Pagina 1 van 1
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 22.09.2014 - 23:10
door Dries_volvit
Hoi,
Bij mijn huidige wagen (Audi A4) heb ik snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, en dat vind ik eigenlijk wel een handige optie. In de optielijst van de V40 zie ik ook de optie "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid". Maar dat lijkt me nog net iets anders te zijn. Ik zie me niet steeds die instelling aanpassen als ik trager rij (bij parkeren vb). Dat ding moet zich gewoon vanzelf aanpassen op basis van de snelheid.
Zit die functionaliteit er misschien standaard op? Of krijg je er dat pas bij als je ook "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid" aanvinkt? Of is het gewoon niet mogelijk bij de V40?
Bedankt!
Dries
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 22.09.2014 - 23:26
door V50 R
Beste Dries, ik heb de functie bewust niet genomen, omdat je zoals je zelf al aangeeft de zwaarte zelf moet instellen. In de S80 ooit gehad en daar stond hij altijd op middel. Je gaat niet telkens als je wil inparkeren door het menu om hem op licht te zetten. Stuurbekrachtiging is in ieder geval niet std. variabel. Uit mn hoofd kost de functie 95euro, dus je kan het altijd proberen, voor het geld hoef je het niet te laten.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 07:11
door MichelR
Voor zover ik heb begrepen is het zo dat als je niet de "stuurbekrachtiging met drie instellingen" kiest je ook GEEN snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging hebt.
Dit heeft met elkaar te maken..
Daarom ook mijn order aangepast met wel weer stuurbekrachtinging met drie instellingen. Heb ik nu ook op mijn V40.
Had ook zo iets van staat toch bij mij op een stand dus waarom deze extra optie er bij nemen..
Tot ik er achter kwam dat je dan ook GEEN snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging hebt.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 10:42
door Fab1Man
Ik heb die optie niet en als ik wil inparkeren is het stuur toch echt wel een x aantal keren soepeler.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 12:18
door jeroenv_
Inderdaad, dat merk ik ook.
Vanuit stilstand draai je het stuur bijna met je pink rond, op snelheid gaat het een heel stuk zwaarder.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 12:45
door V50 R
Is mij niet erg opgevallen, maar heeft natuurlijk ook te maken met wat je hiervoor gewend was. Maar vind het stuur in de praktijk sowieso erg soepel sturen. Voor die 95euro zou ik de optie dan gewoon nemen, zeker als je twijfelt. Het is voordeliger dan de gemiddelde accesoire!
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 13:06
door rsnhakan
Wij hebben het ook, maar staat altijd op midden. Trouwens wij hebben er €250 voor betaald. (V60)
Volgens mij is de stuurbekrachtiging in de V40 elektrisch.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 14:32
door Dries_volvit
Hmm, dilemma. Ik snap dat het maar 90€ is. Maar anderzijds lees ik dat er blijkbaar al snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging op zit (cfr reacties fab1Man, Jeroenv)? Ik zal anders eens de dealer contacteren.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 16:22
door lint
Ik heb de optie een keer gehad maar was niet onder de indruk van het nut, stond altijd in de normale stand.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 23.09.2014 - 16:48
door Joh@n
lint schreef:
Ik heb de optie een keer gehad maar was niet onder de indruk van het nut, stond altijd in de normale stand.
Is ook de reden dat ik de optie heb overgeslagen. Het verschil schijnt vrij klein te zijn en in de praktijk kom je in 1 stand uit volgens de verkoper. Ik vond een neerklapbare passagiersstoel bijvoorbeeld een nuttigere optie.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 24.09.2014 - 08:30
door spacewagon
Ik heb 'm ook. Staat altijd op 'midden'. De rest één keer geprobeerd en weer gekozen voor 'midden'.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 25.09.2014 - 21:01
door Dries_volvit
De dealer bevestigd!
De standaard elektrische stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. De optie die vermeld wordt kan de sterkte van de bekrachtiging wijzigen. De marges tussen veel en weinig stuurbekrachtiging liggen dus veel verder uit elkaar bij deze optie.
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 26.09.2014 - 13:25
door jooonathan
Handig om te weten, dank je Dries!
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 26.09.2014 - 14:33
door MichelR
Oke, voor niets dan weer de 3 standen erbij besteld..

Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 26.09.2014 - 14:42
door rsnhakan
Dus eigenlijk een stukje software?
Re: snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 26.09.2014 - 15:45
door BlackcurrantV70
Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is zelfs op een XC70 Summum niet standaard, het zou me dan ten sterkste verbazen dat het op een V40 er standaard op zit.
Ik had het op de XC60 en nu niet meer in de XC70 en ik vind het stuur toch minder precies, dus ik zou het er wel bijnemen.