Pagina 1 van 2

En toen eindigde het verhaal met een doffe knal. Of toch niet...

Geplaatst: 21.10.2014 - 19:08
door albertje
Vrijdagavond waren mijn vrouw en ik naar Soldaat van Oranje geweest. Om half 1 's nachts bij Baarn ineens een doffe knal, allemaal waarschuwingen op m'n dashboard en geen vermogen meer. De motor sloeg af en niet meer aan te krijgen. Dus de ANWB maar gebeld.

45 minuten later komt een busje aanrijden. "Doe de motorklep maar open en start 'm maar eens.". Dus ik die motor starten en hij zegt dat ik gelijk weer moet stoppen. Ik loop naar hem toe en hij zegt dat ik weer moet gaan zitten. "Waarom moet ik gaan zitten? Oh, wacht maar, slecht nieuws zeker, distributie zeker." Een bevestigend ja van de ANWB monteur en hij liet mij de riem zien.

Afbeelding

Gisteren is de auto naar de garage gebracht om de boel maar eens na te laten kijken. Blijkt dat de waterpomp is vastgelopen. De riem heeft vervolgens het tandwiel en as kromgetrokken en daardoor is de riem er weer afgelopen. De riem was dus nog heel maar door die kapotte pomp is alles nu wel kaduuk.

Alle kleppen krom en alle lagers gebroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus daar sta je dan met je mooie auto... De riem met pomp en al die vrijloopwielen is vervangen toen de teller op 330.000km stond. Ik sta nu op 380.000km dus nog maar 50.000km mee gereden.

De garage zou nog kijken of ze nog iets met garantie kunnen doen. En deze week bellen ze op met een aantal alternatieven. Andere motor, andere auto... Ik heb in ieder geval een leenauto mee gekregen dus zijn in ieder geval weer mobiel.

En de musical was ook geweldig. 8-) Maar de thuiskomst dus wat minder... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 19:20
door kevinwalter
Ouch, balen man! Dat is echt shit...
Welke garage als ik vragen mag? (a)

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 19:55
door lint
Dat is minder goed nieuws, nu maar hopen dat de garage met een financieel gunstige oplossing komt, misschien deelgarantie op de reparatie.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 19:57
door V70/2.4D/2003
Een welgemeende "Gloeiende gloeiende" is wel op zijn plaats en het is jammer bovendien. Maar nu de keuze, loop of sloop?
Ander blok, incl montage, mille of drie. En dat afgezet tegen de dagwaarde? Ik zie een mooie kans om te vervangen/verjongen.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 21:58
door Johan s60
Wel toen de omlooprol en spanner vernieuwd, maar niet de waterpomp, begrijp ik?

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 22:23
door albertje
kevinwalter schreef: Ouch, balen man! Dat is echt shit...
Welke garage als ik vragen mag? (a)
Visser en Visser. Ze hebben me bovendien al prima geholpen met meedenken.
johan s60 schreef: Wel toen de omlooprol en spanner vernieuwd, maar niet de waterpomp, begrijp ik?
Nee, alles is toen vernieuwd. Alle meeloopwielen, waterpomp, riem en spanners.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 23:05
door dbosker
Johan s60 schreef: Wel toen de omlooprol en spanner vernieuwd, maar niet de waterpomp, begrijp ik?
Ja, hij heeft alles vervangen zei hij. Dat zou ik ook doen, om dit soort gevallen te voorkomen. Het blijkt dus maar dat dat ook geen vrijbrief is. Stevig balen lijkt mij.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 21.10.2014 - 23:12
door Johan s60
Idd balen, ik zou eens vragen wat voor merk onderdelen, met name de waterpomp idg

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 22.10.2014 - 08:19
door kevinwalter
Ach, gelukkig een Volvo garage! In Leusden, had je wel een Volvo Forum sticker? :)

Hopelijk krijg je weer een gelijkwaardige auto mee. Ze hebben tenslotte genoeg staan.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 22.10.2014 - 18:21
door albertje
kevinwalter schreef: Ach, gelukkig een Volvo garage! In Leusden, had je wel een Volvo Forum sticker? :)

Hopelijk krijg je weer een gelijkwaardige auto mee. Ze hebben tenslotte genoeg staan.
Had nog geen forumsticker. Wel eens aan gedacht maar nooit besteld.

Verder heb ik een Opel Vectra meegekregen. Hoeven mijn vrouw en ik niet op de fiets als het regent. :P

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 22.10.2014 - 20:15
door Hans oet Twent
Mooi klootn..... zuur voor jullie. Sterkte.....

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 22.10.2014 - 21:06
door Mart van der Steeg
Raar eigenlijk dat ze de constructie niet zodanig kunnen maken dat een vastgelopen waterpomp niet deze schade veroorzaakt.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 22.10.2014 - 22:16
door Johan s60
Zolang de waterpomp door de distributie riem wordt aangedreven is dat onmogelijk.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 08:24
door kevinwalter
Zover ik weet hebben Visser en Visser veel reserve motoren. Misschien dat ze inderdaad een leuk prijsje kunnen maken.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 09:23
door Marcnij
Johan s60 schreef: Zolang de waterpomp door de distributie riem wordt aangedreven is dat onmogelijk.
Kan met een breekpen zoals dat ook met de schroef van een boot wordt gedaan.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 09:45
door edraket
En vervolgens je hele blok naar de knoppen vanwege een oververhitte motor! Als de waterpomp stopt met draaien gaat het echt goed mis.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 12:46
door dbosker
edraket schreef: En vervolgens je hele blok naar de knoppen vanwege een oververhitte motor! Als de waterpomp stopt met draaien gaat het echt goed mis.
Ja, met dat verschil dat je daar een waarschuwing voor kan verwachten. Op dat moment heb je nog gelegenheid om te stoppen en heb je geen schade. Dat heb je dus niet als je distributieriem breekt.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 12:54
door Ramon&Ramon
Wat is nu precies de oorzaak van het stuklopen?
Een materiaalfout of een montage fout?

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 23.10.2014 - 13:07
door Mart van der Steeg
dbosker schreef:
edraket schreef: En vervolgens je hele blok naar de knoppen vanwege een oververhitte motor! Als de waterpomp stopt met draaien gaat het echt goed mis.
Ja, met dat verschil dat je daar een waarschuwing voor kan verwachten. Op dat moment heb je nog gelegenheid om te stoppen en heb je geen schade. Dat heb je dus niet als je distributieriem breekt.
daaraan dacht ik dus.

Kleine oorzaken zouden (mits gereageerd op waarschuwing) geen al te grote gevolgen mogen hebben.
Vandaar dat ik zaken zoals een koelvloeistof temp. meter in een auto belangrijk vind.

Re: En toen eindigde het verhaal met een doffe knal

Geplaatst: 26.10.2014 - 21:40
door edraket
dbosker schreef:
edraket schreef: En vervolgens je hele blok naar de knoppen vanwege een oververhitte motor! Als de waterpomp stopt met draaien gaat het echt goed mis.
Ja, met dat verschil dat je daar een waarschuwing voor kan verwachten. Op dat moment heb je nog gelegenheid om te stoppen en heb je geen schade. Dat heb je dus niet als je distributieriem breekt.
In 99 van de 100 gevallen loopt de waterpomp stuk omdat deze niet is vervangen. Ook al staat het op de rekening, dan nog heb ik soms mijn twijfel of de pomp wel is vervangen. Denk dat het een onnodig complexe constructie wordt, en hoe stel je vast dat de pomp is gestopt met draaien. Voordat je alles demonteert begin je eerst met testen met gevolg dat het blok echt zeer heet wordt. Denk dus dat die waarschuwing veel te laat komt en het leed al geleden is.

maargoed, net als Ramon ben ik wel heel benieuwd wat de oorzaak was!