Pagina 1 van 1

Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 13.11.2014 - 21:10
door Roos78
Hallo allemaal
Ik ben nieuw hier op het forum dus zal me even kort voorstellen: ik ben Roos, woonachtig in Zeeland met 4 kinderen en sinds 2006 Volvo 740 rijder. Ik heb alleen een 'beetje' pech met mijn Volvo's en daarom op zoek naar andere liefhebbers voor raad.

Mijn eerste 740 had een injectiemotor en reed op LPG. Van tijd tot tijd backfires, maar na inwinnen informatie werd ons verteld dat dit op zich geen probleem was en na het vastzetten van de juiste slang altijd zonder problemen weer verder kunnen rijden tot er opeens rook onder de motorkap vandaan kwam. Exit Volvo 1. De tweede Volvo had ook een injectiemotor maar startte standaard op benzine, dus geen backfires meer :-) Na ruim 5 jaar zeer trouwe dienst en een met een goede 4 ton op de teller echter kwam er probleem op probleem en heb ik afgelopen voorjaar met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van deze 740, liefkozend 'My little tank' genoemd. Gelukkig vond ik in Groningen een veelbelovende vervanger: een roodbruine, uit Zweden ingevoerde 740, die vanwege de nieuwe oldtimerregeling weg moest. Er was door de vorige eigenaar aan belangrijke zaken een hoop al aan versleuteld en het zag er naar uit dat ik met deze Volvo nog lange tijd zou kunnen rijden. Een carburateurmotor, net 3 ton op de teller en sinds een jaar op LPG op dat moment. Motorblok mooi schoon, geen olielekkage etc, spinnen als een tevreden katje. Van de zomer met 4 kinderen en volledig gevulde achterbak met kampeerspullen een weekje naar de Vogezen geweest en geen druppeltje olie verbruikt. Ik heb de olie nog niet hoeven bijvullen en er zit ook geen sludge in. Wel van tijd tot koelvloeistof bijgevuld, maar geen zichtbare lekkage en hij blijft netjes op temperatuur.

Vorige week echter problemen met starten en een ratelend geluid in de motor bij gas geven. Stationair klonk hij alsof hij op 3 pitten liep. Bougies zaten allemaal netjes in het blok dus de Wegenwacht gebeld. Die dacht eerst aan kruk- of nokkenas, maar nadat ik ermee naar mijn monteur was gereden dacht de wegenwachter aan een probleem met zuigers/kleppen. Mijn monteur heeft er even kort naar gekeken en denkt aan koppaking. Hij heeft echter vanwege een uitgebreide verbouwing geen tijd om er goed naar te kijken (sleutelt naast zijn baan). Na uitgebreid overleg met een Volvorijdende kennis lijkt het te gaan om een kromme kop. Hij heeft aangeboden die voor mij in te bouwen. Nu kan ik echter geen kop voor dit motorblok (B230A) te pakken krijgen. Ik heb onderdelenlijn al geprobeerd, een aantal sloperijen gebeld en op internet gewoon gezocht. Bij VOMD kan ik op de site geen onderdelenlijst meer vinden (heb daar eerder wat besteld en toen kon ik gewoon door de onderdelen browsen). Vandaar mijn vraag of hier iemand een betrouwbaar adres weet of er zelf eentje in de aanbieding heeft. Alvast bedankt!

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 13.11.2014 - 21:40
door Msuidgeest
In Heerhugowaard zit Nordicar (een specialist) en AutoRima in Druten is een Volvo-demontagebedrijf. Misschien hebben zij iets in de schappen.

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 13.11.2014 - 21:58
door Roos78
Dan zal ik die morgen eens gaan bellen. Het staat niet in hun online onderdelenlijst maar misschien wel in magazijn dan. Dank je wel.

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 14.11.2014 - 11:25
door martin _b
Deze mannen l geprobeerd: http://www.scandcar.nl/
Ik heb er goede ervaringen mee.

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 14.11.2014 - 14:21
door piet22
Waarom zou een kromme kop een ratelend geluid veroorzaken?
Ik zou het probleem even ter sprake brengen op het forum van de volvo700vereniging.
Daar is allicht ook iemand die een kop heeft liggen.

Piet

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 14.11.2014 - 15:09
door M&M
Is er naar de distributie gekeken, wat doet de klepspeling, wat is de compressie, etc

Re: Zoekend naar kop 740

Geplaatst: 14.11.2014 - 17:34
door Roos78
Mmh, goede vragen van jullie. Volgens de kennis komt het ratelende geluid omdat de kleppen teggen de kop of as zouden stoten nu. Het verhaal was vrij technisch, ik weet wel iets van auto's maar ook weer niet zoveel helaas. Wat ik uit jullie reacties begrijp is dat er beter eerst nog meer onderzoek kan worden gedaan voordat ik onderdelen ga aanschaffen. De distributieriem liep goed in ieder geval, daar heeft de wegenwachter naar gekeken. Een kop is tot nu nog niet gevonden in ieder geval, dus als dat wel het probleem zou zijn zal het een revisie moeten worden. Oké, nog een hoop werk aan de winkel dus... Fijn dat jullie zo meedenken :-)