Pagina 1 van 1

Raspberry

Geplaatst: 18.07.2014 - 19:11
door HeinvdW
Voor de cijfer- en regelfreak.

Dankzij Jelle Kalf heb ik al een tijdje een Rasberry in de meterkast hangen.
Deze computer, die zo groot is als een pakje sigaretten, is goed in meten en regelen.
Je kan er de opbrengst van je zonnepanelen mee meten, de meterstanden van je slimme meter aflezen, een camera uitlezen, schakelaars in huis aan- en uitzetten, de verwarming regelen, de achterdeur automatisch van het slot laten gaan op het moment dat je met je mobieltje voor je huis staat en nog veel meer.
Kortom, je kan het zo gek niet bedenken of met de Raspberry is er wel iets te regelen.

Bij mij in huis is het nog heel simpel; ik heb een display gemaakt waarop ik kan zien wat de zonnepanelen leveren, wat de slimme meter aangeeft en wat er in huis verbruikt wordt.

Zoals gezegd, ik ben een meet- en regelfreak.
De V60 consumeert bij
- 6A laadstroom 1.4 kWh
- 8A laadstroom 1.75 kWh
- 10A laadstroom 2.2 kWh
- 13A laadstroom 2.8 kWh
- op EV box (16A) 3.2 kWh

Er hangt voor de zonnepanelers onder ons al een tijdje een dreigende donkere wolk aan de zonnige hemel.
Onze alom geliefde overheid aan wie we die gigantische subsidie op onze V60 te danken hebben, dreigt het terugleveren van zonne-energie niet meer 1 op 1 af te rekenen zoals nu het geval is.
Sinds 1 januari 2014 is de salderingsgrens de hoeveelheid energie die u van het energiebedrijf geleverd heeft gekregen.
(zie http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren en http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... imme-meter )
De huidige salderingsregeling, het wegstrepen van eigen energieverbruik met eigen opgewekte energie, wordt na 2017 onzeker. Dit zei minister Kamp van Economische Zaken tijdens het Wetomgevingsoverleg Energie.
Gelukkig is de minister hier begin juli enigszins op terug gekomen:
Vanaf 2020 wordt de regeling soberder. “Het is ook een keer mooi geweest.”

Met deze informatie in het achterhoofd wil ik mijn Raspberry inzetten om het laden van de V60 te regelen.
Wat zou er mooier zijn dan de laadstroom aan te passen aan de hoeveelheid opgewekte elektriciteit.

En ja, ik weet dat de vlieger in de winter niet opgaat, maar je kunt in de zomer door slim gebruik te maken van de zonnepanelen en de Raspberry je saldotekort bij het salderen aanzienlijk verlagen.

Ik ben benieuwd naar jullie bijdragen.

EV-Box

Geplaatst: 07.09.2014 - 09:32
door plugger
Waarom doet de PIH op de EV-Box geen 3,7 kWh?

Ik zie tijdens het laden op de EV-Box ook maar rond de 3,1 tot 3,2 kWh. Ik kom er niet uit of dat aan de PIH ligt of aan de EV-Box.

Het mag van mij best nog iets sneller! :-)

Re: Raspberry

Geplaatst: 07.09.2014 - 14:25
door RichieB
3,7 kWh is het theoretische maximum. Ik haal dat zelf ook nooit met mijn Nuon laadpaal. Gelukkig maar, anders zou de 16A stop er misschien uit vliegen.

Re: Raspberry

Geplaatst: 16.09.2014 - 23:33
door Poni
Ik denk dat jullie kW bedoelen. Na een uurtje laden bij dat vermogen heb je dan 3,2 kWh verbruikt, maar ja, wie laadt er nou precies een uur?;-)

Re: Raspberry

Geplaatst: 10.08.2015 - 22:26
door HeinvdW
Vandaag gebeld met EV-Box en ze vertelden over dit apparaat:
http://www.cohere.eu/maxem-smart-chargi ... s-kantoor/

Dat is wat ik graag in simpele vorm wil doen met m'n Raspberry.
Laden, afhankelijk van het aanbod van de zonnepanelen.
Als er iemand is die het samen met mij in elkaar wil zetten met de Raspberry, dan hoor ik dat graag.

Re: Raspberry

Geplaatst: 10.08.2015 - 23:13
door RichieB
Wat wil je precies doen? Zorgen dat je laadpunt net zo veel Ampère trekt als je zonnepanelen op dat moment opwekken? En wat doe je dan als je auto vol is of niet aan de laadpaal hangt? Of er wel aan hangt als de zon al onder is? Tenzij je een hele rij accu's in je kruipruimte hebt staan zal je toch moeten salderen.

Re: Raspberry

Geplaatst: 11.08.2015 - 23:25
door HeinvdW
Zorgen dat je laadpunt net zo veel Ampère trekt als je zonnepanelen op dat moment opwekken?
Ongeveer, in de zomer lukt zoiets wel, in de winter lukt het bij lange na niet.
Op dit moment maakt het niets uit, maar over een aantal jaren wel.

Ik heb, denk ik, ook het apparaatje gevonden dat ik aan mijn Raspberry kan hangen: http://www.vego.nl/kemo/11/11.htm

Re: Raspberry

Geplaatst: 11.08.2015 - 23:38
door RichieB
Als de overheid salderen afschaft schiet de terugverdientijd van de reeds aangeschafte zonnepanelen opeens door het dak. ;-) Gelukkig heb ik een ferrietmeter die netjes terugdraait, dus mij maken ze niet gek.

Re: Raspberry

Geplaatst: 30.03.2018 - 22:54
door HeinvdW
Ik heb inmiddels slim laden in elkaar gezet met de Raspberry.
Op het dak staan zonnepanelen, ik meet aan de slimme meter.
In de meterkast is een extra relais geplaatst in de leiding naar de EV box.
De Raspberry controleert elke 3 minuten de stand van zaken bij de slimme meter.
Is de opbrengst > 2500 Watt dan wordt de EV box aan gezet, wordt er meer dan 1000 Watt van het net opgenomen, dan wordt de EV box uitgezet.
Om te voorkomen dat er steeds aan- en uitgeschakeld wordt blijft de ingestelde stand ongewijzigd bij stroomgebruik en teruglevering tussen 1000 W gebruik en 2500 W opbrengst.
Gaat in huis de wasmachine of de afwasser aan, dan wordt het laden even onderbroken.
's morgens om 4 uur schakelt de installatie automatisch aan en om 7 uur automatisch uit zodat de accu 's morgens altijd vol is.

Waarom zoveel moeite?
De saldering is er nu nog, maar houdt een keertje op.
Tot 2017 kreeg ik voor de teruggeleverde stroom de volle prijs terug.
Op de afrekening van 2017 blijkt ineens dat ik voor 'boventallig' terug geleverde elektriciteit geen BTW meer vergoed krijg.
Voorbeeld 2e halfjaar 2017 normaal tarief:
Ingekochte elektriciteit 776 kW
Teruggeleverde elektriciteit 1219 kW
Vergoeding 776 kW voor de prijs incl. BTW
Vergoeding 443 kW voor de prijs excl. BTW

Ik hoop met deze oplossing de teruglevering met 443 kW te verminderen en de auto te laden met het direct gebruiken van de energie van de zonnepanelen.

Re: Raspberry

Geplaatst: 31.03.2018 - 12:37
door RoaldH
Ik ben ook aan het kijken naar een batterijoplossing om de terug levering te verminderen.

Re: Raspberry

Geplaatst: 31.03.2018 - 13:59
door HeinvdW
Volgens mij kan dat niet uit.
Net zo min als de aanschaf van een laadpaal en een kabel.
Achteraf bezien had ik het gewoon bij het bijgeleverde laadsnoer met Schuko stekker gelaten, immers laden aan een laadpaal is tegenwoordig overal zo duur dat het bijna niet opweegt tegen de kosten van rijden op diesel.
Voortaan alleen maar thuis laden.

Re: Raspberry

Geplaatst: 10.04.2019 - 08:51
door Morgann
Ik heb ook ervoor gekozen om thuis op te laden, omdat ik over het algemeen niet te ver ga, dus de batterij is voldoende.