Pagina 1 van 1

Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 11.08.2014 - 20:27
door Lexus76
Beste mede forummers,

In onze vakantie hebben wij onze boot in een meertje te water gelaten. Ik heb geen idee wat het percentage hier is, maar het is een "gewone" trailer helling.( Je rijdt dus schuin achteruit het water in)Toen ik hem er weer uit wilde traileren ben ik per ongeluk iets te ver achteruit gereden. De trailer dook over een drempel een stuk naar beneden. Ik wilde naar voren rijden, maar ik had nu het zelfde effect als wanneer je vanuit stilstand een stoeprand op wil rijden. Dat gaat ook niet makkelijk. De kofferbak was tot het plafond vol geladen, dus er hing veel gewicht achter in.
Ik begon met rustig gas geven. De toeren gingen omhoog, maar er gebeurde niets. Uieindelijk gaf ik een beste dot gas, de voorwielen gingen spinnen (voor mijn gevoel duurde dit heel lang) en in no time sprongen de achter wielen ook bij. Ik vloooooog naar voren. Bijna een lancering. Eigenlijk een beetje oncontroleerbaar. Ik moet ook zeggen dat ik me nog niet eerder in een soortgelijke situatie heb bevonden.
Een vriend van me zei, je moet hem de volgende keer in de "W" stand zetten. Hij zet dan gelijk de achterwielen ook in. En doseert het gas beter.
Ik ben benieuwd hoe de kenners hier tegen aan kijken.
Het gaat om een XC70 uit 2006, D5 geartronic.


Gr. Alex

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 11.08.2014 - 21:27
door Ernst64
Je hebt het gelukkig gered. Mijn reactie is op gevoel en ik claim niet het bij het rechte eind te hebben. Wat je meemaakte was een trage GT, de energie ging verloren in de koppelomvormer, met een klein beetje meer gas had je hem waarschijnlijk ook omhoog getrokken. Tractie was niet het probleem, gebrek aan effectief koppel was het probleem. Een W-stand had niet geholpen, dan trek je weg in de tweede of derde versnelling en heb je minder effectief koppel.

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 12.08.2014 - 08:09
door Walter
daarnaast twijfel ik of daadwerkelijk de achterwielen dan gelijk ingeschakeld worden.

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 12.08.2014 - 08:44
door diesel01
Het nadeel is dat je eerst wielspin moet hebben om volledig AWD te krijgen en daar zit een paar tellen tussen, zo is mijn ervaring.
Ik zet op mul zand de asr uit omdat die bij forse wielspin het vermogen plat gooit.
Dat stoeprand effect ken ik ook van mijn auto met GT, ik laat het er nooit op aankomen en laat het rollend bij ons de inrit op gaan.
Die Wstand laat idd de auto optrekken in de 2 en dat hebben wij met AWD niet nodig, erg gaaf om in Oostenrijk zonder drama weg te komen in een dik pak sneeuw.

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 12.08.2014 - 09:50
door BlackcurrantV70
Volgens mij heeft de XC70N nog de vorige generatie Haldex, de XC70NN en XC60 hebben de 4e generatie Haldex en die vertrekken altijd in 50/50 verhouding.

De vorige generatie activeerde pas de achterwielen als er vooraan wielspin gedetecteerd werd.

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 12.08.2014 - 10:15
door Lexus76
Het is een heel licht polyester bootje. Boot inclusief trailer max 600 kg. Maar de auto zat echt afgeladen vol in de kofferbak en de helling was best steil. Volgende keer gewoon niet weer zo diep het water in. Dank voor jullie reacties. Hoe zit het trouwens met DSTC? Ingeschakeld laten of beter niet?

Re: Boottrailer trekken in de "W" stand?

Geplaatst: 12.08.2014 - 11:03
door Jers3n
XC70N heeft vanaf MY06 de 3e generatie haldex, van ca. 2007 (MY08) tot 2012 is generatie 4 en daarna generatie 5, waarbij o.a. de 'huidige' XC90, naar mijn weten, niet van het nieuwste systeem is voorzien.
3e generatie is al pro-actief, dwz werkt met voorspanning, en zou daardoor (afhankelijk van allerlei sensoren, gaspedaal stand, g-krachten, stuuruitslag etc) ook bij o.a. wegrijden direct beschikbaar moeten zijn.

GT in W-stand gebruikt bij TS (MY06) de 3e versnelling (!) als wegrijversnelling (ff in instructieboekje gekeken, handbak hè) en lijkt me, om eerder genoemde reden, juist niet effectief/wenselijk dus. Kijk naar een zware vrachtwagen oid die zal ook in zo laag mogelijk versnelling weg willen rijden.
Daarnaast heeft dat m.i ook geen effect op het al dan niet direct mee doen van de achterwielen, AWD is immers altijd geactiveerd, maar de achterwielen pas actief (meer dan de standaard 5%) bij wielspin van de voorwielen.

DTCS zou ik in dit geval aan laten, grip is, m.i. en zoals ook eerder gemeld, niet het probleem. En ook dat heeft geen invloed op de AWD, maar op de traction control.
Meer wielspin op ondergrond met weinig grip, zoals sneeuw of mul zand, kan handig zijn bij wegrijden. Maar volgens mij wil je in dit geval juist zo min mogelijk wielspin. Immers is er veel spin en komt de trailer "los" en is er plots wel 'grip', schiet je nog harder weg.