Pagina 1 van 1
Hill Start Assist function
Geplaatst: 23.07.2014 - 16:50
door Volvo Girl
Dit weekend tijdens een cabriorit in de Ardennen weer eens gemerkt dat ik veel moeite heb met wegrijden uit stilstand op een berg. Het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen maar mijn wagen is zeker 4x stilgevallen.
Iemand zei me dat er zoiets bestaat als Hill Assist om dit probleem te verhelpen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het echt veel makkelijker om op te trekken met zo'n assist? Weet iemand hoeveel het kost om dit te laten installeren (ga altijd naar officiële Volvo dealer).
Ik rijd met een C70 D3 uit 2011 (diesel).
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 23.07.2014 - 16:57
door ijsga
Hill Assist kan ik je niet over adviseren, en ‘ouderwets’ op de handrem en dan zodra je de koppeling op voelt komen en genoeg gas geeft weer van de handrem af? Heb dit wel eens toe moeten passen op een wel erg spannend stuk helling (in de file), werkt prima.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 25.07.2014 - 17:37
door wim de jong
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je gewoon de elektrische handrem (parkeerrem officëel) erop zetten. De knop bij je linkerknie schuin onder het stuur. Op het dashboard zie je dan de rode P branden tussen haakjes (simpel uitgelegd)
Dan uit de versnelling, en koppeling los. Dan weer koppeling intrappen, en in de eerste versnelling wegrijden. Het systeem geeft dan automatisch de parkeerrem vrij, het rode P lampje gaat uit.... Je rijdt niet naar achteren, en de motor slaat niet af.
Dit zit standaard op de V70 na 2008, dus het lijkt me ook standaard zitten op een C70 uit 2011.
Dan heel ouderwets, zoals het je geleerd is met rijlessen: hellingproef.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 25.07.2014 - 18:37
door dbosker
een C70 heeft nooit een elektrische handrem gehad (gebaseerd op de S40/V50). Het is dus inderdaad weer terug naar de basis van de rij-opleiding.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 25.07.2014 - 19:17
door lint
Dat is voor heel veel mensen weer ver terug in het verleden, maar het is wel zo.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 25.07.2014 - 20:43
door rsnhakan
dbosker schreef:
een C70 heeft nooit een elektrische handrem gehad (gebaseerd op de S40/V50). Het is dus inderdaad weer terug naar de basis van de rij-opleiding.
Klopt inderdaad!
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 25.07.2014 - 21:11
door Msuidgeest
D3 toch? Met rechts de rem ingetrapt houden en met links de koppeling bedienen: zodra de motor gaat "trekken" voet verplaatsen naar gaspedaal en rijden maar.
Dat is toch het mooie van een diesel: handrem is nauwelijks meer nodig om weg te rijden want de motor slaat nauwelijks af in tegenstelling tot een benzinemotor.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 26.07.2014 - 00:00
door diesel01
Ik snap het verhaal wel..
Ooit eens met een Focus Tddi onder aan een bult gestaan en wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet naar boven...en ik ben mister spingerfitzen gefuhl.
Uiteindelijk met grof geweld(lease auto van mijn broer dus boeien) het ding naar boven gekregen.
De GT heeft een auto hold en isw met een D5 voldoende vermogen om zonder drama naar boven te komen.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 26.07.2014 - 00:14
door lint
Dus toch met de ouderwetse hellingproef techniek alleen wat meer grof geweld erbij gebruikt.
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 26.07.2014 - 04:40
door Frederik Welvaert
Hill assist is volgens mij alleen leverbaar geweest bij AWD modellen.
Gewoon doen zoals je op de rijschool geleerd hebt dus (iets wat bij mij ook mis ging in het begin, tot de instructeur me verplichtte de eerste versnelling gewoon nooit te gebruiken en altijd uit 2e versnelling te vertrekken, zo leer je inderdaad het aangrijppunt van de koppeling beter kennen)
Re: Hill Start Assist function
Geplaatst: 26.07.2014 - 23:21
door V50 R
Idd niet leverbaar geweest zoals dick al aangeeft. Bij de awd d5 in een s80 handbak heb je bijvoorbeeld een elektronische handrem die automatisch lost als je wegrijdt. Bij de nieuwe modellen v40 d4 my2015 handgeschakeld zit er ook een functie op dat als je stilstaat op een helling en de voetrem lost, hij de rem een aantal seconden vasthoudt waardoor de auto niet gaat rollen en je altijd soepel weg kan rijden. Op de c70 wordt het een kwestie van oefenen denk ik.