Pagina 1 van 2

Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 00:13
door mpc007
Ha! Wij oriënteren ons thuis op de aanschaf van een V60 D6, en daarbij kwam de volgende situatie op.
In een gebruikersreview op Autoweek.nl was te lezen dat wanneer je volledig elektrisch weg wilt rijden in de winter, je geen gebruik kunt maken van de verwarming, omdat hiervoor de dieselmotor aan moet. Wel zou het mogelijk zijn om de auto op te warmen via laadpaalstroom of de diesel voordat je wegrijdt (standkachel). Hoe zit het echter als je:

> Geen laadpaal thuis hebt, dus 's nachts niet laadt (best kans dat we die niet willen, omdat op het werk al gratis opgeladen kan worden).
> Geen standkachel aangevinkt hebt
> Geen Volvo on Call services aangevinkt hebt (dus je hebt geen app op je smartphone voor preconditioning)
> Geen PCC (personal car communicator) hebt aangevinkt waarmee je de auto op laat warmen (preconditioning) als je de portieren ontgrendelt / instapt

Is het gevolg dan gewoon dat je wanneer je de dieselmotor niet bij de start al wilt gebruiken dus sowieso in een koude auto wegrijdt, omdat er geen mogelijkheid tot opwarmen is? Of kan opwarmen in dat geval toch op een of andere manier elektrisch vanuit de accu? En wanneer het antwoord op vraag 1 ja is (het kan dus niet, tenzij je diesel gaat verstoken) kan je dan op z'n minst wel de standaard stoelverwarming op de accu laten draaien, zodat het nog een beetje warm wordt binnen?

Ook schijnt er nog een instelling in dat TFT instellingenmenu te zijn die 'automatische verwarming AAN / UIT' heet, wat heeft dit voor effect?

Ik vroeg me dit af omdat ik bijna overal lees dat iedereen deze opties gekozen heeft, maar ze zijn best duur dus zo vanzelfsprekend vond ik het niet. Sommige mensen doen het via de sleutel, sommige via de app, en sommige via de timer in het TFT instellingenmenu, maar ik ben juist benieuwd wat er allemaal nog kan wanneer je die opties weglaat! Hoor het graag, erg benieuwd :)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 07:40
door bart simpson
je overweegt een auto van minimaal 60K en gaat dan lopen mieren over spul dat iets extra kost?

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 07:56
door jtb81
Volgens mij stelt de topicstarter een paar legitieme vragen. Alvast excuus aan hem voor Bart Simpson, die reageert soms wat raar. Ik kan je helaas geen antwoord geven verder. Maar er zijn vast welwillenden hier die wel normaal kunnen reageren.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 08:04
door rsnhakan
Hey BS, weer terug? Lang niet gezien! WB!

Als je een PIH zonder enige opties besteld hebt, dan kun je alleen verwarmen met de laadkabel aangesloten op een laadpaal/stopcontact. De timer krjjg je dan in het TFT display. Dus als je vertrektijd afwijkt van de ingestelde tijd, heb je een klein "probleem". (koude auto)

Wil je meer gebruiksgemak? Vink gewoon wat opties aan die jij denkt nodig te hebben.

Automatisch verwarmen gebruikt de standkachel om de motor (koelvloeistof volgens mij) en het interieur te verwarmen.

In de winter zet ik in de Pure stand alle mogelijke soorten verwarming aan. Lijkt me dat dit vanuit de 400V accu wordt gevoed. De standkachel werkt hierbij ook. (automatisch verwarmen AAN) Met deze optie uit zal de motor volgens mij gaan draaien om het interieur e.d. te verwarmen.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 11:13
door mpc007
Heb nog eens heel goed naar de optielijst gekeken, en de standkachel met timer via het TFT is inderdaad standaard op alle modellen. Er zijn een aantal zaken waar je voor bij mij moet betalen:
- Bediening via VOC App
- Bediening via afstandsbediening / sleutel

En de optie:
- Elektrische motorverwarming met timer

Deze laatste zit ook in de Hybrid Tech Line, weten jullie wat dit doet? Zorgt dit er dus voor dat je de standkachel niet nodig hebt? Ik kan me een ander topic herinneren waarbij bij de ene bezitter wel warme lucht zonder standkachel het interieur inkwam op Pure, en bij de andere niet. Zou dat verschil veroorzaakt worden door deze optie?

En die 'automatische verwarming' optie heeft dus iedere PIH bezitter, omdat dit gekoppeld is aan de standkachel?

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 11:24
door IkeV70
Volgens mij heeft een PIH altijd een standkachel op diesel om het interieur te verwarmen (er zijn nog andere manieren om het ineterieur te verwarmen). De opties gaan erover of je de standkachel ook kunt programmeren om alvast voor te verwarmen als je auto nog geparkeerd staat.
Het is dus niet zo dat wanneer je geen extra opties aankruist je geen verwarming hebt tijdens electrisch rijden.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 12:32
door jp-v60
standkachel zit er standaard in en je kan deze op tijd instellen via de boordcomputer

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 14:01
door mpc007
En hoe zit het dan met elektrische verwarming (dus wanneer je de standkachel niet wilt gebruiken)? Is dat dan die optie die ik hierboven noemde? Wat gebeurt er als je de automatische verwarming in instellingen dan op UIT zet?

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 14:33
door IkeV70
Die optie waar jij het over hebt is volgens mij de "electrische motorverwarming met timer". Dat is een apart verwarmingselement met een aparte aansluiting aan de buitenkant. Je plugt dan een stekker in je auto en in een 230V stopcontact om je motor voor te verwarmen. Dat heeft hier ongeveer niemand denk ik.
Het is een beetje onduidelijk, maar het lijkt erop dat er naast de standkachel op diesel ook een electrisch verwarmingselement aanwezig is in de PIH die gebruikt kan worden om het interieur te verwarmen als je electrisch rijdt en "automatisch verwarming" (dus standkachel) uit hebt staan. Niet iedereen echter kan beamen dat het interieur warm wordt in deze situatie. Die van mij in elk geval wel (maar ik heb dan ook wel alle lines aangekruist)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 15:42
door rsnhakan
Wij laden mbv de schuko stekker, maar dat maakt niets uit. De elektische motorverwarming incl. timer is een onderdeel dat achter de motor is bevestigd. Het zorgt ervoor dat wanneer je de auto verwarmt op standje "binnen", dus elektrisch, de motor ook elektrisch verwarmt wordt. Hierbij wordt er dus geen diesel verbruikt om de auto én motor te verwarmen, maar stroom.

Kort samengevat: elke PIH kan het interieur elektrisch verwarmen, maar als je de motor ook elektrisch wilt verwarmen, moet je die optie aanvinken.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 16:05
door mpc007
Ah, ik snap het. Maar eigenlijk is dat dus meer een optie voor als je vaak met een ingesneeuwde auto zit, om zo te zorgen dat je wel fatsoenlijk kunt starten. Iets voor Scandinavië dus, duidelijk.

Hakan, het laatste wat je schrijft begrijp ik dan weer niet helemaal. Zowel jij als Ike zeggen dat elektrische verwarming (dus met standkachel / automatische verwarming op UIT) mogelijk is, maar ik dacht juist in eerdere posts gelezen te hebben dat dit bij stilstand alleen kan als je aan de kabel ligt, op de BINNEN stand. Buiten en zonder kabel niet, omdat dit teveel van de accu zou vragen.

Dus (jammer dat ik zo'n overzicht nog nergens anders gezien heb):

- RIJDEND EN AUTOMATISCHE VERWARMING UIT
Pure > elektrisch verwarmingselement vanuit accu stroom
Hybrid > elektrisch verwarmingselement vanuit accu stroom OF koelvloeistofwarmte als de diesel aanslaat
Power / AWD > Koelvloeistofwarmte, diesel draait continu

- STILSTAND / MOTOREN UIT EN AUTOMATISCHE VERWARMING UIT
Buiten stand > geen elektrische verwarming / preconditioning mogelijk
Binnen stand > elektrische verwarming / preconditioning mits aan kabel

- KOELING
Altijd mogelijk, maar zonder kabel slechts enkele minuten, en met kabel tot 50 minuten.

Kunnen jullie dit allebei bevestigen? Dan is het voor mij duidelijk. Resten er nog drie vragen:
- Onder welke temperatuur gaat de dieselmotor sowieso aan om het elektrische verwarmingselement te helpen omdat de onderdelen anders te koud blijven?
- Werkt de stoelverwarming op elektriciteit van het accupakket (in Pure mode)?
- Wanneer gaat de auto in ECO stand, en welke functies vallen dan allemaal weg?

Alvast heel erg bedankt :)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 16:25
door IkeV70
Ik denk dat je overzichtje zo wel klopt.

vwb die 3 vragen:

1. Geen idee
2. Ja
3. Als je naar Pure schakelt. Niet duidelijk wat er dan allemaal uitgeschakeld wordt. De airco en "diverse stroomgebruikers". Je kunt echter wel alle functies vervolgens weer aanzetten (of de klimaatcontrole weer op "auto" zetten)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 17:14
door rsnhakan
ECO-klimaat wordt geactiveerd wanneer je in Pure rijdt. Hierbij wordt de klimaatregeling nog steeds automatisch geregeld, maar dan zonder gebruik te maken van de airco. Je kan AUTO-klimaat gewoon weer inschakelen in Pure, zoals IkeV70 ook al zegt.

Voorbeeld: je rijdt in welke stand dan ook (maar niet de Pure-stand) en hebt de airco, stoelverwarming voor, achter en je stuurverwarming aan. Als je naar Pure schakelt, worden al deze stroomgebruikers uitgeschakeld en dien je ze zelf weer in te schakelen, indien je dat wenst. Verder heb je in de Pure-stand meer bandbreedte om op elektriciteit te rijden.

Onder welke temperatuur de motor zwz aan gaat weet ik niet, want zulke koude temperaturen heb ik nog niet meegemaakt.

Koelen en verwarmen zonder laadkabel kan maximaal 2 minuten. Met kabel inderdaad tot 50 minuten. Maar ik betwijfel of je zonder enige verdere opties je deze wel kunt gebruiken. Bij ons staat onder de timers de optie nu starten, maar is dat bij een model zonder opties ook zo? Want dit zijn de opties die je kunt bestellen:

- Voorverwarming of –koeling in te schakelen met de autosleutel en de Sensus Pro met Volvo On Call App
- Voorverwarming of –koeling te activeren met en zonder aangesloten laadkabel

Oh, het laatste waar ik over schreef ging om de optie 902 Elektrische motorverwarming met timer.

Hier heb ik geen antwoord op, omdat bij ons automatisch verwarmen op aan staat:

- RIJDEND EN AUTOMATISCHE VERWARMING UIT
Pure > elektrisch verwarmingselement vanuit accu stroom (geen idee, Paul weet dit misschien wel)
Hybrid > elektrisch verwarmingselement vanuit accu stroom OF koelvloeistofwarmte als de diesel aanslaat (geen idee)
Power / AWD > Koelvloeistofwarmte, diesel draait continu (juist)

- STILSTAND / MOTOREN UIT EN AUTOMATISCHE VERWARMING UIT (wanneer de auto niet gebruikt wordt en er van uitgaande dat je geen enkele optie neemt)
Buiten stand > geen elektrische verwarming / preconditioning mogelijk (juist)
Binnen stand > elektrische verwarming / preconditioning mits aan kabel(juist)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 17:24
door mpc007
Super dat jullie mijn verhaal konden bevestigingen. Heb nu aardig door wat je allemaal kan / wat er gebeurt in de verschillende modi. Kan ik dat weer in Jip en Janneke-taal uitleggen aan m'n pa ;)

@Hakan, welke opties zouden dan iets veranderen aan de mogelijkheid om altijd 2 minuten te kunnen warmen / koelen zonder kabel? Nergens in de optielijst staat dat dit een bijzonder iets is wat je alleen krijgt bij VOC, de PCC, of de Hybrid Tech Line. Maar misschien kan een PIH rijder zonder deze opties dit bevestigen?

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 17:29
door rsnhakan
Oh ja wel, optie 900/901 Voorverwarming of –koeling in te schakelen met de autosleutel en te activeren met en zonder aangesloten laadkabel. (als je hem los zou nemen ipv het Hybrid Tech Line)

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 19:54
door mpc007
Ja, dat is één van de methoden om het systeem aan te krijgen. Net als Volvo on Call.
Maar aankrijgen op een andere manier zegt niet dat je het systeem anders dus niet krijgt. Het systeem krijg je vlg. mij sowieso, de sleutel biedt je alleen een extra mogelijkheid om het te regelen. Las ik. De manier zonder opties zou dan de timer zijn, die je sowieso krijgt. Alleen werkt deze dus maar 2 minuten, dus het nut is beperkt (als je 'm om 20:00 zet en je komt pas 20:10 is 't allang weer uit).
Dat is ook mijn hele punt met die Hybrid Tech Line, de optie die jij noemt, én het VOC systeem, het biedt te weinig meerwaarde voor de prijs, als je ziet wat er volgens mij standaard allemaal al kan. En niemand heeft het door, omdat iedereen gewoon alle opties aanvinkt..

EDIT: de optie die jij noemt (901) kan ik ook helemaal niet kiezen via de Volvo.nl Car Config. Alleen 900 voor bediening via sleutel (staat niets over laadkabel bij) en 902 voor die motorverwarming. Misschien een MY afhankelijk ding?

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 20:09
door rsnhakan
Optie 900: voorverwarming of -koeling is in te schakelen mbh de autosleutel (2-3 seconden op het approach verlichting knopje drukken, knipperlichten zullen een aantal keer knipperen om aan te geven dat het systeem zal starten)

Optie 901: voorverwarming of -koeling in te schakelen en te activeren met en zonder aangesloten laadkabel.

Vwb je punt over de Hybrid Tech Line: een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak kost als losse optie al 1.350EUR. Neem daar het bedrag van de achteruitrijcamera ed bij en je zit al gauw over het totale bedrag heen. Neemt niet weg dat optie 900 en 901 wel erg dure software updates zijn. Volgens mij waren er een aantal mensen die deze opties achteraf hadden laten installeren.

Het wordt steeds meer verwarrend.

EDIT:
Oh zie dat ze optie 901 hebben weg gelaten in de MY15 reeks. Blijkbaar is dit nu standaard.

- Parkeerverwarming met timer en Voorverwarming of - koeling te activeren met en zonder aangesloten laadkabel

Om antwoord te geven op je vraag: ja het is mogelijk om zonder laadkabel te verwarmen/koelen.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 06.10.2014 - 23:39
door mpc007
Gelukkig zag je uiteindelijk wat ik bedoelde, optie 901 bestaat inderdaad niet meer ;)

Ook bij jouw samenstelling van het Hybrid Tech Line pakket moet ik een noot stellen, het schuifdak en de camera's krijg je er ALLEEN bij als je een Summum hebt, het pakket kost dan 2500, wat ik toch best veel vind. Als je de Momentum pakt kost het 900 en krijg je alleen TrackTrace, VOC, en die 900 afstandsbedieningsoptie. Is dus blijkbaar nogal wat geschoven met opties sinds jullie de auto hebben, welk modeljaar was dat?

Maar wij zouden in het geval van een Summum nooit voor het Hybrid Tech gaan, de prijs is ondanks dat je een hoop krijgt fors. Het open dak willen we bovendien eigenlijk niet, het pakt zo'n 2 centimeter kostbare hoofdruimte weg (iedereen is hier rond 1.90m). En om toch even op bart simpson in te gaan, het is niet per se mieren over opties maar de catalogusprijs boeit voor leaserijders gewoon niet echt. Dus of het nu een auto van 40 of 60k is, als leaserijder pak je op dezelfde manier opties (altijd kijken of je 't nodig hebt of z'n minst veel toegevoegde waarde in dagelijks gebruik geeft). De D6 is nu erg gunstig, maar wanneer je het ding 10k duurder maakt met opties, loopt dat voordeel voor een deel weer weg, en dat is gewoon zonde (en ook overkill op een auto die al zo compleet is, imo).

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 07.10.2014 - 06:56
door Paul
In Pure rijden zonder de standkachel zorgt er voor dat als het onder de 15 graden de motor bij springt, hij kan het zooitje dan niet elektrisch verwarmen, dan haal je de eerste bocht niet op stroom.

Verder merk ik nu het weer koud is het volgende, de standkachel maakt het zodanig warm dat je de temperatuur wel op 17 graden kan zetten, maar het nog steeds hartstikke warm wordt.

Re: Wat als géén standkachel aanwezig is?

Geplaatst: 07.10.2014 - 09:36
door IkeV70
Paul schreef: Verder merk ik nu het weer koud is het volgende, de standkachel maakt het zodanig warm dat je de temperatuur wel op 17 graden kan zetten, maar het nog steeds hartstikke warm wordt.
Dit heb ik zeker niet. Sowieso stookt de kachel het interieur niet zo warm, en bovendien zou de airco ijskoud gaan blazen als ik de temperatuur op 17 zou zetten.