Pagina 1 van 1

raar verhaal

Geplaatst: 28.08.2014 - 09:57
door seecap
hallo,
kreeg problemen met s80 bifuel, neiging tot stotteren, soms uitvallen bij lage toeren. Naar volvogarage, uitlezen, probleem 4 cilinder, waarschijnlijk bobijn. Zouden die vervangen na bestelling. Bestelling liep vertraging op, ik had een week-end in Frankrijk geboekt, was geen probleeem, 1500 km gereden,eenmaal probleem met lpg, na afzetten motor, geen probleem.Na thuiskomst naar garage, drama , doen compressiemeting, 4, cilinders probleemloos, 5 de cilinder total loss, geen compressie, volgens garage klep kapot, zou tussen 3 a 4000 euro kosten. Bedenktijd gevraagd, nieuwe bogies gemonteerd. Eigenaardig genoeg rijdt de wagen vrij probleemloos op benzine, met vrij normaal verbruik 1 op 10, kleine afstanden. Ben helemaal niet technisch, heb een paar vragen
- kan bij aflezing een uitgevallen cilinder over het hoofd gezien worden?
-kan een klep plots uitvallen of gaat dat langzaam
-kan de rit naar frankrijk voor dit probleem gezorgd hebben?
-kan het zijn dat dit een oud probleem is en deze motor altijd op 4 poten gedraaid heeft (bouwjaar 2004, gekocht bij 52000 km, had twee jaar stilgestaan, nu 110000 km) heb eigenlijk de indruk dat er niet veel veranderd is
-kan ik nog een tijdje met 4 cilinders rijden, omdat ik niet graag zwaar investeer en stilaan aan een nieuwe wagen denk

bij voorbaat dank voor het meedenken
cees

Re: raar verhaal

Geplaatst: 28.08.2014 - 12:02
door edraket
Als het een fabrieks bi-fuel is zou het kunnen dat deze auto is uitgerust met hydraulische klepstoters. Als er een stoter blijft hangen kan het ook zijn dat de compressie erg laag is. Wellicht een reiniger in de olie doen en olie verversen.
Ja, van een klep kan ineens een stukje afbreken. Heb je hard gereden, maw kop erg heet geworden? Als de compressie echt nul is kan een verbrande klep niet echt lijkt me, dan heb je een verlaagde compressie. Anders een diagnose met een camera inspectie. Kunnen ze je kleppen bekijken.

Re: raar verhaal

Geplaatst: 22.09.2014 - 09:13
door RoyvW
Alle Volvo's vanaf het bouwjaar 2000 hebben geen hydraulische klepstoters meer, inclusief de Bi-Fuel.

Als de motor op 4 poten loopt dan merk je dat zeer zeker, is bijna niet mee te rijden, lijkt me dus onmogelijk dat je dit niet hebt gemerkt, daarnaast zal meteen het motormanagement gaan knipperen en je kijgt een melding "rijdt langzaam service spoed" oid.

Ik zou als ik jou was voor een second opinion gaan, ten eerste omdat de auto op benzine wel goed loopt en ten tweede omdat de kilometerstand wel erg laag is om al klep problemen te hebben, tenzij de auto door de vorige eigenaar (of jijzelf) flink is afgetrapt, maar dan nog vind ik het een vreemd verhaal. Ga voor deze second opinion naar een Volvo specialist en niet naar de eerste beste garage op de hoek.

Re: raar verhaal

Geplaatst: 27.09.2014 - 23:04
door capslock
Goed antwoord Roy,
Ik had afgelopen week een kapotte bobine. Dat merk je echt wel op zowel gas en benzine. Ik zou inderdaad even naar een volvo specialist gaan. In Sittard zit er bijvoorbeeld één.