Pagina 1 van 2

1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 12.07.2014 - 12:02
door Roel1976
Besten,
Ik rijd nu 1 week in de D4 (14% bt) en wil mijn ervaringen graag delen. Zeker in vergelijking met waar ik 3 jaar lang in gereden heb is dit misschien handig voor mensen die aan het twijfelen zijn om (veelal vanwege de bijtelling) een klasse "lager" te gaan rijden. Ik heb "lager" expres tussen aanhalingstekens gezet, omdat het voor mij zeker niet zo voelt.
Na vorige week de auto bij de dealer te hebben opgehaald , op een druilerige zaterdag, heb ik er deze week een volle week mee geforenst en er dus 1200km opzitten.
Als eerste de configuratie van de Volvo:
Uitvoering : R-Design Business voor Plus Line
Pakketten:
- Business Pack Connect
- Intellisafe Pro
- R-design Plus
- Luxury Line
- Scandinavian Line
- Security Line

- Uitwisselbare optie “Personal Car Communicator met Keyless Drive”
- Uitwisselbare optie “Sensus connect met Premium Audio”
- 17” Freja velgen, DC/dark grey.

- Osmium grey metallic e795

595 Waterafstotend glas voorruiten
501 DAB+
298 Neerklapbare rugleuning passagier
026 Verlaagd sportchassis
179 Extra getint glas achter
313 Zonder model en typeaanduiding

En de BMW 320d EDE Luxery Line:
- HiFi luidsprekersysteem, Harman/Kardon
- Levering zonder typeaanduiding
- Grijze baan in voorruit
- Park Distance Control (PDC) vóór en achter
- Middenarmsteun voor verschuifbaar
- M sportstuurwiel
- BMW sportstoelen
- USB-/Audio aansluiting
- Uitbreiding functie 6FL
- Regen- en lichtsensor
- BMW Apps
- Individual extra getint glass in achterportierruiten en achterruit
- Navigatiesysteem Professional incl iDrive controller
- Spraaksturing van diverse telefoon-, audio- en navigatiefuncties
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
- Metallic lak
- Styling 285 225/45/R17
- Chromeline
- Lichtpakket


Aangezien dit een Volvo forum is, als eerste mijn positieve ervaringen met de V40 zoals ik hem rijd:
- De motor. Deze motor is echt een beest. Je merkt dat de versnellingsbak niet optimaal is afgesteld om maar aan de uitstoot-eisen te voldoen, maar hij accelereert zo makkelijk , en dan bedoel ik vooral het gedeelte >120 km per uur. Ik rijd altijd wel wat te hard, maar bij de V40 gaat het ongemerkt en heel snel richting de 160km/uur. Dit is aan de motor haast niet te horen. Erg gevaarlijk voor mij, en fijn voor oom agent ;-).
- Keyless entry en drive. Dit is iets, dat ik niet eens wist dat ik miste, maar kan nu al niet meer zonder. De sleutel gebruik ik gewoon niet meer. Echt ideaal, zeker als je je handen vaak vol hebt.
- DAB+ Mooi geluid uit de radio, erg fijn. (alleen jammer dat het harman/kardon systeem tegenvalt, daarover later meer).
- De app Volvo on Call. Sowieso een leuke gadget, maar ik vergeet nog wel eens de auto op slot te doen, zo ook vorige week. Ik was zelf ongeveer 500m van de auto aan het werk en liet de app zien aan een collega. Toen zag ik dat de deuren nog open waren. Meteen op slot gedaan , remote. In de winter verwacht ik dat het aanzetten van de verwarming op afstand ook ideaal gaat zijn.
- Adaptive CC. Nooit gehad, maar kun nu al niet meer zonder. Hij houdt wel erg veel afstand tot je voorligger, maar zeker binnen trajectcontroles is het een uitkomst!
- De tellers. Echt heel mooi gemaakt en fijn dat je verschillende thema's kunt kiezen. Super!
- De spraakbesturing, dit werkt gewoon erg goed.
- Integratie met de iphone (dit kostte bij BMW een flinke duit).
- De achteruitrijcamera. Ik ben niet zo'n parkeerheld dus dit is een welkome aanvulling.
- De loonstrook. Met dit bijtellingspercentage spreekt dat voor zich.

De minder goede ervaringen:
- De Harman/Kardon upgrade. In de BMW had ik ook een H/K upgrade en dit klonk uitmuntend. Diepe bass dankzij subwoofer(s?) in de achterbank , flink volume en ongeacht het volume, geen trillingen. Goed onderscheid van instrumenten en een volle , heldere duidelijke klank. Echt ongeevenaard. Ik luisterde bijna liever muziek in de auto dan in de woonkamer.
Helaas helaas, harman/kardon bij de V40 is toch een flink stuk minder in kwaliteit. Ik vraag me dan ook af of het de upgrade waard is. Er wordt volgens mij niet met subwoofers gewerkt en daardoor moet de bass uit de overige speakers komen. Dit brengt trillingen met zich mee bij hogere volumes. Daarnaast klinkt het hele systeem minder helder, vol en duidelijk dan wat ik gewend was.
- De navigatie. Ik vind het scherm erg helder, maar te klein. Ik zou liever een breder scherm hebben gehad waardoor ik (zoals in de BMW , bij het professional systeem) altijd , ongeacht de actieve funtie, een splitscreen zou hebben met aan de rechterkant een landkaart. Dit is handig om files, flitsers en wegafsluitingen te zien terwijl je aan de linker kant van het scherm gewoon je album-art hebt staan van de muziek waar je naar luistert of een lijstje radiostations of iets niet-navigatie-gerelateerd. Daarnaast heb ik de navigatie pas 1 keer gebruikt op een ritje Rotterdam-Den Bosch en zat de GPS naast mijn echte locatie. Rijdend op de snelweg, dacht ie dat ik ergens in de woonwijk naast de snelweg reed. Dit kan echter toeval zijn geweest maar had ik nog nooit eerder meegemaakt.
- De bediening van het gehele sensus systeem. Ik ben BMW iDrive gewend en hou van een minimalistische layout qua knopjes enzo. Dit is bij de Volvo niet het geval. Het zal hoogstwaarschijnlijk een kwestie van wennen zijn, maar intuitief werkte dit bij BMW beter.
- Ik kan niet zien wanneer de koplampen geactiveerd zijn. Noem me een control-freak, maar dit vind ik echt super irritant. Zeker in de mist wil ik weten wat voor licht ik aan heb staan.

Nog wat zaken die "anders" zijn:
- de lokatie van de bekerhouders is misschien niet echt handig.
- De wegligging van de BMW (en dan met name het sturen en nemen van bochten) is wat "directer" en sportiever.

Conclusie:
- Zou ik de BMW 320d EDE weer verruilen voor een D4 V40? Het antwoord daarop is ja, zeker. Ik heb nog zoveel luxe zaken niet genoemd die me erg bevallen en het verschil in salaris aan het eind van de maand is zoooo lekker.

Mocht ik nog aanvullingen hebben, dan post ik ze hier.
Of als er vragen zijn, post ze en ik beantwoord ze graag.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 12.07.2014 - 12:20
door Fredhead
Dit is een mooi vergelijk voor veel mensen denk ik zo :)

Over de audio is op het forum al meer geschreven ook met eventuele instellingen erbij, misschien dat dat de moeite is om even te proberen. Wel jammer dat dat je zo tegenvalt.
Wat betreft je verlichting, gaat er geen lampje branden naast de lichtschakelaar om te vertellen of je dimlichten gaan branden?
Meen mij te herinneren dat dit ook bij de V40 het geval is.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 12.07.2014 - 12:46
door D2
Roel1976 schreef: - Ik kan niet zien wanneer de koplampen geactiveerd zijn. Noem me een control-freak, maar dit vind ik echt super irritant. Zeker in de mist wil ik weten wat voor licht ik aan heb staan.
Dat kun je wel. Als het groene lampje boven de lichtschakelaar brandt, staan je dimlichten aan. Handig is het niet, onbegrijpelijk dat er niet gewoon een symbooltje in het dashboard veschijnt. Maar je kunt het dus wel zien. EDIT ik zie net dat mijn voorganger dit ook al schreef. excuus.

Leuk verslag!

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 22:23
door ketse
Ik kom ook van BMW en vindt de H/K in VOLVO V40 tot nu toe ook teleurstellend (trillingen).

@Roel1976: Welke versnellingspook staat in jouw V40? de glasslook of een andere pook?

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 22:29
door V50 R
@ketse, vanaf my 2015 is alleen de nieuwe pook leverbaar.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 22:37
door ketse
V50 R schreef: @ketse, vanaf my 2015 is alleen de nieuwe pook leverbaar.
De nieuwe pook bedoel je dan deze?
http://www.carblogger.nl/wp-content/upl ... onsole.jpg

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 22:46
door JosP
Dat is de oude pook.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 22:49
door ketse
Dan vond ik de oude pook (http://www.carblogger.nl/wp-content/upl ... onsole.jpg) toch iets moderner dan de pook die ze er nu hebben ingezet =( op hun online car configurator is dit blijkbaar ook niet aangepast

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 23:11
door V50 R
Dat is idd de oude op de foto. Je kan even kijken of je een oude pook kan bestellen. Ik vind de nieuwe iets te lang, maar wel beter in de hand liggen.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 13.07.2014 - 23:20
door ketse
Ja dat klopt wat je daar zegt de nieuwe pook is idd wat te lang ten opzicht van de armsteun, even navragen bij de dealer of de oude poken nog verkrijgbaar zijn !

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 07:12
door isomo
Bij D'Hondt in Zottegem Ketse?

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 09:24
door D2
De bak van de nieuwe D4 heeft de achteruitversnelling rechtsachter. Ik weet niet hoe dit bij de sterkere modellen voorheen was, maar in de D2 zit de achteruit linksvoor. Dus verwisselen voor een pook uit de D2/T3 lijkt mij iig geen goed idee.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 10:24
door ketse
isomo schreef: Bij D'Hondt in Zottegem Ketse?
Reynaert - Dhondt Oudenaarde

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 11:58
door Roel1976
Hoi,
Ik heb geen keuze in pook gehad, dus neem aan de laatste (r-design). Wat ik wel mooi vind is dat ie verlicht is.

Over de notificatie van het aanstaan van de dim-verlichting:
Volgens sommigen hierboven moet ik dat kunnen zien aan het ledje boven de licht-schakelaar? Maar deze brandt bij mij altijd groen. Komt volgens mij door het altijd aan staan van de dagrij-verlichting / LED's ?
Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken met dimlicht aan of dimlicht uit aan de lichtschakelaar.
Wat ik wel heb kunnen ontdekken is dat de navi-kaarten naar de nachtstand switchen als de dim-verlichting aan gaat (volgens mij). Zo zou je het dus kunnen zien maar is natuurlijk niet optimaal.

Nog iets anders dat me opvalt: Ik rijd , bij rustige snelweg, standaard vmax + 35 op te teller. Dit deed ik in de BMW ook. De volvo verbruikt (nu nog) aanmerkelijk meer diesel dan de BMW. Erg apart. Dus als er mensen zijn die deze auto willen kopen vanwege de zuinigheid en de van doorrijden houden. Er zijn zuinigere auto's te vinden.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 12:49
door D2
Roel1976 schreef: Over de notificatie van het aanstaan van de dim-verlichting:
Volgens sommigen hierboven moet ik dat kunnen zien aan het ledje boven de licht-schakelaar? Maar deze brandt bij mij altijd groen. Komt volgens mij door het altijd aan staan van de dagrij-verlichting / LED's ?
Als je de lichtschakelaar helemaal rechts gedraaid hebt dan zullen de dimlichten altijd aan staan en zal dus de LED boven de schakelaar altijd groen branden. Als je de lichtschakelaar op AUTO hebt staan gebruik je lichtsensor en zal de LED alleen branden als de dimlichten via de lichtsensor ingeschakeld zijn.
Roel1976 schreef: Nog iets anders dat me opvalt: Ik rijd , bij rustige snelweg, standaard vmax + 35 op te teller. Dit deed ik in de BMW ook. De volvo verbruikt (nu nog) aanmerkelijk meer diesel dan de BMW. Erg apart. Dus als er mensen zijn die deze auto willen kopen vanwege de zuinigheid en de van doorrijden houden. Er zijn zuinigere auto's te vinden.
Dat de auto waarschijnlijk nog niet ingereden is helpt ook niet voor een laag verbruik...Bij mij wordt het verbruik beter naarmate het kilometrage toeneemt (nu > 76k) En de bandenspanning staat wellicht vrij laag?

Overigens is de BMW 320d EDE ook wel echt een auto die, behalve op papier, ook in praktijk behoorlijk zuinig blijkt te zijn (5,52l/100 km volgens werkelijkverbruik.nl). Iets wat bij eco-afgestelde auto's eerder uitzondering dan regel is.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 13:02
door Roel1976
Als je de lichtschakelaar helemaal rechts gedraaid hebt dan zullen de dimlichten altijd aan staan en zal dus de LED boven de schakelaar altijd groen branden. Als je de lichtschakelaar op AUTO hebt staan gebruik je lichtsensor en zal de LED alleen branden als de dimlichten via de lichtsensor ingeschakeld zijn.
Hij staat op auto, en het ledje erboven brandt altijd groen. Als ik tijd heb zal ik een foto maken op een stralende zomerdag ;-).
ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de dagrijverlichting bij de MY15 anders is dan die van de MY14. Naast de verticale LEDs in de bumper branden er boven het dimlicht ook een strook LEDs.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 13:05
door Poolrev
Het ledje brand vanaf MY14 altijd, dus als de combi van DRL met stadslicht en achterlichten aan is.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 13:29
door D2
Tsja, dan is er inderdaad geen indicatie meer en blijft de bestuurder in het ongewisse voor wat betreft welke lampen precies branden. Heel vreemd.

Overigens heb ik de lichtsensor nog nooit op een fout kunnen betrappen, behoudens misschien een keertje iets te lang wachten met de lichten ontsteken in een nogal felverlichte tunnel. Dus geen reden tot zorgen.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 13:31
door V50 R
Ik heb de xenonlampen gewoon altijd aan staan. Wel zo makkelijk. Ik denk dat het verbruik meer samenhangt met de manier van rijden, als je continue 155/165 rijdt dan zal het verbruik nooit echt gunstig worden ben ik bang. Ik merk het zelf ook, als je boven de 150 komt neemt het verbruik snel toe.

Re: 1 week (1200km) V40 D4 na 3 jaar 320d, de eerste ervaringen.

Geplaatst: 14.07.2014 - 15:21
door phycenz
Roel1976 schreef: Nog iets anders dat me opvalt: Ik rijd , bij rustige snelweg, standaard vmax + 35 op te teller. Dit deed ik in de BMW ook. De volvo verbruikt (nu nog) aanmerkelijk meer diesel dan de BMW. Erg apart. Dus als er mensen zijn die deze auto willen kopen vanwege de zuinigheid en de van doorrijden houden. Er zijn zuinigere auto's te vinden.
Dit viel mij ook op, maar neem hierbij in acht dat de teller van de Volvo heel weinig afwijking heeft. Ik reed hiervoor een Golf VI, en daarbij week de teller bijna 10km/h af bij 150 (dus eigenlijk 140). Als ik nu dus 150 rijd (dus eigenlijk 148) verbruik ik een stuk meer..