raar verhaal

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
seecap
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.01.2010 - 10:49
Locatie: beringen

hallo,
kreeg problemen met s80 bifuel, neiging tot stotteren, soms uitvallen bij lage toeren. Naar volvogarage, uitlezen, probleem 4 cilinder, waarschijnlijk bobijn. Zouden die vervangen na bestelling. Bestelling liep vertraging op, ik had een week-end in Frankrijk geboekt, was geen probleeem, 1500 km gereden,eenmaal probleem met lpg, na afzetten motor, geen probleem.Na thuiskomst naar garage, drama , doen compressiemeting, 4, cilinders probleemloos, 5 de cilinder total loss, geen compressie, volgens garage klep kapot, zou tussen 3 a 4000 euro kosten. Bedenktijd gevraagd, nieuwe bogies gemonteerd. Eigenaardig genoeg rijdt de wagen vrij probleemloos op benzine, met vrij normaal verbruik 1 op 10, kleine afstanden. Ben helemaal niet technisch, heb een paar vragen
- kan bij aflezing een uitgevallen cilinder over het hoofd gezien worden?
-kan een klep plots uitvallen of gaat dat langzaam
-kan de rit naar frankrijk voor dit probleem gezorgd hebben?
-kan het zijn dat dit een oud probleem is en deze motor altijd op 4 poten gedraaid heeft (bouwjaar 2004, gekocht bij 52000 km, had twee jaar stilgestaan, nu 110000 km) heb eigenlijk de indruk dat er niet veel veranderd is
-kan ik nog een tijdje met 4 cilinders rijden, omdat ik niet graag zwaar investeer en stilaan aan een nieuwe wagen denk

bij voorbaat dank voor het meedenken
cees
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als het een fabrieks bi-fuel is zou het kunnen dat deze auto is uitgerust met hydraulische klepstoters. Als er een stoter blijft hangen kan het ook zijn dat de compressie erg laag is. Wellicht een reiniger in de olie doen en olie verversen.
Ja, van een klep kan ineens een stukje afbreken. Heb je hard gereden, maw kop erg heet geworden? Als de compressie echt nul is kan een verbrande klep niet echt lijkt me, dan heb je een verlaagde compressie. Anders een diagnose met een camera inspectie. Kunnen ze je kleppen bekijken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Alle Volvo's vanaf het bouwjaar 2000 hebben geen hydraulische klepstoters meer, inclusief de Bi-Fuel.

Als de motor op 4 poten loopt dan merk je dat zeer zeker, is bijna niet mee te rijden, lijkt me dus onmogelijk dat je dit niet hebt gemerkt, daarnaast zal meteen het motormanagement gaan knipperen en je kijgt een melding "rijdt langzaam service spoed" oid.

Ik zou als ik jou was voor een second opinion gaan, ten eerste omdat de auto op benzine wel goed loopt en ten tweede omdat de kilometerstand wel erg laag is om al klep problemen te hebben, tenzij de auto door de vorige eigenaar (of jijzelf) flink is afgetrapt, maar dan nog vind ik het een vreemd verhaal. Ga voor deze second opinion naar een Volvo specialist en niet naar de eerste beste garage op de hoek.
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Goed antwoord Roy,
Ik had afgelopen week een kapotte bobine. Dat merk je echt wel op zowel gas en benzine. Ik zou inderdaad even naar een volvo specialist gaan. In Sittard zit er bijvoorbeeld één.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”