Pagina 1 van 5

Uitgedieselt

Geplaatst: 04.07.2006 - 17:27
door 360Degreez
Okee!!, ik ben er he-le-maal klaar mee.
Na de vakantie gaat die kolerediesel de deur uit en ga ik over op een benzine wagen... erger erger erger....


Wilde plannen, maar dit is wat elke middag door mijn hoofd schiet als ik probeer in te voegen op de snelweg of een vrachtwagen probeer in te halen (met tegenwind)

Ik denk dat vakantie naar zuid-frankrijk met een diesel uiteindelijk goedkoper is maar ik kan gewoon niet wennen aan het rijden op trekker brandstof, het maakt te veel herrie, het stinkt, toerenbereik is nihil, en ik betaal me de klere aan wegenbelasting.

Ik heb op Marktplaats een V40-T4 gezien : Advertentie en denk erover mijn V40 te verkopen aan een veelrijder en voor deze T4 te gaan kijken.

Ik rijdt zo'n 50 kilometer per dag (25 heen, en 25 terug) voornamelijk snelweg verkeer.

Is dit verstandig met mijn kilometrage, of moet ik blijven trekkeren.

Mijn auto is een TD uit '98 (Phase-I)
Zwart metallic, half lederen nette bekleding
L/M velgen, airco met temperatuur regeling, afstandbediening, el-ramen en zit nog zeer lekker in de lak.

Zou ik dit Sam-Sam kunnen regelen of zou ik veel geld moeten bijleggen?

Iemand??
[url]
(BTW. met oog op de advertentie. zijn alle 1.8 T4's niet 200PK?)

Geplaatst: 04.07.2006 - 18:03
door menjo
Goede keus, weg met die diesels! ;)
Ik rij ook 50km per dag, 90% 80km weg en 10% zo hard als ik kan :P . Of het verstandig is moet je zelf uitrekenen, reken bij een T4 op een verbruik van 1 op 10 (op de snelweg lukt 1 op 12 ook wel) in het ongunstigste geval. Je zult iig veel meer plezier hebben in het rijden en dat is denk ik ook wat waard. In die diesel ben je duidelijk niet gelukkig.

Re: Uitgedieselt

Geplaatst: 04.07.2006 - 18:09
door menjo
360Degreez schreef:
(BTW. met oog op de advertentie. zijn alle 1.8 T4's niet 200PK?)
Jawel, maar dat is 147 kW, volgens mij hebben ze precies iets verkeerd om uitgerekend. Volgens de RDW is het echt wel een T4.

Geplaatst: 04.07.2006 - 18:22
door Remon
Ik neem aan dat je de oude diesel motor nog hebt met 90pk? Die 115pk diesel die bij mij in het vooronder zit, wil ik voor geen goud ruilen voor een benzine variant. Wat een geweldig koppel laag in de toeren. En het inhalen van vrachtwagens gaat ook erg goed met zo`n auto. Maar zo heeft ieder z`n ervaringen.

Geplaatst: 04.07.2006 - 18:26
door Richard
Inderdaad de 115 pk diesel is heel goed te doen. Was er ook erg blij mee.

Geplaatst: 04.07.2006 - 18:30
door V480-S60
Sorry 360Degreez,
Ik kan je frustraties begrijpen. Maar 't is net wat Remon zegt. De 115 PK versies uit de Phase II zijn echt een klap lekkerder om te rijden.

Dus maak daar eens een proefrit in. Je denkt dan heel anders over diesels.

En reken maar niet dat het gelijk oversteken wordt met een T4. een 90 PK diesel is nu eenmaal niet echt gewild. Ik ben bang dat je minimaal 1000 € moet bijleggen.

Geplaatst: 04.07.2006 - 19:09
door NOS
mischien maakt de 95pk diesel ook al verschil.

Geplaatst: 04.07.2006 - 19:37
door Remon
Die 5pk voel je denk ik niet echt. Tevens zijn ze technisch een stuk ouderwetser. Een commonrail is niet echt te vergelijken met de auto td diesels. De commonrail is trouwens ook erg zuinig. Vorige week heb ik een paar hele mooie ritten gehad naar eindhoven en weer terug. Toen had ik een verbruik van 4,6op 100km. Met een gem. snelheid van 65km/h. Maar als ik mijn normale ritten heb, heb 50%bb en 50%snelweg een verbruik van 4,9 op 100km.

Geplaatst: 04.07.2006 - 20:22
door 360Degreez
Da's een goeie score, bedankt voor de reacties maar ik denk toch dat ik over ga op Benzine, ieder zijn smaak natuurlijk maar ik vind 90PK echt te weinig voor een wagen van zo'n 1300 kilo ;-)

eerst maar eens kijken wat de vakantie naar zuid Frankrijk mij brengt!

Re: Uitgedieselt

Geplaatst: 04.07.2006 - 20:25
door Ben
360Degreez schreef:
Ik rijdt zo'n 50 kilometer per dag (25 heen, en 25 terug) voornamelijk snelweg verkeer.

Is dit verstandig met mijn kilometrage, of moet ik blijven trekkeren.


50 km per dag, 5 dagen in de week = 250 km per week
4 weken x 250 km = 1000 km per maand = 12000 per jaar.

Dat is m.i. veel te weinig om te dieselen.

Geplaatst: 04.07.2006 - 20:31
door Remon
Maar Ben, je vergeet de privè km. Die tikken al met al ook behoorlijk aan. als je 17dkm rijd per jaar kun je beter een diesel nemen. Je betaald wel meer belasting, maar je staat minder aan de pomp tevens betaal je ook minder voor een liter. En het rijd ook nog eens mooier. De prijs van een benzine auto die boven de 2ton komt, keldert ook harder als van een diesel.

Geplaatst: 04.07.2006 - 20:41
door vox
lekker dieselen! zelfs de 102 PK rijdt fijn. Ik zit ook niet ver over het omslagpunt heen, maar die diesel rijdt zo relaxed en trekt goed genoeg.

Geplaatst: 04.07.2006 - 20:46
door Ben
Ik diesel ook lekker hoor, maar dan met een D5. Helemaal goed ;-)

Geplaatst: 04.07.2006 - 21:04
door 360Degreez
Haha, ja de 100+PK common rail diesels zullen een stuk mooier lopen.
Maar bij mij in het vooronder hangt nog steeds een oude stenen-tijdperk diesel waarvan ik het ontwerp-jaar niet wil weten.

Volgens mij zat trouwens hetzelfde Dieseltje in de Peug-206 waarmee ik een tijdje gereden heb ;-) correct me if i'm wrong.

Geplaatst: 04.07.2006 - 21:20
door v40jlt4
Reken gewoon even uit wat je diesel nu per jaar kost:
Brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving (hier en daar moet je gokken)

Doe (gok) hetzelfde voor de T4. Ga aan de hoge kant zitten (reken jezelf niet rijk)

Een T4 is veeeel leuker, als je ervan houdt natuurlijk. Als je niets om de PK's geeft, dan kan een diesel best bij 17KKm/jaar

Dus bepaal het verschil en kijk of je het ervoor over hebt,..

(maar toch is een T4 leuker :-) )

Geplaatst: 04.07.2006 - 22:08
door joost
Tja, en als je dan met al dat rekenen op een twijfelpunt komt te zitten (diesel/benzine) dan kan je altijd kiezen voor waar je het liefst in wilt rijden. Neem ook de te verwachten km´s in de toekomst mee. Mocht er in de huidige situatie niets of niet snel iets veranderen dan is je keuze voor benzine wel te rechtvaardigen. Wel eens aan LPG gedacht?

Joost.

Geplaatst: 05.07.2006 - 08:48
door NOS
Remon schreef:Die 5pk voel je denk ik niet echt. Tevens zijn ze technisch een stuk ouderwetser. Een commonrail is niet echt te vergelijken met de auto td diesels. De commonrail is trouwens ook erg zuinig. Vorige week heb ik een paar hele mooie ritten gehad naar eindhoven en weer terug. Toen had ik een verbruik van 4,6op 100km. Met een gem. snelheid van 65km/h. Maar als ik mijn normale ritten heb, heb 50%bb en 50%snelweg een verbruik van 4,9 op 100km.
maar de 95pk heeft wel een moderner injectiesyteem dan de 90pk. Dat kan wel verschil maken.

Geplaatst: 05.07.2006 - 10:22
door V480-S60
360Degreez schreef:Haha, ja de 100+PK common rail diesels zullen een stuk mooier lopen.
Maar bij mij in het vooronder hangt nog steeds een oude stenen-tijdperk diesel waarvan ik het ontwerp-jaar niet wil weten.

Volgens mij zat trouwens hetzelfde Dieseltje in de Peug-206 waarmee ik een tijdje gereden heb ;-) correct me if i'm wrong.
You're corrected, because you're wrong.
De diesels uit de S/V40 (en trouwens ook uit de 440) zaten/zitten in Renault modellen.
De huidige 1.6 en 2.0 D motoren in de S40, V50 zitten wel in Peugeot (en Ford) modellen.

Geplaatst: 05.07.2006 - 12:01
door EricT4
Mijn advies: koop gewoon een T4, bevalt het niet ruil/huil je hem maar weer in op een 115pk diesel. En als je een beetje normaal je woon werk verkeer doet rijd je ook nog lekker 1op 13.

Geplaatst: 05.07.2006 - 12:23
door locus
Toch vind ik het wel een keuze uit uitersten. Een diesel of een T4.....
Ik ben ook niet kapot van die dieselmotor (de commonrail lag destijds helaas buiten ons budget) maar om dan gelijk een T4 te overwegen. Volgens mij is het dan geen economische overweging meer, maar eentje op emotie.....

Tsja soms is het beter te besluiten op basis van gevoelens :)