koelingsproblemen v70
Geplaatst: 08.07.2006 - 01:33
Ik heb advies nodig.
Betreft koelproblemen V70 1998 diesel automaat / climacontrol
245 .000 km
Aangeschaft bij Volvo specialist (niet Volvodealer) half jaar geleden.
Omdat ik geen koelproblemen wilde krijgen met het trekken van een caravan heb ik de garage gevraagd na te gaan of er een automaatkoelradiator aanwezig was en indien niet een automaatoliekoelradiator bij te plaatsen .
Dat laatste is gebeurd.
Voorste radiator is voor de airco.
De volgende radiator is voor de automaatolie
Dan volgt de koelwaterradiator en vervolgens de electrische ventilator.
In Nederland geen koelingsproblemen gehad.
Ik ben in juni met de caravan op pad gegaan naar Frankrijk en liep onmiddellijk in Noord Frankrijk op de de steile hellingen tegen koelproblemen op.
De auto trok fantasties om hoog en bleef trekken.
De temperatuurmeter liep tegen (in ) het rode vlak en de auto verloor trekkracht en de snelheid werd gereduceerd tot 45 KM/uur.
Dit gebeurde herhaaldelijk. ZEER VERONRUSTEND EN GEVAARLIJK
Ik heb de indruk dat het motormanagementsysteem de turbo uitschakelde en een snelheidslimiet instelde.
De buitentemperatuur was 28 graden Celsius.
Omdat dit me verontrustte heb ik de garage gebeld en zijn antwoord was dat dit niet erg was zolang de temperatuurmeter niet in de rode vlakken terecht kwam. Gewoon doorrijden was zijn advies.
De temperatuur heeft nooit binnen de rode gebieden gestaan.
Ik ben doorgereden naar de Drome onder Lyon met iedere keer die 45 KM/uur restrictie ( op de autoroute notabene !) op de enorme hellingen en heb afgezien van verdere plannen van mijn vakantie in de Alpen voort te zetten..
Ik ben met dezelfde problemen huiswaarts gegaan, nadat ik de isolerende bekapping van de motor had verwijderd.
Ik ben inmiddels weer thuis. (opgelucht en in de steek gelaten door een Volvo)
Mijn Volvo 940 heeft me nooit in de steek gelaten onder dezelfde omstandigheden in veel hogere temperaturen.
Wie kan me advies geven wat hier aan de hand is en hoe dit valt op te lossen ?
Ik heb geen koelingsproblemen gehad in de hellingen met de "losse"auto.
De temperatuur bleef netjes binnnen de grenzen.
Ieder advies wordt op prijs gesteld.
Het betekent voor mij het al of niet houden van deze V70 of de terugkeer naar een Volvo 940
Vr.groet,
John
Betreft koelproblemen V70 1998 diesel automaat / climacontrol
245 .000 km
Aangeschaft bij Volvo specialist (niet Volvodealer) half jaar geleden.
Omdat ik geen koelproblemen wilde krijgen met het trekken van een caravan heb ik de garage gevraagd na te gaan of er een automaatkoelradiator aanwezig was en indien niet een automaatoliekoelradiator bij te plaatsen .
Dat laatste is gebeurd.
Voorste radiator is voor de airco.
De volgende radiator is voor de automaatolie
Dan volgt de koelwaterradiator en vervolgens de electrische ventilator.
In Nederland geen koelingsproblemen gehad.
Ik ben in juni met de caravan op pad gegaan naar Frankrijk en liep onmiddellijk in Noord Frankrijk op de de steile hellingen tegen koelproblemen op.
De auto trok fantasties om hoog en bleef trekken.
De temperatuurmeter liep tegen (in ) het rode vlak en de auto verloor trekkracht en de snelheid werd gereduceerd tot 45 KM/uur.
Dit gebeurde herhaaldelijk. ZEER VERONRUSTEND EN GEVAARLIJK
Ik heb de indruk dat het motormanagementsysteem de turbo uitschakelde en een snelheidslimiet instelde.
De buitentemperatuur was 28 graden Celsius.
Omdat dit me verontrustte heb ik de garage gebeld en zijn antwoord was dat dit niet erg was zolang de temperatuurmeter niet in de rode vlakken terecht kwam. Gewoon doorrijden was zijn advies.
De temperatuur heeft nooit binnen de rode gebieden gestaan.
Ik ben doorgereden naar de Drome onder Lyon met iedere keer die 45 KM/uur restrictie ( op de autoroute notabene !) op de enorme hellingen en heb afgezien van verdere plannen van mijn vakantie in de Alpen voort te zetten..
Ik ben met dezelfde problemen huiswaarts gegaan, nadat ik de isolerende bekapping van de motor had verwijderd.
Ik ben inmiddels weer thuis. (opgelucht en in de steek gelaten door een Volvo)
Mijn Volvo 940 heeft me nooit in de steek gelaten onder dezelfde omstandigheden in veel hogere temperaturen.
Wie kan me advies geven wat hier aan de hand is en hoe dit valt op te lossen ?
Ik heb geen koelingsproblemen gehad in de hellingen met de "losse"auto.
De temperatuur bleef netjes binnnen de grenzen.
Ieder advies wordt op prijs gesteld.
Het betekent voor mij het al of niet houden van deze V70 of de terugkeer naar een Volvo 940
Vr.groet,
John