Pagina 1 van 2

Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 30.07.2014 - 14:43
door koopjacht
Hey, nieuw op het forum
Ik ben sinds april 2013 in het bezit van V40 D2 CC Summum.
In de zomermaanden (2013 en 2014) heb ik last van korte hikje bij een snelheid van 100 tot 120 km/uur in VI.
Met of zonder airco maakt niet uit. Vorig jaar is er een sensor vervangen, maar dit jaar is het euvel terug.
Volgens dealer en servicedesk van Volvo Benelux zou het gaan om een producteigenschap, maar ik vind dat vrijwel wekelijks binnen enkele kilometers 8 tot wel 26 hikjes niet iets waar mee te leven valt.

Zijn er nog anderen die dit zelfde euvel ondervinden, en zo ja wat is er aan gedaan en heeft het echt geholpen?

Koopjacht, een niet zo gelukkige Volvo-rijder.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 30.07.2014 - 23:33
door rsnhakan
Je geeft aan bij regeneratie. Van het roetfilter? Zo ja, dan is dat normaal dat je "hikjes" "kleine duwtjes" voelt. Net zoals dat je verbuik op loopt.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 09:52
door D2
Ik heb nu bijna 80.000 kilometer gereden met de D2 en ik herken dit totaal niet. Al moet ik wel bekennen dat ik niet direct begrijp wat je met een 'hikje' bedoelt. Valt de aandrijving dan kortstondig weg, of versnelt 'ie juist, of....? Het symptoom duidelijker beschrijven kan wellicht helpen om de oorzaak te achterhalen.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 10:07
door jeroenv_
Rij je wel eens langere stukken, of alleen maar korte stukjes?
Misschien komt de auto dan namelijk nooit echt goed op temperatuur om probleemloos te regenereren.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 15:01
door V70/2.4D/2003
Ondanks dat ik geen V40 met een D2 heb maar een V70 D5 en aldus nimmer in staat kan zijn om je probleem te herkennen toch een reactie: je schrijft dat de auto het doet op het moment dat je in de zesde versnelling rijdt. Kan het zo zijn dat je gewoon te laag in toeren zit? Ook die milieudieseltjes moeten gewoon toeren draaien willen ze lekker (blijven) lopen. Het verschijnsel is mij enigszins bekend van mijn zakelijke vehikel, een 3 pitter Polo Bleumotion. Dat ding wil ook hikken maar alleen op die momenten dat ik met een constante snelheid en qua toeren juist op zijn koppel zit. Sterker nog, zo af en toe wil zelfs mijn V70 wel eens hikken als hij aan zijn koppel hangt. Ergo, trappen met dat ding en de toeren ten alle tijde in zijn werkgebied houden. En met werkgebied bedoelen we dan dus het toerenbereik gelegen tussen koppel en maximale vermogen.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 15:58
door D2
V70/2.4D/2003 schreef:Kan het zo zijn dat je gewoon te laag in toeren zit?
Bij 100 km/u in VI draait de D2 1800 toeren, bij 120 km/u iets meer dan 2000, dus dat kan het probleem niet zijn.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 19:00
door RoaldH
D2 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Kan het zo zijn dat je gewoon te laag in toeren zit?
Bij 100 km/u in VI draait de D2 1800 toeren, bij 120 km/u iets meer dan 2000, dus dat kan het probleem niet zijn.
Op andere sites lees je dat 2000 toeren echt het minimum is om goed te kunnen regenereren. Ik zou dus eerder 2200 à 2800 toeren aanhouden voor een minuut of 5 à 10.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 20:57
door V70/2.4D/2003
Mannen, vooral laag in de toeren blijven. Ik trap lekker door en laat de motor werken in het toerenbereik dat er voor bedoeld is. Maar daar ging het niet om, het ging om het gehik van de motor en het antwoord op die vraag staat in mijn eerdere post.

Reply on Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 21:46
door koopjacht
Het gaat inderdaad om regeneratie van het roetfilter. Volgens de dealer en de servicedesk van Volvo Benelux is het dat. Ik rij gemiddeld 130 km/dag met snelheden van 100 tot en met 125 km/uur in versnelling VI. In in het weekend wel eens korte ritjes. Dit gebeurt ook op vakantie bij veel langere ritten van bijvoorbeeld 800 km. De hikjes zijn geen duwtjes maar korte irritante inhoudingen, en dat kan 1 maal zijn, maar ook maximaal 26 achter elkaar. De motor is dan warm (meer dan 20 km gereden) en het treedt op bij een temperatuur boven 17 graden Celsius. Als het koeler is heb ik er geen last van of is het niet waarneembaar.

Als ik mijn V40 cc D2 bij de dealer breng voor onderzoek, kunnen zij bij proefritten niet de inhoudingen niet constateren. En zijn hebben echt langere afstanden er mee gereden, want mijn tank is dan half leeg gereden.

Groeten, Koopjacht

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 31.07.2014 - 23:03
door V50 R
Ik denk de Egr klep, bij proefritjes geven ze (de monteurs) gas en dan gaat de klep dicht en treedt het niet op, langere tijd rustig rijden zorgt dat de egr vervuild raakt en kan zorgen voor het geen jij beschrijft.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 11:19
door RoaldH
V50 R schreef: Ik denk de Egr klep, bij proefritjes geven ze (de monteurs) gas en dan gaat de klep dicht en treedt het niet op, langere tijd rustig rijden zorgt dat de egr vervuild raakt en kan zorgen voor het geen jij beschrijft.
Dit lijkt me een logische verklaring.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 13:14
door V70/2.4D/2003
En zie daar: Gij zult toeren draaien met die motor.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 13:27
door shabby
Ik heb hetzelfde gehad met mijn c30 1.6D. Rond de 2000 toeren soms een schok/hik. Het lijkt het net of het gasafvoer wordt afgesloten. Ik had het idee dat na een ritje Duitsland het minder was geworden voor een paar weken. Een tijdje vpower diesel tanken en blazen op de snelweg zorgt er voor dat de roet verdwijnt, misschien helpt dat.De motor liep sowieso niet goed ik haalde maar een top van 170 en het verbruik was 1:14 met een normale rijstijl.
Bij mijn dealer werden de klachten ook afgedaan als normaal, ook het verbruik.

Ik kreeg sowieso een andere auto ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed. Ik rij nu nu een ecodiesel van Renault en deze loopt wel zeer mooi en met gemak 1 op 22. Oudere v40 hadden Renault motoren ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 15:59
door diesel01
Komt mij bekend voor bij mijn vroegere V40 1.9d 115pk.
Dat was ook mijn laatste 4cylinder, daarna alleen 5 cylinders gehad en die hebben wat meer adem.
Diesel hebben idd bedrijfstempratuur en toeren nodig, met de huidige D5 zie ik het alleen aan het brandstof verbruik.
Aan de auto en rijgedrag merk niet dat de regeneratie aan de gang is.
Ergo na snelle rit loopt het blok mooier rond, het snelheidsklimaat in NL is debet aan dit probleem.
Na honderden km's autobahn loopt het blok erg rustig en mooi.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 16:04
door lint
Moraal van het verhaal: zo nu en dan de auto eens goed warm rijden op een in Nederland verboden tempo is het behoud van je dieselmotor.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 01.08.2014 - 17:40
door ex-Mooseman
De mijne doet het ook. Maar dan slechts 1 keer, nog nooit gehad dat het meerdere keren na een was. Doet ie om de 1000 km ongeveer.
Het gebruik van de wagen is copy/paste van de jouwe.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 02.08.2014 - 13:19
door koopjacht
Ik ga dit voorleggen aan mijn garage/dealer.
Eens kijken wat er uit komt.
Ik ben eigenlijk niet van plan om mijn rijstijl aan te passen

Koopjacht

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 02.08.2014 - 14:09
door diesel01
Het regenereren kost vermogen, bij motoren met 110pk ga je het merken door schokjes.
Het doet mij denken aan de vroegere aircopomp van mijn 1.8 V40 op gas en de daarop volgende 1.9d.
Wanneer de aircopomp aansloeg merk je dat doordat er vermogen werd gevraagd die niet in overvloed aanwezig was.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 02.08.2014 - 16:40
door lint
Weer een relatief nadeel van de kleine en geknepen maar fiscaal vriendelijke motoren.

Re: Inhouden motor D2 bij regeneratie

Geplaatst: 02.08.2014 - 16:45
door V70/2.4D/2003
Zo is het! Een motor moet warm/heet worden en moet toeren hebben. Koude motoren of motoren die nimmer voldoende heet worden of met enige regelmaat eens flink los gaan, gaan vervuilen, zaakje slibt dicht etc. Het zijn net mensen, die moeten ook bewegen en vet verbranden om geen infarct op te lopen.