RaJean's Blue Power Ranger
Geplaatst: 10.07.2014 - 15:39
Hai allemaal,
Mijn naam is Radjin, 40jr uit Schiedam en werkzaam als management coach/consultant.
Na bijna 180.000 trouwe kilometers stap ik dit jaar over van een '11 Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi naar een Volvo V40 D4 Business.
De Peugeot is me de laatste drie jaren uitstekend bevallen. Natuurlijk is het als 20% spaardiesel geen snelle wagen, maar wel is het een uiterst betrouwbare en stille reisgenoot die me ook na lange ritten altijd fris deed uitstappen. En met een 77 liter tank kon ik makkelijk 1200km rijden voordat ik weer de verleiding van een snickers of croissantje kaas kon proberen te weerstaan.
Ik moet zeggen dat hoewel ik de Peus nog altijd een mooi vormgegeven wagen vind, ik er niet echt naar omkijk als ik em parkeer. En dat parkeren is met 4m81 lengte en 2.07m breedte (tussen muren) vaak best een uitdaging. Vaker wel dan niet moet ik de eerste paar parkeergelegenheden voorbij laten gaan. Ook de kwaliteit van geluidsinstallatie is niet vaak de reden dat je met plezier naar een muziekstuk zult luisteren... Een fatsoenlijke upgrade op het gebied van HiFi was ten tijde van mijn bestelling ook niet mogelijk.
Du moment dat ik voor de keuze van een nieuwe auto stond heb ik me - heel hypocriet - eerst een tijdje druk gemaakt over hoe bizar het is dat een gloednieuwe auto van 3 jaar oud opeens 'oud' geworden is. Hoewel ik al menig lease auto gereden heb is dit de eerste auto die ik helemaal 'op' gereden heb. Meestal schoof ik de auto al eerder door naar een collega en reed ik weer een andere auto uit de pool. Maar na dit hypocriete moment van contemplatie heb ik me gretig verdiept in de auto's die momenteel te kiezen zijn. Binnen ons bedrijf is de keuze beperkt tot aantal merken, te weten Audi, Volkswagen, BMW, Ford, Peugeot, Renault en Volvo.
Uiteraard wilde ik wel weer de voordelen van de Peus, maar dan zonder de nadelen. Het wensenlijstje wordt dan als volgt:
-mooie vormgeving waardoor ik omkijk naar de wagen als ik hem/haar geparkeerd heb
-kleiner dan de Peus zodat ik de wagen makkelijker kan parkeren
-voorzien van een (zeer) goede geluidsinstallatie
-stille en veilige reisgenoot met grote actieradius (>1.000km)
-zitcomfort waarbij je zowel actief als lui onderuit achter stuur kunt hangen
-maximaal 20% bijtelling
Verder een aantal luxes die ik mezelf graag permitteer:
-parkeersensoren
-automatische regeling van licht, ruitenwissers en binnespiegel
-lederen bekleding met stoelverwarming
-navigatie en carkit
-xenon verlichting
-mooie 17" of 18" velgen
En tot slot het knock-out criterium:
-fatsoenlijke bekerhouders voor de obligate koffie en het flesje water
De longlist binnen de beschikbare merken en binnen het beschikbar leasebudget wat snel gemaakt:
-Ford, Renault en VW vielen af, omdat ze geen courante modellen hebben die ik aantrekkelijk vind
-Audi A4
-BMW 3-series
-Peugeot 508
-Volvo V40 & V60
De Peugeot viel als eerste af, omdat ik het gewoon leuker vind om wat anders te kiezen dan wat ik al heb gereden
De Audi A4 viel als tweede af, omdat ik het model ietwat achterhaald vind. Toen ik voor de 508 koos viel de A4 af vanwege het ontbreken van een warm gevoel dat het interieur me gaf - dit punt is bij de tussenliggende facelift wel goed verbeterd imho.
De BMW 3-serie viel als derde af, na een proefrit. Hoewel ik de 3-serie een prachtige wagen vind, zowel van buiten als van binnen, en hoewel ik de wagen echt bizar goed vind rijden - wat een prachtige balans tussen sportiviteit en comfort - past de wagen gewoon niet bij me. Juist dat wat de BMW zo goed maakt - het je als bestuurder betrekken bij het rijden - is wat me er aan stoort. Meestal wil ik gewoon niet bezig zijn met het rijden, maar wil gewoon op een ontspannen en veilige manier deelnemen aan het verkeer, terwijl ik geniet van een mooi stuk muziek, een (telefoon)gesprek voer of gewoon in gedachten verzonken ben. In de BMW lukt me dat niet - de wagen houdt me bij de les en nodigt me uit om Ă©cht te rijden. Leuk voor rijden als hobby, maar - voor mij - niet voor 90% van mijn ritten die me gewoon over 's NĂȘerlands wegen leiden van huis naar klant naar klant naar huis.
En zo kwam ik uiteindelijk - of moet ik zeggen ten einde raad - uit bij Volvo. De dealer daar heeft me zowel de V60 als de V40 laten zien en binnen onze leasevoorwaarden werd het me al snel duidelijk dat ik de keuze zou hebben tussen een wel heel karige V60 of een mogelijk heel luxe V40. Gezien het relatief beperkte verschil in binnenruimte (de V60 is niet erg groot en de V40 is niet erg klein) en mijn lijstje met wensen was de blik snel gericht op de V40. Toen ik ook nog eens kennis mocht nemen van de komst van de D4 business was mijn serieuze interesse gewekt. Een goed bevallen proefrit in een D2 (die al behoorlijk snel was vergeleken met mijn 508) deed mij dan ook plaatsnemen achter de CarConfigurator en uiteindelijk besluiten tot de volgende configuratie:
Volvo V40 D4 Business R-Design
-Rebel Blue
-18" Midir lichtmetalen velgen
-Winterline (met verlichtingspack, verwarmbare voorruit/voorstoelen en xenon verlichting)
-Business Pack Connect met Park Assist Pilot / Park Assist voor en achter
-Sensus Connect met Premium Audio (Harman Kardon)
-Volledig lederen bekleding & verwarmbare achterbank
-Laadvloer met twee niveaus en boodschappentashouder
-In hoogte verstelbare passagiersstoel met verstelbare lendesteun
-Zonder motortype en modelaanduiding
Verwachte afleverdatum: 27 augustus 2014

Mijn naam is Radjin, 40jr uit Schiedam en werkzaam als management coach/consultant.
Na bijna 180.000 trouwe kilometers stap ik dit jaar over van een '11 Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi naar een Volvo V40 D4 Business.
De Peugeot is me de laatste drie jaren uitstekend bevallen. Natuurlijk is het als 20% spaardiesel geen snelle wagen, maar wel is het een uiterst betrouwbare en stille reisgenoot die me ook na lange ritten altijd fris deed uitstappen. En met een 77 liter tank kon ik makkelijk 1200km rijden voordat ik weer de verleiding van een snickers of croissantje kaas kon proberen te weerstaan.
Ik moet zeggen dat hoewel ik de Peus nog altijd een mooi vormgegeven wagen vind, ik er niet echt naar omkijk als ik em parkeer. En dat parkeren is met 4m81 lengte en 2.07m breedte (tussen muren) vaak best een uitdaging. Vaker wel dan niet moet ik de eerste paar parkeergelegenheden voorbij laten gaan. Ook de kwaliteit van geluidsinstallatie is niet vaak de reden dat je met plezier naar een muziekstuk zult luisteren... Een fatsoenlijke upgrade op het gebied van HiFi was ten tijde van mijn bestelling ook niet mogelijk.
Du moment dat ik voor de keuze van een nieuwe auto stond heb ik me - heel hypocriet - eerst een tijdje druk gemaakt over hoe bizar het is dat een gloednieuwe auto van 3 jaar oud opeens 'oud' geworden is. Hoewel ik al menig lease auto gereden heb is dit de eerste auto die ik helemaal 'op' gereden heb. Meestal schoof ik de auto al eerder door naar een collega en reed ik weer een andere auto uit de pool. Maar na dit hypocriete moment van contemplatie heb ik me gretig verdiept in de auto's die momenteel te kiezen zijn. Binnen ons bedrijf is de keuze beperkt tot aantal merken, te weten Audi, Volkswagen, BMW, Ford, Peugeot, Renault en Volvo.
Uiteraard wilde ik wel weer de voordelen van de Peus, maar dan zonder de nadelen. Het wensenlijstje wordt dan als volgt:
-mooie vormgeving waardoor ik omkijk naar de wagen als ik hem/haar geparkeerd heb
-kleiner dan de Peus zodat ik de wagen makkelijker kan parkeren
-voorzien van een (zeer) goede geluidsinstallatie
-stille en veilige reisgenoot met grote actieradius (>1.000km)
-zitcomfort waarbij je zowel actief als lui onderuit achter stuur kunt hangen
-maximaal 20% bijtelling
Verder een aantal luxes die ik mezelf graag permitteer:
-parkeersensoren
-automatische regeling van licht, ruitenwissers en binnespiegel
-lederen bekleding met stoelverwarming
-navigatie en carkit
-xenon verlichting
-mooie 17" of 18" velgen
En tot slot het knock-out criterium:
-fatsoenlijke bekerhouders voor de obligate koffie en het flesje water
De longlist binnen de beschikbare merken en binnen het beschikbar leasebudget wat snel gemaakt:
-Ford, Renault en VW vielen af, omdat ze geen courante modellen hebben die ik aantrekkelijk vind
-Audi A4
-BMW 3-series
-Peugeot 508
-Volvo V40 & V60
De Peugeot viel als eerste af, omdat ik het gewoon leuker vind om wat anders te kiezen dan wat ik al heb gereden
De Audi A4 viel als tweede af, omdat ik het model ietwat achterhaald vind. Toen ik voor de 508 koos viel de A4 af vanwege het ontbreken van een warm gevoel dat het interieur me gaf - dit punt is bij de tussenliggende facelift wel goed verbeterd imho.
De BMW 3-serie viel als derde af, na een proefrit. Hoewel ik de 3-serie een prachtige wagen vind, zowel van buiten als van binnen, en hoewel ik de wagen echt bizar goed vind rijden - wat een prachtige balans tussen sportiviteit en comfort - past de wagen gewoon niet bij me. Juist dat wat de BMW zo goed maakt - het je als bestuurder betrekken bij het rijden - is wat me er aan stoort. Meestal wil ik gewoon niet bezig zijn met het rijden, maar wil gewoon op een ontspannen en veilige manier deelnemen aan het verkeer, terwijl ik geniet van een mooi stuk muziek, een (telefoon)gesprek voer of gewoon in gedachten verzonken ben. In de BMW lukt me dat niet - de wagen houdt me bij de les en nodigt me uit om Ă©cht te rijden. Leuk voor rijden als hobby, maar - voor mij - niet voor 90% van mijn ritten die me gewoon over 's NĂȘerlands wegen leiden van huis naar klant naar klant naar huis.
En zo kwam ik uiteindelijk - of moet ik zeggen ten einde raad - uit bij Volvo. De dealer daar heeft me zowel de V60 als de V40 laten zien en binnen onze leasevoorwaarden werd het me al snel duidelijk dat ik de keuze zou hebben tussen een wel heel karige V60 of een mogelijk heel luxe V40. Gezien het relatief beperkte verschil in binnenruimte (de V60 is niet erg groot en de V40 is niet erg klein) en mijn lijstje met wensen was de blik snel gericht op de V40. Toen ik ook nog eens kennis mocht nemen van de komst van de D4 business was mijn serieuze interesse gewekt. Een goed bevallen proefrit in een D2 (die al behoorlijk snel was vergeleken met mijn 508) deed mij dan ook plaatsnemen achter de CarConfigurator en uiteindelijk besluiten tot de volgende configuratie:
Volvo V40 D4 Business R-Design
-Rebel Blue
-18" Midir lichtmetalen velgen
-Winterline (met verlichtingspack, verwarmbare voorruit/voorstoelen en xenon verlichting)
-Business Pack Connect met Park Assist Pilot / Park Assist voor en achter
-Sensus Connect met Premium Audio (Harman Kardon)
-Volledig lederen bekleding & verwarmbare achterbank
-Laadvloer met twee niveaus en boodschappentashouder
-In hoogte verstelbare passagiersstoel met verstelbare lendesteun
-Zonder motortype en modelaanduiding
Verwachte afleverdatum: 27 augustus 2014
