Pagina 1 van 3

DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:55
door V70/2.4D/2003
Mannen,

De motoren worden kleiner, de vermogens gaan omhoog, koppelkrommes lijken meer niet meer op een tafelberg maar een klein peikje.

Kennelijk is het zo dat de tijd van de geroemde en geliefde D5, zoemende V8 Big Blocks en fantastische "6-cilinder in lijn motoren" tot het verleden gaan behoren en de berijders zo mogelijk door milieu-fanatici in de criminele hoek worden gedrukt.

Ook bij Volvo zal het (kennelijk) gaan gebeuren en om dat emotioneel allemaal te kunnen verwerken alhier het downsize-topic. Binnen de geldende normen van fatsoen en de forumregels mag u hier los en schrijven wat wij er van vinden.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 12:02
door lint
Ik vind dat er altijd een keuze moet blijven. Naast de eco motoren met hun beperkingen moet er een aanbod van krachtige, snelle maar ook relatief zuinige motoren blijven. De koper en toekomstige bestuurder mag zelf bepalen welke motor het wordt. Ik laat de rol van de overheid even buiten beschouwing met al die wisselende fiscale zaken durf ik daar niets over te zeggen.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 12:02
door Mart van der Steeg

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 12:46
door Fredhead
Aan de ene kant is het een goede ontwikkeling, de techniek zal alleen maar beter worden en straks halen we enorme vermogens uit kleine motoren.
Aan de andere kant is het natuurlijk erg jammer, voor degene die kunnen en willen kiezen graag een wat potenter blok zoals de genoemde D5, T5, etc en het zou erg mooi zijn als men die keuze kan blijven maken.

Lang lang geleden haalden ze bij de F1 ook enorme vermogens uit 4 cilinders, nu gaan ze dat vermogen niet halen maar aan de hand daarvan kan ik er niet helemaal wakker van liggen.
Blijft uiteraard ernstig jammer dat we het geluid van 5,6,8 cilinders gaan missen.

En wat ik mij net bedacht, heb een ton of wat met een 3 cilinder 1.4 TDi van VW rond gereden en dat geluid is stiekem best grappig en het reed ook wel aardig in een kleine lichte Fox (jaja, weet het, ook toen al hadden ze grote problemen met kleine motoren zonder er extreme vermogens uit te halen)

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 13:04
door Mart van der Steeg
Keuzevrijheid, dat is het sleutelwoord.
En het is juist die vrijheid die wordt ingeperkt. Uiteraard zijn er grenzen. Maar een mooi 2.4 D5 blok wat ca. 1 op 15-18 doet is niet veel slechter dan een PIH, beladen met honderden kg aan accu's en op lange afstanden toch alleen maar op peut loopt, net als die milieu priussen en soortgenoten.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 14:08
door V70/2.4D/2003
Gebruikerseisen!
Nog een sleutelwoord. Ik heb gezocht naar een duurzame automobiel die in zijn totaliteit voldeed aan de gebruikerseisen die ik er aan stelde. En die eisen waren:

* Moet tenminste 1600 kg kunnen trekken
* Diesel
* Meer dan 4 cilinders
* Veiligheid bieden aan het gehele gezin
* Comfort
* Ergonomie zetels
* Model
* Merk

Dat geheel In willekeurige volgorde van belangrijkheid) werd gevonden in een V70 met een 2,4 D5 in het vooronder. Dit omdat het merk de voorkeur had boven een BMW 5-er Reihe of een Mercedes Benz station. Saab was niet aan de orde omdat gebleken was dat de 3 ltr. 6 cilinder diesel van inferieure kwaliteit was.
De duurzaamheid van de auto in zijn totaliteit is van dien aard dat ik in principe, afkloppen natuurlijk, kan blijven rijden totdat het volledig af is. Op welk moment dat zal zijn weet ik niet maar zal (mogelijk ver) boven de 500.000 km kunnen liggen. Wat dat betreft kun je zeggen: Volvo for life want, een snelle rekensom zegt mij het volgende:

Ik zit nu op 2 ton met 30.000 per jaar. Over 10 jaar, dan ben ik bijna 60, is de behoefte aan het formaat van de auto er niet meer omdat de kinderen niet meer met paps en mams mee zullen gaan of dat minder frequent zullen gaan doen. Auto staat dat op een half miljoen kilometers en heeft een economische waarde van nul en een dagwaarde die mogelijk gerelateerd kan worden aan de op dat moment heersende kiloprijs voor oud ijzer. Dat boeit niks, waar het in deze hypothese om gaat is dat er op dat moment een auto staat die, EN DAT IS MIJN OVERTUIGING, nog jaren mee kan.

En dat mogen die kleine motoren eerst maar eens even bewijzen. De H.H. verkopers/Volvo-handelaren stellen dat al over de D3 in de V70's. "Laat die motor zich eerst maar eens bewijzen zoals de D5 dat heeft gedaan" roepen allen welhaast in koor.

Maar kleinere motoren met relatief veel vermogen afgezet tegen de caravanmarkt? Beetje sleurhut doet in de praktijk toch echt 1400 kilo of meer op de weegbrug. Hoe gaat dat straks met de gewichten? Brengt mij als snel tot de conclusie dat er ook gevolgen zullen zijn voor de caravanfabrikanten.

En dan de productie en daarmee onlosmakelijk verbonden milieubelasting: Stel die kleinere motoren (mijn angst) vliegen sneller kapot of blijken minder duurzaam dan de huidige dikke motoren. Dat vraagt dan om meer productie van de automobielen in zijn totaliteit en motoren ter vervanging van de kapot gelopen motoren. Het is een hypothese maar door de extra productie die dat vraagt zal dan de milieubelasting groter zijn dan thans het geval is?

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 14:31
door Mart van der Steeg
Leuk stukje en onderstreept de risico's op levensduur van een klein aggregaat in het vooronder:
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... otor.dhtml

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 14:41
door jajutho
De mensheid gaat toch door totdat de fossiele brandstoffen op zijn. Of dat nu over 75 of 80 jaar is.
Gezien de politiek zijn grote motoren zijn in de toekomst alleen weggelegd voor de happy few. Hoezo discriminerend.
Verder, dat men eerst zorgt voor goede alternatieven? En Nederland doet het dan best goed. Wat met de rest van Europa? En de rest van de wereld?
J

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 15:53
door kevinwalter
Mart van der Steeg schreef: Leuk stukje en onderstreept de risico's op levensduur van een klein aggregaat in het vooronder:
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... otor.dhtml
Volgens ir. Gerhold Reinheimer, hoofd motortechniek bij de ontwikkelingsafdeling van Opel in het Duitse Rüsselsheim, gaan moderne motoren veel langer mee dan vroeger. ,,Bij een diesel gaan wij er tegenwoordig vanuit dat hij het minimaal 350.000 kilometer uithoudt. Bij de benzinemotoren rekenen we op minimaal 240.000 kilometer. Ter vergelijking: vijf jaar geleden hadden we nog 160.000 kilometer als doelstelling.''
Juistm, mijn auto is dus allang afgereden volgens Opel. Lekkere wagens zeg, vijf jaar terug, 160dkm als doelstelling. Wat een prutsers.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 15:59
door diesel01
Er zijn ook automerken die juist van een V6 over gaan naar een V8 om de slag niet te verliezen met de concurent.
Ik las een stuk in de Autovisie waarbij Porsche bekend maakte dat de V6 nu op de top van zijn kunnen zit(472 pk) de V8 gaat iig 600pk leveren om mee te kunnen komen met het Italiaanse geweld.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 16:28
door lint
Dat zijn automerken met een andere doelgroep, mensen die nog wel een auto willen en kunnen kopen met een behoorlijke motor met bijpassend vermogen.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 16:40
door OGA244
daarom is de V8 exit bij Volvo, niemand zat er nog op te wachten qua milieuperformance

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:07
door kevinwalter
diesel01 schreef: Er zijn ook automerken die juist van een V6 over gaan naar een V8 om de slag niet te verliezen met de concurent.
Ik las een stuk in de Autovisie waarbij Porsche bekend maakte dat de V6 nu op de top van zijn kunnen zit(472 pk) de V8 gaat iig 600pk leveren om mee te kunnen komen met het Italiaanse geweld.
Jep het nieuwe topmodel de 918 heeft idd een V8. Maar je moet niet vergeten dat de 472 PK nog makkelijk mee kan met e 600-700PK's van de italianen.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:11
door OGA244
Heeft iemand hier al eens in zo'n 1.0 ecoboost van Ford gereden? je gelooft niet dat het een 1.0 3 cilinder is, zo mooi die loopt en zo soepel die een auto van 1200-1300kg in beweging brengt...
Volvo maakt straks een 1.5

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:25
door kevinwalter
OGA244 schreef: Heeft iemand hier al eens in zo'n 1.0 ecoboost van Ford gereden? je gelooft niet dat het een 1.0 3 cilinder is, zo mooi die loopt en zo soepel die een auto van 1200-1300kg in beweging brengt...
Volvo maakt straks een 1.5
En tijdens de vakantie in Frankrijk sta je stil op de eerste en de beste berg. Sta je dan met al je troep.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:32
door V70/2.4D/2003
Net even de V70 bekeken van een kennis. Juist aangeschaft bij Hennes, Duitse import, 175 PK D5, vol met van alles en nog wat.......gewoon een vette bak!
Maar ook daar kwam ter sprake da er een grote groep Volvo-rijders is die specifiek de D5 / 5 cilinder benzine willen maar dat die, ook over de grens, steeds moeilijker te krijgen zijn edoch nog steeds zeer goed te verkopen.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:38
door OGA244
kevinwalter schreef:
OGA244 schreef:Heeft iemand hier al eens in zo'n 1.0 ecoboost van Ford gereden? je gelooft niet dat het een 1.0 3 cilinder is, zo mooi die loopt en zo soepel die een auto van 1200-1300kg in beweging brengt...
Volvo maakt straks een 1.5
En tijdens de vakantie in Frankrijk sta je stil op de eerste en de beste berg. Sta je dan met al je troep.
jij hebt er dus NIET in gereden

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:45
door V70/2.4D/2003
As I said:
Maar kleinere motoren met relatief veel vermogen afgezet tegen de caravanmarkt? Beetje sleurhut doet in de praktijk toch echt 1400 kilo of meer op de weegbrug. Hoe gaat dat straks met de gewichten? Brengt mij als snel tot de conclusie dat er ook gevolgen zullen zijn voor de caravanfabrikanten.
En aldus is de conclusie gerechtvaardigd dat dat blokje er op de knieën voor moet om de caravan de bult van Luik op te sleuren om daarna in een wolk van stoom....... ^_^

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:50
door lint
OGA244 schreef: Heeft iemand hier al eens in zo'n 1.0 ecoboost van Ford gereden? je gelooft niet dat het een 1.0 3 cilinder is, zo mooi die loopt en zo soepel die een auto van 1200-1300kg in beweging brengt...
Volvo maakt straks een 1.5
Nee, ik heb nog nooit met 1.0 ecoboost van Ford gereden, maar als ik het goed begrijp valt dat niet tegen. Ik vraag mij alleen af wat er overblijft van de prestaties al je volgeladen door heuvelachtig terrein moet rijden.

Re: DOWNSIZEN, wat vinden en verwachen we er van?

Geplaatst: 24.08.2014 - 17:54
door Rippie V70
Ik denk dat de duurzaamheid toch echt in het geding is,

WANT...

Om die kleine grasmaaiermotoren te voorzien van het gewenste vermogen en koppel wordt de technische trukendoos aardig ver opengetrokken.

Ik denk aan een compressor voor het lage toerengebied, een (dubbele)turbo met variabele geometrie voor het juiste vermogen over een groter toerengebied, een waterpomp met magneetkoppeling om de motor op de juiste temperatuur te houden, Tig sensoren om alles maar te regelen wat er te regelen valt. Een Management-systeem dat daar dus veel meer aan rekenen moet,

EN

alle extra milieutechnische flauwekul die achteraf wordt toegepast (EGR, Roetfilter) in plaats van het vooraf goed regelen van de verbranding.

Al deze zaken kunnen stuk, of ontregeld zijn, wat van invloed is op de duurzaamheid, tenslotte, hoe meer er op zit, hoe meer er aan kapot kan!

daarom dus!