heb een leuke blik gehad bij Obbe in de keuken. Sowieso een leuke plek, volvotune, gs-flush en volvoservice.eu in een pand. Er stonden wat mooie exemplaren bij elkaar. Mooie originele 850 T5-R ook, paar mooie v70's en een dikke S80. Allemaal aardige mensen met een volvo-afwijking, dus genoeg om over te kletsen.

Na een aantal uren proberen en een testrit wist ik genoeg. De volvo is wakker geworden. De 5 cilinder is met zijn 140 pk heerlijk soepel, maar ook wel erg mak. De wegligging van de v50 is zo goed dat hij best wat extra vermogen mag hebben. Officieel zou ik nu 178 pk en 240 nm moeten hebben. Dat maakt hem geen racemonster, maar vanochtend vroeg heb ik de mooie zuid-Limburgse wegen even onveilig gemaakt. Wat een verschil, je kunt nu echt sportief en hoogtoerig met hem rijden. De auto klinkt fantastisch met zijn 5 cilinders en hij blijft lekker doortrekken. Hij is een stuk sportiever te berijden terwijl je hem ook nog steeds lekker schakel-lui kunt rijden.
Dus wanneer is tuning iets voor jou 2.4? Nou als je nooit boven de 3500 toeren komt dan moet je het vooral niet doen. Maar vind je het lekker om af en toe eens flink sportief te rijden dan is het absoluut een aanrader. Obbe bedankt!

Na een aantal uren proberen en een testrit wist ik genoeg. De volvo is wakker geworden. De 5 cilinder is met zijn 140 pk heerlijk soepel, maar ook wel erg mak. De wegligging van de v50 is zo goed dat hij best wat extra vermogen mag hebben. Officieel zou ik nu 178 pk en 240 nm moeten hebben. Dat maakt hem geen racemonster, maar vanochtend vroeg heb ik de mooie zuid-Limburgse wegen even onveilig gemaakt. Wat een verschil, je kunt nu echt sportief en hoogtoerig met hem rijden. De auto klinkt fantastisch met zijn 5 cilinders en hij blijft lekker doortrekken. Hij is een stuk sportiever te berijden terwijl je hem ook nog steeds lekker schakel-lui kunt rijden.
Dus wanneer is tuning iets voor jou 2.4? Nou als je nooit boven de 3500 toeren komt dan moet je het vooral niet doen. Maar vind je het lekker om af en toe eens flink sportief te rijden dan is het absoluut een aanrader. Obbe bedankt!