Pagina 1 van 1

alarm vs DIM

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:16
door charly
Geacht forum,
Na alle dashboard- en aanverwante tribulaties, die hopelijk ondertussen voor de zoveelste keer verholpen zijn, rest er een bij mij (V70, 2002, duidelijk gebouwd op een maandagochtend) nog nooit eerder voorgekomen "fait divers".
In normale omstandigheden zal bij een alarm (in casu een geopende deur zonder contact) de sirene gaan gevolgd door een melding op BC "alarm geactiveerd" en een oplichtende gele driehoek. Welnu, de sirene werkt doch er is GEEN opslag in het BC-geheugen. Niet zo erg zal u zeggen want wie gaat er een 12 jaar oude V70 pikken. Anderzijds is er wel een gekoppeld probleem. Ik heb 2 honden die nu en dan eens veilig meekunnen dank zij het optionele opklapbare hondenrek. Vroeger gebruikte ik de switch die het bewegingsalarm in de auto kan uitschakelen. Een oplichtende LED bevestigde dan de uitschakeling. Doch ... na de laatste herstelling van de DIM werkt dit systeem niet meer. Resultaat : een bewegende hond c.q. mens c.q. vlieg zal de sirene activeren met alle starende blikken, geëxciteerde honden en een mogelijke politie-interventie vandien. Daarom : is er een relatie tussen het alarm en de DIM / is dit alarm eventueel totaal uit schakelbaar (bv. door permanent een zekering te verwijderen)?

Re: alarm vs DIM

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:22
door jpwg001
Als je je auto met je sleutel op slot draait (de pré-historische manier ja), wordt het alarm niet geactiveerd. Verder is het mogelijk om het alarm softwarematig te laten deactiveren. Dat zal met Vida moeten.

Re: alarm vs DIM

Geplaatst: 12.10.2014 - 13:14
door elianmars
Is het niet een kwestie van alarm software opnieuw inleren/programmeren?

Re: alarm vs DIM

Geplaatst: 12.10.2014 - 18:54
door charly
Plausibele benadering. Ik zal eerstdaags eens contact nemen met de DIM-hersteller en/of de dealer.

Re: alarm vs DIM

Geplaatst: 14.10.2014 - 13:03
door mightyspawn
Enige tip die ik kan geven. Wie jat een auto die 12 jaar oud is. Ik ken ze niet. Ze jatten nieuwe auto's en vooral de airbags zijn in trek.

Dus daar hoeven we ons geen zorgen meer over te maken.

Dat alarm is zo een stuk ellende haha. Maar het is heel simpel op te lossen. De hellingssensor in de kofferruimte demonteren en de bewegingssensor in de hemel eruit trekken. ODB denkt dat het alarm kapot/incompleet is, geeft melding weer op scherm en schakelt hele systeem uit. Wij hadden probleem dat iedere 3 dagen de auto niet wilde starten. Alarm trok de batterij leeg en ging zomaar af, vooral midden in de nacht is het lastig. Knipperen de hele nacht 6 lampen voor niks. De accu in het alarm zou je kunnen vervangen, maar dat vond ik teveel moeite en bij dealer voor deactivatie van alarm moet je betalen. Nu zijn we 2 maanden verder, laatst 2 weken op vakantie geweest. Nooit meer lege accu gehad.

Dit is de boosdoener in de hemel
Afbeelding

En dit is de stoute jongen in de achterbak, bestuurderskant achter het klepje
Afbeelding

Ach bij een 12 jaar oude auto komen elektrische problemen. Heb afgelopen jaar het volgende mogen repareren aan onze V70II.

ABS unit (stekker los van printplaat)
Boordcomputer (printplaat geoxydeerd door vocht, printbanen hersteld, storing vooraf: motortemperatuur stond al in rood voor starten, lag niet aan temp sensor/thermostaat)
Relay/schakelkast achterbak (relais gaan doorhangen, waardoor slecht contact en portieren/achterklep sporadisch sluiten/openen, relais rechtstreeks op printplaten gesoldeerd)
Kabelboom achterklep