Pagina 1 van 8
3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 16:39
door Rob Bakker
Vorig jaar introduceerde Volvo onder de naam DRIVE-E een hele berg aan nieuwe viercilinders. Tot 2016 zal het merk met variaties op die VEA-motoren komen, daarna worden de wat minder potente viercilinders uitgefaseerd en wordt het gamma van onder aangevuld met motoren uit de nieuwe driecilinder-familie.
[link=
http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-bev ... nder-69497]Autoblog[/link]
Autocar.co.uk
Ik ben benieuwd hoe de motor ontvangen zal orden. De 4 cilinders doen het zo ver ik weet behoorlijk goed!
Men is in ieder geval bezig met een goede vernieuwing in de technieken, en probeert er ook in de voorhoede mee te doen.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 16:43
door lint
Het zal wel moeten om fiscale en milieu/uitstooteisen, als het maar niet van die pruttel motoren worden.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 16:49
door OGA244
de ecoboost van Ford is motor van het jaar geworden, daar haalt men uit een 1.0 150pk
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 16:54
door dbosker
ik heb wel eens zo'n B-Max meegehad als leenauto (met een Ecoboost 3-cilinder). Op zich niet verkeerd, mooi stil, relatief zuinig. Maar dat ze nu uitblinken door koppel...
Dat had ik ook niet verwacht, en ik ben natuurlijk wat koppel en vermogen betreft redelijk verwend.

Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 20:17
door V70/2.4D/2003
Bekend zijnde met een 3-cylindertje Slow Motion.....het geluid

maar dat kreng loopt toch nog steeds, na 166.000 km, 182 geijkte kilometers.
Het zal allemaal wel en ja, de tijd van de big block V8 ligt achter ons en valt tegenwoordig bij Groen-Links onder de noemer "milieu misdrijf" als je met een zoemende V8 langs komt rollen. Een hybride kan mijn sleurhut niet trekken, een elektrische auto heeft niet voldoende actieradius......en ik heb ernstige twijfels ten aanzien van de levensduur van die kleine motoren die bijna constant op 100% van hun kunnen moeten draaien.
Het spiet mien donders maar ik blijf toch bij de liefdesverklaring aan mijn 2,4 D5.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 20:29
door dbosker
Ik denk dat zo'n 3-cilinder eigenlijk niet met trekhaak geleverd zou moeten worden. Als je er een caravan achter hangt, moet het motortje er op z'n knieën voor.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 21:34
door OGA244
ik gok op een 1.5D van +/- 140pk en een 1.5B van +/- 180pk, een ongeblazen 2.4 had het slechter met 140pk
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 21:35
door Mart van der Steeg
dbosker schreef:
Ik denk dat zo'n 3-cilinder eigenlijk niet met trekhaak geleverd zou moeten worden. Als je er een caravan achter hangt, moet het motortje er op z'n knieën voor.
Die 3 cil dingen hebben gewoon géén koppel.
Er komt nog een tijd dat men verlangt naar 2.4 D5 machines zoals wij die hebben.
politiek modus aan:
En - hoe heet ze ook al weer van GL Femke H.- reed toch ook in een 6 cil. oude Mercedes S klasse.
Net zoals de GP club, wel prediken naar anderen, maar eigen gedrag en luxe passen ze niet aan (Al Gore heeft ook 6 villa's warm te stoken, hoezo CO2 uitstoot?).
politiek modus uit.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 21:38
door OGA244
ik persoonlijk dicht die 1.5D iets van 280-300Nm bij 1600t/min toe...
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 21:42
door Mart van der Steeg
Ik wil een koppel van een tafelberg....... (en niet een zielig piekje)
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 21:52
door Mart van der Steeg
“I see it [the triple] being possible in S60 but not higher,” Crabb said. “It’s not planned for the higher XC cars at the moment. It’s not the power. It’s more to do with the torque.”
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 22:52
door Marcnij
Mart van der Steeg schreef:
Die 3 cil dingen hebben gewoon géén koppel.
Er komt nog een tijd dat men verlangt naar 2.4 D5 machines zoals wij die hebben.
Volgens mij heeft dat meer met cilinderinhoud dan aantal cilinders te maken.
Trouwens: de eerder genoemde 1.0 ecoboost van Ford heeft in de 125pk versie 200nm.
Dat is aanzienlijk meer dan de atmosferische 1.6 4 cilinder die deze motor vervangt.
Ik verwacht dat de nieuwe Volvo 3 cilinders het kwa koppel zeker niet slechter gaan doen dan de huidige T3, T4 en D2.
Maar een D5 zal het inderdaad niet worden.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 23.08.2014 - 23:55
door BlackcurrantV70
Ach ze doen maar, er is geen ontkomen aan vrees ik, alhoewel de veestapel meer negatieve invloed op de ozonlaag heeft dan alle autos bij elkaar..
Voorlopig hebben wij hier 10 Volvo cylinders in de garage staan en hopelijk blijven die nog heeeeeel lang
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 09:25
door V70/2.4D/2003
Mart van der Steeg schreef:
Ik wil een koppel van een tafelberg....... (en niet een zielig piekje)
Goedemorgen, deze zondagmorgen!
Broeder Mart, hier rest slechts één kreet als toevoeging:
The Volvo D5 RULES!
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 09:38
door OGA244
Die 5 cilinder D5 is er alleen binnen afzienbare tijd niet meer, de CO2 heffing maakt dit type motor onbetaalbaar..
Ook Duitse merken zetten in op 3 cilinders, BMW heeft nu al een 1.5 van 231pk met een koppel van 320Nm
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 09:51
door V70/2.4D/2003
Die motoren zijn zo goed, er rijden er inmiddels zo veel.....als iedereen er zuinig op is zit ik goed tot het moment dat die dikke diesel niet meer noodzakelijk of te betalen is. En vanaf dat moment zien we wel weer.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 09:58
door kevinwalter
Al die opgeblazen motoren... Kan nooit goed zijn volgens mij.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 10:18
door OGA244
maar betaalbaar zijn ze wel.... daar zit denk ik de kneep
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 10:29
door Mart van der Steeg
V70/2.4D/2003 schreef:
Die motoren zijn zo goed, er rijden er inmiddels zo veel.....als iedereen er zuinig op is zit ik goed tot het moment dat die dikke diesel niet meer noodzakelijk of te betalen is. En vanaf dat moment zien we wel weer.
En in Duitsland zijn de 2.4 D5 ook volop te verkrijgen, dan importeren we er wel eentje.
Een diesel stoot hoe dan ook minder co2 uit dan de benzine variant.
Re: 3 cilinders
Geplaatst: 24.08.2014 - 10:33
door NielsPHEV
Het is een bekend fenomeen dat mensen graag vasthouden aan het bekende. Onlangs 3000 km in een 4 cilinder VEA D4 gereden en die is echt stukken prettiger dan de 2.0 5 cilinder D3/4 het geluid is inderdaad minder aantrekkelijk en als je dan echt toch voor de roffel gaat dan een benzine 5 cilinder met open kap opdat je het goed kunt horen