Pagina 1 van 1

Radiateur fanmotor kapot, verdorie, zelf te vervangen?

Geplaatst: 02.07.2006 - 23:01
door SiR-ROUND
Ik ben dus op zoek naar een goedkoop sloopmotortje en mijn vraag is ook of het goed/makkelijk zelf te doen is? Of moet de hele radiateur eruit?

EDIT: Valt niet mee om het juiste typenummer te vinden. Ik heb van iemand 30882403 doorgekregen. De juiste benaming zou koelvinmotor zijn.

Alvast dank!

Geplaatst: 03.07.2006 - 18:42
door Remon
Volgens mij hoef je de hele radiateur er niet uit te halen. (kan soms wel handiger zijn). V-snaar spanrol ontspannen en daarna de fan er tussenweg monteren. Nieuwe fan er weer op monteren en de v-snaar aanspannen totdat je deze 1,5cm in de midden kunt indrukken.

Geplaatst: 03.07.2006 - 18:43
door SiR-ROUND
Bedankt alvast!!!

Eerst kijken of ik er 1 kan vinden...

Geplaatst: 03.07.2006 - 19:04
door SiR-ROUND
Via onderdelenzoeker.nl een aanbieding:

50 eurie!!! Ik hoop dat het de goede is. Nog redelijk in de buurt ook, 55 min. rijden.

Geplaatst: 03.07.2006 - 20:27
door locus
Kun je nog op pad dan met een kapotte fan?

Geplaatst: 03.07.2006 - 20:30
door SiR-ROUND
Zeker, zolang je rijdt koelt het gewoon, we merkten het voor het eerst in een file, liep meteen de temp enorm op.

Om dat tegen te gaan moet je helaas op zo'n moment vol de warme lucht laten wegzuigen door de interieurverwarming. En tja, in die van ons is de airco helaas toch verbonden met de gewone verwarming. Anders kon je de airco tegen die hete lucht in laten koelen.

Maar gewoon de warmte uit het motorhuis afvoeren dus. De fan is gewoon geforceerde luchtkoeling, regulier gaat deze ook niet aan volgens mij, maar pas op een hittesignaal vanuit de radiateur.

Geplaatst: 03.07.2006 - 20:36
door Remon
Op zo`n moment is het verstandiger de airco ook uit te laten. Dit vraagt extra vermogen van de motor waardoor de temperatuur zal stijgen. Het is in zo`n geval alle luxe uit te laten. en dan inderdaad de kachel op vol te zetten.

Geplaatst: 03.07.2006 - 22:28
door SiR-ROUND
De enige luxe zijn de electrieke raampies. Maar staan ze eenmaal open dan staan ze open. ;)

Maar goed. Ik wilde niet voor niks airco in de auto. Met deze temperaturen is dit geen leuk grapje.

Geplaatst: 06.07.2006 - 22:18
door SiR-ROUND
@Remon, de Vsnaar zit aan de linkerkant, helmaal niet inde weg van de fanconstructie.

Sjemig. Ik heb de Vadis maar even opgeduikt. Hoe kom ik er achter welke auto ik nou eigenlijk heb? Door wat te selcteren en te klikken kom ik wel op soortgelijke koelsystemen, een charge aircooler zit er ook in, maar specifiek mijn auto kan ik niet vinden. Ik heb drie radiateurs achter elkaar zitten met 1 grote fan erachter. Ik kan me indenken dat dit de motorkoeling is, koude lucht interieur en koeling airca in 1. Wel raar dat de airco gewoon werkt zonder die fan...

Hmmm...

Iemand een idee, ik klik nog wel even verder.

EDIT:

Waar vind ik het chassisnummer?

EDIT:

De fanconstructie zit aan de Charge aircooler vast.

EDIT:

Motor/ Charge is denk ik D4192T2, ervan uitgaande dat het een model 2000 is, bouwjaar 1999.