Trillingen en bonk/klak bij schakelen
Geplaatst: 16.11.2014 - 02:22
In de hele auto voel ik een lichte trilling. Merkbaar in o.a. de zitting van de stoelen, voelbaar in het stuur of visueel zichtbaar bij losse voorwerpen die makkelijk mee trillen (plastic zakje op de stoel etc.). Het is niet extreem, maar voldoende om op te merken. Overigens merkbaar op zowel goed gebalanceerde 17" set zomerwielen als 16"winterwielen.
Ook heb ik last van een hoorbare/voelbare klak bij abrupt gas loslaten (of juist weer kracht op de aandrijving) en het schakelen. Voor m'n gevoel komt deze klak ook vanaf linksvoor, maar ik kan het geluid niet precies plaatsen (hoog bovenin, of vanaf de aandrijfas).
Nou heeft de auto al diverse onderhoud gehad, waardoor een aantal 'verdachten' afvallen. O.a. de motorsteunen, draagarmen, schokbrekers rondom (+ rubber boven schokbrekers), koppeling + vliegwiel, stuurhuis en stuurkogels zijn in de afgelopen 1,5 jaar vervangen.
Opvallend is dat vanuit stilstand optrekken duidelijk verschil is tussen een directe bocht links- of rechstom. Vanuit stilstand wergijden en dan bijvoorbeeld linksom de provinciale weg oprijden (druk op het rechter voorwiel dus), geeft een normaal stuurgevoel en alleen wielspin bij vol acceleren. Ga ik echter vanuit stilstand rechtsaf (druk op het linker voorwiel), dan lijkt het wiel een beetje te stuiteren en is er zeer snel wielspin te creeëren. Bij lange bochten op hogere snelheid verdwijnt de wielspin, maar blijft een iets anders stuurgevoel bij een bocht naar rechts.
Nou is in de afgelopen jaren door twee verschillende garage's al eens naar dit probleem gekeken en beiede garages hebben hiervoor ook wel eens onderdelen vervangen (die gezien de km-stand op dat moment logischer wijs ook in aanmerking kwamen). Na sommige reparaties werden een aantal symptonen minder, echter is het nooit echt opgelost.
Simpele dingen zoals alle aanhaalmomenten controleren bieden geen verbetering. Nou viel het me echter op dat het toplager linksvoor sporen van vet vertoond, terwijl dit rechtsvoor niet het geval is. Ondanks dat ik ook zeker zeer goede ervaringen heb met beide garages (één dealer en één forumsponsor), ben ik toch wat huiverig om de auto zonder een kritische blik weer opnieuw aan te bieden, aangezien ik gewoon geen geld (meer over) heb voor onnodige vervanging van onderdelen. Ik zie namelijk ook zo gebeuren dat een aandrijfas vervangen wordt terwijl dat niet de oorzaak blijkt. Los van de vraag of daarvoor dan betaald moet worden, wil ik het daar liever niet op aan laten komen. Ik vraag me dan ook af of een toplager voor dergelijke symptonen (trillen, klakkend geluid en ander stuurgevoel) kan zorgen en wat jullie ideeën zijn. Voor de duidelijkheid twee foto's:
Ook heb ik last van een hoorbare/voelbare klak bij abrupt gas loslaten (of juist weer kracht op de aandrijving) en het schakelen. Voor m'n gevoel komt deze klak ook vanaf linksvoor, maar ik kan het geluid niet precies plaatsen (hoog bovenin, of vanaf de aandrijfas).
Nou heeft de auto al diverse onderhoud gehad, waardoor een aantal 'verdachten' afvallen. O.a. de motorsteunen, draagarmen, schokbrekers rondom (+ rubber boven schokbrekers), koppeling + vliegwiel, stuurhuis en stuurkogels zijn in de afgelopen 1,5 jaar vervangen.
Opvallend is dat vanuit stilstand optrekken duidelijk verschil is tussen een directe bocht links- of rechstom. Vanuit stilstand wergijden en dan bijvoorbeeld linksom de provinciale weg oprijden (druk op het rechter voorwiel dus), geeft een normaal stuurgevoel en alleen wielspin bij vol acceleren. Ga ik echter vanuit stilstand rechtsaf (druk op het linker voorwiel), dan lijkt het wiel een beetje te stuiteren en is er zeer snel wielspin te creeëren. Bij lange bochten op hogere snelheid verdwijnt de wielspin, maar blijft een iets anders stuurgevoel bij een bocht naar rechts.
Nou is in de afgelopen jaren door twee verschillende garage's al eens naar dit probleem gekeken en beiede garages hebben hiervoor ook wel eens onderdelen vervangen (die gezien de km-stand op dat moment logischer wijs ook in aanmerking kwamen). Na sommige reparaties werden een aantal symptonen minder, echter is het nooit echt opgelost.
Simpele dingen zoals alle aanhaalmomenten controleren bieden geen verbetering. Nou viel het me echter op dat het toplager linksvoor sporen van vet vertoond, terwijl dit rechtsvoor niet het geval is. Ondanks dat ik ook zeker zeer goede ervaringen heb met beide garages (één dealer en één forumsponsor), ben ik toch wat huiverig om de auto zonder een kritische blik weer opnieuw aan te bieden, aangezien ik gewoon geen geld (meer over) heb voor onnodige vervanging van onderdelen. Ik zie namelijk ook zo gebeuren dat een aandrijfas vervangen wordt terwijl dat niet de oorzaak blijkt. Los van de vraag of daarvoor dan betaald moet worden, wil ik het daar liever niet op aan laten komen. Ik vraag me dan ook af of een toplager voor dergelijke symptonen (trillen, klakkend geluid en ander stuurgevoel) kan zorgen en wat jullie ideeën zijn. Voor de duidelijkheid twee foto's: