Pagina 1 van 5
Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 10:23
door sergestoord
Hij wil onderzoeken of mensen die een plugin hybride auto leasen die wagen ook echt elektrisch opladen. En dus niet de tank aan de pomp gewoon volgooien met benzine.
Dat zei Wiebes na het debat met de Kamer over de nieuwe bijtellingsregels voor leasewagens tegen verslaggever Laurens Boven. "Ik hoorde vorige week bij verschillende Kamerleden wat bezorgheid of zelfs ergernis over een groep hybriderijders die sterk fiscaal wordt gesubsidieerd eigenlijk niet zoveel inplugt. Men is er bang voor dat door veel van die automobilisten vooral conventioneel getankt wordt en niet elektrisch wordt gereden."
Neuzen in tankgegevens
Wiebes gaat leasemaatschappijen vragen om gegevens met hem te delen. "En dan gewoon eens met partijen uit het veld filosoferen wat je er aan zou kunnen doen. Denk nou niet meteen aan ingewikkelde wetgevingstoestanden, maar laten we eerst eens even kijken en onderzoeken."
Het belastingplan over leaserijden moet voor 31 december door de beide Kamers. Het onderzoek naar de plug-ins volgt begin volgend jaar.
Aldus
BNR
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:19
door Autozoeker
Het pesten is begonnen

Gelukkig niet geleased hier.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:21
door dirkjanw
Laat ze dan ook eens kijken naar het ontmoedigingsbeleid in sommige steden... Als je geen eigen parkeerterrein hebt ben je overgeleverd aan je eigen gemeente, en als die er geen potjes voor heeft of haast mee maakt...
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:35
door IkeV70
Nou, prima toch?
Als aanzienlijke ficale voordelen gebaseerd worden op vermeend CO2 uitstoot dan lijkt het mij niet onredelijk om eens te onderzoeken wat de daadwerkelijke uitstootwaardes zijn ipv alleen op fabrieksopgave afgaan. Het onderzoek zou dan gelijk wat breder getrokken kunnen worden, ook de 14% en 20% categorieen bekijken.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:38
door mga1600
Nou ik vind het uitermate terecht, ik erger me aan de houding van die " flinke" PIH rijders die zelden of nooit opladen maar wel gesubsidieerd worden met onze belastingcenten.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:39
door Walter
denk dat hier ook een mooie taak voor de werkgevers ligt. "U kiest voor een leaseauto met gemiddeld opgegeven verbruik van X, daar mag u Y% boven zitten en de rest betaald u uit eigen zak."
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 11:53
door Paul
Ken bedrijven die dat al doen. Je kiest een Plug IN, moet je minimaal 30% op elektra rijden.
Ik vind het heel goed!
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 12:00
door RichieB
Heren, rustig aan. Dit belastingplan gaat over het afschaffen van de 14% en 18% bijtellingcategorieën voor nieuwe auto's per 2016. OK, het wordt nu 21% en dat is hoger dan voorzien in 2012 maar schokkend is het niet. Dat controleren van het laden is lastig in een wet te zetten en nog moeilijker te handhaven. Ik voorspel dat dit er ook niet van zal komen. Helaas.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 12:06
door dirkjanw
Laat onverlet dat ik vind dat er landelijk best wat meer 'stimulans' richting gemeenten mag komen

Scheelt ook voor de WAF; als we ooit eens gezamenlijk ergens heen gaan moet ondergetekende altijd weer 'zo nodig' zo dicht mogelijk bij een laadpaal staan, of (bij shoppen) naar een vestiging of parkeergarage met laadpaal

Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 12:21
door mga1600
RichieB schreef:
Dat controleren van het laden is lastig in een wet te zetten en nog moeilijker te handhaven. Ik voorspel dat dit er ook niet van zal komen. Helaas.
Dat zal wel 'omgekeerde bewijslast' worden, Dus uitbreiding van de km-administratie. Mooie software-uitdaging!
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 12:47
door friend
mga1600 schreef:Dat zal wel 'omgekeerde bewijslast' worden, Dus uitbreiding van de km-administratie. Mooie software-uitdaging!
Uitbreiding? In het kader van de bijtelling hoeft er juist helemaal geen km administratie te worden bijgehouden. Dus daar zit niemand op te wachten. En dit moet dan gekopeld worden aan de tankbeurten? Totaal onhaalbare en niet te controleren situatie. Hier kan je zo weer omheen door bv. een goedkoop bestelbusje als tweede auto erbij te nemen, dan is ook niet meer te controleren wat voor welke auto getanked wordt. Alleen de lease-rijders met verplichte km invoer bij het tanken hebben dan een sluitende controle. Hier zal uiteindelijk dus niets zinnigs uitkomen.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 13:16
door V480-S60
Doel is nobel, uitvoering zal wel niets van terecht komen.
Maar zoals al vaker gezegd, dat komt doordat er altijd gasten zijn (de goede hier niet te na gesproken) die het voor de groep die het wel goed doen (of in ieder geval proberen zoals het bedoeld is) verpesten. En dat krijg je nu eenmaal met "stimulerings"maatregelen etc.
Nogmaals, dat die regelingen ervoor gezorgd hebben dat er veel "schone" auto's gekomen zijn is fijn. Maar eigenlijk hadden deze stimuleringsregels niet nodig moeten zijn maar hadden de autofabrikanten de hand in eigen boezem moeten steken en zich eindelijk eens aan hun onderlinge afspraken voor wat betreft reductie en aanpassingen aan motoren moeten houden. Dan waren we al een stuk verder geweest.
Vergeet niet dat er een Europese afspraak is dat autoproducenten in dat en dat jaar alleen maar nieuwe auto's op de markt mogen brengen die minder dan zoveel CO2 uitstoten en dat de gemiddelde CO2 uitstoot van al hun modellen beneden een bepaalde grens ligt.
Als daar nu eens de hand aan gehouden wordt, dan waren al die "stimulerings" premies niet nodig geweest.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 13:22
door rsnhakan
Ik vind het elektrisch rijden werkelijk geweldig. Doe mij die nieuwe Tesla maar!

Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 13:51
door RichieB
Ja, dat zat ik ook te denken. 4% van 120k is beter dan 21% van 70k. Eens kijken wanneer ik een Tesla moet bestellen om er in 2018 in te kunnen rijden.

Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 13:55
door IkeV70
V480-S60 schreef:
Doel is nobel, uitvoering zal wel niets van terecht komen.
Maar zoals al vaker gezegd, dat komt doordat er altijd gasten zijn (de goede hier niet te na gesproken) die het voor de groep die het wel goed doen (of in ieder geval proberen zoals het bedoeld is) verpesten. En dat krijg je nu eenmaal met "stimulerings"maatregelen etc.
Nogmaals, dat die regelingen ervoor gezorgd hebben dat er veel "schone" auto's gekomen zijn is fijn. Maar eigenlijk hadden deze stimuleringsregels niet nodig moeten zijn maar hadden de autofabrikanten de hand in eigen boezem moeten steken en zich eindelijk eens aan hun onderlinge afspraken voor wat betreft reductie en aanpassingen aan motoren moeten houden. Dan waren we al een stuk verder geweest.
Vergeet niet dat er een Europese afspraak is dat autoproducenten in dat en dat jaar alleen maar nieuwe auto's op de markt mogen brengen die minder dan zoveel CO2 uitstoten en dat de gemiddelde CO2 uitstoot van al hun modellen beneden een bepaalde grens ligt.
Als daar nu eens de hand aan gehouden wordt, dan waren al die "stimulerings" premies niet nodig geweest.
Je kunt discussieren of schone auto's fiscaal gestimuleerd moeten worden of niet. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of de auto's die gestimuleerd worden wel zo schoon zijn als vanuit gegaan wordt.
Dus ok, men besluit, al dan niet terecht, dat 48 gram CO2/km beloond wordt met slechts x% bijtelling. Prima, maar probeer dan wel een realistisch beeld te krijgen van hoeveel gram CO2 een bepaald model uitstoot. Dan kun je, als aanvulling op de officiele tests, best eens kijken naar brandstofverbruikscijfers van bv leasemaatschappijen en op basis daarvan een correctie toepassen. Geen individuele ingewikkeldheid, maar op basis van significante hoeveelheid data de algemene norm aanpassen. Dat is niet onredelijk omdat het wel of niet schoon zijn van hybrides nu eenmaal veel afhankelijker is van de bestuurder dan normaal.
Eventueel, en dat is dan de omgekeerde bewijslast, zou je gebruikers de mogelijkheid kunnen bieden om middels sluitende administratie aan te tonen dat hun CO2 uitstoot toch echt onder de 50 gr per km ligt.
(en alle CO2 uitstoot van kolencentrales moet je gewoon niet meetellen, anders wordt het wel heel ingewikkeld allemaal)
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 14:00
door Hans oet Twent
Alles weer op één hoop flikkeren. Iedere leaserd, groot/klein/dik/dun/zuunig/zoepert/Elektrisch allemaal 1% van de bruto cataloguswaarde ex BTW bij het inkomen optellen. Vervolgens de brandstoffen iets naar boven aanpassen. Houderschap belasting iets gunstiger maken. Iedereen blij. Gebruiker betaald, de zondagrijder betaald minder en is dus helemaal happy de Peppy. De km vreter zoals ik betaald daarentegen meer. Tis allemaal niet zo heel moeilijk.
Zolangzamerhand begint me de leaserd melkkoe mentaliteit vd staat aardig de strot uit te hangen.....
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 14:07
door IkeV70
Alle milieubelasting/voordeel via de brandstofprijs regelen is idd een zeer eenvoudig en eerlijk systeem. Moet alleen wel even europees geregeld worden...
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 15:45
door lint
IkeV70 schreef:
Alle milieubelasting/voordeel via de brandstofprijs regelen is idd een zeer eenvoudig en eerlijk systeem. Moet alleen wel even europees geregeld worden...
Klopt, is inderdaad het beste systeem, lijkt mij een mooie uitdaging voor de EU om dat nu eens te regelen.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 04.11.2014 - 17:24
door diesel01
Zonder te verzanden in politiek.. maar is het niet zo dat de BV NL al jaren teveel uitgeeft en dit o.a. via de heilige koe probeert terug te verdienen d.m.v. accijns, BPM, BTW.
Die brandstof, zoals het in Dld word gedaan, gaan we hier toch niet krijgen.
Het begrotingstekort loopt dan alleen maar verder op.
Re: Wiebes gaat misbruik plug-in hybrides aanpakken
Geplaatst: 05.11.2014 - 15:51
door hans98
Je kan bij de Mitsubishi Outlander PHEV tegenwoordig een extra benzinetank laten plaatsen. Ik dacht dat het een grap was maar het staat
hier toch echt. Dat is toch bizar?