Pagina 1 van 1

inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 15:04
door Armin
Ik heb sinds juni een XC70 2.4t automaat van 2001 gekocht en wat is dat een fijne auto in vergelijk met mijn vorige 855 T-5 die verlaagd was en ik rugproblemen heb.

Het enige is dat de XC70 bij 1500 RPM heel licht inhoudt en ik niet de oorzaak kan vinden. het voelt net of de ECC constant in- en uitschakeld, terwijl deze uit staat.

Wat is gedaan:
- de vorige eigenaar heeft vorig jaar de ETM laten vervangen (Magnetti Mirelli ellende) met de bijbehorende software bij de Volvo dealer
- de bougies zijn vervangen
- ik heb de LMM uitgewisseld, geen verschil
- automaat olie is netjes en ruikt zoals het hoort (vorig jaar oliewissel gehad)
- in juli zelf groot onderhoud gegeven met Shell HX7 5W30
- remmen lopen niet aan ;-)
- bij ECC uit blijft het aanwezig

Wie o wie zou mij in opweg kunnen helpen om te zoeken.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 15:07
door ijsga
Misschien de brandstofdruksensor? (FPS – Fuel Pressure Sensor) Ik weet dat deze bij andere Volvo’s wel eens voor dergelijke symptomen zorgt.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 15:25
door Armin
Zou ik die moeten zien als ik de foutcodes uitlees?

Ik heb de XC70 aan de PC gehad en geen enkele foutcode

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 15:34
door ijsga
Zou ik niet zo snel kunnen zeggen; ik weet niet of er een marge is voordat er daadwerkelijk een foutmelding wordt gemaakt. Bij te hoge druk krijg je wel een melding. Maar ik ben niet bekend met de precieze werking van deze sensor.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 15:49
door lint
Dat is vreemd, geen foutmeldingen bij uitlezen en toch een probleem. Je kan eens proberen de brandstofdruksensor te vervangen maar ik weet niet of zo'n sensor duur is.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 16:06
door Armin
Maar als ik even zoek op internet om te weten waar die zit, kom ik de sensor wel tegen maar voor een diesel of de oude brandstofdrukregelaar zoals op de 850.

Maar ik heb een XC70N benzine van 2001 en niet die regelaar boven op het blok.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 17:39
door Armin
Nog even ter aanvulling.

Dat inhouden is echt alleen maar bij 1500 rpm. daaronder doet ie het normaal en daarboven doet ie het normaal.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 17:52
door lint
Als je er mee kunt leven kan je het ook zo laten.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 19:39
door Armin
:D :D :D

Dat is juist het grote probleem, het is mega irritant.
Met de automaat is 1500 rpm juist het toerental wat je overal aan snelheid mag rijden 50, 80 en 100.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 19:41
door ijsga
Zou het niet kunnen zijn dat is ie ge-eco-tuned op dat toerental? Voor een lager verbruik?

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 19:42
door lint
Armin schreef: :D :D :D

Dat is juist het grote probleem, het is mega irritant.
Met de automaat is 1500 rpm juist het toerental wat je overal aan snelheid mag rijden 50, 80 en 100.
Je kan ook handmatig een andere overbrenging kiezen.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 25.11.2014 - 19:50
door rsnhakan
Producteigenschap? Rij eens een andere XC70 met dezelfde motor en bak combi ;) Of is het de lock-up? Automaat laten flushen?

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 16.12.2014 - 15:00
door Armin
rsnhakan schreef: Producteigenschap? Rij eens een andere XC70 met dezelfde motor en bak combi ;) Of is het de lock-up? Automaat laten flushen?
Sorry late reactie :(

De automaat is reeds gespoelt dus die verdenk ik niet.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 16.12.2014 - 21:53
door johnnyS
Het zou er ook nog mee te maken kunnen hebben dat de auto een AWD is.

Bijvoorbeeld een te groot verschil in de band omtrek ( lees profiel diepte )

( Niet specifiek voor dit topic maar tussen een automaat spoelen en een automaatlaten reviseren zit veel verschil )

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 16.12.2014 - 22:46
door Armin
johnnyS schreef: Het zou er ook nog mee te maken kunnen hebben dat de auto een AWD is.

Bijvoorbeeld een te groot verschil in de band omtrek ( lees profiel diepte )

( Niet specifiek voor dit topic maar tussen een automaat spoelen en een automaatlaten reviseren zit veel verschil )
De band omtrek ligt het niet aan. Ik ben vrij kritisch met het bandenprofiel dus zorg dat de banden gelijk op slijten (ook zitten er net 4 nieuwe banden om voor de winter en straks voor de zomer ook een set vers rubber).

Voor wat betreft de automaat kan ik me het niet voorstellen dat het hier uit komt. Het is in elke versnelling en alleen bij constante snelheid en alleen bij 1500 rpm. Als een automaat problemen geeft zou je het of bij een bepaalde trap hebben of wat niet toerental afhankelijk zou zijn.

Re: inhouden bij 1500 rpm XC70

Geplaatst: 07.02.2015 - 14:36
door Armin
Ik was even door het forum aan het lezen en kwam op een topic waarbij bobines storingen gaven maar zonder foutcodes.

Aangezien ik ook nog een S60 heb, ben ik gaan kijken of de bobines hetzelfde zijn als die van de XC70. Dit bleek zo te zijn, en heb de bobines maar gewisseld om te kijken of er verschil zou zijn.

Het probleem blijkt dus uit de bobines te komen want het probleem heeft zich nu verplaatst naar de S60. Nu is dit geen probleem omdat het een handgeschakelde is en dus je nooit 1500 rpm rijdt, kan ik dus op mijn gemak zorgen dat er nieuwe bobines komen.