Tijdens het file rijden,dus vele malen optrekken en stilstaan,gaat de auto schokken.
Het lijkt dan of het blok schud.
Is dit een bekend verschijnsel?
Het betreft een benzine 2,4 motor met 98.000 km op de teller.
Volvo onderhouden en er zit geen trekhaak onder de auto,dus er is nooit een zware last mee verplaatst.
Graag hoor ik de ervaringen en daarvoor de eventuele oplossingen.
Perry.
Re: Motor schokt
Geplaatst: 05.10.2014 - 18:10
door lint
Heb je de auto al laten uitlezen op foutcodes?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 05.10.2014 - 18:37
door s 60 summum
Er zijn geen foutcodes.
En het treed pas op na een aantal keren de koppeling achter elkaar te hebben ingetrapt.
Normaal is er niks aan de hand.
Re: Motor schokt
Geplaatst: 06.10.2014 - 11:36
door s 60 summum
Verder niemand met deze ervaring?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 07.10.2014 - 14:59
door vweisbeek
Misschien het gasklephuis...
Re: Motor schokt
Geplaatst: 07.10.2014 - 15:20
door MarioC70
s 60 summum schreef:
Tijdens het file rijden,dus vele malen optrekken en stilstaan,gaat de auto schokken.
Het lijkt dan of het blok schud.
Is dit een bekend verschijnsel?
Het betreft een benzine 2,4 motor met 98.000 km op de teller.
Volvo onderhouden en er zit geen trekhaak onder de auto,dus er is nooit een zware last mee verplaatst.
Graag hoor ik de ervaringen en daarvoor de eventuele oplossingen.
Perry.
Motor temperatuur blijft goed tijdens het rijden in de file?
Is het niet de koppeling dit bibbert bij het optrekken?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 07.10.2014 - 21:28
door s 60 summum
Mario,
De temperatuur blijft goed.
Maar net wat je zegt,dat de koppeling bibbert bij het optrekken,
daar lijkt het wel op ja.
Maar bij minder dan 100.000 km kan deze toch nog niet versleten zijn?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 13.10.2014 - 13:32
door HansEindhovenV70
Een koppeling kan een heel auto leven meegaan. De levensduur van een koppeling is heel erg afhankelijk van de rijstyle en omstandigheden. Bij veel stadsverkeer slijt deze veeeeeel harder dan bij veel snelwegkilometers. Er zijn genoeg gevallen waarbij de koppeling na 100 dkm op is.
Re: Motor schokt
Geplaatst: 25.10.2014 - 12:41
door s 60 summum
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het de bobine moet zijn.
Zijn dit er meerdere en waar zitten die?
Is het een klus die goed zelf is te doen?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 25.10.2014 - 14:15
door kevinwalter
Je hebt er 5 van, zitten met 1 bout per stuk vast.
Boven op de bougies. onder de zwarte kap boven op het motorblok.
Waarom denk je dat het de bobines zijn?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 25.10.2014 - 20:08
door s 60 summum
Ik zat met een kennis in de auto toen het schokken weer plaatsvond.
Hij rijdt ook een s 60 en heeft precies hetzelfde gehad.
Ik zie op het internet dat ze al snel 50 euro kosten(bosch).
Moeten ze dan allemaal vervangen worden?
Re: Motor schokt
Geplaatst: 26.10.2014 - 14:45
door johnnyS
Je hoeft ze niet allemaal te vervangen, vaak is het wel zo dat als er eenmaal één defect is je een grote kans hebt dat de andere ook volgen. Maar daar kan veel tijd tussen zitten, soms jaren.
(Het wil ook wel eens voor komen dat een bobine "doorslaat" als de bougies te lang zijn blijven zitten)
Re: Motor schokt
Geplaatst: 26.10.2014 - 17:43
door s 60 summum
Ik zal de bougies eens bekijken,maar de auto heeft wel altijd de voorgeschreven onderhoudsbeurten bij de Volvo dealer gehad.
Re: Motor schokt
Geplaatst: 26.10.2014 - 19:59
door johnnyS
Het is maar een tip. Een bobine kan ook gewoon spontaan stuk gaan.
( meestal geeft deze wel een fout code en een verband met de koppeling zie ik ook niet)
Re: Motor schokt
Geplaatst: 30.10.2014 - 17:28
door GRUNNS60
hmm verband met koppeling lijkt me ook moeilijk te leggen of t is dat het allemaal wat warmer wordt bij filerijden.
zou zeker bougies en bobines controleren. verwacht bij falende bobine wel een melding. uitlezen dus? anders sopwieso wat lastig te gokken welke het is.
en ja een koppeling kan wel na 5km stuk zijn als je m verkeerd gebruikt
Re: Motor schokt
Geplaatst: 30.10.2014 - 18:16
door lint
Ja, zo krijg je alles kapot zoals die man met de koppeling omgaat.
Re: Motor schokt
Geplaatst: 31.10.2014 - 20:51
door johnnyS
Om te bepalen welke en of dat de bobine stuk is kun je ook als de motor loopt het stekkertje van de bobine los halen. Als de motor nu slechter gaat lopen is de bobine zeer waarschijnlijk goed. Gebeurt er niets en blijft de motor het zelfde lopen als voor dat de stekker was los genomen dan ga er maar van uit dat deze bobine stuk is. Na bij alle vijf de cilinders dit gedaan te hebben weet je hoe het zit....
Re: Motor schokt
Geplaatst: 01.11.2014 - 17:34
door s 60 summum
Ik ga het morgen eens proberen,alvast bedankt voor de info.