Pagina 1 van 1
Even voorstellen
Geplaatst: 21.08.2014 - 19:26
door lexberendsen
Hallo iedereen,
Ik was toe aan m'n 6e nieuwe leaseauto en koos dit keer voor een Volvo:
V40 Business Summum
Business Pack Connect i.c.m. Premium Sound (Harman Kardon)
Scandinavian Line
Instelbare stuurbekrachtiging
18" velgen
Flamenco Red achteraf gemonteerd
Vandaag naar Tunex geweest om hem te laten chiptunen. Dat is in 's-Heerenberg dus moest ik een klein stukje door Duitsland. De begrenzing ging tot 199 km/h. Op een haar na 3000 tpm. Maar goed het bleek dat Tunex deze nog niet kon chiptunen. Dus toch nog even wachten.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 21.08.2014 - 19:41
door lint
Welkom.
Veel plezier met de V40, ook zonder tuning rijdt die auto erg goed.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 13:28
door V50 R
Ben benieuwd welke motorisering je hebt in je auto, d2,3,4? Of t3,4,5?
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 13:32
door Herko_ter_Horst
@V50 R: Het is lease, dus ongetwijfeld een 14% D2 of D4. Gezien de begrenzing op 199km/h (en het feit dat de tuner er geen raad mee wist) is het vast een D4.
@TS: Ben overigens nog wel benieuwd hoe je Flamenco Red achteraf gemonteerd hebt gekregen

Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 21:41
door lexberendsen
Inderdaad een D4. Ik hoop overigens dat over een paar maanden het chippen wel lukt. De schakelwegen zijn namelijk wel heel erg lang. Bovendien heb ik de banden die geschikt zijn voor hogere snelheden omdat de 18" velgen achteraf gemonteerd zijn
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 21:56
door Harrie01
Is het tunen met een lease-auto zonder risisco? Wat als er iets kapot gaat?
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 22:34
door lint
Het is wel zo dat je toestemming moet hebben van de leasemaatschappij om de auto te tunen, de leasemaatschappij is de eigenaar van de auto.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 22.08.2014 - 22:49
door Harrie01
Lijkt me niet dat ze dat toejuichen? Kans op snellere slijtage van onderdelen wordt echter vergroot!
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 23.08.2014 - 00:20
door V50 R
Is al erg veel over geschreven hier op het forum, de auto is eigendom van de leasemaatschappij vergeet dat niet, je bent als leaser slechts berijder. Sommige leasemaatschappijen accepteren echter tuning/software aanpassingen, maar berekenen de kosten door voor het extra belasten van bepaalde onderdelen van de auto, zoals banden, turbo's en andere slijtage delen. De nieuwe generatie auto's slaan daarnaast alle aanpassingen aan de auto op in een log. Dus tuning is vrij simpel te achterhalen.
Als je dan toch het risico wil nemen, ga dan voor een heico oplossing met een externe ecu. Meerdere tuners werken hiermee, omdat ze de pincode niet kunnen achterhalen. Rica lukt het overigens met de d2 wel, maar zijn er wel even mee bezig, wat je terugziet in de kosten voor de tuning. Externe ecu is weg te halen voordat je onderhoud laat plegen en valt dus minder op. Waarschijnlijk is dit wel te achterhalen, maar lastiger dan aanpassing van de ecu. Externe ecu is btw geen powerbox voordat mensen dat gaan roepen. Persoonlijk zou ik de auto nu nog niet laten aanpassen, wellicht dat polestar volgend modeljaar nog met een aanpassing komt, net als bij de PIH. Dat kondigen ze meestal pas kort van tevoren aan.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 23.08.2014 - 19:11
door D2
lexberendsen schreef:
Ik hoop overigens dat over een paar maanden het chippen wel lukt. De schakelwegen zijn namelijk wel heel erg lang.
Laat je de versnellingsbak chippen?

Re: Even voorstellen
Geplaatst: 24.08.2014 - 18:48
door lexberendsen
Dat de leasemaatschappij er niet achter staat is duidelijk. Maar ik heb al drie auto's laten chippen en heb er nooit problemen mee gehad. Allemaal indianenverhalen dat er van alles kapot kan gaan. Mensen die het daarom niet willen doen moeten het vooral ook niet doen. Ik doe het wel alleen lukt het nu nog niet.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 24.08.2014 - 19:28
door V50 R
Indianenverhalen? Ik zou zeggen google maar even, zijn genoeg problemen met leaserijders die denken dat hen niks overkomt door te tunen. Hoop van harte dat het goed gaat, maar bij deze nieuwe generatie motoren is nog helemaal geen tuning beschikbaar, dus je weet niet wat het gevolg van de extra belasting is bij de VEA motoren. Oh en door de hogere uitstoot vervalt formeel de 14% bijtelling, ook iets om rekening mee te houden!
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 25.08.2014 - 09:01
door KoningRoel
haha ja meer die vervalt formeel ook als de auto op grotere velgen rijdt

Re: Even voorstellen
Geplaatst: 25.08.2014 - 09:45
door Joh@n
KoningRoel schreef:
haha ja meer die vervalt formeel ook als de auto op grotere velgen rijdt
Nope. Of de regels zijn inmiddels veranderd.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 25.08.2014 - 11:04
door D2
V50 R schreef:
Oh en door de hogere uitstoot vervalt formeel de 14% bijtelling, ook iets om rekening mee te houden!
Net als bij het achteraf monteren van grotere velgen denk ik niet dat dit in eerste instantie fiscale consequenties zal hebben, de 14% bijtelling is gebaseerd op de af-fabrieksconfiguratie.
Ik denk echter dat het niet zozeer de belastingdienst, als wel de RDW is waar men rekening mee dient te houden. Tenminste,
als ik dit vluchtig lees mag het feitelijk motorvermogen niet meer dan 20% hoger zijn dan opgegeven op het kentekenbewijs. Is dat wel het geval dan zal er -neem ik aan- formeel een wijziging in het kentekenbewijs gedaan moeten worden, en het zou mij niks verbazen als daar een officiƫle meting oid aan vooraf moet gaan.
Maar goed, volgens mij is de wens van de TS hoofdzakelijk om de snelheidsbegrenzer te verwijderen. Hetgeen wellicht niet direct ook chippen (= hoger vermogen/koppel) impliceert.
Re: Even voorstellen
Geplaatst: 25.08.2014 - 14:07
door V50 R
Andere velgen is idd geen probleem middels een uitspraak van de belastingdienst uit juni 2012 meen ik. Aanpassen van de auto kan wel degelijk de uitstoot veranderen en daarmee de bijtellingsklasse waarin je zit.