Pagina 1 van 1
Probleem met verstralers
Geplaatst: 07.07.2014 - 19:52
door JeroenSpock
Zoals jullie weten hangen er 4 extra lampen onder mijn S60.
Aangesloten op de aux uitgang voor extra verlichting.
2 weken geleden deden ze het van één op andere moment gewoon niet meer. Het controlelampje onder de ecc gaat branden, de zekering is goed, het relais schakelt ook.
Ik heb nu 2 keer de bumper er af gehad om te kijken en meten. Alles lijkt te werken vreemd genoeg. Er staat spanning op de kabel naar de verstralers, tot de connector in de bumper.
Aan de auto kant staat spanning op de kabel, maar zodra de connector van de bumper kant er in komt, is het weg. Alsof het inzakt ergens, maar waar?
Via 2 draden en een losse accu 12V op de lampen zetten werkt, alle 4 lampen gaan branden.
Wie weet waar ik moet zoeken?
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 07.07.2014 - 20:57
door 1-wiel
Corrosie in de stekker of kabelbreuk?
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 07.07.2014 - 21:35
door JeroenSpock
In de connector een beetje ja. Maar dat is nu schoon en droog, en afgeplakt.
Maar het gekke is dat de kabels goed lijken te zijn. 12V op de connector en de lampen gaan branden. Stekker in de contrastekker van de auto en de spanning valt weg.
Alsof hij niet genoeg stroom kan leveren of zo
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 07.07.2014 - 23:52
door Willempie5
Meestal is het dan een kabel of verbinding die "verdund" is..... Reden is vaak overbelasting (of idd corrosie)
Hiermee bedoel ik dat de verbinding er nog wel is (dus je meet 12v), maar de diameter van de verbinding is te klein om werkelijk amperes door te laten en de spanning zakt in. vervang je zekering voor de zekerheid eens en check de zwakke punten.
Tweede check: Is je kabel door evt te zware belasting niet ten onder gegaan? Welke diameter kabel heb je en hoeveel ampère trekken de lampen?
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 11:50
door JeroenSpock
Ja, dat klinkt wel logisch inderdaad.
Het is de originele verstraler kabel van Volvo, diameter zal hooguit 1,5mm² zijn. Veel meer leek het niet.
Er zit een 20A zekering bij, 240 Watt dus. De lampen zijn 4 x 55, 220 Watt.
Ik heb de bumper kant connector los gemaakt, contacten geschuurd (koper was groen). De contrastekker aan auto kant heeft van die gekrulde contacten waar de stekker in valt. Die is haast niet schoon te maken maar ik heb wel reserve 'krullen' om te vervangen.
Dat ga ik nog even proberen.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 13:27
door Willempie5
Idd eerst de slechte verbindingen herstellen!
Voor de kabel:
Beetje ingewikkelde formule voor het bepalen van de kabeldikte, maar....
Voor het berekenen van de benodigde kabeldiameter kun je als vuistregel nemen dat er voor elke 5 Ampère 1mm² kabeldikte nodig is. Mocht de afstand groter zijn dan 3 meter dan is een kabel met een grotere diameter nodig. 3 Meter zal wel voldoen in jou situatie denk ik.
Bovenstaande komt neer op een kabel van 4mm² als je alles uit laat komen op 1 kabel. Mocht je dus een dunnere kabel hebben gebruikt kan deze de geest gegeven hebben.
Uiteraard kan het ook nog een andere oorzaak hebben, maar storing zoeken is uitsluiten!
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 13:33
door diesel01
De kabel, Jeroen, is idd origineel Volvo maar vaak worden er maar 2 lampen van 55 of 100 watt gebruikt.
Tegenwoordig met xenon verstralers pakt een lamp maar 35watt.
Mijn set heeft het perfect gedaan totdat ik de auto inruilde op de XC, ik verdenk ook het relatief dunne kabeltje vanaf de aftakking naar je verstralers.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 18:53
door JeroenSpock
Vanaf de relais is het 1 kabel, halverwege splits hij op naar 2 keer + en 2 keer -. 2 lampen per +/-.
Hoe lang heb je er mee gereden Tom?
Als het vrijdag beter weer is ga ik even kijken. Eerst die stukje koper vervangen, en zal ook even kijken naar de kabeldikte.
Als Volvo er 2 keer 100W op zet, scheelt het nog niet eens zo veel.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 19:12
door diesel01
September 2011/januari 2013.
Ik had ze alleen aan wanneer het echt donker was en op stukken waar ik geen verkeer tegen kon komen, lampjes stonden ook niet std aan.
Ik weet nog dat je de relais een zware tik hoorde geven wanneer je grootlicht+extra licht schakelde.
Met de aftakking bedoel ik het punt waar je de aux kabel onder de motorkap in hebt geplugd, ik denk dat je die hele verbinding beter moet bekijken.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 08.07.2014 - 19:23
door lint
Is het geen goed idee om alles te vervangen door nieuwe en dikkere bekabeling, weet je zeker dat het in orde is.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 10.07.2014 - 16:02
door V70 T5 assen
Of defect relais , dan onbelast wel spanning maar niet wanneer er een verbruiker op aangesloten wordt.
In mijn werk is dit vaak de prakijk , ingebrande contacten vh relais.
Re: Probleem met verstralers
Geplaatst: 10.07.2014 - 16:22
door Willempie5
Of defect relais , dan onbelast wel spanning maar niet wanneer er een verbruiker op aangesloten wordt.
In mijn werk is dit vaak de prakijk , ingebrande contacten vh relais.
Helemaal mee eens, komt ook vaak voor!