Pagina 1 van 1

Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 15:37
door Baassie
Afgelopen week heeft Driveaholic mijn V40 getest. Hij is een pure petrolhead en vindt de begrenzing sowieso maar niets. WIl je weten wat hij van de auto vond? Kijk dan eens op http://driveaholic.nl/

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 15:46
door OGA244
zonder begrenzing kan natuurlijk gewoon vanaf € 32.495,--

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 15:52
door lint
Maar dat wil niemand voor die prijs, de meeste mensen willen het maximale voordeel met daarbij de prestaties van het duurdere model.

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 16:06
door dbosker
lint schreef: Maar dat wil niemand voor die prijs, de meeste mensen willen het maximale voordeel met daarbij de prestaties van het duurdere model.
Tsja, we blijven natuurlijk wel Nederlander :D

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 16:54
door Ben
Ik noem dat altijd het RNG-syndroom

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 11.10.2014 - 18:19
door RaJean
Baassie schreef: Afgelopen week heeft Driveaholic mijn V40 getest. Hij is een pure petrolhead en vindt de begrenzing sowieso maar niets. WIl je weten wat hij van de auto vond? Kijk dan eens op http://driveaholic.nl/
De forum-discussies samengevat in 1 pagina -> knap, terecht en leuk om te lezen.
Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief - :D

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 12.10.2014 - 08:55
door DanielD1976
Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief
Hoezo zou je het er als liefhebber van de V40 niet mee eens zijn?
Het klopt zo ongeveer allemaal wat er staat. Het enige wat ik flauwekul vind is de topsnelheid. Ik heb al veel km 's in Duitsland gereden met de top van 199, maar had niet het idee dat ik het verkeer ophield.
Hij is snel, stil en comfortabel, en het is weliswaar een iets sportievere auto maar met de nadruk op iets.
De motor is snel, maar voelt niet snel aan vanwege de lineaire vermogensopbouw (komt volgens mij door de biturbo)
Het onderstel is best goed en hij gaat snel door een bocht, maar ook dat voelt niet echt spectaculair aan. Daarbij komt ook nog dat deze nog de 16"eco-bandjes eronder had staan. Hiermee heb ik zelf ook een keer gereden en het was voor mij een reden om 1500,- uit te geven voor 18" velgen.

Indien ik korter bij mijn werk woonde, had ik een Mini roadster of een tweedehands Porsche Boxster gekocht. Ik moest er echter niet aan denken om hier iedere dag 200km mee te rijden qua kosten (Porsche) of vermoeidheid (Mini).
De BMW vind ik niet zo mooi en bij de VAG auto's was ik een beetje bang voor de degelijkheid (hoewel dit bij de Volvo VEA ook nog onbewezen is).

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 12:52
door RaJean
DanielD1976 schreef:
Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief
Hoezo zou je het er als liefhebber van de V40 niet mee eens zijn?
Het klopt zo ongeveer allemaal wat er staat. Het enige wat ik flauwekul vind is de topsnelheid. Ik heb al veel km 's in Duitsland gereden met de top van 199, maar had niet het idee dat ik het verkeer ophield.
Hij is snel, stil en comfortabel, en het is weliswaar een iets sportievere auto maar met de nadruk op iets.
De motor is snel, maar voelt niet snel aan vanwege de lineaire vermogensopbouw (komt volgens mij door de biturbo)
Het onderstel is best goed en hij gaat snel door een bocht, maar ook dat voelt niet echt spectaculair aan. Daarbij komt ook nog dat deze nog de 16"eco-bandjes eronder had staan. Hiermee heb ik zelf ook een keer gereden en het was voor mij een reden om 1500,- uit te geven voor 18" velgen.

Indien ik korter bij mijn werk woonde, had ik een Mini roadster of een tweedehands Porsche Boxster gekocht. Ik moest er echter niet aan denken om hier iedere dag 200km mee te rijden qua kosten (Porsche) of vermoeidheid (Mini).
De BMW vind ik niet zo mooi en bij de VAG auto's was ik een beetje bang voor de degelijkheid (hoewel dit bij de Volvo VEA ook nog onbewezen is).
Het is allemaal niet zo belangrijk of gewichtig, maar ik baseer mijn uitspraak met name op onderstaand stukje uit het artikel
De V40 lijdt aan de kwaal waar steeds meer moderne auto’s aan ten onder gaan. Een gebrek aan beleving. De besturing, versnellingsbak en gasrespons geven veel te weinig reactie en gevoel. Het voelt allemaal wat klinisch aan. Alsof je een computerspelletje speelt, alsof je gereden wordt in plaats van dat je zelf rijdt. Ik zeg niet dat het onderstel slecht is. Integendeel zelfs. Maar dit is niet een auto waar je even die omweg pakt als je even een boodschapje moet doen bij de supermarkt. De (te) kleine 16 inch ecobandjes doen de auto ook geen goed. Ze verliezen vrij snel grip. Het ESP-lampje knippert met grote regelmaat.
Bron: http://driveaholic.nl/rijtest-volvo-v40-d4-business/
Mijn persoonlijke beleving is dat de wagen niet klinisch of afstandelijk aanvoelt en dat de besturing en koppeling mij een prima feedback geeft. Wel vind ik de gasrespons inderdaad ook wat afstandelijk. Ook zou de wagen zich in een (snelle) bocht sneller mogen "zetten".
Verder heb ik geen idee hoeveel verschil de "16-inch ecobandjes" maken ten opzichte van mijn 225/40R18 Michelin Pilot Sport3 rubber, maar een knipperend ESP-lampje heb ik zelden.

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 13:06
door Fredhead
Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 13:25
door heftruck
fredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat
nou dan ben ik benieuwd, ik heb wel de 16inch eco bandjes eronder.... hoop dat het een beetje goed rijdt :)

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 13:43
door KoningRoel
heb al aardig wat klachten gehoord over de hoeveelheid grip die 16'' hebben in de regen.

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 13:45
door Joh@n
Ik heb zelf een proefrit gemaakt in een D4 met de standaard banden in de regen, maar het viel mij persoonlijk nog mee hoe goed hij het koppel kwijt kon. In mijn eigen auto heb ik het nog niet echt getest, daar staan nog wat te weinig kilometers op de teller :)

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 13:47
door heftruck
Joh@n schreef: Ik heb zelf een proefrit gemaakt in een D4 met de standaard banden in de regen, maar het viel mij persoonlijk nog mee hoe goed hij het koppel kwijt kon. In mijn eigen auto heb ik het nog niet echt getest, daar staan nog wat te weinig kilometers op de teller :)
Ik laat volgende week wel weten hoe de 16inch rijden in de regen :)

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 14:24
door Herko_ter_Horst
fredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat
Ik merk zelf (in mijn T3) een stuk betere gasrespons met het DSTC in de "Sport" stand. Zeker een aanrader als je eens een stukje "dynamisch" gaat rijden :)

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 13.10.2014 - 14:29
door RaJean
Herko_ter_Horst schreef:
fredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat
Ik merk zelf (in mijn T3) een stuk betere gasrespons met het DSTC in de "Sport" stand. Zeker een aanrader als je eens een stukje "dynamisch" gaat rijden :)
Goeie tip - had ik nog niet aan gedacht - vanmiddag meteen proberen 8-)

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 24.10.2014 - 19:33
door HP4VOLVO
Met stijgende verbazing deze kritische rijtest gelezen.

Deze tester wil heel graag een motorkarakteristiek die past bij een auto van voor het CO uitstoot tijdperk.
Ik vind het juist knap dat Volvo het voor elkaar krijgt om een zo sterke diesel met 14% bijtelling te maken.
Om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te maken is een electronisch geregeld gaspedaal en 16 " banden noodzakelijk.
Ik heb zelf geeneens een D4 maar een D2, maar ervaar helemaal niet dat mijn auto klinisch of afstandelijk aanvoelt.

Als je race aspiraties hebt moet je geen 14% bijtelling auto's gaan testen en ook niet in Nederland gaan rijden.
Ook het in mijn ogen onzinnige argument dat maar begrenst bent tot bijna 200 km per uur, snijdt geen hout. Zelfs in Duitsland kom je dan niets te kort!!

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 24.10.2014 - 20:28
door D2
Baassie schreef: Afgelopen week heeft Driveaholic mijn V40 getest. Hij is een pure petrolhead en vindt de begrenzing sowieso maar niets. WIl je weten wat hij van de auto vond? Kijk dan eens op http://driveaholic.nl/
Ongenuanceerd en nogal subjectief verhaal wat louter open deuren intrapt. Rijtesten door derden leveren slechts zelden een inzicht op waar je zelf wat mee kan, en dit summiere verhaaltje is daar geen uitzondering op.

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 24.10.2014 - 23:46
door MCN
Amen

Re: Kritische rijtest

Geplaatst: 25.10.2014 - 00:31
door Goteborg
idd amen. Wie rijdt er vaak harder dan 200km/u? Wie koopt een V40 en verwacht de ruimte van een SUV?
Kortom weer eens een test waarbij ik mij afvraag wat moet ik ermee. Iedereen heeft zo zijn eigen eisen en wil die in zijn auto terugzien. Zo heb je meer aan de ervaringen van bezitters van zo'n mobiel en aan eigen waarnemingen dan aan bovenstaande test.