Pagina 1 van 1
940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:03
door mista
De 940 station van m'n pa is kapot. Onderweg naar vakantie bleek er een lek in het koelsysteem te zitten, waardoor hij te heet geworden is en de koppakking eruit geklapt is. De ANWB en ook de garage raadde aan om er een nieuw blok in te zetten. Het huidige blok heeft meer dan 4 ton gelopen.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie mening. Heeft dit zin of kan hij beter een nieuwe (andere) auto kopen?
En wie kan mij vertellen welk blok we moeten hebben? Volgens mij is het huidige blok een B230F, met turbo. Maar hoe vind ik het juiste blok?
Alvast bedankt!
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:07
door Walter
Op de kap van de distributie zie je de motorcode, zal B230FT of B230FK zijn als ik je zo goed begrijp. Als je de kap opent, kijk je zo tegen de sticker aan:
Tsja economisch geredeneerd is het vervangen van de motor natuurlijk niet interessant. Het hangt er vanaf hoe graag jullie verder willen met deze auto en wat er te besteden is. Zijn de kosten van het vervangen lager dan de aanschaf van een andere, dat is de vraag
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:12
door mista
Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?
En heeft iemand enig idee waar ik zo'n blok zou kunnen verkrijgen?
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:42
door lint
Waarom de oude motor niet reviseren?
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:47
door MU
mista schreef:
Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?
De FT en FK zijn technisch exact dezelfde motor met enige verschil de turbodruk: B230FT is de high-pressure turbo (HPT) met 165 pk en de B230FK is de low-pressure turbo (LPT) met 135 pk, beide uit de serie na 1995. Beide prima te plaatsen, HPT is zeldzamer.
Overigens hoeft een andere 940 met de helft van de km-stand in goede staat je niet meer dan 2000 te kosten.
lint schreef:
Waarom de oude motor niet reviseren?
Goed punt

Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 07.07.2014 - 13:56
door martin _b
Is ook het eerste wat bij mij op kwam?
Waarom geen blokrevisie?
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.07.2014 - 11:06
door mista
lint schreef:
Waarom de oude motor niet reviseren?
We weten niet hoe heet ie geworden is.. dus kans dat het meer is dan alleen de koppakking. En dat kan zo een stuk duurder zijn, zeker als je het laat doen.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.07.2014 - 11:08
door mista
MU schreef:
mista schreef:
Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?
De FT en FK zijn technisch exact dezelfde motor met enige verschil de turbodruk: B230FT is de high-pressure turbo (HPT) met 165 pk en de B230FK is de low-pressure turbo (LPT) met 135 pk, beide uit de serie na 1995. Beide prima te plaatsen, HPT is zeldzamer.
Overigens hoeft een andere 940 met de helft van de km-stand in goede staat je niet meer dan 2000 te kosten.
lint schreef:
Waarom de oude motor niet reviseren?
Goed punt
Ik heb nog geen goede vervangende auto gevonden... En ze staan te koop vanaf 4 a 5K als ik dat zo bekijk (automaat).
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.07.2014 - 17:32
door MU
Ahja ik wist niet dat het een automaat was, die zijn inderdaad duurder en het aanbod is veel beperkter. Kopen bij een particulier is goedkoper en bij deze auto's niet slechter dan een garagebedrijf, je kunt een hoop ellende voorkomen door selectief te zijn en de uitgebreide aankooptips te gebruiken die van deze wagens te vinden zijn.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 11.07.2014 - 16:34
door gold
Met wat zoeken heb ik een automaat uit 97 gevonden met 192K KM voor net in de 3000.
Nu moet er nog wel een en ander (vooral optisch) aan gebeuren, maar ja, technisch was tie wel okay.... 17 jaar oud en helemaal perfect = niet zo'n prijs natuurlijk.
Je vind ze dus wel, maar soms moet je nog wat dingen oplossen.
met wat kilometers:
http://www.autowereld.nl/volvo/940/2-3- ... tails.html
Ik weet niet of het een sedan mag zijn (vind je meer van met relatief lage KM's voor redelijke prijs)
http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... w-apk.html
Iets duurder, maar wel RUIM:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehan ... to/2843311

Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 13.07.2014 - 13:07
door mista
Bedankt, had zelf inmiddels ook wel wat gevonden ja.
Maar, gisteren een nieuw motorblok wezen halen voor 450 euro. Dus we zijn benieuwd...
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 13.07.2014 - 14:12
door martin _b
Dat adresje wil ik ook wel weten.
Waar haal je tegenwoordig nog een nieuw motorblok voor dat geld
Flauw grapje.
Succes met ombouw.
Ga je hier nog een verslagje bijhouden?
Misschien wel leuk.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.08.2014 - 13:19
door mista
Wordt een kort verslagje dan

Hij zit erin en loopt weer prima! Alleen de injectoren waren stuk/verstopt dus die hebben we overgezet.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.08.2014 - 13:21
door lint
Mooi, dat is dan ook weer gelukt en lekker verder rijden.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.08.2014 - 13:32
door gold
Cool man!
was het veel werk?
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 08.08.2014 - 22:19
door mightyspawn
Ik heb het nu op 2 manieren gedaan. Wat mij het beste beviel is van onderuit. Stuurhuis los, versnellingsbak steun los. Cardan as los. Alle overige los. En dan op de brug de auto optillen. Motor weghalen. Nieuwe motor eronder en auto weer laten zakken.
Met motortakel vind ik zo een gedoe, zeker als de versnellingsbak er nog aan zit. Moet je onder zo een hoek werken. Bij een landrover bijvoorbeeld, demonteer je gewoon alles en til je de motor er zo in. Lekker makkelijk. Heeft zelf dragend chassis.
Maar bij deze wagens moet eigenlijk alles aan de voorkant eraf. Maarja is gelast die dwars balk, waar de bumper aan zit.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 11.08.2014 - 10:34
door gold
klinkt als best een klus....
Mooi dat het zo goed gelukt is!
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 17.08.2014 - 11:01
door RVL
Waarom de hele motor? die redblocks kunnen heel wat hebben hoor, of is er een diagnose gesteld die het forum nog niet weet? Gewoon een cilinderkop halen bij bv. Estate services FT of FK maakt niet uit, zijn het zelfde ( wel gevlakt natuurlijk) nieuwe koppakking, kleppen stellen, misschien gelijk de waterpomp, spanrol, keerringen en distributieriem vervangen. Uiteraard eerst het lek in het KVS systeem lokaliserten en repareren en weer gaan met die banaan! Ik denk dat je voor ca.350 euri en een paar uurtjes werk weer het mannetje bent.
Re: 940 motor vervangen
Geplaatst: 17.08.2014 - 11:59
door RVL
Oeps ik had verzuimd de resterende pagina's te lezen en zie nu dat het al opgelost is. Goed werk!