1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.
Geplaatst: 12.07.2014 - 12:02
Besten,
Ik rijd nu 1 week in de D4 (14% bt) en wil mijn ervaringen graag delen. Zeker in vergelijking met waar ik 3 jaar lang in gereden heb is dit misschien handig voor mensen die aan het twijfelen zijn om (veelal vanwege de bijtelling) een klasse "lager" te gaan rijden. Ik heb "lager" expres tussen aanhalingstekens gezet, omdat het voor mij zeker niet zo voelt.
Na vorige week de auto bij de dealer te hebben opgehaald , op een druilerige zaterdag, heb ik er deze week een volle week mee geforenst en er dus 1200km opzitten.
Als eerste de configuratie van de Volvo:
Uitvoering : R-Design Business voor Plus Line
Pakketten:
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro
- R-design Plus
- Luxury Line
- Scandinavian Line
- Security Line
- Uitwisselbare optie “Personal Car Communicator met Keyless Drive”
- Uitwisselbare optie “Sensus connect met Premium Audio”
- 17” Freja velgen, DC/dark grey.
- Osmium grey metallic e795
595 Waterafstotend glas voorruiten
501 DAB+
298 Neerklapbare rugleuning passagier
026 Verlaagd sportchassis
179 Extra getint glas achter
313 Zonder model en typeaanduiding
En de BMW 320d EDE Luxery Line:
- HiFi luidsprekersysteem, Harman/Kardon
- Levering zonder typeaanduiding
- Grijze baan in voorruit
- Park Distance Control (PDC) vóór en achter
- Middenarmsteun voor verschuifbaar
- M sportstuurwiel
- BMW sportstoelen
- USB-/Audio aansluiting
- Uitbreiding functie 6FL
- Regen- en lichtsensor
- BMW Apps
- Individual extra getint glass in achterportierruiten en achterruit
- Navigatiesysteem Professional incl iDrive controller
- Spraaksturing van diverse telefoon-, audio- en navigatiefuncties
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
- Metallic lak
- Styling 285 225/45/R17
- Chromeline
- Lichtpakket
Aangezien dit een Volvo forum is, als eerste mijn positieve ervaringen met de V40 zoals ik hem rijd:
- De motor. Deze motor is echt een beest. Je merkt dat de versnellingsbak niet optimaal is afgesteld om maar aan de uitstoot-eisen te voldoen, maar hij accelereert zo makkelijk , en dan bedoel ik vooral het gedeelte >120 km per uur. Ik rijd altijd wel wat te hard, maar bij de V40 gaat het ongemerkt en heel snel richting de 160km/uur. Dit is aan de motor haast niet te horen. Erg gevaarlijk voor mij, en fijn voor oom agent
.
- Keyless entry en drive. Dit is iets, dat ik niet eens wist dat ik miste, maar kan nu al niet meer zonder. De sleutel gebruik ik gewoon niet meer. Echt ideaal, zeker als je je handen vaak vol hebt.
- DAB+ Mooi geluid uit de radio, erg fijn. (alleen jammer dat het harman/kardon systeem tegenvalt, daarover later meer).
- De app Volvo on Call. Sowieso een leuke gadget, maar ik vergeet nog wel eens de auto op slot te doen, zo ook vorige week. Ik was zelf ongeveer 500m van de auto aan het werk en liet de app zien aan een collega. Toen zag ik dat de deuren nog open waren. Meteen op slot gedaan , remote. In de winter verwacht ik dat het aanzetten van de verwarming op afstand ook ideaal gaat zijn.
- Adaptive CC. Nooit gehad, maar kun nu al niet meer zonder. Hij houdt wel erg veel afstand tot je voorligger, maar zeker binnen trajectcontroles is het een uitkomst!
- De tellers. Echt heel mooi gemaakt en fijn dat je verschillende thema's kunt kiezen. Super!
- De spraakbesturing, dit werkt gewoon erg goed.
- Integratie met de iphone (dit kostte bij BMW een flinke duit).
- De achteruitrijcamera. Ik ben niet zo'n parkeerheld dus dit is een welkome aanvulling.
- De loonstrook. Met dit bijtellingspercentage spreekt dat voor zich.
De minder goede ervaringen:
- De Harman/Kardon upgrade. In de BMW had ik ook een H/K upgrade en dit klonk uitmuntend. Diepe bass dankzij subwoofer(s?) in de achterbank , flink volume en ongeacht het volume, geen trillingen. Goed onderscheid van instrumenten en een volle , heldere duidelijke klank. Echt ongeevenaard. Ik luisterde bijna liever muziek in de auto dan in de woonkamer.
Helaas helaas, harman/kardon bij de V40 is toch een flink stuk minder in kwaliteit. Ik vraag me dan ook af of het de upgrade waard is. Er wordt volgens mij niet met subwoofers gewerkt en daardoor moet de bass uit de overige speakers komen. Dit brengt trillingen met zich mee bij hogere volumes. Daarnaast klinkt het hele systeem minder helder, vol en duidelijk dan wat ik gewend was.
- De navigatie. Ik vind het scherm erg helder, maar te klein. Ik zou liever een breder scherm hebben gehad waardoor ik (zoals in de BMW , bij het professional systeem) altijd , ongeacht de actieve funtie, een splitscreen zou hebben met aan de rechterkant een landkaart. Dit is handig om files, flitsers en wegafsluitingen te zien terwijl je aan de linker kant van het scherm gewoon je album-art hebt staan van de muziek waar je naar luistert of een lijstje radiostations of iets niet-navigatie-gerelateerd. Daarnaast heb ik de navigatie pas 1 keer gebruikt op een ritje Rotterdam-Den Bosch en zat de GPS naast mijn echte locatie. Rijdend op de snelweg, dacht ie dat ik ergens in de woonwijk naast de snelweg reed. Dit kan echter toeval zijn geweest maar had ik nog nooit eerder meegemaakt.
- De bediening van het gehele sensus systeem. Ik ben BMW iDrive gewend en hou van een minimalistische layout qua knopjes enzo. Dit is bij de Volvo niet het geval. Het zal hoogstwaarschijnlijk een kwestie van wennen zijn, maar intuitief werkte dit bij BMW beter.
- Ik kan niet zien wanneer de koplampen geactiveerd zijn. Noem me een control-freak, maar dit vind ik echt super irritant. Zeker in de mist wil ik weten wat voor licht ik aan heb staan.
Nog wat zaken die "anders" zijn:
- de lokatie van de bekerhouders is misschien niet echt handig.
- De wegligging van de BMW (en dan met name het sturen en nemen van bochten) is wat "directer" en sportiever.
Conclusie:
- Zou ik de BMW 320d EDE weer verruilen voor een D4 V40? Het antwoord daarop is ja, zeker. Ik heb nog zoveel luxe zaken niet genoemd die me erg bevallen en het verschil in salaris aan het eind van de maand is zoooo lekker.
Mocht ik nog aanvullingen hebben, dan post ik ze hier.
Of als er vragen zijn, post ze en ik beantwoord ze graag.
Ik rijd nu 1 week in de D4 (14% bt) en wil mijn ervaringen graag delen. Zeker in vergelijking met waar ik 3 jaar lang in gereden heb is dit misschien handig voor mensen die aan het twijfelen zijn om (veelal vanwege de bijtelling) een klasse "lager" te gaan rijden. Ik heb "lager" expres tussen aanhalingstekens gezet, omdat het voor mij zeker niet zo voelt.
Na vorige week de auto bij de dealer te hebben opgehaald , op een druilerige zaterdag, heb ik er deze week een volle week mee geforenst en er dus 1200km opzitten.
Als eerste de configuratie van de Volvo:
Uitvoering : R-Design Business voor Plus Line
Pakketten:
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro
- R-design Plus
- Luxury Line
- Scandinavian Line
- Security Line
- Uitwisselbare optie “Personal Car Communicator met Keyless Drive”
- Uitwisselbare optie “Sensus connect met Premium Audio”
- 17” Freja velgen, DC/dark grey.
- Osmium grey metallic e795
595 Waterafstotend glas voorruiten
501 DAB+
298 Neerklapbare rugleuning passagier
026 Verlaagd sportchassis
179 Extra getint glas achter
313 Zonder model en typeaanduiding
En de BMW 320d EDE Luxery Line:
- HiFi luidsprekersysteem, Harman/Kardon
- Levering zonder typeaanduiding
- Grijze baan in voorruit
- Park Distance Control (PDC) vóór en achter
- Middenarmsteun voor verschuifbaar
- M sportstuurwiel
- BMW sportstoelen
- USB-/Audio aansluiting
- Uitbreiding functie 6FL
- Regen- en lichtsensor
- BMW Apps
- Individual extra getint glass in achterportierruiten en achterruit
- Navigatiesysteem Professional incl iDrive controller
- Spraaksturing van diverse telefoon-, audio- en navigatiefuncties
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
- Metallic lak
- Styling 285 225/45/R17
- Chromeline
- Lichtpakket
Aangezien dit een Volvo forum is, als eerste mijn positieve ervaringen met de V40 zoals ik hem rijd:
- De motor. Deze motor is echt een beest. Je merkt dat de versnellingsbak niet optimaal is afgesteld om maar aan de uitstoot-eisen te voldoen, maar hij accelereert zo makkelijk , en dan bedoel ik vooral het gedeelte >120 km per uur. Ik rijd altijd wel wat te hard, maar bij de V40 gaat het ongemerkt en heel snel richting de 160km/uur. Dit is aan de motor haast niet te horen. Erg gevaarlijk voor mij, en fijn voor oom agent

- Keyless entry en drive. Dit is iets, dat ik niet eens wist dat ik miste, maar kan nu al niet meer zonder. De sleutel gebruik ik gewoon niet meer. Echt ideaal, zeker als je je handen vaak vol hebt.
- DAB+ Mooi geluid uit de radio, erg fijn. (alleen jammer dat het harman/kardon systeem tegenvalt, daarover later meer).
- De app Volvo on Call. Sowieso een leuke gadget, maar ik vergeet nog wel eens de auto op slot te doen, zo ook vorige week. Ik was zelf ongeveer 500m van de auto aan het werk en liet de app zien aan een collega. Toen zag ik dat de deuren nog open waren. Meteen op slot gedaan , remote. In de winter verwacht ik dat het aanzetten van de verwarming op afstand ook ideaal gaat zijn.
- Adaptive CC. Nooit gehad, maar kun nu al niet meer zonder. Hij houdt wel erg veel afstand tot je voorligger, maar zeker binnen trajectcontroles is het een uitkomst!
- De tellers. Echt heel mooi gemaakt en fijn dat je verschillende thema's kunt kiezen. Super!
- De spraakbesturing, dit werkt gewoon erg goed.
- Integratie met de iphone (dit kostte bij BMW een flinke duit).
- De achteruitrijcamera. Ik ben niet zo'n parkeerheld dus dit is een welkome aanvulling.
- De loonstrook. Met dit bijtellingspercentage spreekt dat voor zich.
De minder goede ervaringen:
- De Harman/Kardon upgrade. In de BMW had ik ook een H/K upgrade en dit klonk uitmuntend. Diepe bass dankzij subwoofer(s?) in de achterbank , flink volume en ongeacht het volume, geen trillingen. Goed onderscheid van instrumenten en een volle , heldere duidelijke klank. Echt ongeevenaard. Ik luisterde bijna liever muziek in de auto dan in de woonkamer.
Helaas helaas, harman/kardon bij de V40 is toch een flink stuk minder in kwaliteit. Ik vraag me dan ook af of het de upgrade waard is. Er wordt volgens mij niet met subwoofers gewerkt en daardoor moet de bass uit de overige speakers komen. Dit brengt trillingen met zich mee bij hogere volumes. Daarnaast klinkt het hele systeem minder helder, vol en duidelijk dan wat ik gewend was.
- De navigatie. Ik vind het scherm erg helder, maar te klein. Ik zou liever een breder scherm hebben gehad waardoor ik (zoals in de BMW , bij het professional systeem) altijd , ongeacht de actieve funtie, een splitscreen zou hebben met aan de rechterkant een landkaart. Dit is handig om files, flitsers en wegafsluitingen te zien terwijl je aan de linker kant van het scherm gewoon je album-art hebt staan van de muziek waar je naar luistert of een lijstje radiostations of iets niet-navigatie-gerelateerd. Daarnaast heb ik de navigatie pas 1 keer gebruikt op een ritje Rotterdam-Den Bosch en zat de GPS naast mijn echte locatie. Rijdend op de snelweg, dacht ie dat ik ergens in de woonwijk naast de snelweg reed. Dit kan echter toeval zijn geweest maar had ik nog nooit eerder meegemaakt.
- De bediening van het gehele sensus systeem. Ik ben BMW iDrive gewend en hou van een minimalistische layout qua knopjes enzo. Dit is bij de Volvo niet het geval. Het zal hoogstwaarschijnlijk een kwestie van wennen zijn, maar intuitief werkte dit bij BMW beter.
- Ik kan niet zien wanneer de koplampen geactiveerd zijn. Noem me een control-freak, maar dit vind ik echt super irritant. Zeker in de mist wil ik weten wat voor licht ik aan heb staan.
Nog wat zaken die "anders" zijn:
- de lokatie van de bekerhouders is misschien niet echt handig.
- De wegligging van de BMW (en dan met name het sturen en nemen van bochten) is wat "directer" en sportiever.
Conclusie:
- Zou ik de BMW 320d EDE weer verruilen voor een D4 V40? Het antwoord daarop is ja, zeker. Ik heb nog zoveel luxe zaken niet genoemd die me erg bevallen en het verschil in salaris aan het eind van de maand is zoooo lekker.
Mocht ik nog aanvullingen hebben, dan post ik ze hier.
Of als er vragen zijn, post ze en ik beantwoord ze graag.