Pagina 1 van 5
Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 11:54
door TMacD
Net terug van 2 weken in de Ardeche met de familie (2 volwassen, 1 puber en 2 kinderen)
De PIH heeft bewezen ook op de lange stukken op de peage en in de bergen een erg fijne auto te zijn. Het is een uitdaging om alle baggage mee te krijgen maar dat is het enige min puntje.
Ook de stijlere hellingen neemt de PIH moeiteloos. Steigen en dalen is geen enkel probleem zowel handmatig als in vol automaat. De camping waar we verbleven was behoorlijk steil maar het meeste (bijna alles) kon op het electrische gereden worden. Menig trajectje gereden en altijd meer vermogen als nodig waardoor ook de kleinere slinger weggetjes geen enkel probleem vormden.
Gelukkig kon ik opladen bij de sta-caravan (overigens 2 weken geen enkele laadpaal tegen gekomen) zodat ik elke dag over een volle accu kon beschikken. Tijdens het laden viel me het wel op dat de auto vooral aan het begin behoorlijk aan het ‘blazen’ was, dit stopte meestal na een ongeveer 3 kwartier tot 1 uur.
Het verbruik viel me enigzins mee, de terug weg hebben we in 1 keer gereden wat kleine vertraging bij Lyon & Luxemburg verder volle snelheid kunnen rijden, de gegevens volgens de on-call app zijn :
• Duration 11.45
• Distance : 1172 km
• Fuel :80.1l (6.8l / 100km)
• Electric Consumption : 27.4 kWh
• Electric Regeneration: 23.0 kWh
Helaas had ik een lekke band gereden, in een krap straatje had ik een winkelhaak ik de wang van de band gereden. Ik het on-call systeem geactiveerd, de Franse meneer weigerde me te helpen, toen maar direct het Nederlands on-call telefoonnummer gebeld en die waren erg behulpzaam (later leered ik dat de vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de lijn ook gewoon in Frankrijk zat – Lyon meen ik). Binnen 1 uur de sleepwagen gearriveerd, de V60 erop en een half uur later een taxi voor de familie allemaal top geregeld. Nieuwe banden erop de volgende dag en we konden binenn 24 uur weer over de V60 beschikken. Het rare is dat het zo schijnt te zijn dat je in Frankrijk beide banden op dezelfde as tegelijk moet vervangen.
Ik was al heel blij met de PIH maar door de ervaringen tijdens de vakantie ben ik de wagen eigenlijk nog meer gaan waarderen als ik al deed.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 12:00
door Walter
Mooi verhaal

Merk je dat de V60H krapper in bagageruimte is dan de V50?
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 12:18
door TMacD
Walter schreef:
Mooi verhaal

Merk je dat de V60H krapper in bagageruimte is dan de V50?
Jazeker, maar meer als voldoende ruimte voor mijn laadkabel die 99% van de tijd de enige bagage is die ik mee neem...

Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 12:32
door Walter
verbaast me dat de V50 ruimer is. Daarbij ligt het er ook aan wat je mee neemt, ga met een FH12 op vakantie en die komt ook vol...
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 12:41
door RichieB
Waarom weigerde de Franse meneer van Volvo On Call je te helpen? Daar is die knop toch voor? Dat er hulp komt als je pech hebt?
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 13:04
door IkeV70
RichieB schreef:
Waarom weigerde de Franse meneer van Volvo On Call je te helpen? Daar is die knop toch voor? Dat er hulp komt als je pech hebt?
Ja, vind ik ook verontrustend. Ook een beetje jammer dat je een Franse mijnheer aan de lijn krijgt.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 13:50
door Autozoeker
Dus naar het buitenland VOC nl nummer inproggen in je telefoon, of heb je gewoon via de app gebeld?
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 15:04
door TMacD
Autozoeker schreef:
Dus naar het buitenland VOC nl nummer inproggen in je telefoon, of heb je gewoon via de app gebeld?
Dat is wel mijn advies, heb je in ieder geval een backup voor als het mis gaat.
Ik zou het altijd proberen
Hangt ook van het individu af.
volgens hem was die knop daar niet voor, toen ik hem vertelde dat het daar juist wel voor is (in ieder geval in NL) hield hij het snel voorzien - hij sprak gelukkig beter Engels als ik Frans.
Nederlands on-call medewerkers hebben het correct afgehandeld
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 31.07.2014 - 15:14
door RichieB
Ik vraag me af waar de Franse meneer dan dacht dat de knop wel voor was. Om Volvo assecoires te bestellen?

Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 06.08.2014 - 18:17
door peterpijpelink
Hallo zojuist thuis gekomen. We zijn met vakantie via Zwitserland naar Toscane geweest en via noorden Italië door Oostenrijk terug naar huis. Auto vol geladen, tent, kampeerspullen 2 volwassenen, kind, en alles mee wat mee moest, geen enkel plekje was leeg. Toch nog redelijk gereden denk ik zo, veel bergen etc. Helaas maar 1x kunnen opladen, op de camping was niet gewenst zei men. Totaal 3963 gereden a bijna 1:18 (214 liter diesel) gemiddeld. Rustig aan gedaan, 120/130 op ACC. Viel mij wel op dat de totale km's op restant van de brandstof nogal op en neer ging. Heuvel op of af en scheelde weer, bleef berekenen hoeveel km's we nog konden rijden. Ondanks de krappe laadruimte is het mij enorm meegevallen, auto rijdt geweldig goed en verbruik inclusief 3 personen en baggage valt enorm mee...
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 06.08.2014 - 18:29
door Fredhead
TMacD schreef:
Het rare is dat het zo schijnt te zijn dat je in Frankrijk beide banden op dezelfde as tegelijk moet vervangen.
Dit wordt altijd aangeraden en zeker met een auto met een AWD systeem is het wel een vereiste om altijd te doen
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 06.08.2014 - 20:26
door Rha007
Is de pechservice van Volvo niet gewoon bij de ANWB ondergebracht, deze zitten tenslotte ook in Lyon. Veel merken die pechservice hanteren schakelen gewoon de ANWB in.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 06.08.2014 - 21:33
door V50 R
Volvo assistance is idd gekoppeld aan de anwb.
In de bergen rijden
Geplaatst: 07.08.2014 - 12:40
door Raykesjeng
Ik ben net terug van een vakantie op Corsica. Met een cruise snelheid van 150 over de Duitse autobahn is een feest in deze auto. Ook later op het eiland nooit het gevoel gehad dat ik power tekort kwam.
Waar ik wel wat moeite mee had was rijden in de bergen. Bergop gaat hij als een trein, maar berg af als een TGV. In de Hybrid stand rem je standaard af op de elektromotor, maar die kan de auto niet voldoende afremmen. Druk je het rempedaal een klein stukje in, dan zie je op het dashboard de regeneratie toenemen en remt de auto beter af, maar ik vond het geen prettig idee om constant met de rempedaal ingedrukt een berg af te rijden. Vroeg me daarbij af of de remblokken op dat moment echt geen contact maken met de schijven en dus opwarmen.
De oplossing voor mij was om de auto in handmatige schakelstand te zetten en in de 3e of soms 2e versnelling de berg af te gaan. Dat werkte prima, maar helaas geen regeneratie op dat moment.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen in de bergen.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 12:51
door diesel01
Ik denk dat je het concept stroom en rijden in de bergen los van elkaar moet zien.
Je hebt gewoon remmend vermogen van de D5 nodig om niet constant met de voet op de rem naar beneden te gaan.
Juist op dit soort momenten zijn flippers aan het stuur en de bak in handmodus erg fijn maar Volvo begint daar nu pas mee.
Tijdens ritjes in de bergen heb ik de bak altijd in handmodus maar ook 2 flessen(liter) in de bekerhouder.
Je kunt dan nergens je arm wegleggen om de bak te bedienen.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 12:53
door lint
Het is hier al vaker besproken, het rijden in bergachtig terrein is een aparte vorm van autorijden waar wij als Nederlanders niet aan gewend zijn. Daarnaast is een PIH nog lastiger te rijden als het de berg af gaat.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 13:22
door WouterJ
Afgelopen weekend weer thuisgekomen van 2 weken Oostenrijk/Zwitserland/Zwarte Woud. 3560 KM precies. Zal wel aan mijn rijstijl liggen

maar ik rij een stuk onzuiniger dan sommigen hierboven. 1 op 13 over de hele vakantie. Dan ook flink doorgereden, 160 - 180 terugreis.
Als reisauto is het een topding. 2 Kleine kinderen achterin maar ik hoef (wil) geen dakkoffer op het dak. Via car-bags onlangs 3 tassen/koffers gekocht die er precies inpassen en dat was een uitkomst. Daarmee de beperkte bagageruimte perfect benut en paste alle bagage met redelijk gemak.
In de bergen vond ik het een uitkomst deze auto. In AWD/power omhoog voor wat extra electrisch koppel en in hybrid naar beneden. Regelmatig had ik beneden weer 15 km gratis electrische kilometers gegenereerd door de afdeling.
Opladen op vakantie niet gedaan. Ik laad sowieso nooit meer op dus de oplaadkabel was ook niet mee.
Verder geen technische problemen oid. meegemaakt dus probleemloos. Grootste nadeel van de auto is de belachelijk kleine dieseltank.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 13:35
door RichieB
Grootste nadeel van sommige PIH rijders is het belachelijk weinig opladen.
Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 14:46
door Paul
Ja ik heb hier net zo'n carisma daarom vast gezet aan de paal, ben benieuwd hoe hij zo weg komt

Re: Vakantie ervaringen PIH
Geplaatst: 07.08.2014 - 16:35
door Donker
Zelfde ervaringen hier. Top reiswagen. Met 4 personen, een hoop bagage en grote 600 liter dakkoffer naar Frankrijk en Spanje geweest. Comfortabel, super tractie (ook in de natte bergen) en power in overvloed. Krachtige airco trouwens, heb ik wel eens anders gehad bij nieuwe auto's.
Nadelen:
- Je moet aan de dakkoffer bij heel veel bagage. Tip Duitse Box 2000 glasfiber dakkoffer is geweldig, iets meer windgeruis maar je kan er gewoon hard mee rijden.
- Verbruik over 3.000 vakantie kilometers 8,6L/100 km oftewel 1 op 11,6. Maar dat was niet onverwacht, gewoon 150+ gereden op de snelweg met de grote dakkoffer, power mode in de bergen en nooit kunnen opladen.
- En dan is een dieseltank van 45L wel een beetje beperkt.