Pagina 1 van 1
T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 09.08.2014 - 16:30
door CHRISITO
Is het normaal dat als je een versnelling lager schakelt en te bruusk het koppelingspedaal los laat . De auto een schok krijgt waarvan ik denk niet gezond voor de wagen !
Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 09.08.2014 - 16:38
door lint
Dat is normaal als je zo ruw bent met schakelen en de bediening van de koppeling. Het is niet echt goed voor de auto.
Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 09.08.2014 - 21:15
door Herko_ter_Horst
Als je niet met een schakelauto kunt rijden, moet je er één met automaat kopen

Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 10.08.2014 - 00:28
door RaJean
CHRISITO schreef:
Is het normaal dat als je een versnelling lager schakelt en te bruusk het koppelingspedaal los laat . De auto een schok krijgt waarvan ik denk niet gezond voor de wagen !
ja, dat is wel een normale reactie van een auto op een wat minder normale actie. Kan gebeuren, maar het is niet aan te raden er een gewoonte van te maken

Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 10.08.2014 - 02:50
door V50 R
Chrisito dit was een grapje neem ik aan?

Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 10.08.2014 - 10:53
door CHRISITO
Ik merk dat de koppeling dus enorm gevoelig is . Mijn vorige had er geen last van . Ik kan heus wel rijden hoor. Maar wat ik wilde zeggen is dat als je bij het terug schakelen de koppeling te bruusk op laat komen je echt een snok krijgt . Geleidelijk op laten komen is niet zo heftig . Maar ligt dit nu aan de koppeling die gevoeliger is dan met oudere type wagens ?
Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 10.08.2014 - 22:12
door Herko_ter_Horst
Ik herken dit "probleem" eerlijk gezegd niet, ik heb ook niet het gevoel dat deze auto qua koppeling gevoeliger is dan andere auto's.
Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 10.08.2014 - 22:21
door D2
CHRISITO schreef:
Is het normaal dat als je een versnelling lager schakelt en te bruusk het koppelingspedaal los laat . De auto een schok krijgt waarvan ik denk niet gezond voor de wagen !
Ja dat is normaal.
Is het raar als deze vraag nogal dommig op mij overkomt, als ik letterlijk interpreteer wat er staat? De aandrijflijn moet zonder enige overgang naar een (veel) hoger toerental, natuurlijk gaat er dan een schok door de auto heen. Daarom laat je -mijns inziens- bij terugschakelen óf de koppeling langzaam opkomen, óf je geeft tussengas, óf je remt vóór het terugschakelen dusdanig ver dat af de motor niet zoveel toeren meer maakt.
Maar misschien kun je de omstandigheden waaronder het plaatsvindt wat nauwkeuriger omschrijven, misschien dat we dan tot de conclusie komen dat het wel degelijk iets afwijkends is.
Los van dat alles overigens vind ik de koppeling in de D2 wel beduidend prettiger dan die in de T3. Die laatste biedt totaal geen gevoel in het pedaal, maar ik neem aan dat je daar wel aan went als langer met de auto rijdt.
Re: T3 en koppelingspedaal
Geplaatst: 12.08.2014 - 10:54
door patman
Begrijp denk ik wel wat hier bedoelt wordt. Ben zelf ook even terug gegaan naar de dealer met de vraag of koppeling afgesteld kon worden. Dit omdat ik ook een beetje vond dat hij laat pakte.....maar is normaal bij de T3 is mij verteld is het karakter ook van de auto. Als je heel snel wil schakelen schokt de auto een beetje en bij rustig schakelen gaat het prima. Het zijn ook geen echte stoplichtsprinters en daar eerlijk gezegd ook geen behoefte aan gewoon lekker genieten van de auto.....heerlijk....
