Pagina 1 van 1
V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 30.09.2014 - 21:20
door robbie2
Keuzes zijn soms moeilijk te maken.
Ik twijfel tussen een nieuwe V40 D4 4 cylinder lekker zuinig en zelf samen te stellen 8 weken levertijd of een V40 D4 5 cylinder met 177 Pk automatic en maar 55k welke natuurlijk een heerlijke roffel heeft en heerlijk schakelt en in 1 week leverbaar alleen is wel duurder in gebruik. Scheelt ongeveer 800 euro per jaar,
Emotie zegt 5 cylinder, verstand 4 cylinder. Keuzes.....
Wat is wijsheid ?

Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 30.09.2014 - 21:29
door ijsga
Als je van die 800 euro niet hoeft wakker te liggen natuurlijk voor de 5 cilinder gaan :) Vind zelf de rijbeleving in een auto best heel belangrijk en een mooi motorgeluid en goede automaat draagt daar zeker aan bij.
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 00:06
door lint
Als de meerkosten van € 800 niet bezwaarlijk zijn altijd voor de D4 5 cilinder gaan.
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 08:28
door the taxman
nieuw, zelf samengesteld, fantastische motor, 800 euro per jaar
tja, geen keuze, altijd de nieuwe
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 09:48
door V50 R
De nieuwe natuurlijk.. Samenstellen naar smaak, de eerste kilometers en het geweldige nieuwe D4 biturbo blok. De vijfcilinder heeft alleen het geluid wat een grote pré is, maar de nieuwe generatie volvo motoren rijdt erg goed. Dus voor mij zou het een no brainer zijn..

Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 09:53
door D2
Komt heel binnenkort niet ook de nieuwe D4 met achttraps automaat beschikbaar?
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 10:01
door V50 R
Die is er al!
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 10:21
door Walter
als het ook om een D4 automaat gaat dan zou ik kiezen voor de 8-traps. Heerlijke combi. En natuurlijk heeft een vijfcilinder een emotionele voorsprong maar die viercilinder D4 is een heerlijke motor die qua beleving echt niet onder doet
Re: V40 D4 4 cylinder 190pk of de D4 5 cylinder 177 pk automatic
Geplaatst: 01.10.2014 - 11:08
door Fulaks
Walter schreef:
als het ook om een D4 automaat gaat dan zou ik kiezen voor de 8-traps. Heerlijke combi. En natuurlijk heeft een vijfcilinder een emotionele voorsprong maar die viercilinder D4 is een heerlijke motor die qua beleving echt niet onder doet
+1, na 15.000 km ervaring met deze combi in een V70 en na twee V70's met 5-cylinder diesel te hebben gehad. Gemiddeld echt verbruik ook 1,5l/100km lager, prestaties zeer vergelijkbaar in mijn beleving, de automaat is echt heel goed . Ben eigenlijk best in mijn nopjes met deze aandrijflijn, en fiscaal en qua verbruik scheelt het ook nog eens de spreekwoordelijke slok op een borrel. Dat de geluidsbeleving van het D5 blok wat beter scoort is waar, maar ook relatief : enerzijds is het motorgeluid van de D4 (in de V70 althans) blijkbaar minder of beter gedempt t.o.v. de D5, anderzijds wen je daar ook erg snel aan. Ik heb er alvast geen enkel probleem mee gehad.
Eigenlijk blijft dan enkel nog de duurzaamheid over, en die moeten we gewoon afwachten, daar is op dit moment weinig zinnigs over te zeggen.
Om terug te komen op de keuze van de TS : D5 ja, maar wat mij betreft liever niet met de "oude" geartronic als je weet hoe goed de nieuwe D4 met de nieuwe 8-traps automaat rijdt. En als een D4 automaat niet binnen het budget past, zou ik liever een D4 handgeschakeld nieuw configureren dan een gebruikte 5-cylinder met "oude" geartronic kopen.