Pagina 1 van 2
Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 09.11.2014 - 21:07
door slider
Hi ik vroeg me af of het normaal is dat je bij elke rit de regensensor en automatisch groot licht sensor moet activeren? ik had verwacht dat dit een - set and forget - instelling was ( wel bij Audi in ieder geval) ?
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 09.11.2014 - 21:18
door lint
De regensensor moet bij iedere nieuwe start weer worden geactiveerd, het automatisch grootlicht volgens mij niet.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 10.11.2014 - 10:27
door D2
regensensor wel, lichtsensor niet, automatisch grootlicht geen idee.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 11.11.2014 - 21:10
door jooonathan
Is het eigenlijk mogelijk om de regensensor definitief te de-activeren / uit te schakelen? Bij m'n huidige auto (Citröen) is dat niet mogelijk jammer genoeg

Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 11.11.2014 - 21:11
door robertmurk
Er was al eerder discussie over het uitschakelen van de regensensor. Als reden wordt aangevoerd dat bij vorst de wissenbladen aan de ruit kunnen vastvriezen. Als de regensensor ingeschakeld zou blijven, zouden bij het inschakelen van het contact de ruitenwissers kunnen worden geactiveerd waardoor de ruiterwissermotor veel stroom trekt. In het gunstigste geval brandt de zekering door, anders de ruitenwissermotor.
Het uitschakelen van de regensensor is niet uniek voor Volvo, bij mijn vorige auto (Audi) schakelde de regensensor uit, bij mijn privéauto (BMW) idem.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 08:56
door HakanC
robertmurk schreef:
Er was al eerder discussie over het uitschakelen van de regensensor. Als reden wordt aangevoerd dat bij vorst de wissenbladen aan de ruit kunnen vastvriezen. Als de regensensor ingeschakeld zou blijven, zouden bij het inschakelen van het contact de ruitenwissers kunnen worden geactiveerd waardoor de ruiterwissermotor veel stroom trekt. In het gunstigste geval brandt de zekering door, anders de ruitenwissermotor.
Het uitschakelen van de regensensor is niet uniek voor Volvo, bij mijn vorige auto (Audi) schakelde de regensensor uit, bij mijn privéauto (BMW) idem.
Ook je ruitenwisserbladen krijgen het enorm op hun donder.. Groot kans dat ze daarna streepjes laten op je ruit.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 09:32
door zonoskar
Hoe ga je met die Citroen dan door de wasstraat? Mij lijkt het niet handig als de wissers dan steeds aangaan. Het mechanisme kan er zelfs van kapot gaan.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 10:14
door D2
Ik zag al eens een Audi driftig wipwappend door de wasstraat gaan, bestuurder had geen idee hoe hij de ruitenwissers uit moest zetten...
Affijn, volgens mij zijn de irritaties 'regensensor moet steeds opnieuw ingeschakeld worden', 'cruise control moet steeds opnieuw geactiveerd worden', 'deuren ontgrendelen niet automatisch bij uitschakelen motor' inmiddels zo vaak behandeld op dit forum dat er wat mij betreft per direct een slot mag op ieder nieuw topic dat voor (één van) deze zaken geopend wordt. Het forum vervuilt enorm op deze manier, de vraag hoeft écht niet telkens opnieuw gesteld te worden (en er verandert ook niks mee) want/en het forum heeft een prima zoekfunctionaliteit.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 10:31
door CHRISITO
hoor ik hier een lichte vorm van irritatie

ja idd alles is al gezegd over de v 40

heerlijke wagen. met een eigen karakter.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 10:36
door diesel01
D2 schreef:
Ik zag al eens een Audi driftig wipwappend door de wasstraat gaan, bestuurder had geen idee hoe hij de ruitenwissers uit moest zetten...
Affijn, volgens mij zijn de irritaties 'regensensor moet steeds opnieuw ingeschakeld worden', 'cruise control moet steeds opnieuw geactiveerd worden', 'deuren ontgrendelen niet automatisch bij uitschakelen motor' inmiddels zo vaak behandeld op dit forum dat er wat mij betreft per direct een slot mag op ieder nieuw topic dat voor (één van) deze zaken geopend wordt. Het forum vervuilt enorm op deze manier, de vraag hoeft écht niet telkens opnieuw gesteld te worden (en er verandert ook niks mee) want/en het forum heeft een prima zoekfunctionaliteit.
Idd regensensor zet ik aan als het regend, mijn vrouw heeft een Megane leasekoets gehad die std aanging bij het starten en die was in de wasstraat idd een ruitenwisser kwijt en een verbogen ruitenwisser arm verder.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 12.11.2014 - 11:34
door D2
CHRISITO schreef:
hoor ik hier een lichte vorm van irritatie

ja idd alles is al gezegd over de v 40

heerlijke wagen. met een eigen karakter.
Mmmmwoah. Niet alles is gezegd hoor, helemaal niet. Alleen zou het wel fijn zijn als we wat minder van die mini-topicjes hadden.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 15.11.2014 - 18:05
door jooonathan
zonoskar schreef:
Hoe ga je met die Citroen dan door de wasstraat? Mij lijkt het niet handig als de wissers dan steeds aangaan. Het mechanisme kan er zelfs van kapot gaan.
Excuus, mijn reactie was niet bijster duidelijk...
Met mijn eerste auto was het mogelijk om de ruitenwissers met 1 tik van de hendel naar beneden 1 slag te maken. Met de Citroën wordt dan de regensensor geactiveerd die voor mij veel te vaak de ruitenwissers activeert. Ik dacht dat bij de Volvo het systeem hetzelfde was maar het instructieboekje heeft mij anders geleerd. Door de hendel 1 tik omhoog te doen kan je een "Enkele slag" uitvoeren. Erg fijn!

Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 15.11.2014 - 18:11
door rsnhakan
Het automatisch grootlicht moet net zoals de regensensor weer opnieuw worden geactiveerd nadat je de auto hebt herstart.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 09:09
door fret
Even in de categorie "wat moet ik met deze informatie": reed afgelopen weekend een rondje in een Volvo FH16 750 (ja, een vrachtwagen met 750pk) en het viel mij op dat daar de regensensor geactiveerd bleef nadat de motor is uitgeweest, net als cruise control trouwens. Opmerkelijk ook dat de FH ACC had met 2 knoppen op het stuur: een voor ACC en een voor 'normale' CC...dat mis ik wel op mijn V40, nu moet ik de ACC knop lang ingedrukt houden om gewone CC te activeren.
Ergo: Volvo is dus niet consequent in zijn regensensor. Grootlicht weet ik niet, dat had de FH niet denk ik (was overdag). Of is Volvo trucks tegenwoordig (geheel) los van Volvo cars?
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 09:29
door diesel01
fret schreef:
reed afgelopen weekend een rondje in een Volvo FH16 750 (ja, een vrachtwagen met 750pk)
Hoe rijd dat, zo'n koppelbaas?
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 09:49
door fret
Hoe rijd dat, zo'n koppelbaas?
Dat rijdt Super. Span was 44t en alleen bij remmen had je daar erg in.....
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 10:05
door evert65
D2 schreef:
Ik zag al eens een Audi driftig wipwappend door de wasstraat gaan, bestuurder had geen idee hoe hij de ruitenwissers uit moest zetten...
off topic
vreemd, maar het zal wel aan mij liggen, je zet de motor èn contact toch uit in de wasstraat
tja ik kom er heel weinig , en ken alleen dat soort met ronddraaiende borstels , of die met een sleepketting in de vloer
on topic
het is wel eens lastig van die regen sensor , maar er lijkt wel over te zijn nagedacht
zeker in scandinavië waar het nogwel eens winter is is het wel zo handig dat ie automatisch uit staat
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 10:21
door Marcnij
fret schreef:
Even in de categorie "wat moet ik met deze informatie": reed afgelopen weekend een rondje in een Volvo FH16 750 (ja, Of is Volvo trucks tegenwoordig (geheel) los van Volvo cars?
Ja, al ruim 10 jaar, sinds Volvo de personenauto divisie aan Ford heeft verkocht.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 11:08
door Jers3n
evert65 schreef:....
off topic
vreemd, maar het zal wel aan mij liggen, je zet de motor èn contact toch uit in de wasstraat
tja ik kom er heel weinig , en ken alleen dat soort met ronddraaiende borstels , of die met een sleepketting in de vloer
.....
Je hebt inderdaad twee types, eentje waarbij de auto stilstaat (meestal zonder bestuurder en met motor en contact uit) en de borstels langs de auto bewegen, en eentje waarbij de auto met bestuurder erin (en met motor aan en in z'n vrij) dmv een sleepketting door de wasstraat, langs de borstels etc. getrokken wordt. Bij die laatste is het dus handig als de regensensor uit staat/kan.
Re: Inschakelen en ingeschakeld blijven van regensensor en automatisch grootlicht?
Geplaatst: 19.11.2014 - 11:49
door diesel01
fret schreef:
Hoe rijd dat, zo'n koppelbaas?
Dat rijdt Super. Span was 44t en alleen bij remmen had je daar erg in.....
Lijkt mij een bijzondere ervaring om 44t te trekken waarbij het lijkt alsof het de helft minder is.
@Evert, ik was hier vaak
http://www.gelings.nl/ en ga in N met draaiende motor over de band.