Pagina 1 van 1
XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 17.07.2014 - 15:39
door Spin!
Ik kan een XC90 kopen met bijna 2 ton op de klok. Het is een T6 met een geartronic automaatbak. Ik wilde aanvankelijk een V70R kopen, maar vrouwlief is erg gecharmeerd van de XC90 en ik vind het zelf ook schitterende Volvo's, lekker groot en ruim! tevens voor 7 personen...luxe is lekker.
Ik weet alleen niks van de XC90. Heb jaren V70 D5 gereden (staat nog te koop voor de liefhebber, maar er is een geinteresseerde). Tevens heb ik nog een 855 T-5R waar ik dan wel weer heel veel van weet, maar een AWD T6 is en de XC90 is totaal nieuw voor me.
Distributie is vervangen bij 180.000. Is dat ook de interval? (ben 120.000 km of 8 jaar gewend van Volvo).
Dan het AWD verhaal. Ik weet dat de AWD van de 1e generatie V70's (classic) een drama zijn. Hoe zit dat bij de XC90?
Ik dacht (correct me if I'm wrong) dat de T6 een bi-turbo is, yamaha blok. Wat zijn de ervaringen met de turbo's? Levensduur?
Hoe zit het met olie verbruik, wat zijn jullie ervaringen? Uiteraard afhankelijk van onderhoud, maar ik zie vaak oliesporen bovenop het blok. Ook onder de 2 ton km's.
Zijn er verder nog typische XC90 kwalen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast dank voor jullie input!
Edit: Polletje toegevoegd
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 17.07.2014 - 15:55
door t5power
Heb ook een tijdje geleden in XC90 versies verdiept. Volgens mij is de meest verstandige keuze een 2.5T variant. Onverwoestbare motor, kan bijna niet kapot als je goed onderhoud pleegt.
Heeft een redelijke 5 bak automaat die ook, indien goed onderhouden (flushen e.d.) lang mee kan. Een T6 heeft een 4 bak die nogal wat problemen kan geven. Daarbij is de T6 erg dorstig.
Het is jammer dat de 2.5T tot 2006 (nog net phase 2) is geleverd, want alles daarna is 3.2 (zonder turbo) of V8 (dit is het compacte Yamaha blok). Er schijnt nog een partij XC90 2.5T uit Rusland gehaald te zijn en hier verkocht die wel van >2006 zijn, dus zou je nog kunnen treffen.
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 17.07.2014 - 16:36
door jpwg001
De versnellingsbakken schijnen ruk te zijn bij een T6.
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 17.07.2014 - 17:01
door Spin!
Ik zit wel met een beetje verbazing te lezen dat die bak zo slecht is. Is dat bij 200.000km al? Uiteraard mits slecht onderhouden, maar je zou van Volvo gewend zijn dat die dingen probleemloos meegaan tot 250-300.000km.
Laat ik de vraag anders stellen; hoe herken je een wankele bak bij de T6? Blijft deze dan hoog in de toeren hangen bij overschakelen of meer in de vorm van een 'zenuwachtige' op en terugschakelende bak?
Zal uiteraard ook even de olie bekijken en ruiken.
Verbruik maakt ons weinig uit, zal niet meer dan 6-7000 km op jaarbasis mee gereden worden.
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 17.07.2014 - 22:23
door Rob Bakker
tja, slechte dingen hoor je meer als de goede dingen.
Ik had een T6 uit 99 in de S80, en bij 187.000 KM nog geen probleem gehad met de bak.
Een slechtere bak slipt meer, en kan licht bonken bij wegrijden met een koude start.
(ps. verbruik is ca. 1 op 5 á 6 km bij stadsverbruik)
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 18.07.2014 - 02:01
door rammstein01
Hallo Spin,
Heb sinds anderhalfjaar een XC90 2.5T. Loopt op LPG en heb de volgende opmerkingen. Geartronic is met 170.000km vervangen door Dennis, gelijk geflushed door GS. Tot op heden geen noemenswaardige problemen gehad. Regulier onderhoud doet Dennis, en voor de rest niets. Op gas loopt ie 1 op 7,5, dus dat is redelijk. Staat nu 2 ton op en ik mag zeggen kijk uit met de aanschaf van deze types. Teruggaan naar minder is niet meer mogelijk, wat een weelde en comfort.
Succes met de beslissing en we zien het wel.
Rob
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 25.07.2014 - 19:46
door Spin!
Tja...Ik ben een 855 2.3 T-5R en een V70 D5 gewend.
Ik heb proef gereden in een 2.5T en de T6. Beiden GT.
Beiden rijden comfortabel maar de 2.5T is sloom in vergelijking met wat ik gewend ben.
Bij beiden vond ik de remmerij tegenvallen. Die 2 ton in gewicht verklaard dat wel. Omdat bij de T6 de bak 15k geleden is gereviseerd en de XC an sich beter reedt dan de 2.5T heb ik mijn besluit zo goed als vast staan. Toch nog even over slapen.
Re: XC90 T6 aankooptips
Geplaatst: 02.08.2014 - 11:08
door Jos_Volvo
Hoi Spin,
Ter info, ik heb zo'n 4 maanden geleden een 2003 XC90 T6 gekocht met ~175000 op de teller en ben er nog steeds tevreden over. De T6 rijdt zo rustig, soepel en relaxed.
Het enige probleem wat ik had, recent tijdens de vakantie, dat ik er achter kwam dat de airco het niet deed. Deze is in de tussentijd gemaakt. Maw, een aankoopadvies, probeer ALLE knoppen, om te kijken of alles het ook echt doet, iets wat ik toch deels verzuimt heb…
Tja, ja, het verbruikt is en blijft hoog, ik rij rustig en daarmee rij ik 1:9.
Verder heb ik ook een testje geleerd;
- bij een warme motor, zet de automaat in “D”
- remmen met links (STERK) en tegelijkertijd gas geven met rechts
- het torental moet dan stabiel blijven op ~2000
> zakt het toerental onder de 1800 dan is er een brandstof/motorstoring
> stijgt het toerental boven de 2400 dan is er een probleem met de automaat
> loopt de motor onregelmatig zal er wel een probleem zijn met de ontsteking.
Dit is testje wat de auto goed moet kunnen hebben, mits dat je het niet te lang doet.
Als de eigenaar daar problemen mee heeft zou ik weglopen…
Success!