Pagina 1 van 1

Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 11:18
door V70/2.4D/2003
:police: Geknipt en geplakt vanuit de Telegraaf met de tip: DOE GEWOON DIMLICHT AAN! :police:

VERWARRING OVER AUTOMATISCHE VERLICHTING BIJ MIST

Nu de mistperiode weer is aangebroken blijken veel automobilisten nauwelijks te weten dat zij vrijwel onverlicht rijden waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Bestuurders denken namelijk dat de automatische verlichting, die tegenwoordig op bijna elke auto standaard zit, ook bij mist de verlichting laat branden. Deze lichtsensor werkt echter alleen maar als het echt donker wordt of is.

„Het is inderdaad een groot misverstand en daarom zie je tijdens mist ook talloze automobilisten zonder brandende achterverlichting rijden. Omdat veel auto’s tegenwoordig ook over zogenoemde dagrijverlichting beschikken, branden alleen twee lampjes aan de voorzijde. Die lampen geven amper voldoende lichtopbrengst en al helemaal als er een dichte mist hangt. Het is natuurlijk levensgevaarlijk als er dan ineens voor je neus een onverlicht obstakel opdoemt. We adviseren bestuurders om na het starten van de motor gelijk het dimlicht in te schakelen als er mist in de lucht hangt of als het hard regent,” aldus Annelies Tichelaar van de ANWB. Voor het voeren van onjuiste verlichting kan een boete van 25 tot 65 euro worden opgelegd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt dat ook een groot aantal automobilisten nog steeds niet weet welke verlichting er bij mist moet worden gevoerd: „Mistlicht aan de voorkant mag alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd (zicht minder dan 200 meter). Het mistachterlicht mag alleen ingeschakeld worden bij mist of sneeuwval als het zicht minder dan 50 meter is. Bij zware regen mag het bijvoorbeeld niet."

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 11:37
door JeroenSpock
Oh, mistlicht voor bij 200 meter? Ik dacht altijd voor en achter 50 meter.
Maar goed, nu staat het in de Telegraaf. Nu gaan de burgers vast braaf hun licht aan doen...

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 11:45
door Fulaks
Met de Volvo DRL's branden de achterlichten toch ook dacht ik. Maar goed, ben ook voorstander van het oude Volvo-systeem en dimlichten altijd aan.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 11:48
door Rippie V70
Maar goed, ben ook voorstander van het oude Volvo-systeem en dimlichten altijd aan.
helemaal eens. altijd aan. Heb ik ook.
Snap daarom ook niet de discussies hier op het forum van mensen die zelf hun licht aan en uit willen kunnen schakelen.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 11:51
door Rob M
Is inderdaad levensgevaarlijk en mag wat mij betreft veel zwaarder bestraft worden!
In de afgelopen maand heb ik al meermalen gehad dat ik opeens (te) kort op een voorganger nader omdat men in de mist geen verlichting voert. De bestuurder proberen te waarschuwen heeft mij al een middelvinger en een scheldkanonnade uit zijn raampje opgeleverd (serieus, met 100Km/Uur op de snelweg! :-) )
Een vriendin van mij rijdt in een VW en is bij de garage geweest omdat zij graag de achterlichten aangeschakeld wil hebben. Dit kan volgens de garage niet, en, in hetzelfde gesprek verklaart men 'Dit mag niet van PON' terwijl zij (en ik) het toch regelmatig zie dat de DRL samen met de achterlichten branden. Ze rijdt nu altijd met dimlicht aan en overweegt een Volvo te kopen!

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 12:18
door Fredhead
Ik reed dinsdag in de mist en buiten veel auto's met DRL reden er ook heel veel auto's die geen DRL hadden, maar ook geen verlichting voerden.
Heb me hier aardig over verbaasd.

Verder geheel mee eens, ook in de schemer/tegen donker aan zie je nog veel mensen met alleen DRL rijden terwijl dat dan echt niet meer voldoende is
Ik rol ! schreef: Een vriendin van mij rijdt in een VW en is bij de garage geweest omdat zij graag de achterlichten aangeschakeld wil hebben. Dit kan volgens de garage niet, en, in hetzelfde gesprek verklaart men 'Dit mag niet van PON' terwijl zij (en ik) het toch regelmatig zie dat de DRL samen met de achterlichten branden.
Dit is gewoon mogelijk, kwestie van iemand met VAGCOM of VCDS zoeken en dan is het zo ingeschakeld

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 13:34
door Paul
Ik heb in deze dagen gewoon licht op Altijd Aan staan. Ook al heeft de V60 ook verlichting achter met DRL. C30 helaas niet, dus die staan nu gewoon altijd aan.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 13:50
door lint
Gewoon logisch nadenken en zelf de juiste verlichting voeren als de omstandigheden daar om vragen, niet vertrouwen op allerhande automatische systemen.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 18:05
door volvo-s40
Ik ben blij dat ik nog in een oud hok uit van (s40) 1997 en (v40) 2000 rij :D
Standaard staat de meuk allemaal aan, de 2000 heeft de "mogelijkheid" om verlichting uit te kunnen zetten, maar die laten we lekker aan.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 18:29
door Fredhead
Ik rijd met iedere auto altijd met de verlichting aan.
Bij de S60 branden de lampen standaard altijd al, maar heeft een auto het niet is een van de eerste dingen die ik doe de verlichting aanzetten als de motor draait.

Zoals sommigen hier al zeggen een stukje logisch nadenken, helaas willen mensen het steeds meer aan de techniek over laten

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:22
door JeroenSpock
Dus hoog tijd dat dimlicht gewoon verplicht wordt. Wat is het excuus om dat niet te doen?

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:27
door V70/2.4D/2003
Ontbrekende wetgeving.....

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:27
door Marcnij
JeroenSpock schreef: Dus hoog tijd dat dimlicht gewoon verplicht wordt. Wat is het excuus om dat niet te doen?
+1

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:29
door snorremans
Bij de eerste type DRL mochten wettelijk de achterlichten niet mee branden, later is dit veranderd.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:30
door Fredhead
JeroenSpock schreef: Dus hoog tijd dat dimlicht gewoon verplicht wordt. Wat is het excuus om dat niet te doen?
Dan gaan de groenewollensokkendragers op hun achterbenen staan.
Die ledlampen zijn een procentje zuiniger dan de gewone halogeen/xenon lampen en daarom wordt de DRL gebruikt.

Vind het zelf gigantische onzin, Volvo voert het al jaren net als sommige andere merken en gemakkelijker kan het niet.
Scheelt ook nog eens die lelijke strips op je bumper of onder je koplamp

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:32
door Henielma
Het excuus is energieverbruik. Mede daarom moesten die DRL LED verlichting worden en gaan de achterlichten niet gelijk aan met de DRL. Mooie technologie push van de LED fabrikanten. Even wat lobbyen en dan is er een wet.

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:50
door kevinwalter
JeroenSpock schreef: Dus hoog tijd dat dimlicht gewoon verplicht wordt. Wat is het excuus om dat niet te doen?
+1 voor Zweden dus?

De logica snap ik ook niet, waarom met je licht uit rijden? Als je in een donkere tunnel rijdt kan je ze weer aanzetten etc... Gewoon lekker altijd aan laten staan. :)

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:55
door lint
V70/2.4D/2003 schreef: Ontbrekende wetgeving.....
Ik zeg: tijd voor een wetsvoorstel :D

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 19:55
door lint
fredhead schreef:
JeroenSpock schreef: Dus hoog tijd dat dimlicht gewoon verplicht wordt. Wat is het excuus om dat niet te doen?
Dan gaan de groenewollensokkendragers op hun achterbenen staan.
Die ledlampen zijn een procentje zuiniger dan de gewone halogeen/xenon lampen en daarom wordt de DRL gebruikt.

Vind het zelf gigantische onzin, Volvo voert het al jaren net als sommige andere merken en gemakkelijker kan het niet.
Scheelt ook nog eens die lelijke strips op je bumper of onder je koplamp
+1!

Re: Gevaar van DRL

Geplaatst: 07.11.2014 - 21:28
door Msuidgeest
Handelingen in ons wagenpark:

S90: sleutel in rechterhand, die draait met de klok mee en vervolgens werkt alles.
Vivaro: sleutel in rechterhand, linkerhand aan lichtknop en tegelijkertijd draaien, alles werkt.

Maar je kunt wel verlichting aan of uit willen maar met verkeerd afgestelde armaturen is het nog ruk. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.