Trillen C70 2.4 Turbo cabriolet

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
komijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.07.2014 - 10:15

Sinds een maand zijn wij in het bezit van een C70 2.4 turbo cabriolet. Heeft achterstallig onderhoud maar alles is nu nagelopen en zaken die gedaan cq vervangen moesten worden zijn uitgevoerd.
Probleem is nog het trillen van de auto tussen de 80 en 100 km per uur. Bij lagere en hogere snelheid is er geen probleem. Auto is al uitgelijnd.
Iemand een idee wat het kan zijn? Ben zelf niet technisch dus alles moet ik laten doen. Als er iemand is die wil kijken kom ik met alle plezier naar je toe.
komijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.07.2014 - 10:15

Nog even het bouwjaar. Hij is van 2000.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27723
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zijn de banden nagekeken op cuppen dat kan ook vervelende geluiden en trillingen geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
komijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.07.2014 - 10:15

Dank je Lint, maar er zitten 4 nieuwe banden op. Kan de oorzaak dus niet zijn.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Doet het probleem zich voor bij optrekken of constant rijden tussen die snelheden? Check de motorsteunen en de aandrijfassen, met name de binnenste lagers.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
komijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.07.2014 - 10:15

Dank je Cees. Zal dan iemand moeten zoeken die dat kan. Zou mooi zijn als iemand in de omgeving van Utrecht zou kunnen kijken.Verder is ook geen probleem. Wil niet naar de dealer omdat je daar fors moet betalen.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Zijn de draagarmen en/of schokdempers nog in orde?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Op mijn S80 (2002, 146 duizend km) had ik ook last van trilling bij ca 100 km/u en dan met name bij accellereren. Na diverse onderdelen vervangen te hebben, waarbij het binnenste lager van de rechter aandrijfas wel heel duidelijk totaal versleten was, bleven er toch steeds kleine trillingen terugkomen. Uiteindelijk, na veel topics hier bestudeerd te hebben, afgelopen weekend het volgende maar vervangen, of het nu echt nodig leek of niet. De wielen waren al meerdere malen gebalanceerd en uitgelijnd, en gecheckt op rechtheid, banden gecheckt en dat was het allemaal niet:
- binnenste lager linkerkant aandrijfas
- beide buitenste lagers aandrijfassen (zgn homokineten)
- schokbrekers rondom; er zaten nog de originele onder die met name voor duidelijk versleten waren
- beide draagarmen en de 'balljoints' die eronder zitten gemonteerd
- veerschotels en -lagers voor
- stabilisatorstang 'endlinks'
- bovenste motorsteun, motorsteun rechtsonder, en automaatbaksteun

Eigenlijk is het enige dat ik niet vervangen heb de wiellagers en de stuurkogels, maar die leken me nog helemaal goed. Het duurste van alles waren de schokbrekers, maar ik heb dan ook Bilstein HD genomen gezien de positieve reviews en het is sowieso een normaal slijtagedeel. Resultaat lijkt heel goed, maar we zien het met de tijd wel. Moraal van het verhaal is dat een dergelijke trilling veel verschillende oorzaken kan hebben. Zo kan bijv een van mijn aandrijfassen nog krom zijn, waardoor op termijn de trilling weer terug kan komen.

Aangezien je niet naar een dealer wilt, maar ook niet zelf lijkt te kunnen of willen sleutelen, raad ik je aan om naar een niet-dealer Volvo specialist te gaan.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
2001C70
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 23.07.2014 - 16:39

Had (hoop ik) zelfde probleem met ook C70 2.4T cabrio. Afgelopen winter met winterbanden en nieuwe velgen was probleem verdwenen.
Ben ook geen techneut dus garage heeft (zomer) velgen bekeken welke onder auto zaten bij aanschaf. Er bleker er 3 niet meer recht te zijn hetgeen verholpen is.
Winterbanden omgezet naar de 'probleem' velgen dus ben benieuwd binnenkort of probleem opgelost is nu.
Rij nu dus twee seizoenen op zelfde velgen met resp eerst winter- en nu de zomerbanden, al bijna jaar geen last meer gehad.
C70 cabrio, 2.4T aut. MY2001, Nautic Blue (417), blauw dak, grijs int.
Caab900NG 2.3SE, MY1997, Blauw met, zwart dak, zwart int.
komijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.07.2014 - 10:15

Hallo 2001C70, goed om te lezen dat het probleem bij jou door de velgen veroorzaakt werden. Ik ga eerst eens even naar de bandenleverancier om te kijken of de banden goed gebalanceerd zijn. Hoop dat dit het is maar het is even afwachten!
Senior55
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.10.2012 - 21:59

Heb je ook toevallig niet een APK form gekregen, waarop aandachts punten staan vermeld? Bij mijn C70, kreeg ik het aandachtspunt dat de stuurkogels niet al te best meer zijn. Nu heb ik sinds eind augustus een kraak bij scherp naar rechts sturen, komt ook van rechts voor. Nadere inspectie leert mij dat het veerpoot lager defect is. Zo kom ik er ook achter dat de draagarm rubbers slecht worden, en de veer poten en de stuurkogel echt slecht wordt. SLIK! :sick:
Ik heb getracht foto bij tevoegen, kwaliteit is niet best.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Die kraak bij scherp insturen kan de buitenste homokineet zijn. Zo te lezen kan je het beste meteen 'alles' doen dat ik vorige week bij mijn S80 heb gedaan: voorpoten en lagers, stuurkogels, draagarmen, homokineten enz. Is even slikken maar dan weet je zeker dat alles weer top is, je hebt alles toch los liggen dus kunt overal goed bij, en je kunt weer 150-200 duizend km vooruit.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
GRV70r
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.07.2013 - 21:13

Dag Cees,
Ik heb een c70 T5 2005 Trillingrn bij 40km/hr en 80 km/hr verdergeenlast van trillingen.
Ook bij sturen mn naar links kraak te horen. Wat heeft de vervanging van de genoemde delen ongeveer gekost..?
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Net de hele set onderdelen nieuw bij Skandix in Duitsland voor iets van €800 gekocht:
- buitenste homokineten incl nieuwe rubbers en klemmen
- draagarmen
- veerpootlagers en veerschotels
- stabilisatorstang eindstangen
- schokbrekers rondom, standaard Sachs type

Halve dag werk om alles te monteren en je kunt er (in mijn geval dan) weer ca 250,000 km tegenaan

Kijk maar even op de Skandix site, danwel een van een goede leverancier in Nederland (wij wonen in Zwitserland en dan zijn Duitse leveranciers net zo goed als Nederlandse) voor de prijzen van de individuele onderdelen. Succes,
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Robin Visser
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 20.07.2010 - 14:49

Ik kom hier niet zo vaak. Ben al 250.000 km blije C70 T5 cabrio rijder.

Laatst ben ik bij een velgenspecialist geweest met een paar sets wielen. Dat heeft me de ogen doen openen. Er zat een slag in zo'n beetje alle wielen. Alles wat rond draait en niet rond is, dat zijn je eerste verdachten voor trillingen. Dus voordat je alle onderdelen gaat vervangen die je hiervoor ziet, zou ik eerst 'ns bij een velgenspecialist langsgaan om te checken of ze een slagje hebben. Kost waarschijnlijk niks en het richten is tientjeswerk. Wat ik ervan heb geleerd, is eerst de wielen doen, dan balanceren en als je dan nog narigheid hebt, dan moet je verder kijken. Een bevriende garagist heeft me op dit spoor gezet toen hij zelf aan het balanceren bleef met de wielen/banden van z'n Citroën SM. Toen ie bij de velgenspecialist z'n velgen had laten richten en hij alles weer had gebalanceerd, was het euvel verholpen.
Laatst gewijzigd door Robin Visser op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mina
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.08.2023 - 12:01

cees klumper schreef: 18.10.2014 - 20:25 Net de hele set onderdelen nieuw bij Skandix in Duitsland voor iets van €800 gekocht:
- buitenste homokineten incl nieuwe rubbers en klemmen
- draagarmen
- veerpootlagers en veerschotels
- stabilisatorstang eindstangen
- schokbrekers rondom, standaard Sachs type

Halve dag werk om alles te monteren en je kunt er (in mijn geval dan) weer ca 250,000 km tegenaan

Kijk maar even op de Skandix site, danwel een van een goede leverancier in Nederland (wij wonen in Zwitserland en dan zijn Duitse leveranciers net zo goed als Nederlandse) voor de prijzen van de individuele onderdelen. Succes,
Hallo Cees ben sinds 3 weken een nieuwe blije 2.4T prestige cabrio rijder. Trillen bij 40 en 80kmh. Welke volgorde heb jij aangehouden ?
Groet Rob
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Rob, ik zou beginnen met checken of er ergens speling zit in de aandrijfassen, ophanging e.d. Uiteindelijk werden de trillingen in mijn S80 veroorzaakt door een iets kromme aandrijfstang, waarschijnlijk agv een botsingkje van vorige eigenaar. Dat de aandrijfas iets krom was was niet te zien, maar te merken aan de slijtage in de lagers van die as.vervangen door een nieuwe van Volvo en probleem voorgoed opgelost.
Trilling kan ook komen door band of wiel; verwissel voor- en achterwielen eens en kijk of het weg is.
Succes!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Mina
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.08.2023 - 12:01

Hoi Cees dank voor jouw reactie
Als de lagers versleten zijn hoor je dat niet?
De vorige eigenaar zei dat zijn vorige c70 dat ook deed en zijn garage zou ook gezegd hebben dat het bij de auto hoort omwille van zijn slappe torsiestijfheid. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat accepteert bij een auto van destijds 65k

Wielen heb ik laten balanceren en heeft niet geholpen
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Je hoort het niet als een lager speling heeft, je voelt het alleen. As stevig vastpakken en kijken of hij speling heeft, aan de binnen- danwel buitenkant. Onze C70 met 250-plus duizend km rijdt uiterst soepel en trillingsvrij.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”