v50-s40-c30 kachelradiateur vervangen
Geplaatst: 10.10.2014 - 01:05
Heb net zelf de kachelradiateur vervangen van mijn v50-t5 (2005)
Na afgeschrokken te zijn door verhalen over "hele dashboard eruit" en "een dag werk "
heb ik een stuk plastic van het kachelhuis rechts weggezaagd , en door het ontstane gat de
radiateur vervangen .
Prima gelukt , na montage zijn er alleen 2 kleine gleufjes zichtbaar die ik afgekit heb .
Uren werk ? Twee, inclusief het vervangen van de in mijn ogen gammele koppelingetjes in de pijpen
door 2 stukken radiateurslang met 4 klemmen .
Werkt perfect, en kan absoluut niet lostrillen , dit itt de plastic clipjes met de o-ringen , die naar
het schijnt ook kunnen gaan lekken door versleten motor ophangrubbers ( te grote motor bewegingen )
Maar nadat ik de reparatie gedaan had vond ik ( zoals het altijd gaat ) een beschrijving voor
het vervangen van de kachelradiator, die laat zien dat het "hele" dashboard er helemaal niet uit hoeft .
Als ik dat geweten had had ik ook de zaag niet ter hand genomen , maar ja .
http://www.justanswer.com/car/885kj-vol ... eater.html
( M.b.t. de titel , de procedure is voor de v50, de s40-type 2 en de c30 hetzelfde )
Tip , maak het inwendige van het kachelhuis waar de radiateur gelekt heeft erg goed schoon ,
anders blijft de boel nog lang stinken naar koelvloeistof als de nieuwe radiateur de boel weer opwarmt .
( Vind het trouwens een belachelijke constructie dat de kachelradiateur ALTIJD warm is , en dat de temperatuur regeling op het dashboard niet de waterstroom reguleert , maar de kleppen in het kachelhuis ).
Als de radiateur eruit is , zie je iets verderop de airco radiateur liggen , 20 cm ervandaan in hetzelfde luchtkanaal .
Nou niet echt een hoogtepuntje in ontwerp zeg maar . Maar ja , ik kwam dan ook op alle onderdelen FoMoCo tegen .....
Hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen .
Na afgeschrokken te zijn door verhalen over "hele dashboard eruit" en "een dag werk "
heb ik een stuk plastic van het kachelhuis rechts weggezaagd , en door het ontstane gat de
radiateur vervangen .
Prima gelukt , na montage zijn er alleen 2 kleine gleufjes zichtbaar die ik afgekit heb .
Uren werk ? Twee, inclusief het vervangen van de in mijn ogen gammele koppelingetjes in de pijpen
door 2 stukken radiateurslang met 4 klemmen .
Werkt perfect, en kan absoluut niet lostrillen , dit itt de plastic clipjes met de o-ringen , die naar
het schijnt ook kunnen gaan lekken door versleten motor ophangrubbers ( te grote motor bewegingen )
Maar nadat ik de reparatie gedaan had vond ik ( zoals het altijd gaat ) een beschrijving voor
het vervangen van de kachelradiator, die laat zien dat het "hele" dashboard er helemaal niet uit hoeft .
Als ik dat geweten had had ik ook de zaag niet ter hand genomen , maar ja .
http://www.justanswer.com/car/885kj-vol ... eater.html
( M.b.t. de titel , de procedure is voor de v50, de s40-type 2 en de c30 hetzelfde )
Tip , maak het inwendige van het kachelhuis waar de radiateur gelekt heeft erg goed schoon ,
anders blijft de boel nog lang stinken naar koelvloeistof als de nieuwe radiateur de boel weer opwarmt .
( Vind het trouwens een belachelijke constructie dat de kachelradiateur ALTIJD warm is , en dat de temperatuur regeling op het dashboard niet de waterstroom reguleert , maar de kleppen in het kachelhuis ).
Als de radiateur eruit is , zie je iets verderop de airco radiateur liggen , 20 cm ervandaan in hetzelfde luchtkanaal .
Nou niet echt een hoogtepuntje in ontwerp zeg maar . Maar ja , ik kwam dan ook op alle onderdelen FoMoCo tegen .....
Hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen .