Pagina 1 van 1
Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 11:08
door ruuds70
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 11:11
door lint
Dat bericht is heel helder maar je kan het ook lezen als een soort van waarschuwing om de boel scherp te houden in Gent.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 12:11
door casper
Alles past in het plaatje van regeringsvorming en het toekomstig beleid.
De loonkosten moeten naar omlaag en daar wordt nu aan gewerkt.
Zulke uitspraken zijn allen maar prikkels. Het is een tekst met vele malen "ALS" in verwerkt...
Sommige gieren zijn weer aan het speculeren maar je denkt toch niet dat de fabriek in Zweden niet onder druk staat? Daar geldt net hetzelfde voor.
China dicteert Torslanda en Gent en zal hun verder onder druk blijven zetten.
De tekst:
"De vestiging van Volvo Cars in Gent moet zich zorgen maken als ze niet meer concurrentieel is." Dat zegt Geert Bruyneel, de Belg die vorig jaar promoveerde van directeur van de Gentse fabriek naar een topfunctie op het Zweedse hoofdkwartier in Göteborg, vandaag in De Tijd.
De uitspraak is een waarschuwing. De Volvo-topmanager laat er geen twijfel over bestaan: als de Belgische vestiging even goed presteert als de fabriek in het Zweedse Torslanda en als de wereldwijde verkoop tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen. "Op het vlak van de loonkosten zijn de verschillen gering", zegt Bruyneel. "Gent is nu nog efficiënter en maakt op een goedkopere manier auto's. Maar als Zweden efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet goed genoeg."
Als het niet komt van efficiëntiewinst, zal het moeten komen van lagere loonkosten. En precies daar knelt het schoentje.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 12:18
door Koidream
Ik lees:
Kwaliteit is niet belangrijk, als het maar goedkoop is...
Nog even en het is VOLVO made in Servia, Russia, of één van die andere landen die in het verleden goedkope wagens zoals Zastava, Lada en Volga produceerden...
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 13:19
door Mart van der Steeg
De loonkosten moeten omlaag, maar dat geldt vast niet voor ene meneer Bruyneel....
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 13:37
door Ben
Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo beklangrijk. het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 13:41
door Koidream
Loonkost en loon zijn ook twee totaal verschillende dingen. Je loon hoeft niet in te binden als de loonkost omlaag gaat...
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 13:57
door Mart van der Steeg
Ben schreef:
Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo beklangrijk. het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Klopt, maar niet zelden ontbreekt voorbeeldgedrag naar die 10.000 anderen...
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 14:09
door lint
Koidream schreef:
Loonkost en loon zijn ook twee totaal verschillende dingen. Je loon hoeft niet in te binden als de loonkost omlaag gaat...
Je bedoelt meer doelmatig werken scheelt ook in de loonkosten en dan kan het loon identiek blijven.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 15:04
door Msuidgeest
Ben schreef:
Wat je op 1 mijnheer kunt besparen is niet zo belangrijk. Het gaat er om wat je op 10.000 mijnheren kunt besparen. dat zet veel meer zoden aan de dijk.
Goh ... Zo werkt de Nederlandse politiek ook: van 2 miljoen uitkeringsgerechtigden maandelijks 20 euro minder uitkeren levert meer op dan 2000 euro van die paar rijken die in dit land wonen. En die paar rijken gaan muiten en zetten hun geld weg in een ander land.
Dus probleem ... niet opgelost.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 15:28
door Tom960
Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China.

Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 16:08
door ruuds70
Tom960 schreef:
Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China.
+1
bovendien nieuwe wijn in oude zakken
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 30.08.2014 - 16:16
door RudyZ
Tom960 schreef:
Het enige wat ik vrees is dat de verkoopsdoelstellingen niet worden behaald en de Chinese fabrieken overcapaciteit produceren het sowieso einde verhaal voor Gent is. Dan krijgen we Volvo's made in China.
Voor klanten niet zo'n ramp, mijn Nikon camera wordt ook in China gemaakt en doet het nu al bijna zeven jaar onder beroerde omstandigheden zonder enige storing.
Maar voor de mannen en vrouwen in Gent is het natuurlijk een drama, zonder meer.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 31.08.2014 - 17:54
door Maurice Pierik
Dat Volvo via Geely gemakkelijker favrieken kan opzetten in China, betekent niet onmiddellijk dat de productie in Europa in gevaar hoeft te komen. Misschien is produceren in China wel goedkoper, maar de levering vanuit China niet. Daarnaast is de grote afstand logistiek ook niet handig als je auto's verkoopt die individueel door de klanten zijn samengesteld. De levering is daarmee te traag.
Andere autofabrikanten hebben ook productielocaties en gaan ook niet auto's uit China halen. Het loont niet. Kleinere consumentenproducten die in grote hoeveelheden worden gemaakt wel. Auto's niet.
Volvo zou graag veel meer auto's willen verkopen in de VS. Toen Volvo onder het Ford-concern viel werd daar al vaak over gesproken. Het is er toen echter niet van gekomen.
Inmiddels heeft Volvo het plan opgevat om auto's vanuit China naar de VS te exporteren. Kennelijk is dat gunstiger vanwege wisselkoersen. Het zal in ieder geval gunstiger zijn dan auto's vanuit Europa naar Amerika verschepen. Deze productievraag zullen Torslanda en Gent wel moeten gaan missen. Auto's vanuit China naar Europa zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Dat zowel Zweden als België niet direct tot de goedkoopste productielanden in Europa horen is duidelijk. Waarschijnlijk heeft Zweden vanwege de relatief zwakke Zweedse kroon eerder een licht voordeel. Daarnaast is Zweden de bakermat van Volvo. Het zal de Chinese eigenaar misschien worst wezen, maar de Volvo-directie en een groot deel van de klandizie niet. Bovendien bevinden in Zweden zich de grote persgereedschappen. Dergelijke apparatuur verscheep je niet een twee drie en heeft veel waarde.
In België moet serieus nagedacht worden over hun sociale vangnetten. De lonen zijn in België helemaal niet zo hoog. De sociale privileges zijn er echter riant. Zeker in vergelijking met Nederland.
Volvo Gent is een uitstekende fabriek met een goede reputatie. En ik denk dat voor een groot deel zo is omdat ze sinds de oprichting steeds in competie zijn geweest met Volvo's thuisbasis.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 31.08.2014 - 22:04
door Bobke
Ja het is toch wat bang afwachten denk ik. Als ze de volgende generatie reeks 60 zouden bouwen in gent, moet er wel ferm geïnvesteerd worden in gent, namelijk het installeren van het nieuw platform SPA. Dus als er daar het komende 2 jaar niets over gesproken wordt (zo'n investering wordt rap in de media verspreid) , dan zegt dat genoeg en zal de volgende generatie XC60 wellicht elders gebouwd worden.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 01.09.2014 - 15:34
door casper
Hierbij een heldere en correcte reactie van Volvo Car Gent op het stemmingmakende krantenartikel van de krant de Tijd .
Vorige donderdag (28 augustus 2014) had een redacteur van De Tijd een gesprek met Geert Bruyneel, directeur Supplier Quality and Logistics binnen Purchasing and Manufacturing (en voordien fabrieksmanager in Gent).
Als communicatiemanager was ik aanwezig bij het gesprek dat plaatsvond in Gotenburg. Het was een 'evenwichtig' gesprek, waarin Geert Bruyneel zijn waardering (en die van het Volvo-management) uitsprak voor de vooruitgang van de fabriek in Gent.
Competitiviteit, zo zei hij, hangt af van twee factoren - hoe goed we intern werken aan kwaliteit en efficiëntie; en ten tweede, de externe factoren, zoals de loonkosten.
Geert Bruyneel zei wat we in Gent al lang zeggen: we moeten goed zijn in alles wat we doen, we moeten constant beter zijn. En momenteel is dat nog altijd onze mentaliteit, ook onder de leiding van Eric Van Landeghem, de huidige fabrieksmanager in Gent.
Over de loonkostenhandicap hebben we beiden gezegd: Volvo Gent vindt dat er met de lastenverlaging van de uittredende regering een belangrijke eerste stap is gezet, maar om concurrentieel te worden is nog meer nodig. Achteraf kreeg ik van de redacteur een mail met de vraag of het klopt dat de aangekondigde maatregelen leiden tot een loonkostendaling van 40 miljoen euro. Ik heb geantwoord dat dat we geen absolute bedragen bekend maken, en dat we enkel een procentueel cijfer meegeven: min 3,5 procent tegen 2019.
Toen ik de krant zag, was ik verbaasd dat het getal van 40 miljoen niet alleen werd vermeld, maar dat het bovendien in de mond werd gelegd van Geert Bruyneel. Dat werd nooit in het gesprek vermeld, en ik heb de stellige indruk dat de tekst van de journalist zwaar onder handen werd genomen door de eindredacteur. Zowat alles werd gebracht onder de vorm van vraag en antwoord met Geert Bruyneel; ook wat ik (als woordvoerder) zei en zaken die een interpretatie zijn van de redacteur.
Ik meen dat de lezers van De Tijd het recht hebben om te weten dat wat ze lezen, een opinie is van de redactie, of iets is wat een topmanager woordelijk heeft gezegd, tussen aanhalingstekens. Dat is geen nuanceverschil - het is een wereld van verschil.
Als De Tijd op zijn cover meldt: "Volvo Car Gent blijft te duur - Volvo-top stelt dat Gentse fabriek beter moet doen dan Zweedse" kan de lezer (en ook onze personeelsleden) dat alleen maar interpreteren als een bedreiging van het Volvo-management. Dat was nooit de teneur van het gesprek, integendeel. Bij monde van Geert Bruyneel werd gezegd dat Volvo tevreden is over Volvo Car Gent, en dat er geen plannen zijn om de activiteiten hier af te bouwen. Hier werd het voorbeeld gegeven van de insourcingsactiviteiten, waarbij Volvo Car Gent zijn sociaal passief 'verzwaart' met ongeveer 750 nieuwkomers op de payroll van Volvo Car Gent. Zoiets doe je niet als je rekening houdt met een afbouwscenario. Hetzelfde geldt voor de vele tientallen miljoenen euro die we jaar na jaar in Gent investeren.
Dat onze 5000 personeelsleden zich zorgen maken als ze De Tijd lezen, kan en mag de bekommernis van de krant niet zijn, maar ik vind wel dat de lezers recht hebben op correcte informatie zonder insinuaties of onrechtmatige citaten.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 01.09.2014 - 15:37
door Mart van der Steeg
Prima, zo'n weerwoord van Volvo Car Gent. Zet alles toch weer even in een goed perspectief.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 01.09.2014 - 16:18
door NielsPHEV
het eerste artikel leek mij al niet zo'n probleem het is evident dat Gent concurrend moet zijn met Torslanda maar niet correct citeren dat is een zonde het tweede artikel is netjes maar wel een beetje mistig geformuleerd
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 01.09.2014 - 18:22
door lint
Keurige reactie van Volvo Gent op het artikel uit de Tijd.
Re: Helder bericht met minder prettige conclusie
Geplaatst: 01.09.2014 - 19:50
door Ben
Journalisten horen wat ze willen horen en schrijven wat ze willen schrijven. Ook nu weer.