Pagina 1 van 3

Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 11:11
door zakraket
Wat zijn de mogelijkheden voor een volwaardig reservewiel voor een v40? De mijne is geleverd met een dubbele bodem. Ik heb wat zitten meten, maar daaronder past, zelfs als ik de onderste afdekplaat weghaal, geen volwaardig wiel (maximale hoogte ongeveer 15-16cm)

Een thuiskomer zou eventueel passen natuurlijk, ik heb er nu alleen de "plakset" zitten (pomp met vulmateriaal).

Ik ga in september met de auto zo'n 6 a 7000km rijden in Scandinavie, maar alleen die plakset lijkt me dan niet zo praktisch. Een thuiskomer is echter ook niet heel handig als je 200km van de bewoonde wereld zit?

Liefst heb ik een volwaardig wiel, maar dat gaat denk ik teveel ruimte innemen als deze niet onder de afdekplaat past (en dat past niet). Er moeten ook nog kampeerspullen mee en zo overbemeten is de V40 niet. Is een volwaardig reservewiel uberhaupt een optie op de V40?

Op Vstore kost een thuiskomersetje maar liefst 450 euro :-/ .. dat ga ik dus niet uitgeven voor een klein velgje met een laagje rubber (oke, er zit een krik bij)

Wat zijn de opties?

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 11:15
door MichelR
Volwaardig reservewiel gaat niet passen..

Ik had mijn auto besteld met reserve wiel en dit is een max. 80 km/u thuiskomer

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 11:17
door lint
Er zijn weinig opties, de thuiskomerset is eigenlijk het enige alternatief. Als je bij aankoop de optie meeneemt kost het aanzienlijk minder.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 12:50
door zakraket
Ik kan natuurlijk een normaal wiel achterin leggen, maar dat kost erg veel (te veel) ruimte. De reparatieset kan altijd in het wiel (of thuiskomer) liggen als extra dus dat is mooi.

Hoe ver kun je rijden met een thuiskomer? Zowieso kan/mag ik nergens harder dan 80 in Scandinavie, dus qua snelheid geen probleem.

MIsschien kan ik de dealer zover krijgen dat ik een thuiskomertje kan lenen. Ik ga er vanuit dat ik hem niet gebruik...

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 13:11
door MichelR
Bij reservewiel hoort volgens mij ook kunststof deel waar wiel in ligt?.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 13:16
door hogie
Er staan er verschillende op MP incl krik, misschien is dat een optie?

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 13:19
door zakraket
Zal eens kijken, indien niet gebruikt kan ie zo weer terug op MP, tnx

Dat kunststof deel vind ik minder interessant; de bak waar de reparatieset in ligt heeft al deels de vorm van de band. Ik ga er vanuit dat - eventueel met wat opvulling - dat wiel daar prima een paar weken in ligt.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 13:33
door D2
De plakset is voor mij in 100% van de lekke bandgevallen waardeloos gebleken. Voor een dergelijke reis zou ik een volwaardig reservewiel op 't dak mee te nemen. Ziet er meteen heel 'rally-achtig' uit ;)

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 13:47
door zakraket
Nja...in het slechtste geval leg ik een winterband in die uitsparing in de bak. Dan heb ik een volwaardig reservewiel dat me niks kost. Daarmee offer ik dan wel een vlakke laadvloer op, maar daar moet ik dan eens even mee gaan spelen. Om iets op het dak te leggen moet ik eerst nog dakdragers aanschaffen :)

Maar ik overweeg ook om alvast de winterbanden om te leggen; ik kom wellicht veel slechte wegen tegen (onverhard) hoe meer ik naar het noorden ga en wellicht al wat sneeuw tegen het eind van september?

(plakset is hooguit het laatste - extra - redmiddel op zo'n trip natuurlijk, vandaar dat ik aan het bekijken ben wat de mogelijkheden zijn)

Ik ga ook de voorkant en zijkanten van de auto afplakken met folie tegen opspattende stenen :) je weet maar nooit

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 14:41
door pwesteinde
Ik heb afgelopen vakantie een lekke band gereden op een onverharde weg in Zweden. Tussen Stromsund en Vilhelmina. De V40 was er nog niet, maar ging met een splinternieuwe Peugeot 308SW naar Zweden en Noorwegen. Op een onverhard stuk helaas net iets te hard in een kuil (dacht dat ik hem ontweek), maar helaas en eruit en pssssssssss. K*t, op de plaats geen mobiel bereik. Ik dacht dat er ook een bandenplak zet in zat, maar bleek een thuiskomer. Die was er zo onder en langzaam de berg en bos uit. Wat ben je dan blij als je asfalt ziet. Bij het volgende hotel in Vilhemina heeft de receptioniste gebeld naar een Dackservice (bandenservice) en werd zo geholpen. Gat waar een balpen doorheen kon. Werd overigens netjes geplakt en zeker weer 4000 km mee gereden. In NL zouden ze hem al wisselen met een nieuwe band.

Met het setje in de V40 zou ik inderdaad toch raar hebben gestaan boven, want dat opvul spul werkt met zo'n gat ook niet meer.

Ik zou het met een thuiskomertje proberen om die extra mee te nemen.

Overigens de opspattende steentjes geen last van gehad. Maar op onverhard wel niet absurd hard gereden natuurlijk.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 14:58
door wombido
Mijn vorige auto had geen reservewiel, geloof me dat wil je niet. Ik heb in vier jaar tijd drie keer een lekke band gehad. Je moet dan weggesleept worden en dat geeft niet alleen heel veel geregel maar het kost ook heel veel tijd.
De eerste optie die ik bestelde bij deze Volvo, was dus een reserverwiel en dat kan ik iedereen aanraden. Het idee dat je stil kan komen te staanmet een lekker band is niet fijn en als je dat éénmaal een keer hebt gehad dan krijg je dat niet meer uit je hoofd.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 15:10
door zakraket
De dealer had me er niet op gewezen dat in mijn auto standaard alleen een reparatieset geleverd werd. Daar kwam ik pas achter toen hij bij aflevering de dubbele bodem demonstreerde en ik vroeg waar de reserveband zat. Uiteraard kon er iets geregeld worden met maximale bijbetaling :-|

Ik denk dat in landen als Zweden lekke banden schering in inslag zijn, in bepaalde gebieden althans. Reparatie gaat vaak prima, waarom een nieuwe band als het niet nodig is.
In nederland kun je wellicht wel af met zo'n setje (mits het lek dat toestaat) en daarom heb ik het zo maar gelaten. Maar een gedoe is het wel als je gesleept moet worden vanwege een lekke band inderdaad.

(steenslag is killing op een witte V40. De bumpers zijn van pikzwart kunststof dus een pitje van de lak is meteen een pikzwarte plek op de witte carosserie)

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 11.08.2014 - 18:16
door DanielD1976
De thuiskomer kost maar E70,- extra tov het standaard bandenreparatie setje indien je deze meteen meebesteld.
Ik zie echter bij niet veel bestellingen op dit forum dat deze meebesteld wordt.
Altijd jammer als je ergens staat en je hebt alleen maar het standaard pompje met plakset.
Ik vraag me trouwens ook af of het mogelijk is een band met zo een paddestoel echt te repareren, als je deze met het standaard pompje en plakspul hebt opgepompt.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 10:35
door KoningRoel
Is die dubbele bodem in de kofferbak eigenlijk standaard ?

Ik heb bij mijn auto er ook niet aan gedacht een los reservewiel erbij te nemen. Ging er een beetje van uit dat die er bij zat...

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 11:01
door zakraket
Nee, dat is een optie (in 2013 iig) van ik meen 170 euro

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 11:08
door MichelR
Dubbele bodem komt automatisch erbij als je een D2 configureert met reservewiel
Bij de D4 kan je reservewiel kiezen zonder dubbele bodem.

Prijs nog steeds €170,-- reservewiel bij bestelling maar € 70,--

Had ik met mijn huidige V40 ook dat ik er van uit ging dat het er bij zat..
Bij mijn vorige 2 nieuwe C30's zat het er standaard bij..

Had het gelukkig wel op tijd gezien..

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 11:34
door DanielD1976
Michel,
Dubbele bodem kost toch maar 70 euro?
Dat staat in ieder geval bij mij op de bestelling
Ondanks dat het voor het reservewiel niet nodig is, heb ik het er wel bij gepakt omdat mijn kofferruimte dan opgeruimder is

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 11:36
door MichelR
Direct bij bestelling wel.. Achteraf als accessoire €170,--

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 21:21
door Longone
Ik heb twee jaar terug een bijna nieuw 16" thuiskomertje van de Ford Focus C-max gekocht op Marktplaats voor 35 Euro, 100% compatible met alle Volvo C30/S40/V40/V50 van na 2003.

Je moet dan natuurlijk ook nog een krik en normale wielmoeren (voor stalen velgen) regelen, maar die kosten vallen wel mee.

Re: Reservewiel?

Geplaatst: 13.08.2014 - 21:31
door strui901
En ruimte.....

Bij een D5 zit er een dikkere uitlaatdemper onder, waardoor de bagagevloer hoger ligt. Balen, ik doe het dus met zo'n compressor en reparatiesetje van continental....