Pagina 1 van 2

Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 09:05
door TokoWieme
Beste mede forumleden,

Ik heb sinds een jaar een Volvo v60 PIH met Sensus Connected Touch icm. een dongel van Vodafone. Ik luister eigenlijk alleen naar Spotify in de auto.
Dit is altijd prima gegaan, tot ik vanochtend ineens de meest recente afschrijving van Vodafone kreeg: 1017,- euro
Dus toen kreeg ik wel even pijn in mijn buik. Navraag bij Vodafone en het bekijken van de specificaties leerden mij dat de dongel in augtus zo'n 10 gig aan data heeft verstouwd. En in septemeber en oktober hetzelfde verhaal.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en waar dit vandaan komt? Ik zie dat er op piekmomenten van 3 Gb zijn.

NB. Ik heb diverse afspeellijsten gedownload, maar ik heb onlangs wel een keertje gemerkt dat het SD-kaartje eruit gefloept was en deze heb ik terug gestopt.

Dank voor het meedenken alvast

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 10:44
door gertsa
My 2 cents
Spotify kan een "pain in the ass" zijn. Mijn vrouw gebruikt ook 'alleen' maar Spotify in de wagen en er zijn maanden met >4GB data verbruik.

Hoe kan je dit reduceren??? (lees minimaliseren)
1. Playlists offline downloaden vanaf je Wifi thuis
2. Je online streaming instellen tot 'normaal' of 'lage kwaliteit'
3. Je app instellen voor "offline gebruik" (ik weet niet of SCT dit kan)

Je zou Spotify kunnen gebruiken via een smartphone, waar je wel 'offine gebruik' kan activeren.
Enjoy!

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:01
door RichieB
Gokje: na het opnieuw insteken van de SD kaart is Spotify alle muziek opnieuw gaan downloaden. Hoeveel GB aan muziek heb je in die playlists staan?

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:12
door NielsPHEV
bij 50 euro data buiten bundel gaat stopt de verbinding toch ?

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:15
door V50 R
Er was laatste een programma op de publieke omroep over vodafone klanten die erg hoge rekeningen kregen, en dat geheel onterecht. Wellicht dat er bij jou ook iets verkeerd is gegaan met je abbo? Zou het iig niet zomaar accepteren.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:34
door ijsga
Zou ook wel aardig zijn als je even wordt geïnformeerd bij het overschrijden van een x-aantal GB’s. Dan kan je halverwege nog de stekker er uit trekken (no pun intended).

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:35
door Paul
Nee die 50euro is alleen in het buitenland...

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:41
door Nomad
Paul schreef: Nee die 50euro is alleen in het buitenland...
Is 100 euro in Nederland: http://www.mywindows.nl/forum/showthrea ... t=vodafone

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:43
door ijsga
Nomad schreef:
Paul schreef: Nee die 50euro is alleen in het buitenland...
Is 100 euro in Nederland: http://www.mywindows.nl/forum/showthrea ... t=vodafone
Geldt misschien niet voor de dongle?

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:43
door V50 R
http://www.radartv.nl/uitzending/volgen ... baar-hoog/

Dit bedoelde ik, wellicht heb je er wat aan.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:47
door ijsga
Kreeg zo ook eens met een rekening van € 850 gepresenteerd van Vodafone (die normaal € 55 is). Bleek dat in het buitenland de waarschuwing niet had gewerkt van de overschrijding van m’n bundel, én ze noemden een data-sessie die 17 uur lang had geduurd en heel vele mb’s had opgegeten. Gek genoeg had ik alleen een beetje Google Maps gebruikt. Was erg mysterieus. Maar, na contact met Vodafone hebben ze die ene sessie gecrediteerd, wat € 700 scheelde. Vond ik wel goede service. Sindsdien gelukkig niet meer meegemaakt.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 11:55
door TokoWieme
Max van 50 euro geldt alleen in het buitenland en ik heb een zakelijk abonnenement en die stopt volgens Vodafone pas bij een overschrijding van 1000 euro.
Klachten over dataverbruik bij Vodafone hadden (volgens Vodafone) alleen betrekking op Red klanten, waar die Dongle dus niet onder valt. Ik heb in het verleden wel een hoop gedoe gehad met monitoring van die data over de dongel, maar het ging juist goed tot voor kort.

Het moet wel spotify zijn dat die extreme hoeveelheden data binnen haalt. Het zou zo maar kunnen dat ie na het terug stoppen van het kaartje opnieuw is gaan downloaden, maar dat verklaart nog niet waarom die dat 3 maanden lang doet met gigabytes tegelijk (totaal 45 gig in 3 maanden). Daarnaast is het hetzelfde kaartje, dus ik verwacht dat ie nummers er nog gewoon op staan/stonden. 45 Gig past overigens niet eens op de SD kaart.
Inmiddels contact gehad met Vodafone en dealer, maar ik krijg alleen tips om de toekomst data te besparen.
Klacht ligt nu bij Vodafone; ik wacht nu reactie even af.

Ik laat het er zeker niet bij zitten; ik hou jullie op de hoogte.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 12:18
door mga1600
Zou inderdaad maar eens checken of Vodafone zijn zaakjes wel op orde heeft. Er zijn zoals gezegd al veel woorden over gesproken in o.m. Tros Radar

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 14:04
door TokoWieme
Ik loop bij Vodafone tegen de bureaucratische muur.
Maw. hebben ze geen enkele coulance en zeggen ze mij op alle manieren gewaarschuwd te hebben voor het overschrijden van het limiet. Ik zal eens wat juidisch advies inwinnen of ik nog stappen kan nemen.

Blijft het natuurlijk ook raar dat de STC al die data verwerkt heeft, waar ik dus niks mee gedaan heb/ aan gehad heb.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 16:06
door RichieB
Als ze je een SMS gestuurd hebben is het wel lastig. SCT kan die niet ontvangen, maar dat weet Vodafone niet.
Gelukkig heb ik een prepaid kaart, anders zou ik meteen deze app gaan gebruiken.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 16:40
door rsnhakan
Is er geen optie om een abonnement te nemen waarbij je snelheid wordt verlaagd na het overschrijden van een x aantal mb's? Dat hebben wij ook en het factuurbedrag is iedere maand hetzelfde.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 17:27
door Bluesbroeder
Waarschijnlijk inderdaad het (opnieuw) downloaden van Spotify playlisten. Heb het zelfde een keer meegemaakt alleen had ik heb geluk dat na overschrijding van mijn limit snelheid alleen laag wordt.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 14.10.2014 - 21:17
door TokoWieme
Als het inderdaad het opnieuw downloaden van de playlist is vraag ik me nog steeds af:

* Waarom er complete playlists gedownload worden, terwijl er geen kaart in zit?
* Waarom dit uberhaupt doorgaat, ook na het terugplaatsen van de SD-card, waar in de tussentijd niks aan veranderd is, maw. technisch gezien zouden die playlists er nog gewoon op moeten staan?

Er is in totaal in 2 maanden tenminste 29 gig verstouwd wat zou betekenen dat ik uitgaande van 2 mb per liedje (lage kwaliteit) zo'n 14500 liedjes heb geluisterd/gedownload. Zelfs als ik 5 mb per liedje reken, dan zou ik nog 5800 liedjes 'tegoed' hebben. Nu heb ik helemaal niks.

Ondertussen een officiële klacht naar Vodafone in voorbereiding omdat ik niet tijdig en accuraat geïnformeerd ben over de overschrijding.

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 20.10.2014 - 09:43
door TokoWieme
Update:

Vorige week vrijdag maar eens een testje uitgevoerd:
* de STC aangemeld op het WIFI netwerk thuis en gezorgd dat de STC het enige apparaat op het netwerk is, behalve een desktop PC om de router te monitoren
* Spotfy aangezet zonder muziek af te spelen

=> weinig tot geen dataverbruik zichtbaar

* spotify afspeellijst gekozen en afspelen gestart
* icoontje voor downloaden staat niet aan
* NB. Dit is een afspeellijst die ik recent heb aangemaakt
* afspelen begint

=> dataverbruik neemt niet significant toe

* andere spotify afspeellijst gekozen en afspelen gestart
* icoontje voor downloaden staat niet aan
* NB. Dit is een afspeellijst die ik ruim een jaar heb, en die in het verleden ook gedownload is naar de SD kaart, edoch het icoontje in Spotify staat op NIET downloaden
* afspelen begint

=> dataverbruik schiet omhoog met ongeveer 1 Mb/seconde

Mijn voorlopige conclusie is dat er een bug in Spotify zit, waardoor op de achtergrond data binnen gehaald wordt, die vervolgens verdwijnt in de spelonken van het systeem. Ik heb dit ook weer zo terug gelegd bij de dealer, maar nog geen reactie.

To be continued...

Re: Extreem data verbuik SCT

Geplaatst: 10.01.2015 - 11:14
door rkarreman
Er zitten meer bugs in Spotify. Ik heb constant de volgende problemen:

1. Via hotspot van mijn telefoon extreem dataverbruik, zoals hiervoor al is beschreven, dus in de onlinemodus is het niet te gebruiken.
2. na het downloaden van de playlists voor off line gebruik, zijn ze een dag later niet meer toegankelijk, eerst moet je dan kort online, spotify opstarten, dan worden de playlists als het ware geladen. Als je dan de internetverbinding verbreekt, dan blijft hij het wel off line doen. Totdat je uit de auto stapt en de STC dus compleet uit is. Bij een volgend ritje moet je wederom eerst online, playlists laden (dus niet de nummers downloaden) etc. Het probleem zit daar vooral in dat het programma volledig afsluit. Op al mijn apparaten (telefoon, computer) onthoudt Spotify namelijk het laatst gespeelde nummer, omdat het programma nooit helemaal down gaat. Ook dat is bij de STC niet het geval. Het programma gaat volledig uit, en vergeet dus veel gebruikersgerelateerde instellingen.

Ik zal dit ook nog bij de dealer melden, maar ik verwacht daar niet al teveel van.