Ben een beetje aan het klooien geslagen met de (standaard)instellingen van de HU-803. Wat mij opvalt is dat als ik de radio op 3-channel stereo zet, ik het geluid mooi kan balanceren van voor naar achter in de auto. Als ik echter de Pro Logic aanzet, dan klinkt het voorin allemaal wel mooi, maar als ik het geluid 'verplaats' naar achter in de auto wordt het geluid zeer dof en lelijk. Wie heeft dat ook?
Of kan het zijn dat de eerste eigenaar heeft lopen klooien met de verborgen instelllingen?
Dolby® Pro-Logic in HU-803 niet mooi?!
- menjo
- 7th Gear member
Als je nagaat wat Prologic doet ("surround sound" nabootsen), lijkt dit me redelijk logisch. Surround sound is sowieso compleet zinloos bij normale muziek (bij een concert komt er ook geen geluid van achteren).
- interface
- 4th Gear member
Mij dus niet. Het geluid zal met prologic zeker meer 'voor' zitten, maar dat neemt niet weg dat het dan vanachteren bagger hoeft te klinken.menjo schreef:Als je nagaat wat Prologic doet ("surround sound" nabootsen), lijkt dit me redelijk logisch.
- menjo
- 7th Gear member
Van achter komt in feite "bijna niets" het is slechts een soort aanvulling om het geluid van voren surround achtig te laten klinken. En ja, als je alleen dat hoort, dan klinkt dat behoorlijk belabberd. Als je achterin goed geluid wilt hebben, gewoon pro logic uitzetten.
- Okke
- 4th Gear member
Precies. Volvo gaat er van uit dat het geluidsbeeld "van voren" moet komen, zoals je dat ook normaal ervaart als muziekanten spelen. De zgn reflecties van de acoustiek van een omgeving (kerk, concertzaal of je woonkamer) komen van de surround speakers bij dolby pro-logic. Deze reflecties klinken wat "dunner" en zijn door het afleggen van enige afstand "vertraagd". Anders wordt het bij 5.1 (5+1), of zelfs 7.1 (7+1) geluidsinstalaties, het geluid wat je nu meestal thuis ervaart. Daar is het mogelijk om het gehele frequentiespectrum weer te geven ook over de achterluidsprekers. Maar dat is niet de bedoeling van een geluidsinstallatie met pro-logic. Zet thuis je geluidsinstallatie maar eens op pro-logic...(met stereo bron) en verglijk dat met een DTS/Dolby Digital meerkanalen muziekopname.
Wil je dus goed geluid achterin, dan moet je deze modus uitzetten en ook stereo over de achterluidsprekers spelen.
Wil je dus goed geluid achterin, dan moet je deze modus uitzetten en ook stereo over de achterluidsprekers spelen.
V40
- Paul
- Geartronic member
Je speakers geven inderdaad surround geluid achteren, en zet je hem op #channel of op normaal heb je wel normaal geluid.
Dat is ook zo bij je dolbyset thuis. En hoe vaak luister je je cd op Dolbysurround? Nooit toch? Alleen op 2Channel?
Maar ik moet zeggen dat het schitterend klinkt als je in je eentje in de auto zit of met zijn tweeen voorin; met personen achterin moet je hem gelijk op 3channel zetten of uit.
Dat is ook zo bij je dolbyset thuis. En hoe vaak luister je je cd op Dolbysurround? Nooit toch? Alleen op 2Channel?
Maar ik moet zeggen dat het schitterend klinkt als je in je eentje in de auto zit of met zijn tweeen voorin; met personen achterin moet je hem gelijk op 3channel zetten of uit.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Okke
- 4th Gear member
Dat kan kloppen. Maar opnames die in pro logic zijn opgenomen zullen best goed klinken, zoals Paul al aangeeft. En natuurlijk blijft het een kwestie van smaak.interface schreef:Vind het maar een teleurstelling dat prologic. 3 channel stereo klinkt vele malen beter!
V40
-
- 5th Gear member
Aah, nu ben ik niet meer de enige. Wees trouwens maar blij dat je de HU803 hebt, en niet de nieuwere HU850. Het geluid is met die radio achterin namelijk altijd zeer matig. En nee, ik ben geen zeurkous, ik heb al verscheidene passagiers gehad die uit zichzelf vroegen of de achterspeakers wat zachter konden, omdat het geluid daar nogal schel en vrijwel zonder bass is. DPL gebruik ik idd alleen bij mooie (live opnames), als er geen achterpassagiers zijn. En dan vind ik het wel erg mooi! Het is dat de 850 radio standaard in de Communication Line, anders volstaat de 650 ook prima, althans ik vind het verschil absoluut niet indrukwekkend.
Thom
Thom
- interface
- 4th Gear member
Ik ga proberen op een volgende meeting aanwezig te zijn om eens bij een ander in de auto naar zijn HU803 te luisteren. Lijkt me sowiezo leuk eens om een dagje te ouwenelen met volvo-adepten. Maar nu ga ik off-topic hier. Ik ga maar eens opzoek in mijn cd-verzameling naar een schijfje met dolby pro logic.
- Paul
- Geartronic member
is goed, zal ik met de v70 komen
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
-
- 5th Gear member
Zijn er weinig volgens mij, zelf heb ik 'History' van de kindervriend (:lol:) Michael Jackson opgescharreld, en dan klinkt t wel fantastisch idd. Dat is sowieso een cd met bovengemiddeld scherp geluid. 'Your latest trick' (live) van de Dire Straits is ook een aanrader (je moet er wel van houden uiteraard). Prologic zie ik ook meer als een toevoeging, dan als een onderdeel van het systeem. Volgens mij was Volvo wel de eerste hiermee.Maar nu ga ik off-topic hier. Ik ga maar eens opzoek in mijn cd-verzameling naar een schijfje met dolby pro logic.
Thom