Pagina 1 van 6
kan de egr van een v70 d5 dichtgemaakt worden??
Geplaatst: 30.06.2006 - 09:08
door gevanje
Vraag: kan de egr-klep van een v70 d5 uit 2003 dichtgemaakt worden? Volgens mij kan dit zowel softwarematig als met een plaatje maar ik hoor hier slechte berichten over in de zin van meldingen op het dashboard.
Overigens kunnen we hier hele verhalen gaan houden over de zin en de onzin van het dichtmaken in relatie tot het milieu. Zelf vind ik het een beetje theoretisch omdat een goed functionerende egr meer roet veroorzaakt dan een niet werkende. Een goed werkende zou de uitstoot van (nox??) beperken. Feit is absoluut dat een egr de motor verontreinigt.
Graag reactie(s).
Geplaatst: 01.07.2006 - 13:05
door silverado
Waarschijnlijk is het motormanagement zo uitgevoerd (o.a. door EU regelgeving) dathet niet mogelijk is om softwarematig foutmeldingen te elimineren.
Geplaatst: 22.08.2006 - 16:08
door bernhard
het is zo dat het motor management een storing detecteert in je egr. hierdoor gaat het lampje branden.
en hoe perfecter de verbranding verloopt, des te meer NOX er onstaat. dus door het terugvoeren van de verbrande gassen, wordt de verbranding als het ware slechter gemaakt, zodat er minder NOX onstaat. het nadeel van dat egr is dat je aanslag krijgt op je inlaatkleppen, en minder vermogen.
gr bernhard
Geplaatst: 22.08.2006 - 16:46
door gevanje
Als ik het dus goed begrijp kan het niet. Het blijft trouwens voor mij allemaal een beetje theorie. Egr dicht leidt nl. weer tot minder roet en das dus wel weer goed (voor het milieu). Egr open beperkt de NOX.
Met vriendelijke (g)roet
Gerard.
Geplaatst: 24.08.2006 - 18:48
door Ramon&Ramon
egr kun je afsluiten zonder problemen!
Geplaatst: 24.08.2006 - 22:57
door edraket
Vertel verder. Ik heb begrepen dat de D5 sensoren heeft die op hol slaan als de EGR dicht wordt gemaakt.
Geplaatst: 25.08.2006 - 00:24
door gevanje
Ramon&Ramon schreef:egr kun je afsluiten zonder problemen!
vertel. Ik heb er een plaatje tussen laten zetten. In de auto is niets te zien. Wel bij het uitlezen!
Geplaatst: 25.08.2006 - 11:25
door Ramon&Ramon
inderdaad.dus het kan wel.
Geplaatst: 25.08.2006 - 11:35
door edraket
Maar ziet de dealer dat dan in de computer? mijn ervaring met de dealer is dat hij niet originele zaken wil vervangen, zeker als het iets als een milieu maatregel betreft.
Als ik het goed begrijp is afdichten met een plaatje voldoende? Er hoeven dus geen sensoren om de tuin te worden geleid.
Geplaatst: 25.08.2006 - 13:13
door gevanje
edraket schreef:Maar ziet de dealer dat dan in de computer? mijn ervaring met de dealer is dat hij niet originele zaken wil vervangen, zeker als het iets als een milieu maatregel betreft.
Als ik het goed begrijp is afdichten met een plaatje voldoende? Er hoeven dus geen sensoren om de tuin te worden geleid.
Je hoeft niets extra te doen. Het is wel zichtbaar bij het uitlezen met behulp van de computer. Schade aan de auto veroorzaakt het zeker niet. Aan het milieu ........... Het is nogal theorie. Egr uitschakelen geeft meer NOX uitstoot en minder roet.
Geplaatst: 25.08.2006 - 18:25
door Gast
gevanje schreef:Je hoeft niets extra te doen. Het is wel zichtbaar bij het uitlezen met behulp van de computer. Schade aan de auto veroorzaakt het zeker niet. Aan het milieu ........... Het is nogal theorie. Egr uitschakelen geeft meer NOX uitstoot en minder roet.
Begrijp ik het goed, dat de EGR regelt dat de onverbrande stoffen weer in het inlaatspruitstuk komen en nogmaals de kans krijgen om te verbranden?
Dit zou dan betekenen dat je met een dichte EGR meer vermogen krijgt omdat de cilindervulling beter is.
Juist? Of merk je hier in de praktijk niets van?
Geplaatst: 25.08.2006 - 19:13
door gevanje
AlexV70 schreef:gevanje schreef:Je hoeft niets extra te doen. Het is wel zichtbaar bij het uitlezen met behulp van de computer. Schade aan de auto veroorzaakt het zeker niet. Aan het milieu ........... Het is nogal theorie. Egr uitschakelen geeft meer NOX uitstoot en minder roet.
Begrijp ik het goed, dat de EGR regelt dat de onverbrande stoffen weer in het inlaatspruitstuk komen en nogmaals de kans krijgen om te verbranden?
Dit zou dan betekenen dat je met een dichte EGR meer vermogen krijgt omdat de cilindervulling beter is.
Juist? Of merk je hier in de praktijk niets van?
Klopt je merkt het wel. Verwacht geen 'turbo-boosteffect' maar vooral onderin is het merkbaar. Het is overigens niet zo dat onverbrande stoffen opnieuw de kans krijgen te verbranden maar het beperkt de uitstoot. Met een dichte egr ademt de motor meer verse lucht (zuurstofrijk). Ongeveer 10% wordt bij een geopende klep gerecirculeerd.
Geplaatst: 25.08.2006 - 19:13
door IkeV70
AlexV70 schreef:
Begrijp ik het goed, dat de EGR regelt dat de onverbrande stoffen weer in het inlaatspruitstuk komen en nogmaals de kans krijgen om te verbranden?
Dit zou dan betekenen dat je met een dichte EGR meer vermogen krijgt omdat de cilindervulling beter is.
Juist? Of merk je hier in de praktijk niets van?
Niet zozeer onverbrande stoffen, maar gewoon normale uitlaatgassen worden opnieuw de cylinders in gestuurd. Het precieze proces is me zo niet bekend, maar het resulteert in een lagere uitstoot van nox.
EGR staat alleen open bij deellast, dus qua vermogen merk je het niet omdat bij vollast de egr klep dichtgaat. Althans, in theorie. Een nadelig bijeffect van egr is dat het inlaatkanaal vervuilt. Na verloop van tijd slibt de boel langzaam dicht. Dat ga je uiteindelijk wel merken, de motor kan niet vrijuit meer ademhalen. Ook gebeurt het wel dat de egr klep niet goed meer slauit vanwege vervuiling. Dan komen de uitlaatgassen ook bij vollast nog terug in het inlaatkanaal.
Geplaatst: 25.08.2006 - 19:20
door gevanje
@IkeV70. De mijne stond constant open. Dat was voor mij feitelijk de reden hem maar af te dichten. Hoewel ik dacht dat ik een melding op het dashbord zou krijgen heb ik hem toch afgedicht. Resultaat, geen foutmelding op dash, wel via uitleesapparatuur. Het interesseert de dealer niet en voor mij is het bijkomend effect minder motorvervuiling.
Ik ben wel van mening dat je het verschil iets merkt. Onderin is de motor gretiger. Bij vollast merk je het niet.
Geplaatst: 26.08.2006 - 09:50
door IkeV70
gevanje schreef:@IkeV70. De mijne stond constant open. Dat was voor mij feitelijk de reden hem maar af te dichten. Hoewel ik dacht dat ik een melding op het dashbord zou krijgen heb ik hem toch afgedicht. Resultaat, geen foutmelding op dash, wel via uitleesapparatuur. Het interesseert de dealer niet en voor mij is het bijkomend effect minder motorvervuiling.
Ik ben wel van mening dat je het verschil iets merkt. Onderin is de motor gretiger. Bij vollast merk je het niet.
Ja, als hij constant openstaat dan merk je het natuurlijk wel. Maar dat hoort dus niet. De klep hoort onder diverse omstandigheden dicht te staan, ik meen bij koude motor, bij stationair en bij vollast. Dat open-blijven-staan werd veroorzaakt door interne vervuiling?
Ik heb altijd begrepen dat ik foutmeldingen op mijn BC krijg zodra ik de egr af zou sluiten. Als ik zeker weet dat dat niet zo is laat ik het morgen alsnog doen.
Geplaatst: 26.08.2006 - 14:56
door gevanje
Ja, als hij constant openstaat dan merk je het natuurlijk wel. Maar dat hoort dus niet. De klep hoort onder diverse omstandigheden dicht te staan, ik meen bij koude motor, bij stationair en bij vollast. Dat open-blijven-staan werd veroorzaakt door interne vervuiling?
Ik heb altijd begrepen dat ik foutmeldingen op mijn BC krijg zodra ik de egr af zou sluiten. Als ik zeker weet dat dat niet zo is laat ik het morgen alsnog doen.[/quote]
Egr is open onder deellast (als het allemaal in orde is), verder niet. Mijn auto V70 d5 bj. 2003 autom. geeft absoluut geen foutmelding op de BC. Zoals eerder gezegd wordt het wel aangegeven bij het uitlezen. Bij de mijne zit er nu een plaatje tussen met vloeibare pakking.
Geplaatst: 26.08.2006 - 23:05
door volvomen-1
Kunnen jullie aangeven waar bij de EGR klep een plaatje tussen moet ? En is dit makkelijk te doen ?
Geplaatst: 27.08.2006 - 01:01
door IkeV70
gevanje schreef:Mijn auto V70 d5 bj. 2003 autom. geeft absoluut geen foutmelding op de BC. Zoals eerder gezegd wordt het wel aangegeven bij het uitlezen. Bij de mijne zit er nu een plaatje tussen met vloeibare pakking.
Heeft iemand ervaring met het afsluiten van de egr van een 2.5D, in het bijzonder met betrekking tot meldingen op de boord computer? Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij de classic V70 tdi nog gewoon kon, maar dat het nieuwe model met 2.5D/tdi motor foutmeldingen geeft.
Geplaatst: 27.08.2006 - 16:16
door Firefox
Bij de mijne gaat het in ieder geval niet. Er komt direct een melding in de display en het lampje van het motormanagement gaat branden.
Geplaatst: 27.08.2006 - 18:30
door edraket
Firefox, wat voor auto betreft dat?