Even voorstellen, ik ben elmark, 28 jaar en ben van plan mijn eerste Volvo te kopen. Een klein beetje ruimte vind ik wel lekker en de V50 ziet er wat mij betreft gelikt uit. Komend jaar zal ik ruim 30.000km gaan rijden, de jaren daarna mogelijk minder. Het lijkt me daarom het beste om een diesel te kopen.. alleen welke..?
Ik begrijp dat de 1.6d soms (veel) problemen kennen, en daarentegen de 2.0d een stuk minder (de D5 is mij te duur). Echter de 1.6d is in aanschaf/wegenbelasting/verzekering goedkoper. Een keer een dure reparatie/onderhoud vind ik niet zo’n probleem, als ik maar niet stil kom te staan langs de snelweg.
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
Wat zou de beste keuze zijn met mijn budget 7000-10.000 euro (hiernaast houd ik nog ruim geld achter de hand voor reparaties); zou graag een auto met trekhaak (evt. later te monteren) en zo mogelijk ook roofrails willen:
Een 1.6d van een jaar of 5 oud, bijv.
- http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as
- http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... rc=st|s,as
Een iets oudere 2.0d, bijv.
- http://link.marktplaats.nl/830632532
- http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=fa|as
Wat zijn specifieke problemen van de 1.6d en 2.0d (waar ik op kan letten bij een proefrit)?
Op zoek naar een V50 diesel
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Als je voor een gebruikte V50 diesel gaat, zoek dan gewoon de 2.0 motor. Wil je echt genieten met een V50 diesel sla dan zeker de 2.4 D5 met 180 paardjes niet over. De 1,6 is inderdaad niet geheel van onbesproken gedrag. En diesel is diesel, de kosten om een D5 te gaan rijden zijn min of meer gelijk aan de andere twee maar die motor maakt die mogelijke extra kosten snel goed.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Hoeveel km rij je per dag? Bij de diesels opletten op het roetfilter. Deze willen nog wel eens voor problemen zorgen. Verder zou ik persoonlijk voor een 2.0D kiezen die goed onderhouden is.
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
Ik heb vier maanden geleden hetzelfde dilemma gehad 
Ben uiteindelijk toch voor de 2.0D geweest, meer koppel, sneller en soepeler en minder problemen.
1.6D rijdt ook helemaal niet verkeerd, maar het bekende turbo probleem is een dure reparatie en kan zo weer terug komen.
Ik heb uiteindelijk een 2 liter gekocht van een jaar ouder en met een hogere kilomterstand. Bevalt prima!

Ben uiteindelijk toch voor de 2.0D geweest, meer koppel, sneller en soepeler en minder problemen.
1.6D rijdt ook helemaal niet verkeerd, maar het bekende turbo probleem is een dure reparatie en kan zo weer terug komen.
Ik heb uiteindelijk een 2 liter gekocht van een jaar ouder en met een hogere kilomterstand. Bevalt prima!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
-
- 1st Gear member
Per dag zo'n 140 km (bestaande uit 65km naar werk, enkele keren per week een klein ritje (10km) op rondom werklokatie, en 65 terug naar huis).rsnhakan schreef: Hoeveel km rij je per dag? Bij de diesels opletten op het roetfilter. Deze willen nog wel eens voor problemen zorgen. Verder zou ik persoonlijk voor een 2.0D kiezen die goed onderhouden is.
Kun je van buitenaf zien hoe het er met de roetfilter voor staat?
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
-
- 3rd Gear member
Beste Elmark,
Het is bijzonder moeilijk om voor een ander aan te geven wat de beste keuze is. Op het forum is hier vaak over geschreven. Als je voor de laagste kosten gaat, zoals ik, kies je voor de 1.6D.
Alles is stuk te krijgen. Als je altijd flink doortrapt en dan ook nog eens goed beladen kun je beter een 2.4 nemen. Hier hangt ook een ander prijskaartje aan voor wat betreft, belasting, verbruik etc.
Als je, als ik, rustig rijd zo'n 140 km/dag, heeft de 1.6 de laagste kosten. Verbruik is altijd minimaal 1:20.
Zeer belangrijk......olie verversen om de 10.000 km max. Die van mij heeft geen roetfilter. Onderhoud doe ik zelf, is heel eenvoudig. Elk jaar haal ik verstuivers eruit, schoonmaken, nieuwe brandplaatjes en klaar.
Ga nu richting de 400.000 km. Alles is origineel, 1e turbo, EGR nog nooit aangeweest enz.
Heb ook wel eens meldingen gehad van storingen en dat de auto in noodloop ging. Trek ik me weinig van aan. Even opnieuw starten en de auto gaat weer als voorheen. Vaak blijven de meldingen later weg.
Het is hoe je er mee omgaat en wat je wensen zijn.
Het is bijzonder moeilijk om voor een ander aan te geven wat de beste keuze is. Op het forum is hier vaak over geschreven. Als je voor de laagste kosten gaat, zoals ik, kies je voor de 1.6D.
Alles is stuk te krijgen. Als je altijd flink doortrapt en dan ook nog eens goed beladen kun je beter een 2.4 nemen. Hier hangt ook een ander prijskaartje aan voor wat betreft, belasting, verbruik etc.
Als je, als ik, rustig rijd zo'n 140 km/dag, heeft de 1.6 de laagste kosten. Verbruik is altijd minimaal 1:20.
Zeer belangrijk......olie verversen om de 10.000 km max. Die van mij heeft geen roetfilter. Onderhoud doe ik zelf, is heel eenvoudig. Elk jaar haal ik verstuivers eruit, schoonmaken, nieuwe brandplaatjes en klaar.
Ga nu richting de 400.000 km. Alles is origineel, 1e turbo, EGR nog nooit aangeweest enz.
Heb ook wel eens meldingen gehad van storingen en dat de auto in noodloop ging. Trek ik me weinig van aan. Even opnieuw starten en de auto gaat weer als voorheen. Vaak blijven de meldingen later weg.
Het is hoe je er mee omgaat en wat je wensen zijn.
elmark schreef:Per dag zo'n 140 km (bestaande uit 65km naar werk, enkele keren per week een klein ritje (10km) op rondom werklokatie, en 65 terug naar huis).rsnhakan schreef: Hoeveel km rij je per dag? Bij de diesels opletten op het roetfilter. Deze willen nog wel eens voor problemen zorgen. Verder zou ik persoonlijk voor een 2.0D kiezen die goed onderhouden is.
Kun je van buitenaf zien hoe het er met de roetfilter voor staat?
- lint
- Geartronic member
Als je een V50 met diesel motor wilt kopen is een 2.0D of een D5 de meest verstandige keus met ook nog veel rijplezier tegen redelijke kosten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
Deze reactie hoor ik inderdaad van heel veel mensen. Waarvoor dank overigens.lint schreef: Als je een V50 met diesel motor wilt kopen is een 2.0D of een D5 de meest verstandige keus met ook nog veel rijplezier tegen redelijke kosten.
Maar betekent dit dat iedereen elkaar napraat dat de 1.6d slecht zou zijn?
Of is de 1.6d inderdaad een motor waarvan de auto meer in de garage staat dan op de weg rijdt?
Heeft iemand bijvoorbeeld pechstatistieken of onderhoudskosten waarin de 1.6d en 2.0d met elkaar worden vergeleken?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Alles kan kapot, ook een D5. Het hoeft echter niet altijd kapot te gaan en dat geldt ook voor de 1,6D.
Maar, als je redelijk zorgeloos, met voldoende power en betrouwbaarheid, een Volvo V50 aan wilt schaffen, neem dan tenminste de 2 liter.
Maar wij, van de D5 verslaving, adviseren D5.
En ik heb bewust niet gekozen voor een D3 of een 2.0D, laat staan een 1,6D in de V70.
Maar, als je redelijk zorgeloos, met voldoende power en betrouwbaarheid, een Volvo V50 aan wilt schaffen, neem dan tenminste de 2 liter.
Maar wij, van de D5 verslaving, adviseren D5.
En ik heb bewust niet gekozen voor een D3 of een 2.0D, laat staan een 1,6D in de V70.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- egidius
- 2nd Gear member
Rij zelf met een 2-liter en kan hem warm aanbevelen. Het extra vermogen en koppel zorgt voor meer rijcomfort en plezier. En als je elke dag kilometers moet malen, gaat u veel meer plezier beleven aan de wat zwaardere motor. Hierbij ook even de notie dat een V50 (althans de mijne) ook niet bepaald licht aanvoelt en redelijk wat gewicht meetorst.
Volvo V50 2.0D R-design
Volvo XC60 D4 summum
Volvo XC60 D4 summum
- lint
- Geartronic member
Zo is het maar net, helemaal mee eens.
Er zijn volgens mij geen vergelijkende pechstatistieken tussen de 1.6D en de 2.0D, het zijn meestal gebruikerservaringen.
Er zijn volgens mij geen vergelijkende pechstatistieken tussen de 1.6D en de 2.0D, het zijn meestal gebruikerservaringen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- Starter
Met veel plezier rij ik een volvo v50 2.0d (momentum) uit 2004. Per jaar komen er zo'n 35 - 40k km op de teller erbij. De reden waarom ik destijds gekozen heb voor deze wagen zijn de volgende punten:
- zuinig in verbruik (alleen lange afstand rond de 1/22 ! Korte afstand erbij gemiddeld 1/18 !)
- moet met gemak een caravan van 1350 kg kunnen trekken (met zo'n geweldige koppel en hoge nm trekt deze wagen perfect, geen helling te steil !)
- moet een mooie uitstraling hebben (dat heeft deze zeker)
- veiligheid voorop (de auto is voorzien van alle soorten airbags, heeft een korte remweg en ligt stabiel / klemt zich vast aan de weg)
Kortom, mij hoor je niet klagen !
Omdat ik niet onverhoops stil wil staan langs de weg, laat ik de wagen onderhouden door een volvo dealer. De onderhoudsinterval is per 20k dus ik weet welke kosten eraan komen. De werkelijke kosten zijn opvraagbaar bij elke volvo dealer.
Over pech kan ik je niets vertellen. Wat je wel kan doen, is de onderhoudshistorie opvragen van de wagen die je op het oog hebt.... De volvo dealer wil daar zeker aan mee werken. Aan de hand daarvan kun je een redelijke inschatting maken van wat er tussen de gewone beurtjes is vervangen en wat de redenen daarvan zijn. En anders vraag je het hier op het forum. Succes met je zoektocht !
- zuinig in verbruik (alleen lange afstand rond de 1/22 ! Korte afstand erbij gemiddeld 1/18 !)
- moet met gemak een caravan van 1350 kg kunnen trekken (met zo'n geweldige koppel en hoge nm trekt deze wagen perfect, geen helling te steil !)
- moet een mooie uitstraling hebben (dat heeft deze zeker)
- veiligheid voorop (de auto is voorzien van alle soorten airbags, heeft een korte remweg en ligt stabiel / klemt zich vast aan de weg)
Kortom, mij hoor je niet klagen !
Omdat ik niet onverhoops stil wil staan langs de weg, laat ik de wagen onderhouden door een volvo dealer. De onderhoudsinterval is per 20k dus ik weet welke kosten eraan komen. De werkelijke kosten zijn opvraagbaar bij elke volvo dealer.
Over pech kan ik je niets vertellen. Wat je wel kan doen, is de onderhoudshistorie opvragen van de wagen die je op het oog hebt.... De volvo dealer wil daar zeker aan mee werken. Aan de hand daarvan kun je een redelijke inschatting maken van wat er tussen de gewone beurtjes is vervangen en wat de redenen daarvan zijn. En anders vraag je het hier op het forum. Succes met je zoektocht !
Laatst gewijzigd door v50-rijder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
===================================
Uiteindelijk gaat iedereen Volvo rijden !
V50 2.0D Momentum 2004
Uiteindelijk gaat iedereen Volvo rijden !
V50 2.0D Momentum 2004
- Roberto1968
- 1st Gear member
Indien interesse, ik heb plannen om de mijne te verkopen.
Huidige km stand 239000.
bouwjaar 2006, zeer goede staat
laatste jaar vervangen:
- vliegwiel plus drukgroep
- distributieriem
- verstuivers
- dynamo.
Natuurlijk een behoorlijke kostenpost, maar ben van mening dat de hoogste kosten u wel gedaan zijn.
Ik wil zelf wat groter gaan rijden vanwege de gezinssituatie.
Huidige km stand 239000.
bouwjaar 2006, zeer goede staat
laatste jaar vervangen:
- vliegwiel plus drukgroep
- distributieriem
- verstuivers
- dynamo.
Natuurlijk een behoorlijke kostenpost, maar ben van mening dat de hoogste kosten u wel gedaan zijn.
Ik wil zelf wat groter gaan rijden vanwege de gezinssituatie.
V50 2.0 diesel Black Sappier
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!
Ford Mondeo station 2.0
Opel Zafira 1.9 CDTI
Golf TDI Variant
One life.........life it!!!
-
- 3rd Gear member
Ik rijd nu een 2.0D en heb hiervoor een 1.6D gehad.
Destijds voor de 1.6D gekozen om dezelfde redenen die jij nu aandraagt: zuiniger en goedkoper in MRB (verschil in verzekering is minimaal).
Allereerst het verschil in kwaliteit: de 1.6D van mij was inderdaad erg vaak in de garage te vinden, maar met ruim 65.0000km per jaar mag je dan sowieso eens in de 3-4 maanden voor onderhoud. Vrij vlot nadat ik hem had liep de motor stuk en heb ik een gereviseerde laten plaatsen. Daarna alle bekende problemen wel gehad: vocht in deurstekker, EGR-klep, roetfilter wat constant regenereert, etc. Ik denk wel dat een groot deel van de problemen een combinatie waren van maandagochtend model en gevolg problemen van de motorwissel. Uiteindelijk besloten van afscheid te nemen toen de turbo vervangen zou moeten worden.
Heb de auto gekocht bij 143.000km en verkocht bij 298.000km. Zo'n 150.000 km in gereden dus, dan mag er ook eens wat vervangen moeten worden.
Mijn 2.0D heb ik nu bijna een jaar en bijna 40.000km. Eigenlijk probleemloos, hoewel bij kmstand 160.000 de koppeling en drukgroep vervangen zijn.
Qua rijden merk je goed dat de 2.0D wat meer vermogen heeft, maar dat went snel. Bij de 1.6D heb ik het eigenlijk alleen gemist als je met volgeladen auto wilt inhalen of even snel wilt invoegen, je kunt er op zich heel goed mee met het verkeer meekomen.
De 1.6D was wel een beetje zuiniger: als ik rustig reed zo tegen de 1:20 aan, bij stevig doorrijden zo'n 1:17.
Met de 2.0D rij ik met een vlotte rijstijl tussen de 1:16 en 1:17.
Ik geloof dat een D5 in de praktijk niet heel veel onzuiniger is
Destijds voor de 1.6D gekozen om dezelfde redenen die jij nu aandraagt: zuiniger en goedkoper in MRB (verschil in verzekering is minimaal).
Allereerst het verschil in kwaliteit: de 1.6D van mij was inderdaad erg vaak in de garage te vinden, maar met ruim 65.0000km per jaar mag je dan sowieso eens in de 3-4 maanden voor onderhoud. Vrij vlot nadat ik hem had liep de motor stuk en heb ik een gereviseerde laten plaatsen. Daarna alle bekende problemen wel gehad: vocht in deurstekker, EGR-klep, roetfilter wat constant regenereert, etc. Ik denk wel dat een groot deel van de problemen een combinatie waren van maandagochtend model en gevolg problemen van de motorwissel. Uiteindelijk besloten van afscheid te nemen toen de turbo vervangen zou moeten worden.
Heb de auto gekocht bij 143.000km en verkocht bij 298.000km. Zo'n 150.000 km in gereden dus, dan mag er ook eens wat vervangen moeten worden.
Mijn 2.0D heb ik nu bijna een jaar en bijna 40.000km. Eigenlijk probleemloos, hoewel bij kmstand 160.000 de koppeling en drukgroep vervangen zijn.
Qua rijden merk je goed dat de 2.0D wat meer vermogen heeft, maar dat went snel. Bij de 1.6D heb ik het eigenlijk alleen gemist als je met volgeladen auto wilt inhalen of even snel wilt invoegen, je kunt er op zich heel goed mee met het verkeer meekomen.
De 1.6D was wel een beetje zuiniger: als ik rustig reed zo tegen de 1:20 aan, bij stevig doorrijden zo'n 1:17.
Met de 2.0D rij ik met een vlotte rijstijl tussen de 1:16 en 1:17.
Ik geloof dat een D5 in de praktijk niet heel veel onzuiniger is
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
-
- 1st Gear member
Dank voor ieder zijn reactie!!
Heb zojuist een 2.0D gekocht met 180.000 op de teller. Van binnen en van buiten zeer netjes, alles werkt naar behoren, nog wat leuke opties erbij, dealer onderhouden en krijgt nu nog de 180k beurt bij de volvo dealer, zodat ik 'm overmorgen op kan komen halen. Van te voren was ik wat sceptisch over het verbruik van de 2.0d, maar tijdens de proefrit kwam ik er achter dat je heel zuinig kunt rijden als je wil (boordcomputer waarden), met name op de buitenwegen en snelweg (zeker 1/20).
Eerder ook een mindere ervaring gehad: Was eerder ook bij een handelaar geweest met een 2.0d.. de auto had zogenaamd net een beurt gehad (of de olie daarbij ververst was wist ie niet
), ik haal de pijlstok eruit.. dikke drab, net rubber aan de pijlstok.. Handelaar had 'm van te voren warm gereden, zogenaamd even door de wasstraat (terwijl het regende). Tevens de boordcomputer.. bestaan er V50s zonder boordcomputer? of was deze gewoon kapot? auto was overigens ingevoerd.
Heb zojuist een 2.0D gekocht met 180.000 op de teller. Van binnen en van buiten zeer netjes, alles werkt naar behoren, nog wat leuke opties erbij, dealer onderhouden en krijgt nu nog de 180k beurt bij de volvo dealer, zodat ik 'm overmorgen op kan komen halen. Van te voren was ik wat sceptisch over het verbruik van de 2.0d, maar tijdens de proefrit kwam ik er achter dat je heel zuinig kunt rijden als je wil (boordcomputer waarden), met name op de buitenwegen en snelweg (zeker 1/20).
Eerder ook een mindere ervaring gehad: Was eerder ook bij een handelaar geweest met een 2.0d.. de auto had zogenaamd net een beurt gehad (of de olie daarbij ververst was wist ie niet

- ijsga
- 5th Gear member
Gefeliciteerd met je aankoop! (foto’s? :-)) In een ander topic heb ik al eens gelezen over een V50 zonder boordcomputer (verbruiksstatistieken etc.), dit is door Volvo tegen betaling ‘aan’ te zetten in de software van je auto.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
-
- 1st Gear member
Haha, ik maar scrollen door de boordcomputer heen.. helemaal niks, maar zou het "probleem" kunnen verklaren van die andere V50.ijsga schreef: Gefeliciteerd met je aankoop! (foto’s?) In een ander topic heb ik al eens gelezen over een V50 zonder boordcomputer (verbruiksstatistieken etc.), dit is door Volvo tegen betaling ‘aan’ te zetten in de software van je auto.
Foto's van mijn V50 volgen als ik 'm vrijdag op mag halen!
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
Leuk man, lijkt me een hele goede keuze.
Ben benieuwd naar de foto's!
Ben benieuwd naar de foto's!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
-
- Starter
Hallo,
Ik zit in een soortgelijke situatie als TS.
Besloten dat het de V50 (bj. 2009-2009) gaat worden maar twijfel tussen de 1.6D en de 2.0D.
Verbruik vind ik belangrijk maar betrouwbaarheid en wat power ook, vandaar mijn dillema.
Kunnen een aantal V50 eigenaren mij vertellen wat het gemiddeld verbruik is van hun 1.6 en 2.0 diesels? Als ik van de fabrieksppgave uitga, ligt het verbruik van de 2.0D een flink stuk hoger dan van de 1.6D.
Kan iemand mij ook wat over het olieverbruik vertellen?
@TS, hoe bevalt je V50 tot nu toe? Foto's?:)
Ik zit in een soortgelijke situatie als TS.
Besloten dat het de V50 (bj. 2009-2009) gaat worden maar twijfel tussen de 1.6D en de 2.0D.
Verbruik vind ik belangrijk maar betrouwbaarheid en wat power ook, vandaar mijn dillema.
Kunnen een aantal V50 eigenaren mij vertellen wat het gemiddeld verbruik is van hun 1.6 en 2.0 diesels? Als ik van de fabrieksppgave uitga, ligt het verbruik van de 2.0D een flink stuk hoger dan van de 1.6D.
Kan iemand mij ook wat over het olieverbruik vertellen?
@TS, hoe bevalt je V50 tot nu toe? Foto's?:)