Pagina 1 van 5

Nieuw lid, V40 D4 R-design besteld

Geplaatst: 15.08.2014 - 11:16
door zonoskar
Hoi, mijn naam is Dennis, 44 jaar oud, woonachtig in het zuiden des lands en ik ben een nieuwe leasebak aan het uitzoeken. De V40 D4 is natuurlijk een aantrekkelijke auto. Maar na 16 jaar VAG auto's te hebben gereden maakt deze stap mij een beetje nerveus :) Ik begon in een Honda Prelude. 2.0 VTEC met 150 Pk, verlaagd en wit. Tsjonge wat was dat een beest. Tenminste, dat maakt mijn herinnering ervan, ik wordt oud. Toen ging ik leasen en moest ik een diesel, dus een Golf IV 110 Pk TDI. Daarna kwam een Golf IV 130 Pk TDI, een Seat Leon 1.9 TDI en nu een Audi A1 1.4 TFSI Stronic (ik mocht inmiddels weer een benzine rijden). Ik had gehoopt met de 1.4 een beetje het benzine gevoel van de Honda terug te krijgen, maar helaas. De Stronic gooit roet in het eten en de eco tuning van de motor doet de rest. En ik was gewend geraakt aan het diesel-duwtje in de rug op de snelweg. kortom, nu weer een diesel (denk ik).

Ik heb proefgereden in de V40 D4 en ben totaal enthousiast geworden. De auto is een mooie verschijning, rijdt lekker en trekt als een lier. De uitvoering die ik reed had wel een sport onderstel, dat vond ik iets te stuiterig op klinker wegen. Op asfalt was het goed te doen. Maar laat het dorp waar ik woon nu vrijwel helemaal uit klinker wegen bestaan....

Daarna nog gereden in de Seat Leon 1.6 TDi en een Lexus CT200h, beide fijne auto's maar mindere beleving. Dat dashboard van de V40 is zoo cool. All vind ik het middenconsole wel wat druk met al die knoppen. Hopelijk went dat. Morgen ga ik nog rijden in een Audi A3 met zowel een 1.6 TDi en de nieuwe 1.4 CoD motor (140 Pk benzine). Maar eigenlijk ben ik er al uit. Het interieur van de A3 is sober, maar wel heel degelijk. Maar als het net zo in elkaar gezet is als mijn huidige A1 (kraakt en rammelt) dan laat maar. De V40 komt net zo degelijk over, maar dan wat cooler.

Anyways, ik heb nog een aantal vragen mbt de V40. De uitvoering die ik voorzie is de V40 D4 R-design in rebel blue (onze kat heet ook Rebel, komt mooi uit) met het business pakket (what else) en het winterline pakket voor de Xenon, parkeercamera achter en 17" Freja velgen. Dan nog wat kleine dingen zoals 12V in de koffer en instelbare stuurbekrachtiging enzo. Ik heb gedacht aan de serurity line, maar dat vind ik toch wat te duur, maar ga het wel missen denk ik (ik heb nu ook keyless entry). Panoramadak is wel cool, maar van het zelfde laken en pak. Idem voor elektrisch verstelbare stoelen enzo. En het is dat Xenon los duurder is dan het winterline pakket, anders had ik ook geen verwarmbare stoelen hoeven hebben.

- Wat is een echte must-have die ik vergeten ben?
- Rammeltjes en kraakjes die bekend zijn (behalve van het Harman Kardon systeem, wat ik niet besteld heb)?
- Ik heb een Windows Phone (Lumia 920), werkt dat? Ik zag dat er een app is van Volvo, maar dat is volgens mij voor een dure optie (Volvo on Call).
- Ik zag ergens hier dat er mensen zijn die eibach veren onder de V40 schroeven, dat wil ik eigenlijk ook, maar ik vond het sport onderstel te stug. Ga ik met het standaard onderstel + eibach verlaging hetzelfde krijgen, of is het dan wat comfortabeler? Mij lijkt 2 a 3cm drop er mooi(er) uitzien, evt icm spacers om de wielen een beetje naar buiten te zetten.
- Went dat drukke middengedeelte een beetje?
- Aan de armsteun moet ik ook erg wennen met schakelen, ik zat daar steeds met mijn elleboog tegen. Die kan niet toevallig in hoogte versteld worden?
- Voor al die 'connected' features van de Sensus connect, heb je daar een extra sim kaart voor nodig (incl data abo)?

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 11:20
door lint
Welkom.
Dat is een hele overgang naar een Volvo V40 maar dat went vast erg snel.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 11:30
door MichelR
- Wat is een echte must-have die ik vergeten ben?
- Rammeltjes en kraakjes die bekend zijn (behalve van het Harman Kardon systeem, wat ik niet besteld heb)?
- Ik heb een Windows Phone (Lumia 920), werkt dat? Ik zag dat er een app is van Volvo, maar dat is volgens mij voor een dure optie (Volvo on Call).
- App is alleen als je ook Volvo On Call hebt.
- Ik zag ergens hier dat er mensen zijn die eibach veren onder de V40 schroeven, dat wil ik eigenlijk ook, maar ik vond het sport onderstel te stug. Ga ik met het standaard onderstel + eibach verlaging hetzelfde krijgen, of is het dan wat comfortabeler? Mij lijkt 2 a 3cm drop er mooi(er) uitzien, evt icm spacers om de wielen een beetje naar buiten te zetten.
- Went dat drukke middengedeelte een beetje?
- Nooit last gehad van druk middengedeelte.. Alles zit op de juiste plek logisch (maar rij al jaren Volvo).
- Aan de armsteun moet ik ook erg wennen met schakelen, ik zat daar steeds met mijn elleboog tegen. Die kan niet toevallig in hoogte versteld worden?
- Arm steun nooit last van gehad.. En kan niet in hoogte worden versteld. Maar wel van voor naar achter te verschuiven.
- Voor al die 'connected' features van de Sensus connect, heb je daar een extra sim kaart voor nodig (incl data abo)?
- Connected features kan ook via data abo van je telefoon.. Gaat dan van je telefoon data bundel af. Of als je Volvo on Call optie hebt via sim kaartje.

Succes met configuratie.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 11:34
door TomB
Ik kan maar twee vragen beantwoorden: de armsteun kan niet in hoogte versteld worden (maar de stoel natuurlijk wel, zo kan je ook al veel compenseren) en ik vind zelf het middenpaneel van de V40 een van de netste interieurs die ik gezien heb.. Heb toen ik de leasewagen mocht uitzoeken ook nog even naar de ford focus. de opel astra en de kia ceed gekeken, maar vooral bij de focus vond ik het interieur zo verschrikkelijk lelijk en druk dat ik er snel over uit was dat ik daar niet in ging rijden :) Kwestie van smaak dus.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 12:01
door zonoskar
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik ook wel wen aan de middenconsole. Je kijkt er immers niet de hele tijd naar. En de bediening moet ik nog leren, in mijn Audi kan ik alles blind vinden, maar in een uurtje rijden zonder echte uitleg kan je dat niet verwachten natuurlijk.

Heb je iets aan dat Volvo on Call? Of is dat net zoiets als de personal car comminicator waar je eigenlijk niet veel aan hebt?

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 12:05
door MichelR
Volvo on Call vind ik persoonlijk heel handig..

http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... fault.aspx

Altijd kunnen zien of je auto inderdaad op slot is en of er geen ramen open staan.
Checken brandstof niveau en afstand dat je nog kan rijden.

Auto terug vinden als je niet meer weet waar hij staat geparkeerd.. :-)

Track & Trace als auto wordt gestolen. Auto te volgen door centrale en op afstand te stoppen.

etc.. zie website.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 12:17
door JDG
Leuke uitvoering en samenstelling! Volgens mij ben je al bijna Volvo-rijder ;-) Vanuit een clean Audi dashboard gezien is de V40 wat drukker, maar alles is logisch geplaatst en went snel. Vergeet in elk geval niet de in hoogte verstelbare passagiersstoel met lendesteun (evt. met neerklapbare leuning), dat hoort gewoon standaard te zijn i.m.o. Automatisch dimmende binnenspiegel kan prettig zijn. Winterline is eigenlijk een must, gezien de geboden opties voor deze prijs.
Volvo on Call vond ik niet veel toevoegen, net als de PCC (kun je op je afstandbediening zien of de auto op slot zit). PCC kan alleen met keyless drive en alarm overigens.
Verlaagd onderstel hoeft voor mij niet, ik vind de V40 D4 standaard al wat stugger dan de C30 met sportonderstel. Zeker op klinkerwegen al wat stuiterig.

Succes met je keuze!

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 13:08
door zonoskar
Bijna Volvo rijder idd. Als de proefritten morgen niets schokkends opleveren wordt het een V40. En daar ga ik voor 90% vanuit. Dan kan de offerte in de loop van volgende week naar de leasemaatschappij. Ik mag eigenlijk pas volgend jaar (2 jan) een andere auto, dan staat ie dus nogal lang bij de dealer. Maar als ik langer wacht heb ik kans dat ik buiten de 14% val, dus neem ik maar het zekere voor het onzekere. De auto mag iig wel op 31 dec op kenteken, die 2 dagen overlap vonden ze niet zo erg.

Misschien weten jullie dat ook. Ik had ergens gelezen (hier dus) dat iemand een veer om de gasdempers van de achterklep gemaakt had waardoor de klep vanzelf open gaat als je op de AB drukt. Dit werkt nu nog steeds, of heb je daar de keyless drive voor nodig?

Ik kijk dan even of ik het standaard onderstel te stug vind om nog verder te verlagen, zou jammer zijn als het een stuiterbak wordt.

Maareh, wat is het standaard type voor Volvo rijders? Audi is tegenwoordig voor de aso's, BMW voor het petjes volk, Lexus voor de oude lullen en Mercedes voor de kampers. Maar Volvo? Groene eco hippies?

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 13:10
door MichelR
Eigen aanpassing met veer werkt alleen met sleutel openen aangezien met keyless je de klep al vast pakt om te openen.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 14:45
door zonoskar
Ok, nog een reden minder om keyless drive te willen hebben :)

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 15:15
door V50 R
Keyless is wel een heel handig systeem! Nooit meer sleutel uit je zak! Maar moet wel zeggen dat als het niet std op de summum had gezeten dan had ik het denk ik niet apart aangeschaft. Je mist de optie denk ik pas als je het al gewend was. Ik rijd regelmatig in een bmw die het niet heeft en dan pak je wel eens de deurgreep beet en dan merk je pas dat er geen keyless op zit :)

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 15:21
door zonoskar
Ja, ik heb dat nu ook en ik weet zeker dat ik het ga missen. Maar het was een parkeercamera of keyless drive. Ik vond het zicht naar achteren zodanig dat de camera gewonnen heeft. Ik denk dat me dat meer gaat opleveren. Niet dat ik slecht kan parkeren, maar je ziet gewoon niet wat er achter de auto gebeurt.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 15:50
door V50 R
Ik snap zeker je overweging, maar ik mis een parkeercamera niet echt tot nu toe. Hangt wellicht ook af van de plekken waar je normaliter parkeert. Een optie die ik er nu bij zou kiezen als ik er één zou bestellen, is blis voor de dode hoek, die vind ik namelijk erg groot in de v40! Ben er nu wel aan gewend, maar toen ik de auto net had paar spannende momenten meegemaakt.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 15:55
door rob1985
V50 R schreef: Ik snap zeker je overweging, maar ik mis een parkeercamera niet echt tot nu toe. Hangt wellicht ook af van de plekken waar je normaliter parkeert. Een optie die ik er nu bij zou kiezen als ik er één zou bestellen, is blis voor de dode hoek, die vind ik namelijk erg groot in de v40! Ben er nu wel aan gewend, maar toen ik de auto net had paar spannende momenten meegemaakt.
Haha, jij waarschijnlijk niet alleen dan ;) Maar BLIS lijkt me ook wel een nuttige toevoeging, helaas moet je soms ergens een grens trekken, waardoor ik het niet genomen heb.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 16:25
door Miguel81
Misschien een middenweg tussen keyless drive en standaard, de keyless start optie. Zelf heb ik deze optie genomen i.v.m. ervaring uit het verleden met m'n Alfa 159.
Ik heb m'n autosleutel en huissleutels namelijk aan elkaar zitten en dit geheel gaat dan bij elke bocht langs het dashboard met geluid en krassen tot gevolg. Na 3 jaar ga je dit toch wel zien en (mij in ieder geval) irriteren.

Dus wie weet is dat nog wel een nuttige toevoeging, die een stuk minder kost dan keyless drive.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 15.08.2014 - 22:27
door zonoskar
De dealer vond dat geen goede keuze. Je kan schijnbaar de sleutel weer uit het dashboard halen wanneer de auto gestart is.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 16.08.2014 - 20:13
door zonoskar
Vandaag gereden met de 1.4TFSi CoD benzine motor (140Pk) in een A3 limousine. Wat een mooie auto is dat toch, dat kontje is echt sexy :). De motor heeft voor mij 2 gezichten. Tot ca 100 Km/h is het een fijne motor met veel trekkracht, zeker onder de 80 Km/h en boven de 2000 tpm. Maar op de snelweg viel de trekkracht toch erg tegen. Ik kreeg niet de indruk dat hij sneller is dan mijn 1.4 TFSI (122Pk) van 100->130 Km/h. Jammer. Terug schakelen naar 5 helpt dan wel een beetje, maar nog verder terug naar 4de versnelling maakte niet heel erg veel verschil. Het had net voor de proefrit wat geregend en ik had echt moeite om een beetje vlot weg te komen bij stoplichten. Veel wielspin, zelfs in z'n 3. Toch gek dat daar niks van overblijft op de snelweg. En ik moet weer leren schakelen na 4 jaar in een Stronic :) Ik was telkens net te laat met koppelen, dus mijn vriendin werd goed door elkaar geschud. Zal met de V40 ook wel wennen worden.

Maar na deze rit is mijn keuze voor de V40 D4 nog waarschijnlijker geworden. Ik had nog de mogelijkheid om in een BMW i3 te rijden, maar ik had een beetje hoofdpijn en niet meer zo'n zin om rond te rijden. Misschien doe ik die rit van de week nog een keer, lijkt me wel een leuke ervaring. Al mag ik van onze leasemanager geen elektrische of plug-in hybrid's rijden.

Ik heb de configuratie van de V40 tot het volgende 'gereduceerd':
Volvo V40 D4 Business R-Design 5D 140kW, Rebel Blue Solid, R-Design leder / Nubuck Charcoal (PR00)
Business Pack Connect (LINE1)
Winter line (LINE7)
Neerklapbare rugleuning passagiersstoel (298)
Zonder model- en motoraanduiding (313)
12V aansluiting in bagageruimte (424)
Park Assist camera achter (790)
Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid (877)
Laadvloer met twee niveaus en boodschappentashouder (891)
Dakspoiler met extra spoilerlip
Lichtmetalen velgen Freja 17" diamond cut / dark grey 205/50 R17

Zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat ik later er nog een Eibach pro kitje onder zet. Maar dan moet ik eerst een tijdje gereden hebben met het standaard onderstel. Het sport onderstel vond ik de stug.

Re: Nieuw lid, potentieel nieuwe Volvo rijder

Geplaatst: 18.08.2014 - 11:56
door zonoskar
Grootste struikelblok nu is of ik wel of geen trekhaak moet nemen. Ik neig naar wel, want 2 modderige mountainbikes achterin lijkt me niet bevorderlijk voor het interieur. En de vraag is of het zelfs wel past. Verder is het een kwestie van bestellen en kijken of die blauwe kleur wel mag.

Re: Nieuw lid, vrijwel zeker nieuwe Volvo rijder: V40 D4 R-design

Geplaatst: 18.08.2014 - 12:14
door KoningRoel
Als ik jou was zou ik een (afneembare) trekhaak nemen idd. Beetje jammer als je elke week modder van je interieur af mag schrapen.

Waarom zou de blauwe kleur niet mogen ?

Re: Nieuw lid, vrijwel zeker nieuwe Volvo rijder: V40 D4 R-design

Geplaatst: 18.08.2014 - 12:42
door zonoskar
Ik had in mijn vorige auto (Seat Leon) ook geen trekhaak en deed de fietsen altijd achterin. Nu bij de A1 past het alleen als ik beide wielen uit de fiets haal, dus heb ik een trekhaak en een fietsendrager. Dat is wel een stuk handiger, maar de drager is al een oud beestje. Dus als de fietsen in de auto passen met alleen het voorwiel er uit, dan heb ik daar geen probleem mee. Dat bespaart me 890 euro.

Qua kleur zou het moeten mogen, maar we mogen ook al geen plug-in hybrid rijden. Even afwachten dus.