Brandstofpomp versleten?
Geplaatst: 24.07.2014 - 21:06
Beste allen,
Bij mijn s80, 1999, 2.9, is het de voorbije periode 2x voorgekomen dat ik met een nagenoeg lege tank (ca. 6 of 7 liter er nog in) slecht of niet kon starten.
1e ervaring: starten met koude motor, maar smoorde na een seconde of 2. Bij startpoging 4 of 5 bleef hij lopen (keurig, geen toerenverschillen of andere gekke dingen). Auto stond vlak.
2e ervaring: soortgelijk, maar auto stond schuin (linkerkant wat lager dan rechts, langs een stoep). Enkel: de auto bleef nu echt niet lopen.
ANWB-heer erbij geweest (blijf me verbazen over de kunde van die heren). Alles nagekeken, bleek dat in de brandstofrail (voor motorblok) geen benzine kwam. Brandstofpomp draaide wel, dus ontstond het idee dat de pomp het niet goed meer deed. Afgesleept naar benzinepomp, 40 liter erbij en keurig starten. Oftwel, met "genoeg" (hoeveel dat ook moge zijn) kreeg hij het wel makkelijk aan de gang.
Bij het starten hoor ik tevens een soort fluittuin, alsof iets langzaam op druk komt, een geluid dat er is sinds een lange rit naar Zuid Frankrijk een maand of 2 geleden. Toen met starten geen probleem. Dit geluid duurt een seconde of 10, merk er verder niets van.
Inmiddels bij de specialist een afspraak gemaakt om de benzinepomp te vervangen voor een imitatie-pomp, om zo redelijk voordelig e.e.a. uit te kunnen sluiten. Kon het toch niet nalaten het hier ook even op te gooien; wat zijn jullie ideeën bij een verhaal als dit? Vooralsnog gaat rijden zelf keurig, maar wil natuurlijk stilvallen op de a12 voor zijn.
Voor de zekerheid: auto krijgt keurig servicebeurten, olie is prima in orde.
Bij mijn s80, 1999, 2.9, is het de voorbije periode 2x voorgekomen dat ik met een nagenoeg lege tank (ca. 6 of 7 liter er nog in) slecht of niet kon starten.
1e ervaring: starten met koude motor, maar smoorde na een seconde of 2. Bij startpoging 4 of 5 bleef hij lopen (keurig, geen toerenverschillen of andere gekke dingen). Auto stond vlak.
2e ervaring: soortgelijk, maar auto stond schuin (linkerkant wat lager dan rechts, langs een stoep). Enkel: de auto bleef nu echt niet lopen.
ANWB-heer erbij geweest (blijf me verbazen over de kunde van die heren). Alles nagekeken, bleek dat in de brandstofrail (voor motorblok) geen benzine kwam. Brandstofpomp draaide wel, dus ontstond het idee dat de pomp het niet goed meer deed. Afgesleept naar benzinepomp, 40 liter erbij en keurig starten. Oftwel, met "genoeg" (hoeveel dat ook moge zijn) kreeg hij het wel makkelijk aan de gang.
Bij het starten hoor ik tevens een soort fluittuin, alsof iets langzaam op druk komt, een geluid dat er is sinds een lange rit naar Zuid Frankrijk een maand of 2 geleden. Toen met starten geen probleem. Dit geluid duurt een seconde of 10, merk er verder niets van.
Inmiddels bij de specialist een afspraak gemaakt om de benzinepomp te vervangen voor een imitatie-pomp, om zo redelijk voordelig e.e.a. uit te kunnen sluiten. Kon het toch niet nalaten het hier ook even op te gooien; wat zijn jullie ideeën bij een verhaal als dit? Vooralsnog gaat rijden zelf keurig, maar wil natuurlijk stilvallen op de a12 voor zijn.
Voor de zekerheid: auto krijgt keurig servicebeurten, olie is prima in orde.