V50 turbo problemen

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
JoeriV50
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2014 - 11:42
Locatie: Utrecht

Beste allen!
(ik plaats dit ook maar even in het topic Techniek)

Sinds een paar maanden heb ik een prachtige V50 Momentum 2005 aangeschaft, 1.6D met 260.000km op de teller,
heel blij om eindelijke na alle Honda's en Toyota's eindelijk een degelijke auto te kopen :-)
maar kort na aankoop (aankoop zonder garantie, SUKKEL) alweer veel problemen gehad....

Graag zou ik jullie hulp en mening willen over het volgende:

Kort na aankoop is de turbo kapot gegaan (deze was overigens al 90.000km geleden gereviseerd door vorige eigenaar), waarschijnlijk vuiligheid/roetdeeltje
in gekomen, waardoor de turbo kapot is gelopen (interne schoepenrad stuk geslagen). De auto rijdt nog wel, maar mist 40% vermogen.
Daarna direct de motor 2x geflusht (ook filters etc, olieleidingen vervangen etc) en nieuwe gereviseerde turbo van Turbo's Hoet in Hoevelaken (top bedrijf overigens) gemonteerd.

Na het monteren van de ' nieuwe' turbo was het vermogen nog steeds niet helemaal terug. Dus flink gezocht naar de oorzaak!
Onder andere: dieselfilter vervangen, inlaat schoongemaakt, intercooler gedemonteerd, slangen nagekeken,
EGR- afgedopt en softwarematig laten wegschrijven.

Na veel zoeken door mijzelf en garage en turbo's Hoet; turbo wederom stuk vanwege dezelfde oorzaak. (roetdeeltje
of metaaldeeltje vanuit de uitlaat die het interne schoepenrad hebben stuk geslagen) -zucht-

De garage is verder gaan zoeken naar de oorzaak, verstuivers gedemonteerd, inlaat gedemonteerd en met
speciaal apparaat in de zuigers gekeken.
Ze zien wel wat lichte schade in de zuigers maar kunnen verder niks zien, om verder te kijken dient de cilinderkop
gedemonteerd te worden.
Verder zien ze wat beschadigingen op de krukas, op twee plekken zit een slijtage plekje. Oorzaak?
misschien ooit olie tekort gehad? of distributieriem welke kapot is gegaan??
MAAR dit hoeft geen probleem te zijn.

Nu zijn er een aantal oplossing mogelijk, maar ik graag jullie (ervaren?) mening over zou hebben:
(houd er rekening mee dat op dit moment de inlaat, turbo en verstuivers zijn gedemonteerd, en ik nu
deze week al zo'n 600,- aan kosten heb gemaakt)

De garage en Turbo's Hoet denken dus aan een roetdeeltje uit EGR of kapotte zuigerveer de turbo tot 2x toe
heeft kapot gemaakt (motor rookt niet, maar heeft naar mijn mening wel wat overdruk, wanneer ik ooit de oliedop eraf
haalde met lopende motor merkte ik dat er best veel druk uit de motor kwam, wil dit duiden op
een kapotte zuigerveer oid?). Nou de EGR is NA de 2e kapotte turbo afgedopt dus die kan geen probleem meer geven.

OPTIE 01
- motor terug opbouwen, met gereviseerde turbo, en hopen dat alles goed gaat. Mocht er weer vuil in de
turbo terecht komen, en de turbo weer kapot gaan, dan heb ik hierin weer twee opties:
a. gewoon door blijven rijden, maar dan genoegen nemen met minder vermogen
b. auto verkopen MET daarbij melden welke problemen de auto heeft, wil niemand anders met deze
problemen opzadelen. (handelaar of laat het ding naar Polen gaan)

OPTIE 02
- motorblok laten demonteren en een andere motor inbouwen, flinke kosten post!? en is het dat waard?

OPTIE 03
- niks meer aan de auto doen, inruilen op een andere (goedkopere) auto bij de garage waar deze nu staat.

Ik zou het fijn vinden als jullie hier nog een mening over kunnen geven, dan kan ik een verstandige keuze maken.
Of misschien hebben jullie nog goede ideeën? Of weten jullie iemand (beun) die een nieuw motorblok
kan aankomen en eventueel inbouwen.

Alvast bedankt!!!!! :-/ :-)
Volvo V50 1.6D Momentum
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Helaas hoor ik in veel van je klachten de "standaard" 1.6D klachten terug. Dit blok uit 2005 loopt niet over qua betrouwbaarheid en met die kilometerstand ben je erg afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee om gesprongen is. Ik zou bij die km-stand en dat motorblok heeeeeel hard wegrennen.
Laatst gewijzigd door jtb81 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De bestaande motor nog repareren is dus geen optie,er zit al zoveel vuil in de olie en spoelkanalen,dat het weer snel mis gaat.
Bij Rima hebben ze motoren te koop.
Ik heb wel een adres voor inbouw voor je in Utrecht.
Misschien hebben die ook een motor staan.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Dennismaurice
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18

Persoonlijk zou Ik ( als de financiën het toelaten ) de auto laten repareren, in deze staat verkopen zal een lage restwaarde opleveren.
In Soesterberg zit een bedrijf ( carrec-technocenter ) met veel kennis van deze motoren, deze leveren nieuw maar reviseren ook.
Heb hier zelf toen ik een 1.6d had een aantal dingen laten uitvoeren.

Gr. Dennis
JoeriV50
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2014 - 11:42
Locatie: Utrecht

Ja ik ga zelf ook het liefste voor reparatie...maar ik moet kijken of dat financieel haalbaar is.

Afwachten wat de garage zegt straks!
ik houd jullie op de hoogte.
Volvo V50 1.6D Momentum
Gebruikersavatar
Johnny Engels
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11.06.2014 - 22:17

Dennismaurice schreef: Persoonlijk zou Ik ( als de financiën het toelaten ) de auto laten repareren, in deze staat verkopen zal een lage restwaarde opleveren.
In Soesterberg zit een bedrijf ( carrec-technocenter ) met veel kennis van deze motoren, deze leveren nieuw maar reviseren ook.
Heb hier zelf toen ik een 1.6d had een aantal dingen laten uitvoeren.

Gr. Dennis
Wat deze meneer zegt kan mischien wel je beste tip zijn....dit is een heel erg goed en betrouwbaar bedrijf.
Ik ken ze al een poosje en heb er goede ervaring mee.
Geld moet rollen....en het liefst op 4 wielen......:-)
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

De olie aanvoer vanuit het blok gecheckt? Zo te horen krijgt de Turbo geen olie aangevoerd en loopt hij kapot. Door (te) lange intervallen en daar door interne vervuiling van de olie gaat de zeef in het afvoerkanaal dicht zitten. zou een oorzaak voor je kapotte turbo kunnen zijn. Echter door alle gevolg schade denk ik dat je het blok kan afschrijven..... Als er nog een metaalscherp verstopt zit in bv je intercooler en hij komt los heb je minimaal een vreter in een cilinder.

Had je eigenlijk direct geen vermogen na het wisselen van de turbo?

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
JoeriV50
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2014 - 11:42
Locatie: Utrecht

Martijn, bedankt voor je reactie.

Olie toevoer heb ik inderdaad gecheckt, dat was ruim binnen de marge. Ik heb de kapotte turbo gezien, en je ziet dat er iets in de turbo de schoepjes heeft weg getikt. Die schoeljes zijn er via de uitlaat
weer direct uit gegaan.

De grote vraag is of het metaal resten zijn uit het blok? en waarvan dan? of is het gewoon roet uit bijvoorbeeld de EGR en heb ik dikke pech dat het toevallig twee keer achter elkaar gebeurd.

Toen ik destijds de turbo heb gemonteerd was het vermogen beter als voorheen, maar alleen tussen de 2500 - 3000 toeren kon ik merken dat de turbo ' iets' meer deed dan normaal. Dit was inderdaad meteen
vanaf het beging, en als voor de rest constant gebleven.

Revisiebedrijf zegt dat waarschijnlijk met het eerste starten van de auto al gebeurd is...
Volvo V50 1.6D Momentum
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Was het in beide gevallen de uitlaatzijde van de Turbo? Of inlaatzijde? En hoe is het inlaat traject gereinigd? Met foam of zoals ik op Youtube wel eens gezien heb met een trekveer, dan krijg je met weinig moeite zooi binnenin.

Over die olie voorziening, ik heb de suggestie van een oude garage houder, ik meen dat hij mij ooit gezegd had dat de zeef in de afvoer zat van de turbo en dat die regelmatig dicht zit. Zoveel sleutel ervaring heb ik niet, wat kan jij daar zelf van zeggen?
Laatst gewijzigd door Martijn-A op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Dennismaurice
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18

Er zit inderdaad bij deze motoren een zeefje in de banjobout waarmee de olieaanvoerleiding aan het blok gemonteerd zit deze wordt bij het vervangen van de turbo verwijdert of er wordt een "zeefloze" banjobout gemonteerd. De schade aan het schoepenwiel hoeft niet te duiden op een inslag van een metaaldeel of roetdeel.

Mijn theorie: stel de turbo heeft olietekort waardoor het lager van de turbo stuk gaat, hierdoor onstaat speling en door deze speling op het lager raakt het uitlaatschoepenwiel de binnenzijde van het turbohuis. Dit is vast te stellen door de defekte turbo uit elkaar te halen en de as van de turbo te bekijken is deze blauw en beschadigt, dan zou mijn theorie zomaar de oorzaak kunnen zijn. Hoe ziet de schade op het schoepenwiel eruit? Is de schade rondom het schoepenwiel of alleen plaatselijk?

Heb je tijdens het vervangen van de turbo voordat je de motor starte eerst het bijgeleverde spuitje olie gebruikt? En heb je eerst gestart zonder dat de motor aansloeg?
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Een goed zakenman pakt zijn verlies.

Dus inruilen/verkopen die hap, en zet je leven op een plezierige manier voort ...
grijzevolvo
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.09.2014 - 21:32

Hallo,

Is nu alles in orde gekomen met de turbo ? Of is hij terug kapot gegaan ?
Had u ook problemen met de sensor bovenop de turbo ?
Graag hoor ik van u
grt grijzevolvo
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”