Pagina 1 van 1

V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 29.10.2014 - 18:33
door JDG
Inmiddels heb ik de sleutels van mijn V40 al sinds juli in ontvangst mogen nemen, hoog tijd om de auto hier te laten zien! :D

Het is na de C30 ogenschijnlijk een kleine stap naar de V40. Het grote verschil in eerste gedachte: een betere motor en 2 portieren extra. Dat was met de C30 zo nu en dan toch een beetje behelpen. De 1.6D Drive van de C30 beviel prima voor de dagelijkse ritten. Niet snel, maar absoluut geen slowmotion gevoel.
Ik had nog nooit in een V40 gereden toen ik deze bestelde, dus de verrassing was toch best groot dat het niet 1 maar 2 stappen vooruit bleek. Het is, naast de beresterke motor, in de basis een veel volwassener auto dan de C30, die ik op veel punten (radio, displays, algehele bediening, ruimte) opeens ‘oud’ vind aanvoelen. Het voelt allemaal (en is natuurlijk ook echt zo) dat je meer auto om je heen hebt.

Ik heb over de kleur niet lang hoeven na te denken, de V40 zou mijn derde witte Volvo worden. Vind ik op (bijna) alle Volvo modellen een heel fraaie en tijdloze kleur. Voor het interieur heb ik ook weinig concessies hoeven doen, wederom gekozen voor een zwart interieur met lichte lederen bekleding. Heb alleen de houtinleg achterwege gelaten, vond ik hier minder toevoegen dan op de middenconsole van mijn C30 met Nordic inlays. Enige gemis: het schuifdak…dat stond op de C30 vaak open, heerlijk! Het panoramadak van de V40 maakt het interieur erg licht, vanaf de bestuurdersplek heb ik er echter niets aan. Wel mooi voor de passagiers achterin.

De V40 is de D4 Summum Business, aangevuld met een Business Pack Connect, Luxury Line, achterbankverwarming (leuk dat het kan!) en 17” Mannan velgen naast de standaard 16” Matres met winterbanden. Recent de rubberen mattenset gekocht. Al mijn wenselijke opties zaten in deze uitvoering en de aanvullende pakketten. Ik heb nog heel even de R-design overwogen, maar in mijn werk (bedrijfsmakelaar) heb ik deze toch als iets te schreeuwerig ervaren. Moest iets minder opvallen en ik wilde bovendien weer een licht interieur, dus deze overweging lag snel terzijde.

Inmiddels 6.000 km gereden en kan met recht zeggen dat ik heel blij ben met mijn keuze. De D4 is een fantastisch blok: stil, soepel en zuinig als je rustig rijdt, en snel als je er (in de juiste versnelling) om vraagt. Ik rijd meestal erg relaxed, 100-120 in z’n 6. Even versnellen om in te halen gaat dan prima zonder terug te schakelen. Richting de 80 moet je soms even terug naar 4 of 5. Topsnelheid: who cares? Ik heb geloof ik nog niet boven de 160 gereden, en bij die snelheid voelt alles nog zeer stabiel. In Duitsland zal ik nog wel eens checken of ie echt begrensd is, in NL interesseert de topsnelheid mij niets.

Ten opzichte van de C30 lijkt de V40 iets meer last te hebben van band- en windruis. Niet heel hinderlijk, maar wel opvallend. Verder mis ik het sportonderstel niet, hij is zo al stevig genoeg en had van mij zelfs nog wel een tandje comfortabeler gemogen. Ik rijd veel in de stad en regionale wegen (30-40% vd km’s) en vaak korte afstanden, en het verbruik komt nu op ca. 1:20. Met mijn rustige rijstijl verwacht ik dat het verbruik nog iets wordt teruggebracht in de loop van de tijd/km’s.

Ik heb geen HK-geluidsinstallatie, ben erg tevreden met de High Performance speakers. I.c.m. Sensus ten opzichte van de C30 ook echt een stap vooruit, harde schijf, goede navigatie met spraakbediening, allemaal net wat comfortabeler.

Een paar kleine punten waren in eerste instantie:
- Stuur stond iets scheef (inmiddels keurig opgelost)
- Pook voelt wat ‘los’, met een knik in de pook als je deze in de bak van links naar rechts beweegt (is producteigenschap volgens dealer, wel bij Volvo NL gemeld)
- Verlichting in kofferbak ontbreekt (wijziging modeljaar blijkbaar)

Nu de dagen weer iets kouder worden heb ik de stoelverwarming zo nu en dan in gebruik. Deze lijkt niet zo warm te worden als in andere auto’s waarin ik dit heb geprobeerd (XC70, 3-serie, E-klasse en zelfs een Polo), het mag wat mij betreft wel een tandje heter :devil: . Begrijp niet waarom stand 2 en 1 erop zitten, dat merk ik niet eens… Is daar softwarematig misschien iets anders in te stellen (stand Zweedse winter?)
Ik hoop zo nu en dan nog eens een update te posten. Groeten, Hans

Voor de liefhebbers, onderstaande enkele foto’s (moet nog eens mooie maken met goede camera, dit zijn telefoonfoto's) :)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 29.10.2014 - 20:40
door spacewagon
Mooi!

Op de dijk in Westkapelle?

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 08:01
door TimothyJames
Strakke bak hoor! Ook mooie foto's :)

Wel apart overigens dat jouw stuur ook scheef stond. Mijne heeft hetzelfde euvel, hij stond een stukje naar links gedraaid. Stuur recht en de auto gaat naar rechts...
Niet storend voorlopig, maar wel iets wat ze t.z.t bij de 1ste beurt mogen herstellen.

In ieder geval veel plezier ermee!!

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 08:11
door spacewagon
Bij mij was dat ook zo toen 'ie werd afgeleverd. Gek.

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 08:31
door CHRISITO
ik had het ook blijkbaar bandjes hard gepompt en het is minder mm

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 08:37
door Ducksen
Westkapelle? Nee joh duidelijk gevalletje van Brouwersdam lijkt me ;-)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 08:46
door heftruck
Ducksen schreef: Westkapelle? Nee joh duidelijk gevalletje van Brouwersdam lijkt me ;-)
Dat wilde ik ook zeggen, lijkt op brouwersdam :)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 09:08
door spacewagon
heftruck schreef:
Ducksen schreef: Westkapelle? Nee joh duidelijk gevalletje van Brouwersdam lijkt me ;-)
Dat wilde ik ook zeggen, lijkt op brouwersdam :)
8-)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 30.10.2014 - 16:56
door JDG
Idd de Brouwersdam, mooie fotolocatie! :)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 31.10.2014 - 14:12
door Paul
Maar zie ik nu goed dat de C30 gewoon mocht blijven?

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 31.10.2014 - 18:13
door yvdhaak
Ziet er goed uit!

Veel veilige kilometers gewenst!

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 31.10.2014 - 18:17
door lint
Paul schreef: Maar zie ik nu goed dat de C30 gewoon mocht blijven?
In ieder geval even voor op de foto's.

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 03.11.2014 - 16:44
door JDG
Paul schreef: Maar zie ik nu goed dat de C30 gewoon mocht blijven?
Ik ben niet zo goed in afscheid nemen... ^_^ De 240 mocht blijven toen de C30 kwam en die laatste staat nu naast de 240, nu de V40 zijn taak heeft overgenomen. Niet rijdend allebei, drie auto's met LPG/diesel op de weg houden komt kostentechnisch met de huidige wegenbelastingtarieven niet goed. :D

@yvdhaak: dank je wel!

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 04.11.2014 - 07:59
door MCN
Prachtige plaatjes, mooi Volvo gezin heb je daar! Ik ervaar dat knikje in de pook ook. Vind het mega storend, doet beetje af aan de kwaliteits beleving. Wilde het al aankaarten, maar als je zegt dat het product-eigen is: jammer maar helaas. Geniet van je nieuwe Volvo!

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 04.11.2014 - 21:02
door the taxman
hier ook een knikje, maar daar gaat toch echt even naar gekeken worden
vindt het niet kunnen

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 04.11.2014 - 22:15
door Paul
Bewaren, niet rijdend, tsjee! Grote parking? ;-)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 05.11.2014 - 18:11
door JDG
@MCN en the taxman: tja dat vond ik dus ook; best storend en doet afbreuk aan het (verder) zo goede kwaliteitsgevoel. Het lijkt alsof de pook iets loszit, gewoon niet zoals het hoort. Ik heb het dus aangekaart, maar dealer kon er naar hun zeggen niets aan wijzigen. De demo en showroom D4 had het ook. Het is wel bij Volvo NL gemeld. Mocht er een oplossing voor zijn, ben ik erg benieuwd!

@Paul: heb gelukkig plek om ze droog te stallen, anders zou ik dit niet doen. :-)

Re: V40 D4 voorstellen

Geplaatst: 05.11.2014 - 18:13
door lint
Wel heel leuk om de auto's te bewaren en dan ook nog keurig droog stallen.