diverse vreemde storingen
Geplaatst: 20.07.2014 - 23:13
Goedenavond,
De V50 D5 die wij een paar maanden geleden gekocht hebben heeft af en toe wat last van wat vreemde storingen.
Hieronder heb ik een stukje met de verschijnselen geplakt, wat ik uit de mail heb geknipt die ik naar de verkopende partij heb gestuurd. (ik weet het, ik was te lui om het verhaal opnieuw te typen
)
-begin tekst-
Enkele weken geleden kwam er al een melding in beeld op de BC (engine system service required) Na telefonisch contact met jou, ben ik toen naar de Bosch garage hier in Groningen, Hoogkerk geweest om de auto uit te laten lezen. hier kwamen enkele niet meer actieve meldingen uit, zoals iets met de gloeibougies, iets met het roetfilter, en nog één of twee andere meldingen. De monteur daar kon geen actieve, daadwerkelijke storingen zien toen. Daarna is het een week of twee ook goed gegaan, zonder meldingen.
Vervolgens begon tijdens een rit de verlichting van de radio te knipperen, en gelijk daarna begonnen alle waarschuwings lampjes in het dashboard te knipperen. Na een seconde of twintig stopte die disco weer. De auto liep en reed trouwens gewoon normaal.
Enkele dagen later weigerde de centrale deurvergrendeling. Met de AB wilde de deuren niet meer vergrendelen. Pas na een keer of acht proberen, terwijl ik naast de auto stond, gingen de deuren op slot.
Weer enkele dagen later ging tijdens het rijden het lampje en het akoestisch signaal van de gordelverklikker af. Ook na het verwijderen van een tasje op de bijrijdersstoel, en het los en vastmaken van mijn gordel bleef de melding actief. Na ongeveer een kleine minuut verdween de melding ook weer plotseling. Dit verschijnsel herhaalde zich een paar dagen later opnieuw.
Vervolgens, weer een paar dagen later, wilde de auto wederom niet op slot. Toen ik vervolgens instapte, en de auto probeerde te starten, gebeurde er niets. Ik kon de sleutel wel draaien, maar er gebeurde verder niets. Ook wilde de sleutel er niet meer uit toen. Na een poosje (ondertussen gebeld voor hulp) kwam de sleutel er wel weer uit, en kon ik ook weer starten.
Weer een paar dagen later wil ik de auto openmaken met de AB, en ging alleen de rechterkant van de auto van het slot af. Ook na herhaaldelijk open en dicht doen bleef links op slot. Nadat ik met de ijzeren sleutel in de AB de deur links had opengemaakt, ben ik weggereden. Toen echter kwam ik erachter dat ook de ramen links niet meer werkten. Rechts kon wel gewoon omlaag en omhoog, maar links weigerde (net als de vergrendeling) gewoon dienst. Eenmaal thuisgekomen deed alles het wel weer gewoon.
Als klap op de vuurpijl blijkt dat de airconditioning het de afgelopen dagen, met het warme weer, ook niet goed doet. Hij koelt goed, maar na enkele minuten stopt de airco ermee. Hij stopt dan met koelen, en blaast lucht in van meer dan twintig graden. Als je de airco dan een paar minuten uit zet, en vervolgens weer aan, koelt ie weer als vanouds. Totdat hij weer een poosje aangestaan heeft, en hij er weer mee stopt. Ik heb het idee dat hij bij temperaturen van meer dan 25 graden ergens moeite mee heeft, want voorheen koelde hij altijd prima.
-einde tekst-
Het verhaal aan het eind, van de airco komt me van dit forum wel bekend voor. Ik gok op een te grote luchtspleet van de magneetkoppeling.
De rest van de storingen lijken me allemaal wat elektronisch te zijn. De auto rijdt trouwens wel altijd prima.
Ik heb voor woensdag een zomercheck gepland bij de volvogarage hier in Groningen, en heb ze gevraagd de auto gelijk uit te laten lezen op storingen. Ook krijgen zij dan een lijstje van de afgelopen storingen. Ik hoop dat er iets duidelijks naar voren komt.
Meten zij ook standaard de luchtspleet op bij een zomercheck, of kan ik ze beter morgen nog even bellen of ze dat willen doen?
De auto heeft nog gewoon BOVAG garantie, dus ik ga er vanuit dat alles wel opgelost wordt. Enige is dat de auto gekocht is aan de andere kant van NL, en voor grote reparaties hij waarschijnlijk terug naar limburg moet. Kleine reparaties mocht ik hier bij een Bosch garage in de buurt laten verhelpen.
Een heel verhaal weer, maar waar het op neer komt, weet iemand hier wat hier eventueel aan de hand kan zijn?
groet, Maarten
De V50 D5 die wij een paar maanden geleden gekocht hebben heeft af en toe wat last van wat vreemde storingen.
Hieronder heb ik een stukje met de verschijnselen geplakt, wat ik uit de mail heb geknipt die ik naar de verkopende partij heb gestuurd. (ik weet het, ik was te lui om het verhaal opnieuw te typen

-begin tekst-
Enkele weken geleden kwam er al een melding in beeld op de BC (engine system service required) Na telefonisch contact met jou, ben ik toen naar de Bosch garage hier in Groningen, Hoogkerk geweest om de auto uit te laten lezen. hier kwamen enkele niet meer actieve meldingen uit, zoals iets met de gloeibougies, iets met het roetfilter, en nog één of twee andere meldingen. De monteur daar kon geen actieve, daadwerkelijke storingen zien toen. Daarna is het een week of twee ook goed gegaan, zonder meldingen.
Vervolgens begon tijdens een rit de verlichting van de radio te knipperen, en gelijk daarna begonnen alle waarschuwings lampjes in het dashboard te knipperen. Na een seconde of twintig stopte die disco weer. De auto liep en reed trouwens gewoon normaal.
Enkele dagen later weigerde de centrale deurvergrendeling. Met de AB wilde de deuren niet meer vergrendelen. Pas na een keer of acht proberen, terwijl ik naast de auto stond, gingen de deuren op slot.
Weer enkele dagen later ging tijdens het rijden het lampje en het akoestisch signaal van de gordelverklikker af. Ook na het verwijderen van een tasje op de bijrijdersstoel, en het los en vastmaken van mijn gordel bleef de melding actief. Na ongeveer een kleine minuut verdween de melding ook weer plotseling. Dit verschijnsel herhaalde zich een paar dagen later opnieuw.
Vervolgens, weer een paar dagen later, wilde de auto wederom niet op slot. Toen ik vervolgens instapte, en de auto probeerde te starten, gebeurde er niets. Ik kon de sleutel wel draaien, maar er gebeurde verder niets. Ook wilde de sleutel er niet meer uit toen. Na een poosje (ondertussen gebeld voor hulp) kwam de sleutel er wel weer uit, en kon ik ook weer starten.
Weer een paar dagen later wil ik de auto openmaken met de AB, en ging alleen de rechterkant van de auto van het slot af. Ook na herhaaldelijk open en dicht doen bleef links op slot. Nadat ik met de ijzeren sleutel in de AB de deur links had opengemaakt, ben ik weggereden. Toen echter kwam ik erachter dat ook de ramen links niet meer werkten. Rechts kon wel gewoon omlaag en omhoog, maar links weigerde (net als de vergrendeling) gewoon dienst. Eenmaal thuisgekomen deed alles het wel weer gewoon.
Als klap op de vuurpijl blijkt dat de airconditioning het de afgelopen dagen, met het warme weer, ook niet goed doet. Hij koelt goed, maar na enkele minuten stopt de airco ermee. Hij stopt dan met koelen, en blaast lucht in van meer dan twintig graden. Als je de airco dan een paar minuten uit zet, en vervolgens weer aan, koelt ie weer als vanouds. Totdat hij weer een poosje aangestaan heeft, en hij er weer mee stopt. Ik heb het idee dat hij bij temperaturen van meer dan 25 graden ergens moeite mee heeft, want voorheen koelde hij altijd prima.
-einde tekst-
Het verhaal aan het eind, van de airco komt me van dit forum wel bekend voor. Ik gok op een te grote luchtspleet van de magneetkoppeling.
De rest van de storingen lijken me allemaal wat elektronisch te zijn. De auto rijdt trouwens wel altijd prima.
Ik heb voor woensdag een zomercheck gepland bij de volvogarage hier in Groningen, en heb ze gevraagd de auto gelijk uit te laten lezen op storingen. Ook krijgen zij dan een lijstje van de afgelopen storingen. Ik hoop dat er iets duidelijks naar voren komt.
Meten zij ook standaard de luchtspleet op bij een zomercheck, of kan ik ze beter morgen nog even bellen of ze dat willen doen?
De auto heeft nog gewoon BOVAG garantie, dus ik ga er vanuit dat alles wel opgelost wordt. Enige is dat de auto gekocht is aan de andere kant van NL, en voor grote reparaties hij waarschijnlijk terug naar limburg moet. Kleine reparaties mocht ik hier bij een Bosch garage in de buurt laten verhelpen.
Een heel verhaal weer, maar waar het op neer komt, weet iemand hier wat hier eventueel aan de hand kan zijn?
groet, Maarten