V40 D4 voorstellen
Geplaatst: 29.10.2014 - 18:33
Inmiddels heb ik de sleutels van mijn V40 al sinds juli in ontvangst mogen nemen, hoog tijd om de auto hier te laten zien!
Het is na de C30 ogenschijnlijk een kleine stap naar de V40. Het grote verschil in eerste gedachte: een betere motor en 2 portieren extra. Dat was met de C30 zo nu en dan toch een beetje behelpen. De 1.6D Drive van de C30 beviel prima voor de dagelijkse ritten. Niet snel, maar absoluut geen slowmotion gevoel.
Ik had nog nooit in een V40 gereden toen ik deze bestelde, dus de verrassing was toch best groot dat het niet 1 maar 2 stappen vooruit bleek. Het is, naast de beresterke motor, in de basis een veel volwassener auto dan de C30, die ik op veel punten (radio, displays, algehele bediening, ruimte) opeens ‘oud’ vind aanvoelen. Het voelt allemaal (en is natuurlijk ook echt zo) dat je meer auto om je heen hebt.
Ik heb over de kleur niet lang hoeven na te denken, de V40 zou mijn derde witte Volvo worden. Vind ik op (bijna) alle Volvo modellen een heel fraaie en tijdloze kleur. Voor het interieur heb ik ook weinig concessies hoeven doen, wederom gekozen voor een zwart interieur met lichte lederen bekleding. Heb alleen de houtinleg achterwege gelaten, vond ik hier minder toevoegen dan op de middenconsole van mijn C30 met Nordic inlays. Enige gemis: het schuifdak…dat stond op de C30 vaak open, heerlijk! Het panoramadak van de V40 maakt het interieur erg licht, vanaf de bestuurdersplek heb ik er echter niets aan. Wel mooi voor de passagiers achterin.
De V40 is de D4 Summum Business, aangevuld met een Business Pack Connect, Luxury Line, achterbankverwarming (leuk dat het kan!) en 17” Mannan velgen naast de standaard 16” Matres met winterbanden. Recent de rubberen mattenset gekocht. Al mijn wenselijke opties zaten in deze uitvoering en de aanvullende pakketten. Ik heb nog heel even de R-design overwogen, maar in mijn werk (bedrijfsmakelaar) heb ik deze toch als iets te schreeuwerig ervaren. Moest iets minder opvallen en ik wilde bovendien weer een licht interieur, dus deze overweging lag snel terzijde.
Inmiddels 6.000 km gereden en kan met recht zeggen dat ik heel blij ben met mijn keuze. De D4 is een fantastisch blok: stil, soepel en zuinig als je rustig rijdt, en snel als je er (in de juiste versnelling) om vraagt. Ik rijd meestal erg relaxed, 100-120 in z’n 6. Even versnellen om in te halen gaat dan prima zonder terug te schakelen. Richting de 80 moet je soms even terug naar 4 of 5. Topsnelheid: who cares? Ik heb geloof ik nog niet boven de 160 gereden, en bij die snelheid voelt alles nog zeer stabiel. In Duitsland zal ik nog wel eens checken of ie echt begrensd is, in NL interesseert de topsnelheid mij niets.
Ten opzichte van de C30 lijkt de V40 iets meer last te hebben van band- en windruis. Niet heel hinderlijk, maar wel opvallend. Verder mis ik het sportonderstel niet, hij is zo al stevig genoeg en had van mij zelfs nog wel een tandje comfortabeler gemogen. Ik rijd veel in de stad en regionale wegen (30-40% vd km’s) en vaak korte afstanden, en het verbruik komt nu op ca. 1:20. Met mijn rustige rijstijl verwacht ik dat het verbruik nog iets wordt teruggebracht in de loop van de tijd/km’s.
Ik heb geen HK-geluidsinstallatie, ben erg tevreden met de High Performance speakers. I.c.m. Sensus ten opzichte van de C30 ook echt een stap vooruit, harde schijf, goede navigatie met spraakbediening, allemaal net wat comfortabeler.
Een paar kleine punten waren in eerste instantie:
- Stuur stond iets scheef (inmiddels keurig opgelost)
- Pook voelt wat ‘los’, met een knik in de pook als je deze in de bak van links naar rechts beweegt (is producteigenschap volgens dealer, wel bij Volvo NL gemeld)
- Verlichting in kofferbak ontbreekt (wijziging modeljaar blijkbaar)
Nu de dagen weer iets kouder worden heb ik de stoelverwarming zo nu en dan in gebruik. Deze lijkt niet zo warm te worden als in andere auto’s waarin ik dit heb geprobeerd (XC70, 3-serie, E-klasse en zelfs een Polo), het mag wat mij betreft wel een tandje heter
. Begrijp niet waarom stand 2 en 1 erop zitten, dat merk ik niet eens… Is daar softwarematig misschien iets anders in te stellen (stand Zweedse winter?)
Ik hoop zo nu en dan nog eens een update te posten. Groeten, Hans
Voor de liefhebbers, onderstaande enkele foto’s (moet nog eens mooie maken met goede camera, dit zijn telefoonfoto's)

Het is na de C30 ogenschijnlijk een kleine stap naar de V40. Het grote verschil in eerste gedachte: een betere motor en 2 portieren extra. Dat was met de C30 zo nu en dan toch een beetje behelpen. De 1.6D Drive van de C30 beviel prima voor de dagelijkse ritten. Niet snel, maar absoluut geen slowmotion gevoel.
Ik had nog nooit in een V40 gereden toen ik deze bestelde, dus de verrassing was toch best groot dat het niet 1 maar 2 stappen vooruit bleek. Het is, naast de beresterke motor, in de basis een veel volwassener auto dan de C30, die ik op veel punten (radio, displays, algehele bediening, ruimte) opeens ‘oud’ vind aanvoelen. Het voelt allemaal (en is natuurlijk ook echt zo) dat je meer auto om je heen hebt.
Ik heb over de kleur niet lang hoeven na te denken, de V40 zou mijn derde witte Volvo worden. Vind ik op (bijna) alle Volvo modellen een heel fraaie en tijdloze kleur. Voor het interieur heb ik ook weinig concessies hoeven doen, wederom gekozen voor een zwart interieur met lichte lederen bekleding. Heb alleen de houtinleg achterwege gelaten, vond ik hier minder toevoegen dan op de middenconsole van mijn C30 met Nordic inlays. Enige gemis: het schuifdak…dat stond op de C30 vaak open, heerlijk! Het panoramadak van de V40 maakt het interieur erg licht, vanaf de bestuurdersplek heb ik er echter niets aan. Wel mooi voor de passagiers achterin.
De V40 is de D4 Summum Business, aangevuld met een Business Pack Connect, Luxury Line, achterbankverwarming (leuk dat het kan!) en 17” Mannan velgen naast de standaard 16” Matres met winterbanden. Recent de rubberen mattenset gekocht. Al mijn wenselijke opties zaten in deze uitvoering en de aanvullende pakketten. Ik heb nog heel even de R-design overwogen, maar in mijn werk (bedrijfsmakelaar) heb ik deze toch als iets te schreeuwerig ervaren. Moest iets minder opvallen en ik wilde bovendien weer een licht interieur, dus deze overweging lag snel terzijde.
Inmiddels 6.000 km gereden en kan met recht zeggen dat ik heel blij ben met mijn keuze. De D4 is een fantastisch blok: stil, soepel en zuinig als je rustig rijdt, en snel als je er (in de juiste versnelling) om vraagt. Ik rijd meestal erg relaxed, 100-120 in z’n 6. Even versnellen om in te halen gaat dan prima zonder terug te schakelen. Richting de 80 moet je soms even terug naar 4 of 5. Topsnelheid: who cares? Ik heb geloof ik nog niet boven de 160 gereden, en bij die snelheid voelt alles nog zeer stabiel. In Duitsland zal ik nog wel eens checken of ie echt begrensd is, in NL interesseert de topsnelheid mij niets.
Ten opzichte van de C30 lijkt de V40 iets meer last te hebben van band- en windruis. Niet heel hinderlijk, maar wel opvallend. Verder mis ik het sportonderstel niet, hij is zo al stevig genoeg en had van mij zelfs nog wel een tandje comfortabeler gemogen. Ik rijd veel in de stad en regionale wegen (30-40% vd km’s) en vaak korte afstanden, en het verbruik komt nu op ca. 1:20. Met mijn rustige rijstijl verwacht ik dat het verbruik nog iets wordt teruggebracht in de loop van de tijd/km’s.
Ik heb geen HK-geluidsinstallatie, ben erg tevreden met de High Performance speakers. I.c.m. Sensus ten opzichte van de C30 ook echt een stap vooruit, harde schijf, goede navigatie met spraakbediening, allemaal net wat comfortabeler.
Een paar kleine punten waren in eerste instantie:
- Stuur stond iets scheef (inmiddels keurig opgelost)
- Pook voelt wat ‘los’, met een knik in de pook als je deze in de bak van links naar rechts beweegt (is producteigenschap volgens dealer, wel bij Volvo NL gemeld)
- Verlichting in kofferbak ontbreekt (wijziging modeljaar blijkbaar)
Nu de dagen weer iets kouder worden heb ik de stoelverwarming zo nu en dan in gebruik. Deze lijkt niet zo warm te worden als in andere auto’s waarin ik dit heb geprobeerd (XC70, 3-serie, E-klasse en zelfs een Polo), het mag wat mij betreft wel een tandje heter

Ik hoop zo nu en dan nog eens een update te posten. Groeten, Hans
Voor de liefhebbers, onderstaande enkele foto’s (moet nog eens mooie maken met goede camera, dit zijn telefoonfoto's)
