Pagina 1 van 4
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004 - Nivomat??
Geplaatst: 18.11.2014 - 20:53
door Frank Selen
Na bijna acht jaren met erg veel plezier in onze 850 ('94) gereden te hebben lijkt het er op dat er een XC70 aan gaat komen...
Ik heb interesse in deze XC70:
Klik! en ik wil de 850 inruilen.
Heeft een XC70 altijd nivomats?
Hoe zit het met de AWD, kun je de vierwielaandrijving aan- en uitzetten?
Wat vinden jullie van de auto in de advertentie?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gr. Frank
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 20:55
door Fredhead
Nivomats zijn niet standaard, wil je deze zal je er specifiek naar moeten zoeken of ze achteraf monteren.
De AWD is niet uitschakelbaar, standaard gaat het vermogen naar de voorwielen en als die te weinig grip krijgen springen de achterwielen bij
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 20:58
door Frank Selen
Zijn nivomats aan te bevelen bij het rijden met een
caravan?
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 21:51
door Fredhead
Voor de caravan op de foto lijkt het me niet nodig. Of hing de 850 achterover?
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 21:53
door lint
Nivomaten zijn heel makkelijk bij caravan rijden maar bij een goede belading van de caravan en auto kan je bij een XC70 ook zonder nivomaten goed met een caravan rijden.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 22:14
door Jers3n
Als ik op
deze prijslijst uit 2004 (MY2004) kijk dan staat niveauregeling bij de standaard (exterieur) opties. Behoorde bij de XC70 (t/m MY07) meen ik altijd tot standaard uitrusting.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 22:19
door Frank Selen
Dank voor jullie reacties. Ik heb mailcontact met de handelaar, zal eens vragen of er nivomats onder zitten.
Wat vinden jullie van de auto in de advertentie? Redelijke prijs?
Klik!
@Fredhead: achterover hangen viel mee.
Heb ik kans dat de winterbanden op velgen op de XC70 passen?
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 22:35
door Fredhead
Ik vind hem er netjes uit zien.
Nog over de caravan, wat Lint al zegt: een goede belading is erg belangrijk. Voorkomt overhellen en meer leed.
Wat je anders ook nog zou kunnen doen is bijvoorbeeld hulpveren monteren, dit is een goedkopere optie dan nivomats.
Of je je winterset kan blijven gebruiken durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Zo niet zou je eventueel de velgen kunnen verkopen, de banden houden en passende velgen te kopen waar je je banden weer om laat draaien.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 18.11.2014 - 22:52
door Jers3n
M.i. zouden er dus niveaumats onder moeten zitten, maar goed, navraag of controle (laat een aankoopkeuring doen!) kan dat opklaren.
Winterbanden (op velg) voor de 850 gaan niet passen, de wielomtrek verschilt te veel, de XC70 heeft 216/65r16 of 215/60r17 als standaard bandenmaat (waarbij 16” volgens mij de minimale velg diameter is ivm remmerij), en dat zal waarschijnlijk te veel afwijken van de banden-/wielmaat op de 850.
Er is volgens mij nog wel een mogelijkheid dat de velgen (met andere banden dus) wel passen, steek is volgens mij gelijk, of dat ook voor het naafgat geldt of dat er centreerringen (zou ik niet aanraden) nodig zijn weet ik ook niet. Al kost een setje 2e-hands (bv. Tellus) 16" XC-velgen ook niet de hoofdprijs (wellicht is inruil bij forumsponsor volvovelgen nog een mogelijkheid).
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 07:32
door mees
AWD werkt volgens de 'folder' altijd tenminste 10% ook op de achterwielen.
en bij slippen verdeeld vermogen over de 4 wielen..
Tijdens de laatste beurt heb ik de auto gefilmd op de brug (alle 4 de wielen vrij)
Zowel in D als R: alle vier de wielen draaiden direct!
Betreft een Visco koppeling.
Een filmpje laat zich niet uploaden in dit forum.
Bij interesse, mail maar…..
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 08:58
door BlackcurrantV70
Die XC70 ziet er best nog goed uit, zeker niet afgeleefd.
Ik weet niet hoe een 850 rijdt, maar ga zeker eerrst eens rijden in een XC70N, want die dweilt wel redelijk over de weg, super comfortabel maar bij sneller bochten moet je snel gas terugnemen.
De XC70NN ligt een stuk stabieler dan zijn voorganger.
Als je geen gehaaste bestuurder bent is een XC70N een dijk van een auto.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 10:03
door MN-NL
BlackcurrantV70 schreef:Als je geen gehaaste bestuurder bent is een XC70N een dijk van een auto.
Dat is het 'm juist: de XC70 nodigt uit tot relaxed en comfortabel rijden, terwijl de auto op de snelweg een snelle reisauto is. Afgezien van de prettige hogere zit (= overzicht) vond ik het verschil in rijgedrag en comfort met de V70 classic die ik ervoor had niet eens zo groot. Wel is de bouwkwaliteit beter bij de XC.
Ik denk dat je geen spijt krijgt van de overstap, het gaat wel een auto zijn die in verbruik en onderhoud ook een trapje hoger ligt dan de voorganger. Voor mij echter elke cent waard!
Marc
(XC70 D5 MY2004)
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 10:47
door Jers3n
BlackcurrantV70 schreef:
....
maar ga zeker eerrst eens rijden in een XC70N, want die dweilt wel redelijk over de weg, super comfortabel maar bij sneller bochten moet je snel gas terugnemen.
......
Ga zeker rijden en laat duidelijk zijn dat de XC70N geen bochtenridder is, maar het is mijn ervaring (welliswaar met een MY07) dat ook 'snelle autoweg bochten' over het algemeen erg vlot genomen kunnen worden. Ga je beheerst een bocht in en laat je de auto 'zich in de bocht zetten', dan kun je vervolgens, juist door de AWD, erg hard de bocht om.
Bv bocht A16-A20 richting Hoek van Holland kan ik makelijk met 100-110 in om vervolgens in de bocht nog verder te versnellen. Dat is wel eens grappig als er iemand op je bumper zit vlak voor de bocht, maar met passagiers niet direct aan te raden. Ook afslag A59-A16 vanaf Hooipolder richting Rotterdam kan zeer vlot, maar ook hier geldt, zoals hierboven al eerder benoemd, dat de auto hier niet toe uitnodigt.
Wat wel een aanzienlijk verschil zal zijn met de 850 is het bochtengedrag/-gevoel op korte bochtenwerk op bv rotondes, daar duikt/dweilt een XC70N wel veel meer.
Auto waar TS in geïnteresseerd is heeft overigens een
Haldex koppeling en bij mijn weten gaat er altijd minimaal 5% van de aandrijfkracht die naar achteren. Bij slip zal vermogen verdeeld worden tussen voor en achter (max 50-50 dacht ik), het systeem kan de aandrijfkrachten dus direct niet over de afzonderlijke wielen verdelen. Door het (af)remmen van afzonderlijke wielen kan de slip per wiel weer wel dusdanig gereduceerd worden dat er zoveel mogelijk grip/tractie is.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 21:58
door XC70D5
BlackcurrantV70 schreef:
Die XC70 ziet er best nog goed uit, zeker niet afgeleefd.
Ik weet niet hoe een 850 rijdt, maar ga zeker eerrst eens rijden in een XC70N, want die dweilt wel redelijk over de weg, super comfortabel maar bij sneller bochten moet je snel gas terugnemen.
De XC70NN ligt een stuk stabieler dan zijn voorganger.
Als je geen gehaaste bestuurder bent is een XC70N een dijk van een auto.
@ BlackcurrantV70: Ik ben nog nieuw als Volvist, maar wat is het verschil tussen XC70N en XC70NN?
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 19.11.2014 - 22:34
door Jers3n
Verschil is het model/bouwperiode, XC70N is de eerste generatie XC70, modeljaar(MY) 2003-2007, als opgeruigde variant van de V70N MY00-08, (de tweede generatie V70, de eerste generatie was bijna gelijk aan de 850 estate) die XC70 heet vanaf medio 2002 bij aanvang MY03 (en introductie Haldex ipv Visco). Daarvoor, MY00-02, was het een V70XC.
De XC70NN, MY08-heden, is dus de opgeruigde variant van de V70NN oftewel het huidige derde generatie model. En voorlopig de laatste generatie V70, aangezien de opvolger V90 gaat heten en de XC70 overgaat in V90 Cross Country.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 20.11.2014 - 08:42
door BlackcurrantV70
Als verduidelijking enkele plaatjes,
De XC70N en de XC70NN
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 20.11.2014 - 09:39
door mees
en om het nog moeilijker te maken:
de V70xc tot 2000 is een totaal andere wagen (qua uiterlijk) dan de V70xc 2000 - 2002. Deze laatste ziet eruit als een XC70 tussen 2003 en 2007.
Hele fijne auto's, die Volvo's maarre de mensen op kantoor maken het met de modellen-aanduiding door de decennia heen wel erg moeilijk.
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 20.11.2014 - 22:06
door Frank Selen
Bedankt voor jullie inhoudelijke informatie, heb ik wat aan!
Wat vinden jullie van de Geartronic? Belangrijk tot zeer belangrijk om te laten flushen?
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 21.11.2014 - 10:29
door Fredhead
Dat is zeker belangrijk, met preventief flushen kan je veel ellende besparen
Re: XC70 2.5 GTR Comfortline 2004
Geplaatst: 21.11.2014 - 21:00
door XC70D5
Heren, bedankt voor de duidelijke uitleg. Weer wat wijzer!