Sterk inhouden op LPG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

"Probleem"voorgelegd aan gasboer.
@mawi is slimmer als ons........... De praktijk leert. :P

De gasboer zal op zoek gaan naar de juiste (nieuwe stekker).
Een stekker van de sloop kan natuurlijk ook nog.

Het idee is om de nieuwe Necam-stappenmotor heel te laten.
De pennetjes van de oude Volvo- stappenmotor naar binnen te slaan.
Vervolgens de draadjes van de Volvo-elektronica aan een Necam-stekker te solderen.

Voordeel is dat:
* Bij een toekomstig defect de stappenmotor eenvoudig gewisseld kan worden.
* Mocht de elektronica defect zijn, de Necam-stappenmotor terug kan (geen extra kosten).

Wordt vervolgt.........
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

yeah ::idea:


Toch goed zo'n forum waar je van elkaar kan leren..

Voor wat betreft de kabel op een stappenmotor. Bij een gas inbouwstation zal hier toch wel aan te komen zijn. Of zijn dit kant en klaar setjes met prefab kabels ? Als je de stappenmotor van necam los kan krijgen dan zeker de kabels ook wel ? of ::roll:
Volvo V50 2005
Herre
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.02.2008 - 22:33

Ik heb een probleem met mijn V70 Bi-fuel automaat uit 2002 120.000km

1 Bij een toerental boven de 4500 begint het oranje motor lampje te branden en geeft de display "rij langzaam of schakel op". Rijdend op benzine heb ik dit niet.

2 Tevens had ik laatst op de snelweg dat de auto helemaal niet reageerde op het gaspedaal en het oranje motorlampje continu bleef branden. Na overschakelen op benzine reed de auto weer.

3 Ook slaat de motor soms af bij het omschakelen van benzine naar L.P.G. bij koud weer (temp. beneden 0 graden)

Na uitlezen bij de Volvo dealer kwam er naar voren dat er een "fout" zat in cilinder 4.
Morgen gaat de auto naar de dealer voor verder onderzoek.

Het zal me benieuwen wat er aan de hand is.

Zou dit ook een gasverdeelhuis of stappenmotor probleem kunnen zijn?
Groeten Herre
Gast

Stappenmotor (boven op verdeelhuis) lijkt mij sterk, dan krijg je niet signaal: fout 4e clinder.
Gasverdeelhuis zou kunnen, vervuiling of beschadiging juist op de "gleuf" naar de 4e clinder.
Wat ook kan is dat het "injectieklepje" defect is, is nmm niet het meest waarschijnlijke.

Om ook nog even wat andere (duurdere) mogelijkheid te noemen:
Gasverdeelhuis (ETM) alleen past daar (denk ik) niet de genoemde foutmelding bij. Dat hij daarna wel op benzine rijdt, zegt niets. Dat kan.
Tja, automaat en gezien de toerentallen die jij rijdt (haal ik bijna nooit) zou klepspeling ook nog kunnen, dit past wel bij de foutmelding.
Maar bij die foutmelding kan ook een defecte bougie of bobine passen.
Voldoende info eerst?

Tip: laat (als ze er niet uit komen) compressie- en lektest doen. Indicatie voor kleppen stellen.
Meld ook even als ze het gevonden hebben.

Succes
Herre
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.02.2008 - 22:33

Het probleem is opgelost, gelukkig.
Schoonmaken van het gasverdeelhuis en één nieuw filter (waarschijnlijk die na de verdamper) was de oplossing.

Voorlopig maar weer rijden en aankijken of het weer terug komt was het advies. Anders zou het volgens de volvo monteur wel eens slijtage van het gasverdeelhuis kunnen zijn. Volgens hem zou dit slijten door het langs stromende gas??? Kan dit???
Revisie was niet mogelijk bij de volvo. Ik heb hierover nog met een gas specialist gebelt en die voelde ook weinig voor revisie ivm garantie. Nieuw zou dit gasverdeelhuis 400 euro kosten bij de gas specialist. Een revisie setje kon de specialist wel leveren voor ongeveer 20 euro.

Ik schrik nu echter van de vele verhalen over kleppen stellen. Ik heb verschillende malen van de dealer gehoord dat de auto hyd. klepstoters heeft en niet afgesteld hoeven worden. Ik heb met de plaatjes in het topic echter ontdekt dat B5244S2 kleppen stellen ? ontdekt dat dit niet het geval is.
Vandaag tevens aan de monteur hierboven en de technisch administratieve man gevraagd of de kleppen gesteld moesten worden, hun antwoord was nee. Hier wordt ik wel droevig van.

PS Alex bedankt voor de snelle reactie. Normaal rij ik zeer rustig en komt het toerental niet boven de 3500 uit maar eens in lange tijd heb je wel eens zo'n situatie dat het wel gebeurt.
Herre
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.02.2008 - 22:33

Het probleem is opgelost, gelukkig.
Schoonmaken van het gasverdeelhuis en één nieuw filter (waarschijnlijk die na de verdamper) was de oplossing.

Voorlopig maar weer rijden en aankijken of het weer terug komt was het advies. Anders zou het volgens de volvo monteur wel eens slijtage van het gasverdeelhuis kunnen zijn. Volgens hem zou dit slijten door het langs stromende gas??? Kan dit???
Revisie was niet mogelijk bij de volvo. Ik heb hierover nog met een gas specialist gebelt en die voelde ook weinig voor revisie ivm garantie. Nieuw zou dit gasverdeelhuis 400 euro kosten bij de gas specialist. Een revisie setje kon de specialist wel leveren voor ongeveer 20 euro.

Ik schrik nu echter van de vele verhalen over kleppen stellen. Ik heb verschillende malen van de dealer gehoord dat de auto hyd. klepstoters heeft en niet afgesteld hoeven worden. Ik heb met de plaatjes in het topic B5244S2 kleppen stellen ? ontdekt dat dit niet het geval is.
Vandaag tevens aan de monteur hierboven en de technisch administratieve man gevraagd of de kleppen gesteld moesten worden, hun antwoord was nee. Hier wordt ik wel droevig van.

PS Alex bedankt voor de snelle reactie. Normaal rij ik zeer rustig en komt het toerental niet boven de 3500 uit maar eens in lange tijd heb je wel eens zo'n situatie dat het wel gebeurt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Sorry dat ik me er even mee bemoei,maar je dealer zit er dus naast!
Je hebt geen hydraulische stoters maar vaste...
Gast

Wat hield dat schoonmaken in? Want veel meer kun je ook niet doen!
Revesiesetje is niet meer dan een aantal rubberen en koperen ringetjes.
Hebben ze je filter bij de gasafsluiter ook vervangen?

Gasverdeelhuis mag ex. de montage niet meer kosten dan ± € 200,- incl. BTW.
Ga anders naar: Kees Verhulst (www.verdampere.nl) die heeft er veel verstand van. (afhankelijk waar je woont natuurlijk).
Volgens Kees slijt dit (nagenoeg) niet. Zijn wel nieuwe inzet stukken voor te krijgen.

Vraag @Ramon&Ramon even voor het kleppen stellen.

Oja, ga even op zoek naar een andere Volvo-dealer, die mag het bord Volvo wel van zijn gevel halen.
Wie was het trouwens?
Herre
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.02.2008 - 22:33

Het schoonmaken hield het volgende in:
Doorspuiten van het gasverdeelhuis.
Het filter bij de gasafsluiter is niet vervangen.

Groeten Herre
Gast

Herre schreef:Het schoonmaken hield het volgende in:
Doorspuiten van het gasverdeelhuis.
Het filter bij de gasafsluiter is niet vervangen.

Groeten Herre
Daar was ik al een beetje bang voor.
In cilinder van het gasverdeelhuis, zitten kleine openingen. Zie foto.

Afbeelding

Op de randen daarvan komt een aanslag, waardoor de doorgang nauwer wordt.
Hier moet een voelermaat 0,15 mm door kunnen. Hiermee kan je voorzichtig ook de aanslag mee wegschrapen.
Schoonspuiten is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing.
lucbifuel
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2008 - 13:53

Hallo,

Als nieuwkomerben ik blij dat dit forum bestaat met eindelijk zinnige praat over bifuel. Bij de dealers hier wordt er zeer geheimzinnig over gedaan en zijn er zeer weinig mensen de je op de goeie weg helpen. Wat ik hier gelezen heb kan ik herkennen in mijn wagen en ik hoop met een revisieset en wat handigheid de gasverdeelklep te reviseren van mijn sputterende en lichtjes inhoudende V70 met vermelding dat ik te vlug rij en brandende oranje lamp van motormanagement. Onlangs schakelde hij ook nog onverwachts over op benzine.

hou jullie op de hoogte

Luc
Gast

Succes, gaat vast lukken. :P
Geheimzinnig = niet weten/onkunde, is mijn ervaring! :cry:
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Ik wil even laten weten dat het vervangen van alleen de stappenmotor met oude orginele electronica uiteindelijk niet gewerkt heeft.
Ik bleef last houden van plotseling stilvallen op gas. Ik kreeg dan geen enkele melding maar de auto reageerde helemaal niet meer op het gaspedaal. Handmatig overschakelen naar benzine was de enige mogenlijkheid om verder te kunnen rijden.

Samen met Kees (verdampere.nl) hebben we dmv meten van gasdruk tijdens rijden geconstateerd dat in het hele system wel gas zit als de motor niet meer reageerd. En omdat ik de stappenmotor al eens vervangen had door een nieuwe kon het daar niet aan liggen. De enige "boosdoener" zou nog de speciale VOLVO electronica zijn die boven op de standaard stappenmotor zit. Ook de auto nog laten "uitlezen" door dealer of dat er geen andere storingen in zouden zitten zoals bv lambda of andere sensoren, maar geen enkele storing in het systeem.
Uiteindelijk maar besloten deze VOLVO unit te vervangen. Ik kon deze bij de dealer bestellen voor 180 Euro. Deze 2 weken geleden ingebouwd, en omdat ik vorige week naar Hannover moest gelijk deze nieuwe uit kunnen proberen. Het gaat nu allemaal weer goed :P . Ondertussen al 4 gastanken leeg gereden, zowel snelweg (180 +) als stads kilometers, en geen problemen meer gehad met uitvallen.

In mijn geval dus waarschijnlijk een defect in de VOLVO electronica .
Volvo V50 2005
lucbifuel
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2008 - 13:53

Net terug van de volvodealer , heb serviceset 30650192 gekregen en daar blijkt heel wat minder in te zitten dan wat ik kan lezen op de topic. Het bevat een membraam, 4 rubber ringen en een stalen veerring. Geen koperen dichtingen, voelermaatje of kogeltje met veer. Is er bij volvo een bestelnummer van of komt dit via een toeleveringsbedrijf? (Bij dealer hebben ze nog nooit zoiets gereviseerd, en uiteraard konden ze me niet verder helpen)

Groeten Luc
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Je kan het beste langs een officiële Necam inbouwstation. Ik heb zo'n setje gehaald in Bunnik en daar zat wel alles in. Ik was voor dit setje, inclusief beide gasfilters ongeveer 30 Euro kwijt.
Kijk maar op de volgende link voor een adres:

http://www.lpg.nl/koltecnecamdealers.htm#terug

Bij mij heeft de revisie trouwens maar 5000 km. geholpen, toen kwam het stotteren weer terug.
Ik heb toen alsnog de gasverdeelkop (zonder stappenmotor) vervangen.
Hiervoor was ik bij de Necam-dealer 250 Euries kwijt.
Rij nu al weer 15000 km zonder problemen.

Succes, Wim.
Gast

@mawi, dat is balen dat de electronica de geest heeft gegeven.
Vreemd dat de Volvo dit niet kan uitlezen. Eigenlijk is dit zot. :evil:

Ik heb het dus wel goed ingeschat dat die Kees Verhulst www.verdampere.nl een specialist op Necam gebied is. :wink:
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Hi Alex

Op zich heeft kees een uitstekende kennis van necam, maar wat belangrijker was is de benaderbaarheid. Kees denkt mee en is daarom anders als een dealer of garage die "gesloten" zijn in het vinden naar een oplossing van je probleem. Dus bij kees weet je wat je krijgt en waarom. Heb zelfs een week rond gereden met een drukmeter aangesloten op het gassysteem om real-time te kunnen bekijken waar wat fout gaat als mijn probleem zich openbaarde. Verder kan kees onderdelen leveren tegen gunstige prijzen. Doet alles voor je (betaald uiteraard) maar laat je ook zelf "klungelen" als je dit wenst..

Kortom de ideale gasmonteur voor Necam systemen in brabant..
Volvo V50 2005
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”