Pagina 1 van 2

V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 09:32
door MTBBIKER
Wij hebben nu een V70 2.4 uit 2001. Geweldige auto. Is het niet dat er een hoop kosten aan zitten te komen. Denk hierbij aan het DMF wat oud begint te worden. Ik ben bang dat mijn gasklephuis na 250000 ook weer een keer gaat beginnen ( gele sticker ) carterventilatie moet een keer worden vervangen. En dan heb je al een hoop kosten.

Nou zitten we te kijken naar een S40 uit de bouwjaren 2002 tot 2004 met een 2.0 motor.

Is dit ook een auto waar je een hoop onkosten mee krijgt en waar moet je op letten. Ondehoud enz is het niet. Het gaat me meer om de zaken daarbuiten die je op hogen kosten jagen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips

Thanks

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 09:52
door lint
Misschien even slikken en kosten maken voor de mogelijke reparaties aan je V70 en dan weer lekker verder rijden. Een V/S40 is geen verkeerde auto maar het is geen V70.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 09:56
door Rippie V70
Als de V70 verder nog goed is, zou ik m repareren en lekker verder rijden. Deze auto's kunnen vaak 4-5 ton mee. Wanneer is je gasklephuis vervangen? Die met die gele sticker is veel beter dan de oude. En Kevinwalter heeft volgens mij het gevoelige onderdeel een keer los vervangen, voor een zacht prijsje

Hier staat er het een en ander over http://www.volvoforum.nl/topic.php?t=57 ... asklephuis


Mijn vliegwiel staat op 340k, en zo lang de koppeling niet slipt blijft hij lekker zitten. (if it aint broken, don't fix it)

Verder, een V70 2.4 is een andere klasse auto dan een V/S40

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 10:32
door Walter
en zolang 'ie geen storingen geeft, moet je niet nadenken over de ETM.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 12:13
door MTBBIKER
Ik kan ook moeilijk afstand doen van de v70. Geweldige auto.Het DMF heeft nu alleen het bekende rammeltje bij het uitzetten en met de caravan voel ik bij gas los en gas er op duidelijk een speling. maar dit is enkel in langzaam verkeer en bij drempels. Dit is al sind de aankoop 3 jaar geleden. Toen wist ik alleen niet wat het was. ondertussen zijn we al 3 keer naar frankrijk geweest met een caravan. Als je het weet krijg je er ineens een onderbuik gevoel bij. Mischien kan ik er nog wel 3 jaar mee rondrijden. Ik heb alleen geen zin om met de caravan in frankrijk stil te vallen.

De ETM geeft inderdaad geen storingen en de auto rijd al 3 jaar probleemloos. Normaal onderhoud en verder geen klachten.

Maar een mooie S40 fase 2 vind ik ook zeker de moeite. Wel met een 2.0 motor.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 14:06
door Rippie V70
en met de caravan voel ik bij gas los en gas er op duidelijk een speling. maar dit is enkel in langzaam verkeer en bij drempels
Ik denk eerder dat wat je voelt speling zal zijn op een aandrijfas. Je vliegwiel draait minimaal 1000rpm, net als je motortoerental, dus dat je daar iets op voelt, lijkt me niet.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 14:10
door MTBBIKER
Ik hoor de tik in de aandrijfas ook. De tik die je hoort bij optrekken uit stilstand. Maar de bekende knikkerzak bij het afzetten van de auto en de trillingen en de rammel bij 2000 toeren als ik optrek zijn volgens mij echt mijn DMF helaas.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:21
door volvo-s40
MTBBIKER schreef:Nou zitten we te kijken naar een S40 uit de bouwjaren 2002 tot 2004 met een 2.0 motor.
Ivm je caravan... zou ik dan een 2.0T nemen.
MTBBIKER schreef:Is dit ook een auto waar je een hoop onkosten mee krijgt
Ligt er aan.... VVT kan een keer smerig/vervuild/verstopt raken. Als je ellendig super handig bent, is dit zelf te repareren, vervangen is ook altijd een optie, maar kost een hoop knaken, even als het laten doen bij de garage.
MTBBIKER schreef:en waar moet je op letten. Ondehoud enz is het niet. Het gaat me meer om de zaken daarbuiten die je op hogen kosten jagen.
Gewone 1.8 en 2.0 hebben verder geen rare onkosten, naast het onderhoud.

Turbo modellen, moet je toch al snel weer aan de TCV denken, Turbo (scheurtjes in het huis, speling asje)
of een keer een vacuüm lek in een leiding. Dit zal de v70 ook wel eens hebben.

En dan de vraag... automaat of schakel.

En wat is onderhoud... een beurtje is geen onderhoud natuurlijk, je moet wel een keer verwachten dat bijvoorbeeld een keer de dempers lek raken, of dat een uitlaat een keer stuk raakt.

Dan is het natuurlijk een overweging wat je er onder knikkert. Word het een originele (mijn voorkeur) a 400 euro ex werkplaats tarief of haal je een knaken ding bij de regulieren autoshop voor 200 euro.
MTBBIKER schreef:Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips

Thanks
graag gedaan
Rippie V70 schreef:Als de V70 verder nog goed is, zou ik m repareren en lekker verder rijden. Deze auto's kunnen vaak 4-5 ton mee.
Dat halen alle auto's in principe wel. V/S40 idem.
Heb hier een v40 staan die ik gesloopt heb ivm apk afkeur van wat kleine dingen, aangezien ik er nog 4 heb staan..... Maar de wagen heeft 400.000 staan, motorisch goed, de versnellings bak hangt in een andere wagen. (S40) en heeft ondertussen de 410.000 al gepasseerd met verse koppeling, druklagers en drukgroep en uiteraard verse bakolie.

oude olie kwam er btw helder uit, het was een snelweg wagen, en had verder weinig te leiden gehad.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:35
door MTBBIKER
Het gaat me ook meer om de ETM, het DMF vliegwiel en de carterventielatie. Wat er nog bijkomt is dat de airco er ook mee stopte in frankrijk. Een uitlaat, accu enz is gewoon onderhoud. daar zul je me niet over horen.

de voorkeur is een 2.0 zonder turbo met een handbak. bj 2000 tot 2004

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 16:42
door MTBBIKER
Dus een S /V40 met 2 ton met een 2.0 motor kun je goed kopen zonder problemen.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 17:42
door lint
Ja, dat kan maar een V70 is en blijft de betere auto.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 17:57
door Rippie V70
Maar de bekende knikkerzak bij het afzetten van de auto en de trillingen en de rammel bij 2000 toeren als ik optrek zijn volgens mij echt mijn DMF helaas.
Ik heb dat ook, en al een hele poos. Er zit gewoon wat meer speling op. Pas als de koppeling gaat slippen zou ik gaan vervangen, niet eerder. Mag natuurlijk wel, maar DMF + koppeling is kassa.

En wat was er met je airco?

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 19:19
door MTBBIKER
Geen verstand van maar hij word niet meer koud en de kosten waren 400. Wat zou het ergste zijn wat er kan gebeuren als je doorijd met dit DMF. Kan hij hier oud mee worden of kan dit met de caravan er achter een keer goed misgaan.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 19:23
door MTBBIKER
Teidens het rijden merk je niks van het DMF maar als ik met de koppeling in over een drempel rij hoor ik hem rammelen.en met de koppeling niet in hoor ik het DMF niet.

Het betreft hier wel van die balken die je ook op campings ziet.op een gewone drempel merk je niks

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 19:44
door Rippie V70
Tijdens het rijden je DMF horen rammelen.... Ik heb daar nog nooit van gehoord. Lijkt me echt sterk dat je dat kan horen. Ik rijd ook met een Caravan van 1500Kg aan het haakje, en ook een vliegwiel met speling. Geen centje pijn, en toch al 340k op de klok. Is wel een diesel.

Hoe pakt je koppeling? trillerig?

En je airco, doet deze het helemaal niet of stopt hij er na een minuut of twintig mee? Als je auto warm is?

Re: V40 / S40

Geplaatst: 12.08.2014 - 20:25
door MTBBIKER
Hoe lang heb jij dit DMF probleem al. Mischien is doorrijden een optie. Als ik over een drempel rij die vaak bij die poortje zijn gemaakt waar een auto tegelijk doorheen mag waar je echt rustig overheen moet hoor ik een rammel met de koppeling in. Als ik er overheen ga met aandrijving van de motor dan hoor ik niks.

met rijden is er verder niks hoorbaar.

de airco zal ik eens laten controleren. Als je het ventiel in de gril indrukt zit er helemaal geen druk meer op.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 13.08.2014 - 13:22
door volvo-s40
dan klinkt je airco als : leeg...
vullen en check kost meestal rond de 60 euro.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 14.08.2014 - 12:11
door MTBBIKER
Maar nu even terug naar een S / V40 van 2000 tot 2004. Deze heeft volgens mij niet de volgende problemen. ETM storing , kleppen stellen, Airco defect. carterventilatie verstopt, DMF defect.

Het zal best voorkomen maar het zijn geen punten zoals bij de v70 2001. En dat het een betere auto is geloof ik meteen maar hij heeft wel een hoop reparaties en punten die je aan moet pakken vanaf 25000 km.

Wat zijn de punten waar ik op moet letten als ik een S / V40 2.0 koop met 2 ton op de klok. Ik wil geen turbo en ook geen automaat. De voorkeur is een europa uitvoering tussen 2001 en 2004.

Re: V40 / S40

Geplaatst: 14.08.2014 - 17:34
door Martijn1234
Hoi,

Recent heb ik mijn C70 T5 Summum van 2007 verkocht.
Een erg prijzige auto nieuw waar ik meer 'premium' van had verwacht.
(Tweedehands gekocht)
Verkoop was heel bewust, had t gehad met erg hoge (extra) kosten telkens en kon er ook niet echt aan wennen.

Ik kocht direct daarna een S40 1.9D (cdi, 85kW) van 2002.
Ben daar tot nog toe erg blij mee! Ook in vergelijk met de veel duurdere C70.

Ligt stevig op de weg, lekker koppel in de lage toeren (ik reed niet eerder een diesel, dus dat is nieuw voor me).
Heerlijke stoelen ook!
Jij hebt t over een 2.0, maar je zou - indien voldoende kilometers - deze 1.9cdi zeker kunnen overwegen.
Zwakke punten ken ik vooralsnog niet. (270d)
Iemand op t forum wees me er wel op dat klepspeling controleren belangrijk is, iedere 90d km.
Bij 250d km werd dat voor t laatst gedaan (nu 270): alles in orde.

Grt Martijn

Re: V40 / S40

Geplaatst: 14.08.2014 - 17:56
door MTBBIKER
Hoi Marijn.

Ik herken je bevindingen en dat is ook de reden om terug te gaan naar een S of V40. Wij rijden 15000 per jaar.
voor de v70 reden we in een v40 1800 uit 1996. 50000 km zonder kosten op onderhoud na.