Pagina 1 van 2

Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 08.11.2014 - 00:21
door Obbetuning
Ik heb een aanvraag gehad voor een tuning van een D5 van na 2012.
Deze auto's zijn voorzien van een 12 digit pincode zodat het motormanagement niet simpel uit te lezen is.
Op dit moment zijn alleen Volvotune en een collega tuner Rica hier toe in staat.
Volvotune heeft een klant gesproken die zijn nieuwe D5 gekocht heeft en wederom een tuning van Volvotune op zijn nieuwe V70 D5 wenst.

Geachte klant: Mocht u dit lezen wilt u dan contact met Volvotune ( Obbe) opnemen.
Wij zijn momenteel in staat de aanpassing door te voeren, maar onfortuinlijk genoeg ben ik uw contactgegevens kwijtgeraakt.
( waarvoor mijn excuus! )

Mocht deze persoon dit lezen, neem even contact met ons op. Volvotune: 00 31 61083 42 04

mvgr Obbe

Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.
www.volvotune.nl

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 08.11.2014 - 15:19
door Rebourne
Obbe,

Misschien een snelle vraag hierop, kan dit ook met de d2 dan?

Mvg stijn

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 08.11.2014 - 19:21
door Fredhead
Ik heb hem ook even voor je op de facebookpagina van het forum gedeeld Obbe :)

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 08.11.2014 - 21:47
door Obbetuning
Rebourne schreef: Obbe,

Misschien een snelle vraag hierop, kan dit ook met de d2 dan?

Mvg stijn
Hoi Stijn,

Momenteel nog niet, maar ook deze hopen wij over niet al te lange tijd te kunnen uitlezen (en schrijven).

mvgr Obbe

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 20.04.2015 - 20:31
door Quota
volvotune schreef: Ik heb een aanvraag gehad voor een tuning van een D5 van na 2012.
Deze auto's zijn voorzien van een 12 digit pincode zodat het motormanagement niet simpel uit te lezen is.
Op dit moment zijn alleen Volvotune en een collega tuner Rica hier toe in staat.
Volvotune heeft een klant gesproken die zijn nieuwe D5 gekocht heeft en wederom een tuning van Volvotune op zijn nieuwe V70 D5 wenst.

Geachte klant: Mocht u dit lezen wilt u dan contact met Volvotune ( Obbe) opnemen.
Wij zijn momenteel in staat de aanpassing door te voeren, maar onfortuinlijk genoeg ben ik uw contactgegevens kwijtgeraakt.
( waarvoor mijn excuus! )

Mocht deze persoon dit lezen, neem even contact met ons op. Volvotune: 00 31 61083 42 04

mvgr Obbe

Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.
www.volvotune.nl
Hoi Obbe, je hebt dus een upgrade voor de 215 pk D5?
Wat worden de waardes na tuning ? En heb je hier ook en egr bypass voor?

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 21.04.2015 - 22:12
door Obbetuning
Hoi Quota,

De egr sluiten hebben we (nog) niet maar gaat niet lang duren :-)
Het nieuwe type ecu (engine control unit) voor deze motoren is de EDC17cp48.
Deze zit buiten natuurlijk de D4, D5 ook in de V60 Plug-in Hybrid en ook al heeft deze van zichzelf een slordige 283pk, hij kan nog meer krijgen :-) + 50pk en + 80nm is zondermeer haalbaar.

Deze cijfers gelden echter ook voor de D5 met zijn "magere" 215pk.... en bij de handgeschakelde kan je daar nog een paar nm bij optellen.
Wij hebben tot nu toe de files getest met de Gtech, daar komt een extra torque van ± 25% uit.
Aankomende week gaat 1 van de door ons aangepaste D5244T11 motoren/auto's op de bank met 2 versie's (een eco-power en een zuivere power tuning) om de echte harde cijfers te zien.
Eerst wordt de auto geladen met het origineel, om te zien in hoeverre er drivetrain loss is, daarna worden een voor een de files geladen en getest.

mvgr Obbe

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 21.04.2015 - 22:20
door Quota
Dus ik zou met mijn handbak (die af fabriek juist op nm beperkt is en gt niet) naar 265 pk en 480 nm kunnen gaan?!?
Kannone, dan zal ik wel klinkerbelasting hier in de buurt moeten betalen...

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 22.04.2015 - 07:41
door BlackcurrantV70
Maar de titel van het topic is "after 2012", gelden deze waarden dan ook voor een MY12 ?

Mijn XC70 D3 AWD heeft dezelfde motor als de D5 AWD maar teruggeschroefd naar 163pk en 420Nm

Polestar maakt er 215pk en 440Nm van, maar Polestar bestaat niet in Belgie...

http://www.polestar.com/se/product/xc70 ... atic-2012/

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 22.04.2015 - 09:03
door Obbetuning
Hoi,

Voor zover ik het kan zien zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Polestar werkt "idiotproof" en kan zo met de fabrieks garantie etc. van Volvo werken.
Dat ze een 215hp versie voor jou auto aanbieden, zegt eigenlijk genoeg, dat zou dan inhouden dat ze de originele software van de 215hp versie in de auto laden.
Je hebt dan een vermogens winst van 30% :-)

Voor de originele 215hp versie hebben ze ook een upgrade, deze is +15pk dat is net een upgrade van 7% ....

mvgr Obbe

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 22.04.2015 - 15:39
door Toxictooms
Obbe, is er al nieuws voor mijn V40 D3 Mj 2014??

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 22.04.2015 - 16:22
door BlackcurrantV70
Tjonge tjonge Obbe, 30% meer power is wel erg aanlokkelijk en in principe zonder echt risico aangezien zelfs Polestar deze upgrade op een D3 AWD doet in Zweden met behoud van Volvo garantie...

Ik ben altijd erg terughoudend geweest over tuning, ivm risicos maar deze cijfers kriebelen wel !

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 23.04.2015 - 22:26
door Obbetuning
Hoi Toxictooms,

Ja, jou auto origineel 150pk en 350nm, zou bij ons naar +40pk en +80nm aangepast kunnen worden.
Polestar geeft daarvoor op: +27pk en +50nm. (dat kan natuurlijk ook)
Er zijn tuners die hogere getallen beloven, ik ga er liever iets onder de max. zitten.

mvgr Obbe

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 24.04.2015 - 07:19
door rsnhakan
Obbe, wij laten volgende week een Polestar tuning uitvoeren, vanwege de garantie ed. Maar hoe denk jij over Polestar als ik vragen mag? En waarom is de vermogenstoename bij (en alle andere tuners) jou veel groter dan bij de huistuner van Volvo?

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 24.04.2015 - 23:46
door Obbetuning
Waarom polestar de garantie kan overnemen:

Ze hebben een deal gesloten met Volvo, dit houd in dat ze de software niet teveel veranderen.
Zoals al geschreven doen ze bij de 163pk versie eenvoudig de originele 215pk software laden, bij de 215pk gaan ze naar maar +7%, dit gebeurt door de torque limiters omhoog te zetten, en de rest van de mappings, lees railpressure, injector opening time en boost (=lucht) ongemoeid te laten.

Als Volvo een auto op de markt brengt met een gegarandeerde 215pk, dan moet deze die waarde halen bij -60 (noordpool) en + 60 (Afrika).
Als een tuner in Europa de software optimaliseert voor de EU, en de brandstof/lucht mappen een extra + geeft en de koppelkromme glad maakt, komen er andere waarden naar voren.

mvgr Obbe

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 25.04.2015 - 00:12
door rsnhakan
Nou onze V60 D6 heeft echt geen 283 pk in Turkije bij temperaturen van 40-50 graden (ook niet met de airco uit). Later op de avond als het ongeveer 25 graden wordt, merk je dat de auto veel sneller en soepeler rijdt. Bedankt voor je reactie iig!

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 25.04.2015 - 09:29
door NielsPHEV
rsnhakan schreef: Nou onze V60 D6 heeft echt geen 283 pk in Turkije bij temperaturen van 40-50 graden (ook niet met de airco uit). Later op de avond als het ongeveer 25 graden wordt, merk je dat de auto veel sneller en soepeler rijdt. Bedankt voor je reactie iig!
Geen enkele D6 heeft echt 283 pk

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 27.04.2015 - 01:52
door Frederik Welvaert
BlackcurrantV70 schreef: Tjonge tjonge Obbe, 30% meer power is wel erg aanlokkelijk en in principe zonder echt risico aangezien zelfs Polestar deze upgrade op een D3 AWD doet in Zweden met behoud van Volvo garantie...

Ik ben altijd erg terughoudend geweest over tuning, ivm risicos maar deze cijfers kriebelen wel !
Jouw motor is dezelfde als die van mijn XC60. 2,4 liter biturbo met EDC17 ecu, in basis dezelfde als de 205pk. Die van mij was eerst door Rica onder handen genomen, maar tijdens een bezoekje om de Geartronic te flushen heeft Obbe mijn ecu uitgebouwd en aan de computer gehangen. Allemaal handwerk en deskundige uitleg en een super rijdende auto voor teruggekregen!

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 28.04.2015 - 11:07
door BlackcurrantV70
Klopt Frederic, maar ben er nog niet uit qua tuning, het is in principe verboden in Belgie, dus dat knaagt.

Verzekering kan aangepast worden maar ik vraag me af wat er gebeurd als binnen afzienbare tijd de technische controle gaat gebeuren via OBD, dan komt het mogelijk uit dat de auto niet meer conform de typegoedkeuring is en dan sta je daar.

In NL is het zoveel eenvoudiger dan bij ons, maar die mogen dan weer een toren hoge BPM betalen.....

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 28.04.2015 - 16:48
door CHRISITO
dat het in belgie verboden is klopt ! maar het schiet wel als paddestoelen uit de grond die tuning firmas ! je vindt ze meer dan pak weg 15 jaar terug. en ze staan aan te schuiven ! ja maar hoe ze het doen als het illegaal is! zij zeggen je dat je het moet aangeven aan de verzekering en dan mag het blijkbaar ! zij zijn safe.

Re: Tuning D5 after 2012

Geplaatst: 28.04.2015 - 18:27
door BlackcurrantV70
Het tunen op zich is niet illegaal, het in het verkeer brengen van een getunede auto wel, omdat die niet meer conform het gelijkvormigheidsattest is.

Verleden jaar is er een uitzending op TV over geweest, de regering was ermee bezig, maar een hoge prioriteit is het natuurlijk niet.

Ik heb ook Polestar al eens gecontacteerd erover en die vertelden me ook dat Polestar niet beschikbaar is in Belgie omdat het wettelijk verboden is.